[OT] Tältcampa i Sverige - hur gör man?

erolwi

Aktiv medlem
Sugen på att köpa ett campingtält och dra ner mot västkusten och Skåne och bo på camping om någon vecka eller två. Hur ser det ut, måste man förboka plats långt införväg så det är kört eller är det bara att sladda in på närmsta camping och bosätta sig?

Sugen ett Outwell tält, är det bra grejer eller finns bättre (till rimligt pris).

Är det luftmadrass som gäller i tält? Rimlig komfort och inte allt för stort i bilen.

Senast ändrad:
Med tält är det ofta betydligt lättare att hitta en plats men ringa och kolla skadar ju inte om man vill slippa åka runt så mycket.

Lika många sätt som åsikter personer som svarar :)

Camping och tält brukar sällan behöva förbokas om det inte är något riktigt poppis ställe vid en särskild händelse. Vill man ha tältplats med el så är väl platserna ofta begränsade.

Kör man bil och vill ha komfort så är ju såna blå tjocka luftmadrasser som man har som gästsäng fina fisken. Finns ju med pump för 12v att koppla till bilens uttag. Tänk på att i begränsade tält så är ju höjden man kommer upp från marken en faktor till att man kanske slår i innertältet om det sluttar kraftigt (helt beroende på tältttyp)

Om outwell är bra? Svårt att veta, för camping med bil på campingplats funkar de flesta tält. Se till att de har specat vattenpelaren till 3000 eller 5000 i alla fall. De flesta mellanklasstält av olika märken är ju ofta same same från samma fabrik. Jag har sett något outwelltält som såg trevligt ut. Kör man med bil kan man ju unna sig lite större och tyngre tält.

Jag kör outwell o luftmadrass

Har man barn så är det svårt med kompromissen med vilken storlek man ska ha. Vi har ett stort för att kunna hantera några några regndagar med mat och lite lek inne.
Skitfint men jobbigt att slå upp. Speciellt outwell som ska tåla 24m/s har mycket meck med linorna.

Jag har ett Hilleberg Keron 4GT. Superbra för vandring, men för den bilcamping jag ägnat mig åt de senaste åren skulle jag hellre köpt ett campingtält på Decathlon istället för några enstaka tusenlappar istället. Billigt, tyngre men bättre komfort.
Har aldrig blivit nekad plats utan förbokning i Sverige i semestertider.

Har ett Primus H4. Lite pyssel att ta upp och ner men det går rätt snabbt med lite övning. Tål mycket mer vind än vad jag trott, och det utan att man behöver ut och spänna linor mitt i natten. Men tältpinnarna som kommer med är bara på skoj, köp en uppsättning Y-pinnar istället.

Enda stället jag inte lyckats få tältplats var för tjugo år sedan på en camping i Bohuslän, men det kan haft mer att göra med att vi var fyra 18-åringar i en bil fullpackad med öl, än någon verklig brist på utrymme...

Mjo, på Österlen kan det allt vara fullt under högsäsong. Speciellt om man har vuxentält som behöver en riktigt plats och inte "ni kan se om ni får plats borta vid skogen"

Det beror ju lite på vad man vill uppleva oxå. På Västkusten och på sommaren är alla camps
knökfulla av stora SUVar / Husbilar / Husvagnar / Barnfamiljer osv ... Dyrt och jobbigt och trångt.....

Outwell, kollade lite, ser bra ut, t ex detta:
https://www.campingworld.co.uk/en/Outwell-Cloud-2-Tent-2018/m-19377.aspx

Madrass:
Gillar mitt Exped Synmat UL 9 LW. Litet och bra komfort. Kan ju satsa på icke-UltraLight om inte vill ha ett extra smidigt.

Kök: Jag gillar typ spindelkök med en kort slang till gasen vid sidan av. MSR har uppdaterat sin, denna är lite stor kanske men bra prylar och har man det i bilen kvittar det ju om det är lite overkill:
https://www.addnature.com/msr-windburner-combo-stove-system-792019.html

Jag har något större för en så fullständig Svensson upplevelse jag kan få till utan husvagn...

