OT :Super size me.

Max.K

Ny medlem
Jag tittade på Super size me för ett tag sedan. Det var det värsta jag har sett, jag blev spyfärdig.
Jag förstår inte hur dom kan få i sig allt, dom frågade också en del människor om dom visste vad en kalori var

Och ingen av dom kände till vad det var,det förvånade mig.
Dom gick också till en skola där barnen åt : Pommes,friterad kyckling,lökringar,läsk,godis till LUNCH !!!!

Av dom som äter på Mcdondals så är 72% redan feta,så finns det ytterligare en grupp Super Heavy,som äter där varje dag..22% chockerande !

70% av hela USA's vuxna är överviktiga..

Men sen finns dom också som verkligen försöker gå ner i vikt, jag klandrar inte alla amerikaner.

Källa : Super size me.

Edit : Mår illa,man får se en fettsugning på nära håll..guhh..

Mvh Max

> Edit : Mår illa,man får se en fettsugning på nära
> håll..guhh..

Vad gör dom med fettet sen? Återanvänder det hos McD?

Paradox:
Usa har mest överviktiga/feta per capita.
Usa äter _minst_ fett per capita.
Indien har bland de normaviktigaste per capita
Indien äter _mest_ fett per capita.

Dra era egna slutsatser av det!

När jag sett klart Supersize me så gick jag ut och åt på KFC. :) Äter man på McDonalds tre gånger per dag så kommer man att må dåligt, det vet alla. Det visste även huvudpersonen, så jag tycker den blev ganska ointressant.

/ Robban

...så det är salladen i burgaren man når illa av? :) Haha..
Kan väl knappast komma som en chockför någon att man inte mår bra av att äta ensidig kost?(å ovanpå det McD) Men inte tänker jag sluta äta skräp för det :)

Sedan 10-15 år tillbaka har många amerikaner som försökt tänka på vikten varit livrädda för fett och översköljts i affärer och reklam med low-fat produkter och trott att detta varit generallösningen med stort G. Den enkla lösningen är väl att energi nedsvald i magen = energi förbrukad av kroppen = ingen viktökning. Mycket, mycket grovt förenklat. Man köper produkter med 0,001% fett, men som är laddade med desto mer andra kolhydrater, företrädelsevis socker - som ju senare övergår till fett om det inte förbrukas av kroppen. Det finns många sockerfällor idag som man inte tänker på, ketchup, vissa lättyoughurtar, vanlig fruktjuice, m.m. Men jag är absolut ingen expert på området, här får andra uttala sig mera vetenskapligt.
Filosofin som funkat för mig hittills är att så länge jag tränar och rör mig tre-till fyra gånger i veckan och är sparsam med socker och fett så behöver jag inte vara bekymrad. En pizza ibland eller ett par skummande maltdrycker här och var är ingen katastrof. Man ska ju må gott på alla plan.
// Peter L

Det är väl precis som Stisse säger, det är inte nödvändigtvis fett, utan snarare socker som är den stora orsaken till fettexplosionen. Färdigmat/snabbmat och halvfabrikat innehåller socker i onödigt stora mängder som smaksättare, bindmedel osv.
Jag skulle tro att McDonalds är lika "farligt" pga sockret som pga fettet.

Nästa vansinniga diettrend i USA är Atkins och andra "Ketogena" dieter där man äter väldigt begränsat med kolhydrater och äter fritt av allt annat.

http://www.halso.info/71.html

Proteinet de trycker i sig numer gör dem mättarr och därmed äter de kanske färre kalorier än tidigare och gör därmed faktiskt ned i vikt. Men de mår sannolikt apa under tiden. Någon har tom dött.

Undrar när de ska lära sig att äta med måtta och motionera helt enkelt?

Austrulien ligger inte så långt efter USA i hälsoproblem. Sverige är på god väg åt h-vete.

En kompis ville dra med mig på den filmen, men jag visste at tjag skulle må dåligt. Vi struntade i film och träffade istället en kille som har 43 Macar i en tvåa. Han var intressant!

