Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
eketjall sa:Jag hamnar någonstans i mellansegmentet alltså. Typ Tiagra/105. Lär duga för mig. ;-)
Claris, men det har jag ju på hojen som jag ska toura med så det kanske blir en bra kombo :-PLuthman Photography sa:eketjall sa:Jag hamnar någonstans i mellansegmentet alltså. Typ Tiagra/105. Lär duga för mig. ;-)
Men alltså för 2000 spänn får du inte ett tält som motsvarar Tiagra/105, för 2000 spänn får du typ Sora eller vad nu steget under heter.
Jag skulle säga att mina tält är typ 105 :) Fjällräven Akka och Marmot Nusku.
Konkret sa:Men va fan. Vad säger ni om 12-tält eller 20-tält då? Det är fanimej rejäla grejer.
Bikzz sa:Konkret sa:Men va fan. Vad säger ni om 12-tält eller 20-tält då? Det är fanimej rejäla grejer.
Bra, lite tunga, jobbigt att gräva ned i snön... Fossingarna nära kaminen blir grillade, kroppen nära tältduken fryser som fan... !
desmo sa:Man måste ju ändå skilja på 3-säsongerstält och 4-säsongerstält.
För cykeltouring på sommaren fungerar ju det mesta. Jag har långt över hundra tältnätter i ett billigt tält från REI (amerikansk kedja, säljs inte här): https://www.rei.com/product/862423/rei-quarter-dome-2-tent
Nej, det duger inte om det stormar på kalfjället. På samma sätt kan man toura på en damcykel, eller bygga en spetziale Surly LHT som håller jorden runt trots att man bara ska till grannbyn.
Tack för input.Edarion sa:Jag har vandrat i fjäll med tält för runt 2000 kr många gånger. Funkar strålande. Då var det ett mindre 2-mannatält från Vaude, som jag för övrigt kan rekommendera fortfarande.
Mina tips är därför:
Vaude Taurus 3
Bergans Trollhetta 2
Bergans Trysil 2
Har inte tid att motivera eller länka nu, men kanske återkommer senare.
eketjall sa:Tack för input.Edarion sa:Jag har vandrat i fjäll med tält för runt 2000 kr många gånger. Funkar strålande. Då var det ett mindre 2-mannatält från Vaude, som jag för övrigt kan rekommendera fortfarande.
Mina tips är därför:
Vaude Taurus 3
Bergans Trollhetta 2
Bergans Trysil 2
Mången tack för informationen!Edarion sa:eketjall sa:Tack för input.Edarion sa:Jag har vandrat i fjäll med tält för runt 2000 kr många gånger. Funkar strålande. Då var det ett mindre 2-mannatält från Vaude, som jag för övrigt kan rekommendera fortfarande.
Mina tips är därför:
Vaude Taurus 3
Bergans Trollhetta 2
Bergans Trysil 2
För att utveckla lite...
Vaude - Ett stabilt, lågt tält som till stor del är självstagande. Jag skulle säga att detta är något av det mest stormsäkra du kan få i prisklassen. Nackdelen i tältet är innermåtten. Det är väldigt litet om man tänkt spendera mycket tid i det. Å andra sidan är det inte så mycket luft att värma upp om man är ute på lite kallare äventyr. Jag har använt detta tält i 10 år nu och det är ofta mitt förstaval fortfarande både när jag vandrar själv eller när vi är två. Det står som tremannatält, men det skulle jag inte själv se det som!
Bergan - Trollhetta 4 pers var på kampanj för någon månad sedan och jag köpte då det. Jag har tidigare sovit i både Hillerbergs Keron 4 GT och tittat på många andra Hillerbergstält. De kostar 4 gånger mer än vad jag gav för detta tältet och jag är förvånad över hur pass hög kvalitetskänslan är i detta. Jag har bara haft uppe det en solig dag i trädgården än så länge, men jag var mycket positivt överraskad. Reste det tillsammans med de andra två tält vi använder mycket, vaudetältet ovan samt ett McKinely-tält från intersport... Jag skulle inte vara rädd att rekommendera detta tält för svenska fjällen. Och skulle jag köpa ett tält för två personer skulle jag definitivt överväga Trollhetta 2.
En intressant aspekt i det hela är packvolymen. Man inser att den har gått ner med tiden. Jag TROR också det är den stora skillnaden mellan Trysil och Trollhetta iom deras olika tyger. Det bör du dock undersöka om det är avgörande för ditt köp! På bilden är tältet längst ner Vaude, mitten är Trollhetta 4 och längst upp är campingtältet som inte ens är möjligt att få ner i sin packpåse längre. Helt omöjligt stort om man jämför med de andra, men otroligt skönt att ha när man ändå har bil och ska sova på camping.
