(OT) Tältbelysning?

(OT) Tältbelysning?
Belse sa:
Har köpt mig ett rejält familjetält, och nu tänkte jag skaffa någon form av lyse att hänga upp inne i tältet. Har hittat denna lampa från Varta som ser vettig ut, nån som har provat denna eller nån liknande som ger ett vettigt lyse på kvällarna, och som har någorlunda batteritid också?

http://www.conrad.se/tpl_read_prod_...ting.htm&pi=563253&ci=SHOP_AREA_22536_0611043

Om det stämmer att det är 150 timmars batteritid så låter det ju väldigt sympatiskt.

(OT) Tältbelysning?
Jag tycker den har ett obehagligt ljus. Kritvitt ljus som man vill släcka.
Kolla annonsbilderna. Man kan nästan läsa etiketten på vinflaskan, om det inte hade bländat så.
"Kolla vilket fynd jag gjorde!" Mm tänker tjejen, värmeljus hade kostat 20 för 100...

Men ska man mecka cykel mitt i natten är den säkert kanonbra. Eller hitta något i tältet. Och den kanske håller björnen borta. Kolla vad det lilla tältet lyser upp, även utanför där han sitter och kokar nåt mitt i natten. Jo, den lyser mycket.

(OT) Tältbelysning?
Den här gillar jag. Dimbar LED på max 100 lumen och max 70h batteritid. Kanske för liten för ett stort tält med det finns även större och andra modeller här:

http://blackdiamondequipment.com/en_SE/climbing/headlamps
(www.blackdiamondequipment.com/en_SE/climbing/headlamps)

620711_PRBL_Moji_on_hanger_web.jpg

(OT) Tältbelysning?
Jag gillar min lilla uco lanterna. Den torkar upp kondensen lite med. Men man får ju såklart se till o ha bra ventilation om man ska elda i tältet. Annars dör man och det är inte bra!

(OT) Tältbelysning?
Kikon sa:
Kolla annonsbilderna. Man kan nästan läsa etiketten på vinflaskan, om det inte hade bländat så.
"Kolla vilket fynd jag gjorde!" Mm tänker tjejen, värmeljus hade kostat 20 för 100...

Men ska man mecka cykel mitt i natten är den säkert kanonbra. Eller hitta något i tältet. Och den kanske håller björnen borta. Kolla vad det lilla tältet lyser upp, även utanför där han sitter och kokar nåt mitt i natten. Jo, den lyser mycket.

Har du en själv, eller gör du den bedömningen bara av att titta på bilderna? Är den så stark som bilderna, och du säger så kan det ju räcka med att köra den på lågläget i normala fall för att både få lagom med ljus, och lång batteritid. Och högläget kan säkert vara bra att ha ibland det med...

(OT) Tältbelysning?
Belse sa:
Kikon sa:

Har du en själv, eller gör du den bedömningen bara av att titta på bilderna? Är den så stark som bilderna, och du säger så kan det ju räcka med att köra den på lågläget i normala fall för att både få lagom med ljus, och lång batteritid. Och högläget kan säkert vara bra att ha ibland det med...
Jag gör bedömningen av bilderna. På halv styrka bländar den nog inte omvigningen och fungerar säkert mycket bättre. Då lär ju batterierna räcka riktigt länge, om siffrorna stämmer.

Senast ändrad:
(OT) Tältbelysning?
marr sa:
Jag gillar min lilla uco lanterna. Den torkar upp kondensen lite med. Men man får ju såklart se till o ha bra ventilation om man ska elda i tältet. Annars dör man och det är inte bra!

Uco? Gas?

Vore bra om TS kunde berätta lite hur han har tänkt använda tältet.

Själv tältar jag oftast under vandringar och då vill man inte bära på den där vartalampan. Går jag tidig sommar så skiter jag helt i lampa eftersom det ändå är ljust dygnet runt. Går jag senare på sommaren har jag med en sådan här http://www.addnature.com/msr-led-tent-lights-white-446595.html
Lyser nog inte upp ett 20-mannatält men duger för mina behov.
Går jag på hösten är det jäkligt fint med en gaslampa då den precis som marr skrev torkar ur en del kondens ur tältet. Men det gäller att vara försiktig. Man kan både brinna upp och dö av syrebrist.

(OT) Tältbelysning?
Cannondale jekyl 1000 sa:
marr sa:

Uco? Gas?