Samtidigt som landstinget ser hur fetman kostar oss miljarder, smäller det landstingsägda SL upp godisautomater i tunnelbanan! Hur jävla korkade är landstinget egentligen? Åh, visst ja, det är ju politiker... glömde det...

bruse: godtagbar avkastning även om den mäts på ett något besynnerligt sätt. Optimera lokalt är sällan (läs aldrig) optimalt ur ett större perspektiv...

robbanf Skrev:
-------------------------------------------------------
> > När jag sett klart Supersize me så gick jag ut
> och åt på KFC. :) Äter man på McDonalds tre gånger
> per dag så kommer man att må dåligt, det vet alla.
> Det visste även huvudpersonen, så jag tycker den
> blev ganska ointressant.
>
> / Robban

Finns KFC i Sverige nu?

tycker att det är lite fel att lasta MCdonals för detta. det som är boven i den kosten är ju pomfritten,läsken o dressing. det andra är väll inte nyttigt, men inte dåligt heller. MCdonalds går heller inte ut me att det är nyttig mat, därmot så tycker jag att de är den kedjan (av hambörgekedjor i sverige) som i alla fall försöker förbättra mest.

problemet ligger snarare i att amerikanerna (eftersom det är där problemet börjat, även om det börjar sprida sig hit) äter där för ofta = varierar inte kostar + (o detta är ett STORT +) att de rör sig på tok för lite.

sen kan de väll anses fel att SL slänger upp godisautomater, men vem tvingar en att köpa??? kom ALLTID ihåg, det är marknaden som styr, finns efterfrågan på godis i tunnelbanan så är de ju inte dummareatt de smäller upp det o tjänar pengar, precis som vilket annat vinstkrävande bolag.

problemet man borde takla är snarare folks inställning och kunnande. detta är dock dyrare o framförallt svårare. MEN det är den ända vägen som håller i ett långt perspektiv.

Paolo Roberto gjorde ju ett liknande program, där han åt samma mat i 3 veckor, gick käpprätt åt skogen där med. i Januari säns en ny dokumentär me honom där han visar hur han gick ner alla 16 kg (eller vad det nu var) han lagt på sig på 2 månader.

Senast redigerad av en moderator:
dp: det kan diskuteras. Determinism kontra fria viljan är svårare än man tror ;)

Baltazar: Godtar man t ex vinstmaximering som en godtagbar förklaring så anser man även att det är ett godtagbart skäl. Att få något förklarat på ett tillfredställande sätt innebär också att man anser det okej ur ren moralisk synvinkel. Om någon undrar varför jag slog den gamla tanten och sedan snodde hennes pengar och jag svarar att jag behövde pengar är det nog inte många som skulle tycka att min förklaring var något vidare.

I min mening så är vinstmaximering en alltför klen målfunktion i allmänhet och för den offentliga sektorn i synnerhet. Är det ur samma kassa man betalar sjukvården så borde man ha det i åtanke även vid andra institutioner.

dp Skrev:
> Det är väl bara att ge fan i och handla? Vi har en
> fri vilja som fungerar rätt bra.......
> dp
>

Det är sant. Men det är dubbelmoral å först sälja socker i automat å tjäna stålar på det, sedan förfasas över fetmakostnaderna. Då tar man verkligen inte sitt ansvar som landstingspolitker! Bara hyckleri.

Huvudsaken med filmen var väl att McD hade gjort uttalandet att de två flickorna som stämde dem inte alls kunde klandra McD för att de var feta, tvärtom är det ganska nyttig mat egentligen. Enligt egen utsago dock. Det var det som gav huvudpersonen i filmen idén att utföra projektet...

Servace skrev:
dp: det kan diskuteras. Determinism kontra fria viljan är svårare än man tror ;)

Det blir ännu svårare om vi väljer att använda Heideggers "man" för att undvika att ta ställning och yrka på något slags majoritetstänkande.
dp
Men jag kan gå med på att det är svårt att diskutera!

Senast redigerad av en moderator:
Angående problemet i USA så tror jag att bättre undervisning och information i hur olika mat påverkar kroppen skulle vara bäst, jag tror att många fortfarande tror att fett är den största boven, när det egentligen är sockret och kolhydrater. Med det inte sagt att man ska sluta äta kolhydrater, men man ska äta med måtta. Det kan vara farligt att äta för lite carbs har man upptäckt när man forskat kring Atkins dieten. Ät istället fullkornsbröd framför vanligt, vitt bröd, då blir man mer mätt och måste äta mindre.

Några enkla råd:
rätt sorts kolhydrater i rätt mängd
rätt sorts protein i rätt mängd
rätt sorts fett i rätt mängd

Att tro man blirf et av fett, är som att tro man blir grön av grönsaker!

Annars är jag rätt svag för det förslag som nån Engelsk politiker på fullt allvar la fram för nåt år sen, att alla McDonaldsrestauranger skulle tvingas ha jättesmala dörrar så ingen som var för fet skulle kunna komma in där & bli ännu fetare!