19394.jpg

Vi har ett Outwell Cloud 4 som vi använt både i på cykelsemestern Mariehamn-Åbo och här på hemmaplan...för två vuxna ett barn och ibland en en schäfer.... Trevligt tält, speciellt för priset. Nackdelen är väl skrymmande och tungt... 5,9kg... Men då är ju det 4 pers versionen.

outwell-cloud-4.jpg

https://www.outnorth.se/outwell/cloud-4

Annars har Naturkompaniet tältuthyrning, kan ju vara ett alternativ. https://www.naturkompaniet.se/service/taltuthyrning/

Senast ändrad:
Vi har ett Outwell Montana (5 personer) som vi köpte lätt begagnat och är jättenöjda med. Det har stålstänger så det väger som ett as men är stabilt och rymligt vilket är skönt när man är iväg med barnen. Tar förstås en stund att sätta upp så tveksamt om jag skulle göra det för en enstaka natt. Kör tjocka (och tunga) luftmadrasser till det. Brukar boka husvagns-/tältplats med el (dessa är nog under högsäsong bra att boka i förväg). Smidigt att kunna ha en elektrisk kylbag och ladda mobiler m.m. i tältet.

Bilagor

• outwell_montana_5p_tent.jpg
    outwell_montana_5p_tent.jpg
    86.2 KB · Besök: 408
Sambal Oelek sa:

Madrass:
Gillar mitt Exped Synmat UL 9 LW. Litet och bra komfort. Kan ju satsa på icke-UltraLight om inte vill ha ett extra smidigt.

Kök: Jag gillar typ spindelkök med en kort slang till gasen vid sidan av. MSR har uppdaterat sin, denna är lite stor kanske men bra prylar och har man det i bilen kvittar det ju om det är lite overkill:
Med tanke på vad ett gas-Trangia kostar har jag svårt att se att något annat skulle kunna konkurrera om det inte ska jagas vikt.

Ska man åka bil funkar ju ett sånt där stort platt som mer är som en kokplatta för 199 kr på Biltema också rätt bra iofs.

Campar med tält och till 99% av alla ggr så är det vårat tält och max 1-2 tält till på anvisade platser på campingen, så vi förbokar aldrig nånsin, kanske på campingar typ böda el liknande kan förbokning behövas.
Ska man ha en el-plats så bör man ringa i förväg och höra efter.

Vi har ett outwell rockwell 3 och outwell uppblåsbar madrass, funkar kanon, till madrassen följde även en bäddmadrass med, tror vi gav runt 1000-1500 för paketet.

Rattnalle sa:
Sambal Oelek sa:

Madrass:

Med tanke på vad ett gas-Trangia kostar har jag svårt att se att något annat skulle kunna konkurrera om det inte ska jagas vikt.

Ska man åka bil funkar ju ett sånt där stort platt som mer är som en kokplatta för 199 kr på Biltema också rätt bra iofs.

Man kan snåla mer på ganska mkt annat i vikt innan man tjänar jättemkt på att byta ut gastrangiat. Fördelarna tycker jag lätt överväger nackdelarna, iaf om man är två eller fler och faktiskt sk laga mat. Dvs inte bara koka vatten. Volymen är väl den största nackdelen tycker jag, men vindskyddet och stabiliteten är ju väldigt bra.

Är man ensam finns det bättre alternativ.

Vi kör bilburen tältcamping på somrarna. Tältet är ett Outwell Earth Encounter 5. Köp inte för litet tält om du ändå inte ska bära på det! Två pers i ett 5-mannatält är perfekt. Bra takhöjd, gott om utrymme både i sovdelen och absiden. Rekommenderar även tältsängar med liggunderlag istället för tjock uppblåsbar säng.

Sen har vi alltid med ett 3-mannatält om det är jättetrångt med plats eller om vi ska tälta i terrängen.

Ihopfällbara stolar och bord är fint att ha.

Kök har vi ett Primus Atle med 2012-behållare för matlagning plus ett litet gaskök (Primus Gravity) när det bara ska kokas kaffe.

Senast ändrad:
jonte987 sa:
Jag kör outwell o luftmadrass

Har man barn så är det svårt med kompromissen med vilken storlek man ska ha. Vi har ett stort för att kunna hantera några några regndagar med mat och lite lek inne.
Skitfint men jobbigt att slå upp. Speciellt outwell som ska tåla 24m/s har mycket meck med linorna.

Har siktat in mig på ett Willwood 6 https://www.outwell.com/sv-se/ecommerce/talt/willwood-6-new . Vi är två vuxna och tre (än så länge) ganska små barn. Verkar som om de är lite jobbiga att sätta upp. Planen är kanske att köra en bildag och sen 2 tältnätter och sen vidare för att det ska bli lagom med jobb. Vikt har ingen större betydelse, komfort och praktiskt går före.