Jag har frågat det allsmäktiga Internet via Google ;-)Edarion sa:Låter som ett bra val! Beroende på syfte med köpet har jag nog köpt samma. Frågade du någon om skillnaden, eller letade du bara i produktbeskrivningar?
Konkret sa:Såhär kan man vakna. Ganska bra ventilation.
Sambal Oelek sa:Skoj tråd, jag beställde igår ett "Camp Minima 1 SL", då jag behöver ett litet enmannatält. Billigt men verkar ok och duger säkert då jag inte är någon stortältare. Hoppas på att prova det nästa vecka kanske.
Nikhi sa:Konkret sa:Såhär kan man vakna. Ganska bra ventilation.
Tack för alla info!!!
Ser väldigt nice ut med den utsikten och att kunna öppa upp rejält.
Det lutar i mitt fall starkt åt att det blir ett Hilleberg Nammatj, där det fanns myggnät i ventilationen.
( som jag förstod det så var det inte i det i Kaitum).
Får hoppas att och Hilleberg Nammatj också kan hålla, även om Kaitum verkar vara bra och med gott utrymme.
Nikhi sa:Nammatj 3 personer, utan GT, priset är 8245kr Naturkompaniet
Nikhi sa:Konkret sa:Såhär kan man vakna. Ganska bra ventilation.
Tack för alla info!!!
Ser väldigt nice ut med den utsikten och att kunna öppa upp rejält.
Det lutar i mitt fall starkt åt att det blir ett Hilleberg Nammatj, där det fanns myggnät i ventilationen.
( som jag förstod det så var det inte i det i Kaitum).
Får hoppas att och Hilleberg Nammatj också kan hålla, även om Kaitum verkar vara bra och med gott utrymme.
Edarion sa:Bergan - Trollhetta 4 pers var på kampanj för någon månad sedan och jag köpte då det. Jag har tidigare sovit i både Hillerbergs Keron 4 GT och tittat på många andra Hillerbergstält. De kostar 4 gånger mer än vad jag gav för detta tältet och jag är förvånad över hur pass hög kvalitetskänslan är i detta. Jag har bara haft uppe det en solig dag i trädgården än så länge, men jag var mycket positivt överraskad. Reste det tillsammans med de andra två tält vi använder mycket, vaudetältet ovan samt ett McKinely-tält från intersport... Jag skulle inte vara rädd att rekommendera detta tält för svenska fjällen. Och skulle jag köpa ett tält för två personer skulle jag definitivt överväga Trollhetta 2.
bikeshorts sa:jag har ett 2mans "everest" . Mkt bra kvalitet till lågt pris. 1000kr. Inte vägt det men enl uppgift 2,2kg. Bra utrymme och takhöjd ca 110. Mina 190 cm kan sitta upp utan att slå i taket med lite marginal. Ytter och inner reses snabbt samtidigt. Absiden är inte stor men duger till skor och ryggsäck . Två man i tältet får plats men är man själv är det ganska perfekt och lyxigt. Ingen trängsel och bra plats för prylar. Man kan ju få ner vikten en del om man köper ett enmanns tält men det är rätt skönt med lite space.
desmo sa:Edarion sa:Bergan - Trollhetta 4 pers var på kampanj för någon månad sedan och jag köpte då det. Jag har tidigare sovit i både Hillerbergs Keron 4 GT och tittat på många andra Hillerbergstält. De kostar 4 gånger mer än vad jag gav för detta tältet och jag är förvånad över hur pass hög kvalitetskänslan är i detta. Jag har bara haft uppe det en solig dag i trädgården än så länge, men jag var mycket positivt överraskad. Reste det tillsammans med de andra två tält vi använder mycket, vaudetältet ovan samt ett McKinely-tält från intersport... Jag skulle inte vara rädd att rekommendera detta tält för svenska fjällen. Och skulle jag köpa ett tält för två personer skulle jag definitivt överväga Trollhetta 2.
Har du hunnit testa Trollhetta något mer?
Jag är sugen på att tälta lite med familjen och då blir vårat lilla 2-manna för litet.
XXLs priser är ju ostabila. Vad blev ditt pris?