Vad hjälper det när flera är tillräckligt breda för att platsa i Drive-In utan att väcka misstankar? Fast det var en kul idé :)

Värre blir med de som precis lyckades klämma sig in och inte kommer ut igen...

bigass.jpg

the_TnT Skrev:
> Vad hjälper det när flera är tillräckligt breda
> för att platsa i Drive-In utan att väcka
> misstankar? Fast det var en kul idé :)

Jo men man skulle ju kunna tänka sig en väldigt smal drive-in oxå. Som bara cyklar klarade av att passera så alla drive-in kunder oxå bränner bort lite av intaget! Vad sägs om det? :=)

erbe Skrev:
> Jo men man skulle ju kunna tänka sig en väldigt
> smal drive-in oxå. Som bara cyklar klarade av att
> passera så alla drive-in kunder oxå bränner bort
> lite av intaget! Vad sägs om det? :=)

En rockgarden och lite NS innan man kommer fram till beställningsluckan. Synd på det man kan beställa...

Hm...

erbe, vill du vara med och öppna en ny restaurang i/vid Hellas? :) Funkar det slår vi upp en i Göteborg och Lunsen också. Sen Kinnekulle.

the_TnT Skrev:

> erbe, vill du vara med och öppna en ny restaurang
> i/vid Hellas? :) Funkar det slår vi upp en i
> Göteborg och Lunsen också. Sen Kinnekulle.
>

Javisst! Vi kan servera Happy-meal utklädda som Happybävrar (eller vad det nu är loggan föreställer) Förresten, på tal om den. Kan inte hagdahl här på forumet, som är proffs på sånt och duktigt sådant, ta en titt på det här med Happys logga...? Han kanske kan sy ihop ett helt franchisepaket åt oss oxå när han ändå håller på :)

erbe Skrev:

> Förresten, på tal om den. Kan inte hagdahl här på forumet, som är
> proffs på sånt och duktigt sådant, ta en titt på det här med Happys
> logga...? Han kanske kan sy ihop ett helt franchisepaket åt oss oxå
> när han änd håller på :)

Jag tror att "mannen som aldrig är här" aka "mannen som driver stället"
aka "mannen med försmak för arga miner på bild" osv. (jäjä, you get it!)
redan har någonting i görningen.

Men en liten uppfräschning av designen här på sidan (nazibeigt) och
loggan (murmelburmel) vore helt klart på sin plats!

No offense men verkar inte vara så många happyiter som är konstnärligt
lagda, så en logo-contest skulle nog inte ge något vidare utslag. ;)

hagdahl for layout- and designmaster of happy! :)

erbe Skrev:
>
> Jo men man skulle ju kunna tänka sig en väldigt
> smal drive-in oxå. Som bara cyklar klarade av att
> passera så alla drive-in kunder oxå bränner bort
> lite av intaget! Vad sägs om det? :=)

Cykel och McD är ingen bra kombination

Min kompis blev nekad på McDs DriveThru bara för att han kom på cykel!
(Han skulle ha en kopp kaffe och ville inte lämna den nyinköpta Bianchin utan uppsikt)

/Håkan

the_TnT Skrev:
> Fint! Så får lagombra snickra inredningen. Det
> blir smutt det här!
>

Jomenvisst! Anders designar inredningen, hagdahl fixar franchisebranding eller vad det heter & så måste vi ha nån som kan göra små leksakshojar att stoppa i Happy-mealpåsarna oxå.

ErikPe:
KFC finns inte i Sverige än (men det kommer säkert), jag såg filmen när jag var i Kina och där finns det KFC och McD precis överallt. Och DQ och Pizza Hut och alla dom andra...

På brickunderläggen på KFC så var det en bild av kostcirkeln, och även om jag inte förstod alla kinesiska tecken så kunde jag i alla fall förstå att det inte var ett dugg onyttigt. Ja, faktiskt till och med bra för oss. Undrar hur det skulle ha funkat i USA...

/ Robban

Rhino Skrev:
> Huvudsaken med filmen var väl att McD hade gjort
> uttalandet att de två flickorna som stämde dem
> inte alls kunde klandra McD för att de var feta,
> tvärtom är det ganska nyttig mat egentligen.
> Enligt egen utsago dock. Det var det som gav
> huvudpersonen i filmen idén att utföra
> projektet...

Men va' f-n ... jag fattar inte hur man kan få för sig
att stämma någon för att man blir fet av att äta för
mycket av någons mat. Dom kanske skulle stämma
föräldrarna också för att dom inte fick lära sig hur man
ska äta på rätt sätt? Sedan kan dom stämma gamla tanten
i släkten som gjorde så god och fet mat när dom var små
också.