5500 för tält är ju som 2-3 hotellnätter så man kan ju testa en natt eller två och sälja det för halva priset om det inte är vår grej tänker jag så sugen på att testa. Men det kanske finns tält som är lättare att sätta upp. Ska kolla Dechatlon.

Bilagor

• 9C03E182-6FCF-43D8-8B8D-C18F11E2EA48.jpeg
    9C03E182-6FCF-43D8-8B8D-C18F11E2EA48.jpeg
    37.2 KB · Besök: 468
Senast ändrad:
Tjena!

Med den storleken på tält så är det nog en rätt bra idé att boka plats under högsäsong.
Köpte själv ett Outwell Vigor 5 som jag och grabben har varit ute med två gånger. Det är på gränsen storleksmässigt att jag skulle vilja riva/sätta upp varannan dag. Ett Willwood lär ju ta längre tid.
Iofs kan man ju stökpacka det om det ska upp några timmar senare, då går det ju fortare.

Willeood verkar extremt likt mitt Denver. Så farligt är det inte om man är två vuxna. Det är lite meck med kardborregrejorna på linorna. Har gjort det med en sexåring i 35 graders värme. Det var tufft.
2 nätter är ok. Stanna på kvällen och vidare på morgonen funkar knappt.

Jag är väldigt nöjd med det som camping tält för fyra

Vi lånade ett 6 manna förrförra sommaren, för två vuxna och två barn. Två sovrum och stort vardagsrum med ståhöjd och plats att sitta på kvällen eller om det är dåligt väder. Plats till kläder och annat, kanon.

Har också tältat på camping med min dotter i ett litet 3manna vandringstält. Lite klasskillnad såklart. Med bil funkar det mesta. Packa bra i Ikeas förvaringsbackar och ha bilen som förråd.

Toppbrännare och spindelkök hör hemma på vandring tycker jag. Minimum när man ändå har bil är trangia 25/27 med gasbrännare (som jag visserligen favoriserar även utan bil). Sen har jag ett sånt med en kokplatta i en plastväska som kör den billiga butangasen som nämndes ovan. Perfekt på campingen. Kostar under 200 kronor och bränslet är billigt.

Rattnalle
Luthman

...ja Trangia med gas är väldigt bra också. Lite pyssligt men grymt bra. Framförallt om man ska göra annat än värma vatten eller burksoppa. Nog ett bättra förstahandsval.

Sambal Oelek sa:
Rattnalle
Luthman

...ja Trangia med gas är väldigt bra också. Lite pyssligt men grymt bra. Framförallt om man ska göra annat än värma vatten eller burksoppa. Nog ett bättra förstahandsval.
Pyssligt hur? Jag tycker det är rätt idiotsäkert. Iaf jämfört med att kladda med sprit som vi gjorde hela min uppväxt.

jonte987 sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Det brukar finnas möjligheter att tälta inom allemansrättens regelverk.

Mm, en natt på lämplig plats. Blir inget outwell och dubbelluftmadras då

När vi bilat genom Europa så har vi haft två uppsättningar tält och madrasser i bilen. Ett tvårumstält, med två separata innertält (2+3) + gigantiskt förtält, allt i ståhöjd. För tältning i det fria, eller vid sen ankomst till camping så har vandringstältet och Therm-a-Rest använts.

Spikar till stora tältet behöver som sagt ofta bytas ut, har delvis kört med vanlig spik av största modell, och ta med en hammare så går det snabbare.

Rattnalle sa:
Sambal Oelek sa:
Pyssligt hur? Jag tycker det är rätt idiotsäkert. Iaf jämfört med att kladda med sprit som vi gjorde hela min uppväxt.
Jo idiotsäkert är det. Men jag kan tycka det är lite många moment varje gång man ska komma igång. Om man bara ska stanna och ta en kaffe typ. Inte jättesmidigt jämfört med andra kök jag provat.

Men det börjar bli ett lyxproblem. Själv brukar jag nästan alltid bara värma saker, så jag klarar mig bra med lite enklare kök. Mitt Trangia ligger mest på hyllan.

Men som TS avser att göra, slå camp och vara där flera dagar. I det läget spelar ju inte detta någon roll, då har man det framme halvt förberett. Så för TS borde det vara ett bra val.

Brukar själv ha det halvt förberett på bilsemestrar. Bara lyfta ur och brassa på.

