[OT] Tält

[OT] Tält
Edarion sa:
ForesterGuy sa:
Sjukt förtjust i den! Men blev nog ingen hit och verkar inte gå få tag i länge. Någon som vill sälja?

Edit: just det... Det var tungt också. 1,5 kg helt utan absid och pinnar...

1,5 kg tycker jag är lätt. ;-)
Det är vad mitt Snugpak Ionosphere väger, fast komplett då, och det kan användas utan cykel.
Motsvarande Vaudetält är Lizard, det väger 690 gram...fast då kostar det runt 6000 kr.

Bilagor

• vaude.jpg
    vaude.jpg
    49.1 KB · Besök: 115
[OT] Tält
me.I.am sa:
Är det inte lite fjantigt att ange vikten exklusive "pegs & bags"? Det är väl totalvikten för packat tält som är intressant?

Jag tror du kan jämföra det med att cyklars vikt anges exklusive pedaler... många kanske vill använda sina titanpinnar, eller har runda eller v-formade pinnar beroende på underlag. Självstagande tält kan ju användas utan pinnar, och packpåsar är ju alltid jätteonödig vikt o.s.v.

[OT] Tält
Oskar sa:
me.I.am sa:
Är det inte lite fjantigt att ange vikten exklusive "pegs & bags"? Det är väl totalvikten för packat tält som är intressant?

Jag tror du kan jämföra det med att cyklars vikt anges exklusive pedaler... många kanske vill använda sina titanpinnar, eller har runda eller v-formade pinnar beroende på underlag. Självstagande tält kan ju användas utan pinnar, och packpåsar är ju alltid jätteonödig vikt o.s.v.

Har tittat lite på titanpinnar direkt från Kina...misstänkt låga priser, man kanske får aluminiumpinnar istället?
Samtidigt har vissa europeiska firmor löjligt höga priser, kilopriset på titan är ju faktiskt inte så högt, och bearbetningsmomenten inte så avancerade...

[OT] Tält
Oskar sa:
me.I.am sa:

Ok, tack. Vad handlar det om då? 100gr, halvkilo? eller det kan kanske vara allt mellan 100gr-1kg typ... (är totalt n00b)

[OT] Tält
Jag tycker också att det är ganska så töntigt att ange vikt utan tältpinnarna, nog för att man kanske har egna lättviktare om man är intresserad av att räkna gram men olika modeller kräver också olika många som kan ställa till jämförelsen rejält. Hur som helst, räkna 10-15 gram styck för riktiga tältpinnar i alu. Titan, kanske 5-8 gram styck beroende på hur klena du kan tänka dig. Hur många som krävs är helt beroende på tält.

Ang. golven i cykelgarage tälten så brukar många tälttillverkare sälja lösa extra golv, amerikanarna verkar speciellt förtjusta i den varianten.

[OT] Tält
me.I.am sa:
Kollat lite på MSR och Big Agnes
https://www.ultralightoutdoorgear.c...rs-c25/all-tents-c148/hubba-tour-2-tent-p6464
https://www.ultralightoutdoorgear.c...all-tents-c148/copper-hotel-hv-ul2-tent-p7191

Vad kan man räkna med att "pegs & bags" väger?

200-400g beroende på linor och material.

Om du inte behöver den stora "förstugan" så finns det här som ett bra alternativ : https://www.outdoorexperten.se/p-26417-the-north-face-triarch-2.aspx
Jag har ett sådant, men vikten är inte 1.16kg, utan mer 1.6kg med footprint och pinnar och allt.

[OT] Tält
är det bara jag som stör mig extremt mycket på alla tält som man först reser tältet för att sedan lägga på yttertältet?! kul om man står mitt i en regnskur och ska försöka få upp tältet..

[OT] Tält
Palle Kuling sa:
är det bara jag som stör mig extremt mycket på alla tält som man först reser tältet för att sedan lägga på yttertältet?! kul om man står mitt i en regnskur och ska försöka få upp tältet..

De flesta tälten som är tillverkade för en europeisk marknad har innertält och yttertält sammankopplade. T.ex. gör Marmot speciella tält till den nordiska/europeiska marknaden som är såna medan de amerikanska är på det störiga viset.

[OT] Tält
Palle Kuling sa:

Alla mina Hilleberg sitter ihop iaf. Varför köper du såna som är separerade? ?

