[OT] taket läcker

tobiascyklar

Aktiv medlem
[OT] taket läcker
droppar vatten från taket, med början inatt (en liten fors och några droppar. ett halvt dricksglas). kom tillbaka nu ca 21.

har skadeanmält på webben, ringt jouren (droppkärl, skadeanmäl), begärt offert från takläggare på webben, messat hantverkaren som inredde vinden för 8 år sedan (10 års garanti? om det nu är hans fel)

vad mer skall jag göra? bor i enskede. Tacksam för alla tips!

[OT] taket läcker
sweroof ringde precis (!!!!)

kommer imorgon klockan nio.

positiv chock.

kommer inte att gå på försäkringen, evt om hantverkaren som inredde vinden 2005 gjort ngt fel (tror jag är osannolikt), annars är det en julklapp till oss.

bedrövlig jul - sjuka sedan 14/12, värst i familjen går just nu på 14 dagars sängliggande i sträck...

och så, litet on topic, pajade den hydraulsika frambromsen, coh LBS verkar inte direkt ta ansvar för att det är i olja i en tre månader gammal broms (som jag felanmälde omedelbart, men lämnade in först nu, när jag insåg att den inte bara lät och hackade, dessutom bromsade den ytterst litet) Pröjsar inte gärna (reklamation), men om det är nödvändigt, bara de fixar den.

[OT] taket läcker
Du får stå för allt själv, försäkringen tar aldrig inträngande vatten.
Har du en stor pressenning kan du läggs på den.
I regel läcker det vid genomföringar, ex skorsten och liknande.

[OT] taket läcker
Har haft liknande 3 dgr efter inflytt i ny lgh..

För återställning kan jag rekomendera Humidus efter att takfirman gjort sitt.

[OT] taket läcker
Blötsnö, plusgrader och regn. Det kan hända att det som normalt är tätt börjar läcka, det kan bli som en liten sjö som tar sig uppåt med ökande ytnivå för att slutligen rinna in nånstans där vatten normalt sett inte brukar vara. Nackdelen är att det kommer in och gör skada, fördelen kan vara att mängderna är klart begränsade. Nu vet jag ju inte vad du har för tak men har det hållit 8-10 år borde det inte haverera totalt över en natt. Jag hoppas på väderfenomen och begränsade skador. Lycka till!

[OT] taket läcker
Vid kraftig nordlig vind och regn hände det hos mig oxå.
Det berodde på att en Teliagubbe bände upp en plåt vid skorstenen för att få in sin kabel på ett för honom smidigt sätt.
Det blev inte så stor skada men jäkligt dumt av Teliagubben.
Tur att man upptäckte det i tid och kunde fixa det själv.
/Ebbe

[OT] taket läcker
kave skrev:
-------------------------------------------------------
> Du får stå för allt själv, försäkringen tar
> aldrig inträngande vatten.

Trygg Hansa har börjat med en tilläggsförsäkring som täcker (vissa?) följdskador av inläckande vatten om taket är yngre än 30 år och utan uppenbart behov av renovering. Dock täcker det inte själva yttertaket. Tillägget kallas husplus: http://www.trygghansa.se/privat/forsakringar/hemforsakring/villa/pages/tillagg.aspx

> Har du en stor pressenning kan du läggs på den.
> I regel läcker det vid genomföringar, ex
> skorsten och liknande.

+1

Senast ändrad:
[OT] taket läcker
tobiascyklar skrev:
> Har lertegel. Tror och hoppas att det är som du
> säger, men är orolig för att isoleringen är
> helt sur

Det är som kave säger, nånstans finns det nånting som inte är tillräckligt bra byggt. Felet sitter ju på utsidan och med lite tur är det bara en sektion mellan takstolarna som är drabbad av väta. Hitta eller täck felet. Låt dem öppna inifrån också om de måste. Ordna med torkning. Gör en vettig plan om det måste fixas genast eller om man kan ha det under kontroll tills det åtminstone inte regnar.

[OT] taket läcker
Är det ända uppe i nock eller är det längre ned? Takkupa, takfönster, skorsten, ventilationshuv där det läcker? Går övervåningen ända ut i takfot eller har du kattvindar längs med nedre delen av taket på långsidorna? Som sagt hoppas det är lite som är fel och att de kan ta det lite varligt tills man ser om man måste göra allt omedelbart eller fixa det viktigaste och fortsätta ordentligt senare.

[OT] taket läcker
Isolerad vind, det droppar i övre hörnet av veluxfönster, men plast bakom råsponten, så det kan ha runnit från nånstans ovanför. Ca 1.5 m till nock från takfönstret, skorsten och ventilation snett ovanför. Förhoppningsvis en sjö nånstans i övre föndterinstallationen. Tror ngt brast inatt när det rann en skvätt.