Jaha. Blev ett Willwood 6 tält, luftmadrasser, campingbord och stolar och knökfull bil. 2 nätter på Tjörn, 1 natt på kompis tomt i Göteborg, tre nätter norra Jylland, 2 nätter Billund i lägenhet och en natt i Skåne på kompis tomt. Totalt satte vi upp tältet 6 gånger på tio dagar med test innan och torkning efter. Går att sätta upp själv men lättare om man är två. Ingen idé att köpa uppblåsbart då man skulle spara 5 minuter, tog oss ca 1,5 h att packa ihop och spara 5 minuter på det är ingen större idé. Riktigt nöjd med tältet. Ungarna älskade att kapa och frun tyckte det var helt ok. Matlagning på trangiat väckte många gamla minnen, fint.

Bilagor

• 6B7D1B5F-4579-4312-B28D-2FF8A0AD5C0A.jpeg
    6B7D1B5F-4579-4312-B28D-2FF8A0AD5C0A.jpeg
    404.6 KB · Besök: 521
Har också outwell Montana 5p sedan några år tillbaka. Vi är supernöjda men det tar ju en del plats och vikt i bilen. Tar tid att sätta upp vilket gör att vi ofta även har med ett bergans compact light om man bara ska sova en natt eller om tältplatserna är små. Vi ligger på exped downmat LW (vuxen) eller synmat M (barn). Hade 5cm uppblåsbara liggerunderlag ala therm-a-rest innan men dessa är skönare och tar mindre plats när de inte är uppblåsta.
Vi har tältat med detta tält i en vattenpöl efter 7 dagars hällregn. då kunde man känna vågorna under tältgolvet när man rörde sig i tältet, botten var fortfarande tät.
Angående bokningar så har vi bokat ibland men oftast får man plats ändå.

Vi har använt ett Primus Y6 i ett par år. Inte så rymligt i sovdelen som stora Outwell, och lite prassligare i det stora hela. En del kondens på morgonen när man vaknar, men är det inte alltför kallt så vädrar man snabbt ut det. Själv reser jag det ensam på kanske 15 minuter, och river det på 20-30. Framförallt packningen som tar tid. Dock lite bökigt att riva det när det blåser. Sovdelen klarar inte de där riktigt höga madrasserna då sidorna sluttar en del, är mer som ett tunneltält för vandring, fast lite större då såklart.
Sambon klagar på att det är kallt på nätterna, och nu senast upptäckte vi att det var punka på madrassen, fast det är ju inte tältets fel.

Nu har vi i.o.f.s inte campat mer än en säsong men har hunnit avverka tre resor ändå.
Vi har ett Outwell Montana 6P och på sista stället provade vi med förlängning. Den är ok, men skulle hellre lagt den extea vikten på att få med cykeln istället...
Outwell gör inte de billigaste tälten men det är nog de mest prisvärda.
Vi är väldigt nöjda hittills.
Enkla luftmadrasser från Jysk funkar jättebra.
Värmefläkt för 149:- på Jula är guld värt på kvällen/morgonen.

Tältet inkl all packning, bäddning etc tog 65 minuter att ställa iordning, varav resning krävde typ 15 minuter. Resten var spika tältpinnar, spänna linor och göra iordning inne.
Förlängningen tog faktiskt längre tid än tältet och kom dessutom inte helt i linje med tältet som synes.
Fuck repriser liksom. Hade ingen lust att riva och göra om. Det får bli rätt på nästa tältplats istället.

IMG_20190804_194643.jpg

Senast ändrad:
Vi har ett liknande Outwells tält, fast märket är EasyCamp. Lite billigare än Outwells, och inte lika mycket originaltillbehör som t ex förlängningarna som Outwell har, men helt Ok kvalite på dom. Vårat 6-manna har varit med 3-4år nu och funkar fint än, nu senaste ner till Legoland med 5 pers, 2 vuxna o 3 barn/ungdomar.

FB_IMG_1564945820209.jpg

FB_IMG_1564945815407.jpg

plumse sa:
Nu har vi i.o.f.s inte campat mer än en säsong men har hunnit avverka tre resor ändå.
Vi har ett Outwell Montana 6P och på sista stället provade vi med förlängning. Den är ok, men skulle hellre lagt den extea vikten på att få med cykeln istället...
Outwell gör inte de billigaste tälten men det är nog de mest prisvärda.
Vi är väldigt nöjda hittills.
Enkla luftmadrasser från Jysk funkar jättebra.
Värmefläkt för 149:- på Jula är guld värt på kvällen/morgonen.