[OT] Tält
Finessen med att resa innertält först är att du kan nöja dig med myggnät om du inte behöver regnskydd och värme.

Här i norr vill vi som regel alltid ha det och jag snarare problem med regnet som du säger... Men det är ju ont svårare än att välja tält efter behov. Ganska få dh-cyklar på Vätternrundan ;)

[OT] Tält
Edarion sa:
desmo sa:
desmo sa:
Edarion sa:
Bergan - Trollhetta 4 pers var på kampanj för någon månad sedan och jag köpte då det. Jag har tidigare sovit i både Hillerbergs Keron 4 GT och tittat på många andra Hillerbergstält. De kostar 4 gånger mer än vad jag gav för detta tältet och jag är förvånad över hur pass hög kvalitetskänslan är i detta. Jag har bara haft uppe det en solig dag i trädgården än så länge, men jag var mycket positivt överraskad. Reste det tillsammans med de andra två tält vi använder mycket, vaudetältet ovan samt ett McKinely-tält från intersport... Jag skulle inte vara rädd att rekommendera detta tält för svenska fjällen. Och skulle jag köpa ett tält för två personer skulle jag definitivt överväga Trollhetta 2.

Har du hunnit testa Trollhetta något mer?
Jag är sugen på att tälta lite med familjen och då blir vårat lilla 2-manna för litet.
XXLs priser är ju ostabila. Vad blev ditt pris?
Just nu verkar det kosta strax under 4000kr. https://www.xxl.se/bergans-trollhetta-4-pers-tent-talt/p/1115675_1_style

Edarion: Har du testat Trollhetta något mer? Jag har fortfarande det tältet under bevakning. Tänkte köpa det vid "vänners vänner" men lackade ur på att de höjde priset precis innan ( https://happyride.se/forum/read.php/1/1495255/3157788#msg-3157788 )

Ligger i det nu med yngsta dottern... Har haft det ett tiotal nätter skulle jag gissa. Mest camping och inga extrema väder. Ett riktigt prisvärt tält, men med vissa nackdelar.
1. Öppningen in i innertältet har en ganska gammal lösning som gör det lätt att trampa på duken och svårare än nödvändigt att städa golvet.
2. Öppningen I yttertältet är inte heller helt genomtänkt och det går inte få upp dörren ordentligt, samt är svårt att öppna så det inte regnar på innertältet om det regnar hårt.
3. Det är lite knepigt att få duken ordentligt spänt, speciellt om det inte är helt jämnt under.

Med det sagt... Det är ett rymligt tält med god ventilation som väger ganska lite. Många punkter att förankra med alla stormlinor om det skulle vara oväder. Jag skulle absolut lita på det även i fjällmiljö. Kort och gott en riktigt god investering.

Idag var tältet med på XXL's Supersöndag. Tur att man läser nyhetsbreven ibland.
3300kr. Kommer inte användas så mycket i år, men förhoppningsvis nästa!

[OT] Tält
Hijackar tråden istället för att starta en ny. Är ute efter tält för sommaren. Vi ska bo en vecka på camping i Norge och även om man kan göra det i Ö&B-tält för 99kr, så tänker jag att om man nu ska köpa ett tält så kan det lika gärna vara hyfsad kvalitet iallafall. Vi har planer på lite cykelturer med tältning i framtiden, kanske även kanot med tält.
Så, ett tremanna som är hyfsat lätt att ha med på cykel i framtiden. Inte dyrt, vi jobbar lite och de ekonomiska medlen är små. Men vad ska man ens titta på? Prioritera? Komfort, vikt, vattentäthet? Vi kommer inte tälta i några extrema miljöer och varken på fjäll eller på vintern.

[OT] Tält
@Thisismycat : The North Face Triarch 3. Har ett sådant men 2-man varianten.
https://www.xxl.se/the-north-face-triarch-3-3-mannatalt/p/1117680_1_style
Liknar MSR Hubba Hubba och är prisvärt, lätt och bra ventilation. Fristående är bra om ni ska slå upp det på hårt underlag. Perfekt för varmare halvåret.

Annars är ju Hilleberg faktiskt i en klass för sig. Har ett Nallo 4GT och om det blåser, regnar osv så är det inget snack om vilket jag vill bo i... men det är inte fristående utan kräver att man spänner iallafall en lina fram och en bak. Klarar storm och året runt väder. 4p tält är extra mysigt som 3p tält.
https://www.addnature.com/hilleberg-nallo-4-gt-rod-417018.html

Finns massor med bra tält, har avverkat några olika innan jag hittade vad som passar.