[OT] taket läcker
Då är det nog en övergång mellan plåt och tegel som inte pallar de riktigt våta tillfällena. Är förhoppningsvis möjligt att fixa utan att riva massor på en gång. Värst hade det varit med en massa inbyggda fusk med för lite överlapp på tegel och fel utförd läggning av takpapp. Det hoppas vi inte på.

[OT] taket läcker
Om du misstänker att hantverkaren som fixade vinden gjort ngt fel så bör du ta dit denne innan nån annan åtgärdar. Detta så att ni tillsammans kan konstatera vad som är fel och om det är stora skador kan han ta sin ansvarsförsäkring till hjälp. Svårt att få hjälp från hans försäkring annars.

[OT] taket läcker
Ultralite skrev:
> Om du misstänker att hantverkaren som fixade
> vinden gjort ngt fel så bör du ta dit denne
> innan nån annan åtgärdar. Detta så att ni
> tillsammans kan konstatera vad som är fel och om
> det är stora skador kan han ta sin
> ansvarsförsäkring till hjälp. Svårt att få
> hjälp från hans försäkring annars.

Väldigt bra poäng! Tyvärr är det väl många firmor i Stockholm som ändrat skepnad med åren pga lågkonjunkturer och annat. Det minsta du bör göra är i alla fall att sätta dig in tydligt i vad det är som är fel och ta mycket foton som stöd för framtiden. Hjälper både ditt minne och kan eventuellt reda ut nån annans minne i en tvist. Man kan skriva en liten lapp med fastighetsbeteckning, datum osv som man kastar med i bilderna.

Edit: Det är lättare att läsa om man har mellanrum mellan olika ord.

Senast ändrad:
[OT] taket läcker
Passa på att fotografera när de akuta hantverkarna kommer och börjar riva i skiten idag.

Naturligtvis ber du dem vara uppmärksamma på atdt hitta eventuella fel (inom rimliga gränser förstås, de måste ju i första hand rädda bostaden).

[OT] taket läcker
För att påpeka det enklaste, hur mår vindskivorna? Har någon av nockpannorna flyttat sig, har du fågelbon som kan ha stökat till det?

[OT] taket läcker
Nu har takläggaren varit här och varit mycket kritisk till taket.

- han tycker vi borde ha snörasskydd. Bra poäng, jag brukar parkera bilen på gatan när det töar så den inte skadas av isblock. Grannen fick utemöblerna krossade av isblock från taket för ett par år sen, mina plankor (28mm) på terassen har blivit mosade av isblock från taket...
- promenad stigarna söderrostade
- skorstenen fallfärdig

Annars var han inte så orolig. Jag tolkade det som att snö evt från snöstormen, letat sig in överallt och nu smälte på svaga punkter i taket. (Stiginfästning, ventilationsinfästning, fönsterinfästning, skorstensinfästning) Skulle inte upprepas.

En varning om ett eventuellt felbygge skall jag kolla upp- läkten kan ursprungligen vara satt för betongpannor och jag har nu lertegel

Vi får väl se, men jordens undergång verkar i vanlig ordning ha skjutits upp.

[OT] taket läcker
tobiascyklar skrev:
> Nu har takläggaren varit här och varit mycket
> kritisk till taket.
>
> - han tycker vi borde ha snörasskydd. Bra poäng,
> jag brukar parkera bilen på gatan när det töar
> så den inte skadas av isblock. Grannen fick
> utemöblerna krossade av isblock från taket för
> ett par år sen, mina plankor (28mm) på terassen
> har blivit mosade av isblock från taket...
> - promenad stigarna söderrostade
> - skorstenen fallfärdig
>
> Annars var han inte så orolig. Jag tolkade det
> som att snö evt från snöstormen, letat sig in
> överallt och nu smälte på svaga punkter i
> taket. (Stiginfästning, ventilationsinfästning,
> fönsterinfästning, skorstensinfästning) Skulle
> inte upprepas.
>
> En varning om ett eventuellt felbygge skall jag
> kolla upp- läkten kan ursprungligen vara satt
> för betongpannor och jag har nu lertegel
>
> Vi får väl se, men jordens undergång verkar i
> vanlig ordning ha skjutits upp.

Skönt att katastrofen verkar vara begränsad. Jag skulle lägga upp en lite mer långsiktig plan för alla åtgärder som inte är akuta. Det blir förmodligen en hel del pengar till åtgärdspaketet och då vill man ju ha koll på tidpunkt, utförande och lämpliga resurser.