Tältet inkl all packning, bäddning etc tog 65 minuter att ställa iordning, varav resning krävde typ 15 minuter. Resten var spika tältpinnar, spänna linor och göra iordning inne.
Förlängningen tog faktiskt längre tid än tältet och kom dessutom inte helt i linje med tältet som synes.
Fuck repriser liksom. Hade ingen lust att riva och göra om. Det får bli rätt på nästa tältplats istället.
Herrejösses nu förstår jag varför du bottnade bilen. Det där är ju inget tält utan en hopfällbar sommarstuga i Kalle anka stuk.

En annan är helt nöjd med att sova två veckor i ett fyramanna Hilleberg fjälltält. När vi har små och sov sex i det var det dock onödigt trångt.

Bilagor

• IMG_20180623_081836.jpg
    IMG_20180623_081836.jpg
    180.2 KB · Besök: 518
Rattnalle sa:
Herrejösses nu förstår jag varför du bottnade bilen. Det där är ju inget tält utan en hopfällbar sommarstuga i Kalle anka stuk.

En annan är helt nöjd med att sova två veckor i ett fyramanna Hilleberg fjälltält. När vi har små och sov sex i det var det dock onödigt trångt.

HAHA!
Jo, det blev en del packning.... Fylld V70, och det var inte ostbågar.
Blir lite avundsjuk på de som campar på det sätt du beskriver pga packningens skull. Får se om vi har nivåreglering nästa sommar. Då blir det extra allt + cyklar!

edit:
vy från ungarnas sovrum:

IMG_20190805_121041.jpg

Senast ändrad:
Olika nivåer av att campa. Eller det kanske inte är campa jag ägnar mig åt utan bara tälta ;-)

Ett tält, en brassestol och ett trangia så klarar jag mig. Kykbox hade kanske varit bekvämt men orka släpa på prylar liksom.

Rattnalle sa:
Olika nivåer av att campa. Eller det kanske inte är campa jag ägnar mig åt utan bara tälta ;-)

Ett tält, en brassestol och ett trangia så klarar jag mig. Kykbox hade kanske varit bekvämt men orka släpa på prylar liksom.

Skulle väldigt gärna prova den varianten faktiskt. Fantiserar lite om att ta ett ultralätt tält, några pannkakor i en påse och hojja iväg ett par dagar. Men då lämnar jag nog brassestolen hemma.

Rattnalle sa:

Precis! Har tältat hundratals nätter i ett litet tält, mest i Europa, där tält+liggunderlag+sovsäck väger 2.5 kg och tar några min att få iordning el riva ? Man måste såklart ha några bärs oxå !

Senast ändrad:
plumse sa:
Rattnalle sa:

Skulle väldigt gärna prova den varianten faktiskt. Fantiserar lite om att ta ett ultralätt tält, några pannkakor i en påse och hojja iväg ett par dagar. Men då lämnar jag nog brassestolen hemma.
Jag har ju bilat och bott på camping när stolen varit med. Annars duger ju liggunderlag gott att sitta på utanför tältet.

Min typ av camping... Vid sidan av vägen, inga grannar, självförsörjande och inga problem med lastvikt.
F

Bilagor

• IMG_20190728_205325.jpg
    IMG_20190728_205325.jpg
    213.9 KB · Besök: 213
Nä, som som släpet stod där är det ca en sjättedel av vad jag och bilen får dra.
Det är en obromsad 600kg vagn så det märks inte ens
F

#1725 sa:
Nä, som som släpet stod där är det ca en sjättedel av vad jag och bilen får dra.
Det är en obromsad 600kg vagn så det märks inte ens
F
Jag tänkte mer på att det är en oceanångare, med eller utan släp ;-)

Och att man oavsett inte får köra mer än 80.

Bikzz sa:
#1725 sa:
Min typ av camping... Vid sidan av vägen, inga grannar, självförsörjande och inga problem med lastvikt.
F

Ah, nice, det där ska jag börja med när jag blir 75 !! ? Längtar lite ...
Haha.

Men ja visst verkar det bekvämt med såna där kärror. Jag är bara inte beredd att offra vad det innebär att köra med släp. Eller ha cyklar utanpå bilen ens vid långresor.

Wtf, har ett kvarts sekel kvar till 75 och cykeln får plats i släpet så den är ren och fin oavsett om jag åker och campa för att cykla i Jämtland eller som på bilden Öland. Vad gäller att köra med släp så undviker jag motorväg ändå så då är 80 plus moms inte ett hinder.

Ni är bara elaka :)
F

Tillbaka
Topp