HåkanC Skrev:
<->
> Min kompis blev nekad på McDs DriveThru bara för
> att han kom på cykel!
> (Han skulle ha en kopp kaffe och ville inte lämna
> den nyinköpta Bianchin utan uppsikt)
<->

Då hade jag väl tur som blev serverad i drive-thru'n
då. Jag var lite för lerig för att gå in och handla.

erbe Skrev:
<->
> Javisst! Vi kan servera Happy-meal utklädda som
> Happybävrar (eller vad det nu är loggan
> föreställer) Förresten, på tal om den. Kan inte
> hagdahl här på forumet, som är proffs på sånt och
> duktigt sådant, ta en titt på det här med Happys
> logga...? Han kanske kan sy ihop ett helt
> franchisepaket åt oss oxå när han ändå håller på:)
<->
Men varför servera onyttig skit mat igentligen?
Går det inte att vinst maximera på nyttig mat?
Själv skulle jag mycket hellre gå på något ställe där
jag vet att jag kan få bra mat lika snabbt och enkelt
som på McD.

Jag håller med Jerry i en del,man kan stämma vad som helst i USA. Hur kan man stämma någon över att man är fet?Det är ju personens eget ansvar,så det är MCD fel att denne person är fet..?

Denne person har ju valt att äta på MCD,denna person har bestämt att han/hon vill leva så.
Förstår inte ens hur det kan vara tillåtet att stämma dom ens?

//Max

Jerry Skrev:
> Men varför servera onyttig skit mat igentligen?
> Går det inte att vinst maximera på nyttig mat?
> Själv skulle jag mycket hellre gå på något ställe
> där
> jag vet att jag kan få bra mat lika snabbt och
> enkelt
> som på McD.
>

Jag är helt med dig där Jerry. Bike-In Happy's Happy-meal ska naturligtvis innehålla cyklistvänlig & matnyttig föda. Ingen som sagt nåt annat! Och när man lekt klart med den lilla leksaksmtbn, lockonringarna eller minipannlampan som ligger i påsen så avrundar man med ett par dubbla espresso av bästa klass.

Jag tillhör nog fåtalet (i sverige) som tycker att det finns en logik i att man i USA kan stämma tillverkare av produkter och tjänster på ett sätt som för oss verkar främmande.

Jag tycker nog också att systemet med stämningar kan fungera
men jag tycker det blir lite larvigt när man kan stämma McD
får att man blivit fet. Däremot borde dom ju bli stämda ifall
dom hävdar att maten är nyttig, men då är det för detta dom
ska bli stämda och inte någonting annat ... men var det
verkligen tjejernas fetma som som var orsaken till stämningen
och inte utalandet?

Vad är fakta i målet, höhö?
Sådana här historier blir ju lätt lite skruvade med tiden ...
Görs det inte någon rimlighetsbedömning innan målen kommer upp
i domstolen?

Sedan är jag inte säker på att jag tycker att en viss yrkes-
kategori ska kunna bli rika på att företräda målsägare i mer
eller mindre befängda stämningsansökningar. Är det inte så att
det juridiska ombudet jobbar på procent av eventuell avkastning
för målsägaren, typ: "Ifall vi vinner ska jag ha 60% av vinsten!"

Och så är det ju så att man kan lösa försäkringar som ska skydda
en ifall man blir stämd - big bussiness, det här med stämningar ...

Summorna det handlar om är så sjuka bara.

Till exempel ett fall nu ganska nyligen.

Man och kvinna träffas via en datingsite.
Man och kvinna är kära.
Man slår kvinna.
Kvinna stämmer datingsite.
Kvinna får $430000.

/ Robban

För ett tag sen när super-size-fett-kritiken mot McD var som hårdast satte deras duktiga PR-människor ihop en kampanj där de jämförde två veckomenyer för lunch på jobbet; den ena menyn var förstås McD, hamburgare och Chicken Mc Nuggets, vissa dagar med pommes, vissa med sallad istället. Den andra menyn var typisk lunchrestaurang, dvs inte direkt hälsokost heller men sådan normal lunchmat som de flesta av oss kontorsråttor stoppar i oss med hyfsat gott samvete varje dag.

Gissa vilken meny som innehöll minst fett? Hamburgermenyn, såklart.

Det tycker jag var intressant.

Det finns en koppling mellan fetma och cigaretter i USA. McMurder har tidigare varit dåliga med att visa innehållet i sin mat. (Att vi skulle förstå vad som stod är en annan sak). Likt cigarettindustrin alltså.
Skulden ligger då i att information inte varit tillgänglig för konsumenten.
dp

Tillbaka
Topp