[OT] taket läcker
Hos syster i Luleå. Det droppade in någon enstaka liter vatten genom spiskåpan på ett par timmar igår. Århundradets väderomslag med -25 på förmiddagen och nära noll på kvälleb samt snöblandat regn som kom farande i princip horisontellt.

[OT] taket läcker
tobiascyklar skrev:
> Nu har takläggaren varit här och varit mycket
> kritisk till taket.
>
> - han tycker vi borde ha snörasskydd. Bra poäng,
> jag brukar parkera bilen på gatan när det töar
> så den inte skadas av isblock. Grannen fick
> utemöblerna krossade av isblock från taket för
> ett par år sen, mina plankor (28mm) på terassen
> har blivit mosade av isblock från taket...
> - promenad stigarna söderrostade
> - skorstenen fallfärdig
>
> Annars var han inte så orolig. Jag tolkade det
> som att snö evt från snöstormen, letat sig in
> överallt och nu smälte på svaga punkter i
> taket. (Stiginfästning, ventilationsinfästning,
> fönsterinfästning, skorstensinfästning) Skulle
> inte upprepas.
>
> En varning om ett eventuellt felbygge skall jag
> kolla upp- läkten kan ursprungligen vara satt
> för betongpannor och jag har nu lertegel
>
> Vi får väl se, men jordens undergång verkar i
> vanlig ordning ha skjutits upp.

Om du får mycket is på taket så verkar det vara lite för dåligt isolerat på vinden. Värmeläckage är det värsta som finns och det är nästan inget tak som inte läcker in om man har det. Snön smälter en bit upp på taket och vattnet rinner ner till en kallare punkt på taket där det fryser till och stoppar upp vattnet som fortsätter att komma längre uppifrån.Vid fryspunkten börjar vattnet att tränga sig in där det går att tränga sig in. Kan vara varsom helst på taket och vatten kan rinna uppför taket... Snörika vintrar har en förmåga att få dom tätaste tak att läcka tyvärr. Ett bra sätt att skona taket är att skotta av det när det har kommit en lämpa snö.

[OT] taket läcker
onegear skrev:

>
> Om du får mycket is på taket så verkar det vara
> lite för dåligt isolerat på vinden.
> Värmeläckage är det värsta som finns och det
> är nästan inget tak som inte läcker in om man
> har det. Snön smälter en bit upp på taket och
> vattnet rinner ner till en kallare punkt på taket
> där det fryser till och stoppar upp vattnet som
> fortsätter att komma längre uppifrån.Vid
> fryspunkten börjar vattnet att tränga sig in
> där det går att tränga sig in. Kan vara varsom
> helst på taket och vatten kan rinna uppför
> taket... Snörika vintrar har en förmåga att få
> dom tätaste tak att läcka tyvärr. Ett bra sätt
> att skona taket är att skotta av det när det har
> kommit en lämpa snö.

Jag tänkte också nämna skottning som det bästa sättet att hålla kraftigt smältning med påföljande läckagerisk borta. Men när tråden kom upp var läget akut och jag vågade inte föreslå det. Är det nån gång man ramlar ned så är det väl när man har panik över att det läcker och det är isigt, mörkt och blött. Ingen fuktskada är värd att slå ihjäl sig för.

[OT] taket läcker
Hasse#7 skrev:
>
> Jag tänkte också nämna skottning som det bästa
> sättet att hålla kraftigt smältning med
> påföljande läckagerisk borta. Men när tråden
> kom upp var läget akut och jag vågade inte
> föreslå det. Är det nån gång man ramlar ned
> så är det väl när man har panik över att det
> läcker och det är isigt, mörkt och blött.
> Ingen fuktskada är värd att slå ihjäl sig
> för.

Det har du rätt i...Det lät även som att takstegar mm inte var i bästa skick heller.
Jag känner en som monterar ny taksäkerhet som är ledig för nya jobb i februari...

[OT] taket läcker
Jag var med om exakt samma sak i veckan uppe i stugan i fjällen. Det var 10 grader kallt, blåste orkan och snöade. På natten mot måndagen (tror jag det var) blev det +2 grader och fortsatte blåsa orkan och regna. Mitt i natten började det droppa på några ställen långt upp från takfoten och vid skorstenen. Totalt sett kom det mindre än 1 dl från de olika ställena. Efter samtal med iF som försäkrar stugan sa dom att det allra troligast rörde sig om snö som blåst in under yttertaket när det var snöorkan som sen smälte i blidvädret för stugan är byggd 2003 och det har aldrig läkt tidigare.

[OT] taket läcker
tack för tipset.