[OT] Tält
Att rekommendera Hilleberg är lite taskigt när nån är tydlig med att det ska vara i en lägre prisklass :-)

Men de är iofs billiga om man räknar med livslängden, vårt Nammatj 3GT är från tidigt 2000 och still going strong. Använt det för allt mellan fjällvandring, paddling, cykeltouring och bilsemester i alperna (som iofs omfattade lite vandring med övernattning också).

[OT] Tält
Jag är på jakt efter tält jag med. har ambitioner om att använda det mycket men ambition och verklighet brukar ju skilja sig en del. jag kollar på hillebergs varianter dels för att jag har hört väldigt många säga att de håller i många år utan några problem och dels för att tältet borde vara rätt enkelt att sälja vidare om man ångrar sig. Tänker jag fel där? :D

[OT] Tält
När jag skaffade mitt första Hillberg -92 fanns det inte så många andra lätta och bra tält att välja mellan. Men mycket har hänt sedan dess och även om HB fortfarande ligger i topp finns det idag otroligt många olika tält som kostar en bråkdel, och för normalanvändare är betydligt mer prisvärda köp. Har nu avverkat fyra tält från HB och sedan bytt till lättare, något mindre slitstarka men framför allt betydligt billigare modeller från SMD och Arctic Alpine. Om man mest är ute under sommarhalvåret i norden, och sällan besöker högalpin miljö, är IMO tunneltält fortfarande den bästa avvägningen mellan vikt/boendeyta/pris. tex från Marmot, Northstar Arctic Alpine, Bergans, Vaude och Alpkit. Om man som jag mest använder tältet att sova och laga frukost i är ultralätta enkeldukstält värda ett försök tex SMD och Tarptent. Även värt att kika på prisvärda modeller från tex 3F eller Naturehike på Aliexpress. Säljs även på Ebay och Amazon.de alt. uk.co om man vill ha lite tryggare leveransvillkor. Edit: Även Nordisk och Terra-Nova/Wild Country har prisvärda modeller för nordiska förhållanden.

Senast ändrad:
[OT] Tält
Tack för tips om tält, det för 999kr var nog mer i vår prisklass.

Behöver liggunderlag också. Men vad ska man ha/tänka på?? Självuppblåsbart? Gärna lätt och billigt, men är kanske en omöjlig kombination. Min fru är liten och lätt, jag är ganska lång och tung (95) - om det påverkar valet. Har ett fysiskt jobb som sliter en del på axlar och rygg så vill inte förstöra semestern helt genom att sova på frigolit.

[OT] Tält
thisismycat sa:

Behöver liggunderlag också. Men vad ska man ha/tänka på?? Självuppblåsbart? Gärna lätt och billigt, men är kanske en omöjlig kombination. Min fru är liten och lätt, jag är ganska lång och tung (95) - om det påverkar valet. Har ett fysiskt jobb som sliter en del på axlar och rygg så vill inte förstöra semestern helt genom att sova på frigolit.

Jag har ett billigt självuppblåsande. Det är rätt värdelöst, satsa hellre på ett konventionellt liggunderlag i en tjockare kvalitet.

[OT] Tält
thisismycat sa:
Budgeten är som med tält (och allt annat), låg. Men inte dumsnål.

Ett billigt konventionellt liggunderlag kostar under hundringen, de tjockare varianterna några hundra.
Köp ett billigt och provligg det en natt hemma, man kan alltid kapa upp det till sittunderlag om det inte duger.

[OT] Tält
thisismycat sa:

Ett av mina bästa köp för tältliv är ett uppblåsbart Exped. Jag köpte mitt på en outlet någonstans, men jag tror det är typ detta: https://www.addnature.com/exped-airmat-lite-5-lw-610396.html
Jag vet att de kan gå sönder i limningen så att två tuber blir en, då är det ju kaputt. Eller om man råkar punktera det. Men jag sover mycket bättre än på cellplast!
Ett annat bra köp för att höja trivseln i tältet är en lanterna, typ: https://www.addnature.com/black-diamond-orbit-lantern-grass-482518.html Mycket trevligare än att lysa varandra i ögonen med pannlampa!

