lillebrorsan sa:
Jag har ju provocerat Hillebanerna, som tydligen tältar på gräsmattor, tidigare i denna tråd så här kommer några tipps på några sköna enlagerstält. Hälften så blött och dubbelt så stadigt för samma vikt.☺
Bibler - uppfinnaren?
http://blackdiamondequipment.com/en_SE/tents-and-bivys/fitzroy-tent-BD810030.html#start=11
Jag har ett Bibler Fitzroy.
Det är LSE* på riktigt.
Det är oerhört bra.
Förmodligen overkill för de flesta situationer.
Jag brukar vintertälta i det.
Grannarna , Hillebananerna, brukar klaga på kondens, inte jag.
Jag köpte det efter att mitt Haglöfs tunneltält hade blåst sönder (en båge knäcktes ). Tänkte att det skulle bli mitt sista tält.
Bågarna i biblertältet är rejäla doningar. De sitter på insidan så om det är helt fördjävligt väder tar man allt sitt junk och kryper in i tältet monterar bågarna. Sedan säkrar man upp det med linor, snö, stenar, träd eller vad man har till hands, så att det sitter fast.
Tältpinnarna är hållbara och funkar bra i snö, bara att gräva ner på tvären.
Det är lyxigt som enmanstält och funkar för två men tre personer, som jag tror det är specat för, får nog vara välldigt synkade om det ska fungera.
Absiden är liten och klickas fast med spännen. Den är minimal men funkar som väderskydd vintertid. Skönt om man gräver ut en grop framför tältet som man placerar absiden över. Då kan man sitta i tältet med fötterna i gropen.
Det är ett endukställt och bågarna sitter tajt. Det gör att det står pall för mycket hårt väder. Det betyder också att det är relativt tyst när det stormar. Jag upplever att jag sover djupare i biblertältet.
Endukställt är inte för alla, man måste tänka på att ventilera.
Man måste även tänka på att
aldrig packa ihop det blött, då är risken stor att man får mögel på tältduken, som är liksom fjunig på insidan. Det hände mig efter en cykling i pacific north west.
*Light- Strong- Expensive