- mitt tak är dåligt isolerat. I år har vi börjat använda vinden som sovrum, och därmed höjt temperaturen däruppe dessutom.
- huset är högt - första våningen nånstanspå 1 meter, hög takhöjd, om varje våning bygger fyra meter så är det 13 meter högt till nock. Mycket läskigt ställe att skotta på. Känns inte aktuellt att krypa upp där ens om jag lär mig säkra och sätter dit rostfria grejer.

SÅ vad är konsekvenserna? Kan taket leva med att få in litet vatten, och förkortad livslängd är konsekvensen om jag inte gör ngt?
Är jag dömd till vattenskada på taket?

Vad skall jag göra?

En av takläggarna lämnat offert på att lägga om 8 kvm högst upp på taket (båda taköläggarna som var höär sa att stigen som man går på vid nock är dåligt infäst och att snön kommer in däruppe). Är det meningsfullt?

Tack,

Tobias

[OT] taket läcker
Att "leva med det" lär inte vara ett vettigt alternativ i alla fall. Om det rinner in vatten som kondenseras av den höjda temperaturen kommer du att få vattenskador och allra troligast mikrobakteriell påväxt med potentiellt läskiga följder för Er som bor där. Om taket är dåligt är det nog tyvärr bara en sak att göra, lägga om det. Att använda vettiga hantverkare till denna typ av jobb är verkligen att rekomendera istället för att spara några tusenlappar genom att använda svartjobbare.

[OT] taket läcker
tobiascyklar skrev:
> Svart finns väl inte längre med rotavdrag.
Fast mitt i mitt "hood" kryllar det av engelsmän och balter/polacker som försöker få jobb...

> men om dålig isolering är boven hjälper det
> verkligen att lägga om taket?
Jag trodde det rörde sig om inträngande vatten från dåliga genomförningar osv. Är det bara beroende på dålig isolering kanske man kan "klara" sig med att isolera om. Men om du har problem med dåliga taksteg osv så kanske du åker på en omläggning inom kort i alla fall. Som sagt var, läge att snacka igenom hela problemställningen med en kunnig byggare!

[OT] taket läcker
Det du verkar behöva är att se till att få allt gjort bra vid ett och samma tillfälle, helst på sommardagar när det inte regnar. Men ekonomi/nya lån är ju också sånt som begränsar vad som är möjligt. Är det inte akut men omfattande kommer du tjäna på att läsa på och fråga runt så att du är kompetent att vara med och välja "konstruktion", material, metod samt fatta beslut. Även om man inte är proffs kommer man i slutändan stå där med fakturorna och resultatet. Kunskap är helt enkelt viktigt.

[OT] taket läcker
Intressant vändning: det verkar inte osannolikt att föregående ägare har satt läkt för betongtegel, och sedan flyttat läkten för lertegel, med kvarlämnade hål i pappen som följd.

Eftersom det är 9.5 år sedan vi köpte kan vi i så fall åberopa dolt fel.

Skall bli intressant att se hur detta utvecklas.

[OT] taket läcker
tobiascyklar skrev:
> Intressant vändning: det verkar inte osannolikt
> att föregående ägare har satt läkt för
> betongtegel, och sedan flyttat läkten för
> lertegel, med kvarlämnade hål i pappen som
> följd.
>
> Eftersom det är 9.5 år sedan vi köpte kan vi i
> så fall åberopa dolt fel.
>
> Skall bli intressant att se hur detta utvecklas.

Då är det som vi inte hoppades på tidigare i tråden. Jag skulle gå lite försiktigt men målmedvetet fram när jag talar med förra ägaren. Om man slår med storsläggan för att man är säker på att man har rätt så kan motparten bli så livrädd att gå i typ konkurs att de väljer att bestrida och obstruera vilket gör det hela både dyrt och energikrävande utan konstruktiv framdrift.

[OT] taket läcker
Min förhoppning är att de tecknade en dolda fel försäkring, vilket jag vagt minns att de gjorde, men jag har inget material på det. Det är ju en bra anledning att teckna en sån försäkring, och jag kommer inte på någon annan vettig anledning i detta fall - huset är hundra år, så i stort sett inga fel anses vara dolda. (minns att jag reflekterade över det då) Förra ägaren är väl typ 80 nu, så hoppas vi inte behöver diskutera med dom.

Ny hantverkare (som också kom med uppslaget ovan även om han inte var säker) vill lägga om hela taket, byta till superpapp och göra om alla infästningar. Det är bara fjorton år gammalt... Men om det är små hål överallt...