Själv tältar jag oftast under vandringar och då vill man inte bära på den där vartalampan. Går jag tidig sommar så skiter jag helt i lampa eftersom det ändå är ljust dygnet runt. Går jag senare på sommaren har jag med en sådan här http://www.addnature.com/msr-led-tent-lights-white-446595.html
Lyser nog inte upp ett 20-mannatält men duger för mina behov.
Går jag på hösten är det jäkligt fint med en gaslampa då den precis som marr skrev torkar ur en del kondens ur tältet. Men det gäller att vara försiktig. Man kan både brinna upp och dö av syrebrist.

Nejnej, stearinljus :)

Kör gas ibland, såndär primus lykta på gastub. Då måste man vara jääääävligt nogrann med ventilationen. Men det håller kondensen borta :)

(OT) Tältbelysning?
Jag har också en primus gaslampa med stålgaller, håller med om att den är bra för/mot kondens.
Den lilla batterilampan fick hänga ute i höstas när vi grillade.
Svårt att bedöma om den "räcker" till TS, men den räcker som lampa för mig....
Går att läsa och leta i väskan med den...

(OT) Tältbelysning?
Belse sa:
Hejnrik sa:
Den här gillar jag. Dimbar LED på max 100 lumen och max 70h batteritid. Kanske för liten för ett stort tält med det finns även större och andra modeller här:

http://blackdiamondequipment.com/en_SE/climbing/headlamps
(www.blackdiamondequipment.com/en_SE/climbing/headlamps)

Ser trevlig ut, men blir nog lite dyr med import från Staterna med risken att få tulla in den..

Finns att bland annat på outnorth.se och addnature.com. Sök på Black Diamond Moji lantern. Jag har även en gasdriven primuslykta med glaskupa. Men den låter en del vid drift och så är glödstrumpan ömtålig för stötar. Annars ger den ett behagligare ljus och värmer en del i tältet.

(OT) Tältbelysning?

Det är ett sånt här tält så inget man bär omkring på så om lampan tar lite plats är inget problem då bilen parkeras bredvid tätlplatsen...

http://www.getcamping.se/talt/familjetalt/easy-camp-boston-500a.html

Och lampan ska hängas upp i taket inuti tältet så tror inte jag vill ha en lampa som brinner då det blir liiite för nära tältduken...

Lutar åt Vartalampan, har en rabattkod på Conrad + att jag ska nog ha lite mer saker också så det blir ganska ok pris på den...

(OT) Tältbelysning?
Finns att bland annat på outnorth.se och addnature.com. Sök på Black Diamond Moji lantern. Jag har även en gasdriven primuslykta med glaskupa. Men den låter en del vid drift och så är glödstrumpan ömtålig för stötar. Annars ger den ett behagligare ljus och värmer en del i tältet.[/quote]

Hittade inte på den på nån av sidorna, fanns några andra från Black Diamond på Addnature, men blir nog Vartalampan iaf, lite billigare och ska nog ha lite mer prylar från samma sida också...

(OT) Tältbelysning?
Äsch, det är ju bara att plugga in en vanlig 230-lampa och hänga upp i sladden, det var ju till och med bild på det på tältsidan.

(OT) Tältbelysning?
Använder Thrunite T10S med spridningslins frampå. Inte lika kraftig som andra alternativ här men kanske mer mångsidig och lätt att bära med i ryggsäcken.

(OT) Tältbelysning?
Belse sa:

Det är ett sånt här tält så inget man bär omkring på så om lampan tar lite plats är inget problem då bilen parkeras bredvid tätlplatsen...

http://www.getcamping.se/talt/familjetalt/easy-camp-boston-500a.html

Och lampan ska hängas upp i taket inuti tältet så tror inte jag vill ha en lampa som brinner då det blir liiite för nära tältduken...

Lutar åt Vartalampan, har en rabattkod på Conrad + att jag ska nog ha lite mer saker också så det blir ganska ok pris på den...

Oj, det där tältet är ju som ett mindre hus. Med den takhöjden hade du inte behövt vara orolig för värmen, du behöver ju inte hissa upp lampan ända upp i taket. Men med tanke på att du ska ha barna i tältet så är det nog bättre att göra som du tänkt och köra den ofarliga batterilampan.

Tillbaka
Topp