(ot) Svetshjälm va solljus, borde den inte blända av?

tmalm

Aktiv medlem
Hej! Har en sån där automagiskt avbländande svetshjälm som jag vill minnas bländade av om man tittade på solen men nu gör den inte det och jag vågar inte svetsa med den, är den sönder eller ska det vara på det viset? De laddas ju av solceller och jag har lagt den i solen för å laddad men då kanske man bara drar ut batterierna för att den är "på" hela tiden?

/Osäker i Vallentuna

Edit: autofel

Testa med en stark pannlampa eller ficklampa och blinka framför. Dom reagerar oftast på ljusförändringar.

Edit: Den är inte så avancerad så den har ”slip” funktion? Dvs du kan stänga av bländningen när du slipar/kapar.

Senast ändrad:
Jag hade på mig en svetshjälm för första gången i förrgår. Den gick att ställa in känsligheten på. I default-läget reagerade den inte om jag stod ett par meter från han som svetsade, så jag tror att solen är alldeles för mesig för att få den att reagera.

Annars kan man ju prova svetsa och se om den gör jobbet, tar ju inte många sekunder att utvärdera. Och funkar det inte så om det solladdning på den så lägg den så den kan ladda, annars byt batteri.

Förresten så är cincain avregistrerat, vet inte vad som ordineras idag mot svetsblindhet. Oskönt är det i alla fall :rolleyes:

Hej! Har en sån där automagiskt avbländande svetshjälm som jag vill minnas bländade av om man tittade på solen men nu gör den inte det och jag vågar inte svetsa med den, är den sönder eller ska det vara på det viset? De laddas ju av solceller och jag har lagt den i solen för å laddad men då kanske man bara drar ut batterierna för att den är "på" hela tiden?

/Osäker i Vallentuna

Edit: autofel
Vad är det för märke, modell ?

Är det en Speedglas ska det räcka med lysrör för att få den att slå om.

Annars kan man ju prova svetsa och se om den gör jobbet, tar ju inte många sekunder att utvärdera. Och funkar det inte så om det solladdning på den så lägg den så den kan ladda, annars byt batteri.

Förresten så är cincain avregistrerat, vet inte vad som ordineras idag mot svetsblindhet. Oskönt är det i alla fall :rolleyes:
Man kan ju göra så men som total nybörjare och dessutom rätt nöjd med att kunna se kändes det bättre att fråga först:-)

Vad är det för märke, modell ?

Är det en Speedglas ska det räcka med lysrör för att få den att slå om.
Det var en Stanley 2000e men bytte den mot en Esab A20 som lider av samma åkomma. Är alldeles säker på att Stanley bländade av mot solen när den var ny men får väl prova med svetsen. (För övrigt är esaben mkt skönare än stanleyn)

/T

Det var en Stanley 2000e men bytte den mot en Esab A20 som lider av samma åkomma. Är alldeles säker på att Stanley bländade av mot solen när den var ny men får väl prova med svetsen. (För övrigt är esaben mkt skönare än stanleyn)

/T
Aha, undertecknad har arbetat med svetsskärmar men med Speedglas. Så dessa känner jag till väl och om jag får säga tror jag dessa är teknikledande fortfarande.

hursom...

Killgissar att det är liknande ljussenorer och bra programmering på ESABs svetsglas också. Då borde/ska både vanliga lysrör och solen få den att blända av om du ställer in den i känsligaste läget.

Tillbaka
Topp