[OT] taket läcker
Vilken vinkel har du på taket?
Att vid husköp lyfta på ett par pannor och inspektera pappen är väl det absolut minsta du kan göra. Besiktigade ni inte huset innan köp? Om det är fullt av öppna spikhål i pappen och han missade detta så är det en riktigt dålig besiktningsman.

Huruvida du har dålig isolering eller inte kan ju vara en orsak i detta fall, men pappen SKA vara tät. Du behöver inga pannor för att hålla taket tätt egentligen, de är ju mer ett skalskydd. Det bildas ofta kondens etc under pannorna oavsett isolering så det är ofta fuktigt där.
Lite lustigt att höra alla konstiga bortförklaringar till varför ett visst tak läcker in i vissa sammanhang.
Om taket läcker så är det felaktigt. Beräknad livslängd på ett tak är cirka 30 år, sen ska det rivas, på med ny klistrande spikad papp.
Är du lite händig ordnar du detta själv till sommaren, tänk på att hyra en bra ställning först.

Kanske kan du själv eller någon annan ordna en kraftig pressenning som kan ligga till våren.

[OT] taket läcker
Jag hjälpte en kompis att lägga ny papp och spika ny läckt på hennes sommarställe i sommras.
Gick förvånadsvärt enkelt, trots ett brant brutet tak på ca 6 meters höjd.Vi hyrde en bra ställning och lånade riktigt bra stegar från hennes jobb.
Mitt tips är en kraftig pressening och låt det vara till våren. Undersök närmare då. Det finns firmor som kan spåra läckor om det är avancerat.
Men dom har advokatlöner. Inget att rekommendera. Det blir billigare och bättre om du gör det själv, under förutsättning att du är nogrann.
Kallasfalt kan vara en lösning för dig då det inte låter så farligt. Hyr en fuktmätare och försök spåra läckan själv. Inte så svårt om man är lite klipsk.
Lycka till !

[OT] taket läcker
Är nog inget att bry sig om. Det var ganska extremt väder med vind och blåst i december som antagligen gjorde att lite snö blåste in under pannorna någonstans. Sen när mildvädret kom smälter snön och det droppar in.
Det kan dröja 10 år innan det händer igen. Chilla.

[OT] taket läcker
Hasse#7 skrev:
> Blötsnö, plusgrader och regn. Det kan hända att
> det som normalt är tätt börjar läcka, det kan
> bli som en liten sjö som tar sig uppåt med
> ökande ytnivå för att slutligen rinna in
> nånstans där vatten normalt sett inte brukar
> vara. Nackdelen är att det kommer in och gör
> skada, fördelen kan vara att mängderna är klart
> begränsade. Nu vet jag ju inte vad du har för
> tak men har det hållit 8-10 år borde det inte
> haverera totalt över en natt. Jag hoppas på
> väderfenomen och begränsade skador. Lycka till!

Sannolikt, om du har väderomslag på gång. Jag har arbetat med dygnet-runt jour en del år, och i 9 av 10 fall är dropp från tak inomhus förorsakat av smältvatten som kan tränga in även flera våningar under ett tak i hyreshus.
Kräver uttorkning, försäkringen brukar täcka sådana fall, men självrisken får du stå för.

[OT] taket läcker
kave skrev:
> Återigen, det ska förekomma vatten under
> pannorna året runt, taket ska vara tätt utan
> pannor.

Ja.
Men drivsnö kan vara omöjligt att skydda sig mot. Taket ska ju vara ventilerad också...

[OT] taket läcker
Som sagt pappen skall vara tät.

Nog ingen panik.

Verkar omöjligt att bevisa dolt fel, och egentligen skall om det är felläktat i så fall hantverkaren ha friskrivit sig. Och jag hitta beviset.

Förre ägaren anlitade tydligen ett gäng irländare...

Så det blir till att byta 14 år gammal papp. Litet onödigt. Förre ägaren för snål för sitt eget bästa. Eller mitt eget bästa

[OT] taket läcker
tobiascyklar skrev:
> Som sagt pappen skall vara tät.
>
> Nog ingen panik.
>
> Verkar omöjligt att bevisa dolt fel, och
> egentligen skall om det är felläktat i så fall
> hantverkaren ha friskrivit sig. Och jag hitta
> beviset.
>
> Förre ägaren anlitade tydligen ett gäng
> irländare...
>
> Så det blir till att byta 14 år gammal papp.
> Litet onödigt. Förre ägaren för snål för
> sitt eget bästa. Eller mitt eget bästa

Klen tröst kanske men lär man sig hur det skall vara och gör det själv eller lejer det till nån som man vet gör rätt så får man minst 30 års lugn och ro efter. Plus att man kan sälja utan dåligt samvete om man måste/behöver sälja.

Tillbaka
Topp