[OT] Tält
desmo sa:
thisismycat sa:

Ett av mina bästa köp för tältliv är ett uppblåsbart Exped. Jag köpte mitt på en outlet någonstans, men jag tror det är typ detta: https://www.addnature.com/exped-airmat-lite-5-lw-610396.html
Jag vet att de kan gå sönder i limningen så att två tuber blir en, då är det ju kaputt. Eller om man råkar punktera det. Men jag sover mycket bättre än på cellplast!
Ett annat bra köp för att höja trivseln i tältet är en lanterna, typ: https://www.addnature.com/black-diamond-orbit-lantern-grass-482518.html Mycket trevligare än att lysa varandra i ögonen med pannlampa!
Exped har haft problem med att limningen släpper om det blir för varmt, typ torkar i solen.
Thermarest har jag inte hört något dåligt om och jag kan bara observera att både mitt och hundens håller efter 3 års användande.

[OT] Tält
desmo sa:
thisismycat sa:

Jag kör på Everest från Stadium, kostar 299:-.
Men litet smalt, så letar efter ett bredare.
Men när man blir äldre är det underbart att slippa skumplast!

[OT] Tält
Jag har kört med ett självupplåsande budgetunderlag från Decathlon. 2-300kr om jag minns rätt.
Ganska tunt, kanske 2cm, och inte fullängd. Men på sommaren behöver man ju inte isolering och då tycker jag det räcker att axel och höft inte går igenom om man ligger på sidan.

[OT] Tält
Har två Exped uppblåsbara, ett Synmat UL 7 (dyrt) och ett WinterLite MW (ännu dyrare) bägge är underbara och "prasslar" mindre än Thermarest och JR Gear underlagen jag har. Mitt JR Gear är ju välisolerat och billigt, men inte lika lätt och skönt som Exped.
Det billigaste är ett uppblåsbart Everest från Stadium, 250 sek, det fungerar sommartid, men är heller inte lika skönt som Exped.
Skulle jag skaffa ett till skulle jag testa Thermarest neoair xlight, men ventilen är inte lika bra som på Exped...

Tält köper man Hilleberg om man har råd, kvaliteten på mitt Nallo4GT är otroligt bra och 3.5kg för ett 4p året-runt-tält med stor absid är lätt enligt mig.
Men mitt NorthFace Triarch2 är lätt och trevligt för 1-2 personer sommartid. Bättre ventilation än Nallo.

[OT] Tält
Lainen sa:
desmo sa:
thisismycat sa:

Exped har haft problem med att limningen släpper om det blir för varmt, typ torkar i solen.
Thermarest har jag inte hört något dåligt om och jag kan bara observera att både mitt och hundens håller efter 3 års användande.

Vi har Themarest i familjen också. Inga kvalitetsproblem alls (och peppar peppar, mitt Exped håller). De themarest vi haft har varit av typen: https://www.addnature.com/therm-a-rest-prolite-large-poppy-458525.html ,dvs 2,5-3cm tjocka. Exped är tjockare och jag uppfattar det som bekvämare. Men när jag tittar på sortimentet hos addnature har ju Themarest också "luftmadrasser" så de är kanske ett klokare val.
Angående isolering så rekommenderar jag att ha ett cellplast under sitt uppblåsbara om det krävs. Fördelen är att om det uppblåsbara liggunderlaget går sönder (tex att man trampar på det med stegjärn!) så har man fortfarande ett liggunderlag kvar.

[OT] Tält
Själv har jag en Exped Synmat UL 9 LW. Grymt skönt underlag, man ligger som en kung på vad som helst :) men det som inte nämnts är att de knarrar en del. Själv har jag inga problem med det men en kollega pallade inte med det så han sålde sitt och skaffade ett annat istället :)
Det går att lägga något under så slipper man det iofs men då känns det som man kunde valt ett annat från början.

Inspirationsbild från i somras i Norge:
filename=20170710_213938_HDR.jpg

[OT] Tält
På en liten budget och till sommarbruk tror jag att Expeds enklaste luftmadrasser fungerar. Köpte själv ett AirMat för 600:- för några år sedan som jag har använt om somrarna i ned omkring nollgradigt.

De billigare luftmadrasserna har oftast ganska dålig isolationsförmåga så av den anledningen kan det vara smart med ett billigt ihoprullbart också. Att ha något flera kan sitta på vid lägerelden är också fint.
Men jag tänker spontant att om det gäller sommarturer och du inte ska vara ute i dåligt väder eller högt upp fjället, så duger nästan vad som helst.

Tillbaka
Topp