Just nu verkar det kosta strax under 4000kr. https://www.xxl.se/bergans-trollhetta-4-pers-tent-talt/p/1115675_1_style
desmo sa:desmo sa:Edarion sa:Bergan - Trollhetta 4 pers var på kampanj för någon månad sedan och jag köpte då det. Jag har tidigare sovit i både Hillerbergs Keron 4 GT och tittat på många andra Hillerbergstält. De kostar 4 gånger mer än vad jag gav för detta tältet och jag är förvånad över hur pass hög kvalitetskänslan är i detta. Jag har bara haft uppe det en solig dag i trädgården än så länge, men jag var mycket positivt överraskad. Reste det tillsammans med de andra två tält vi använder mycket, vaudetältet ovan samt ett McKinely-tält från intersport... Jag skulle inte vara rädd att rekommendera detta tält för svenska fjällen. Och skulle jag köpa ett tält för två personer skulle jag definitivt överväga Trollhetta 2.
Jag är sugen på att tälta lite med familjen och då blir vårat lilla 2-manna för litet.
Just nu verkar det kosta strax under 4000kr. https://www.xxl.se/bergans-trollhetta-4-pers-tent-talt/p/1115675_1_style
Edarion: Har du testat Trollhetta något mer? Jag har fortfarande det tältet under bevakning. Tänkte köpa det vid "vänners vänner" men lackade ur på att de höjde priset precis innan ( https://happyride.se/forum/read.php/1/1495255/3157788#msg-3157788 )
Edarion sa:desmo sa:desmo sa:Edarion sa:Bergan - Trollhetta 4 pers var på kampanj för någon månad sedan och jag köpte då det. Jag har tidigare sovit i både Hillerbergs Keron 4 GT och tittat på många andra Hillerbergstält. De kostar 4 gånger mer än vad jag gav för detta tältet och jag är förvånad över hur pass hög kvalitetskänslan är i detta. Jag har bara haft uppe det en solig dag i trädgården än så länge, men jag var mycket positivt överraskad. Reste det tillsammans med de andra två tält vi använder mycket, vaudetältet ovan samt ett McKinely-tält från intersport... Jag skulle inte vara rädd att rekommendera detta tält för svenska fjällen. Och skulle jag köpa ett tält för två personer skulle jag definitivt överväga Trollhetta 2.
Edarion: Har du testat Trollhetta något mer? Jag har fortfarande det tältet under bevakning. Tänkte köpa det vid "vänners vänner" men lackade ur på att de höjde priset precis innan ( https://happyride.se/forum/read.php/1/1495255/3157788#msg-3157788 )
Ligger i det nu med yngsta dottern... Har haft det ett tiotal nätter skulle jag gissa. Mest camping och inga extrema väder. Ett riktigt prisvärt tält, men med vissa nackdelar.
1. Öppningen in i innertältet har en ganska gammal lösning som gör det lätt att trampa på duken och svårare än nödvändigt att städa golvet.
2. Öppningen I yttertältet är inte heller helt genomtänkt och det går inte få upp dörren ordentligt, samt är svårt att öppna så det inte regnar på innertältet om det regnar hårt.
3. Det är lite knepigt att få duken ordentligt spänt, speciellt om det inte är helt jämnt under.
Med det sagt... Det är ett rymligt tält med god ventilation som väger ganska lite. Många punkter att förankra med alla stormlinor om det skulle vara oväder. Jag skulle absolut lita på det även i fjällmiljö. Kort och gott en riktigt god investering.
nieves sa:Kikar på 3-säsongstält för cykeltouring vad tror ni om https://www.msrgear.com/ie/tents/hubba-tour-1
Ett tält med "garage" för hojen?
Sjukt förtjust i den! Men blev nog ingen hit och verkar inte gå få tag i länge. Någon som vill sälja?ForesterGuy sa:Garage?
Edarion sa:Sjukt förtjust i den! Men blev nog ingen hit och verkar inte gå få tag i länge. Någon som vill sälja?ForesterGuy sa:Garage?
me.I.am sa:nieves sa:Kikar på 3-säsongstält för cykeltouring vad tror ni om https://www.msrgear.com/ie/tents/hubba-tour-1
Ett tält med "garage" för hojen?
Går i tältköpstankar, den där ser ju intressant ut. Ett plus att man inte skyltar med cykeln.
Tycker det inte riktigt framgår av bilderna om det är golv även i "garaget". På första bilden ser det inte ut att vara så, men på sista bilden ser det ut att vara något slags golv. Det står ju att "garaget" ger plats för väskor etc., är ju käckt om det då är skyddat mot störtfloder.
Spec/pris i övrigt säger mig ingenting, är totalt novis på området.