[OT] Tandläkarfrågor

Octagon

Aktiv medlem
[OT] Tandläkarfrågor
Tandläkarfrågor alltså. Tänder. Inte skämt om framgafflar med pilliga detaljer etc.

Jag fick nyligen en tand lagad för 3:e gången. Tandläkaren sa flera gånger efteråt att "vi gjorde så gott vi kunde" (dåligt tecken) och sa att det kommit in blod under lagningen, när den gjordes alltså. För mig låter det helt galet, om jag limmar eller spacklar i garaget och det råkar komma in nåt skräp under kommer det inte bra. Rost är troligt. Ska jag räkna med att dom måste göra om detta? Kolla karies igen om ett halvår?

Lite trist om det inte funkar eftersom jag inte hade några problem med förra lagningen förutom att det var lite dålig kontakt med tanden intill och att tandläkaren tyckte den såg lite ful ut. Nya lagningen blev också rätt ful tydligen, med lite matfångande tagg, helt förståeligt eftersom den sitter svårt till.

[OT] Tandläkarfrågor
Ja, det är ett dåligt tecken. Det fungerar precis som du tänker.
Man kan kanske använda sig av lite andra tekniker för att göra en bättre fyllning. Det är ganska vanligt att en tand som får sin tredje fyllning på samma plats är lite illa medfaren och tekniskt svår att få en fin fyllning på. Men ofta kan man pröva några andra tekniker för att få en konstruktion som håller. En del tandläkare är duktiga på just såna fyllningar som du behöver, men använder sig förmodligen av andra och modernare tekniker. Och ger man upp fyllning så kan det ibland passa med en krona istället men det kan vara ett svårt beslut att ta. Med en krona kan man jobba med tekniker som inte är så fuktkänsliga men det går ut över tanden på andra sätt. Man måste till exempel avverka mycket mer tandsubstans och det finns en viss risk för nekros och påföljande behov för rotfyllning. Den här situationen är precis utanför A4-mallen så det är en bedömningsfråga över vilka hänsyn man vill ta. Det är alltid från fall till fall när det är sånne plagsomme fyllningar.

Så mitt tips är att försöka hitta en extra duktig tandläkare som är intresserad av svåra fyllningar och halvsvåra beslut.

[OT] Tandläkarfrågor
Schysst att vara ärlig iaf, men ja, det borde vara dålig prognos på den fyllningen.

På tandläkarutbildningen får man lära sig att inte säga ”oj” eller ”hoppsan” utan istället använda ”jajamänsan” och ”där satt den” för att inte göra patienter oroliga. Har jag hört alltså, säkert en skröna…

[OT] Tandläkarfrågor
Ja, det är ett dåligt tecken. Det fungerar precis som du tänker.
Man kan kanske använda sig av lite andra tekniker för att göra en bättre fyllning. Det är ganska vanligt att en tand som får sin tredje fyllning på samma plats är lite illa medfaren och tekniskt svår att få en fin fyllning på. Men ofta kan man pröva några andra tekniker för att få en konstruktion som håller. En del tandläkare är duktiga på just såna fyllningar som du behöver, men använder sig förmodligen av andra och modernare tekniker. Och ger man upp fyllning så kan det ibland passa med en krona istället men det kan vara ett svårt beslut att ta. Med en krona kan man jobba med tekniker som inte är så fuktkänsliga men det går ut över tanden på andra sätt. Man måste till exempel avverka mycket mer tandsubstans och det finns en viss risk för nekros och påföljande behov för rotfyllning. Den här situationen är precis utanför A4-mallen så det är en bedömningsfråga över vilka hänsyn man vill ta. Det är alltid från fall till fall när det är sånne plagsomme fyllningar.

Så mitt tips är att försöka hitta en extra duktig tandläkare som är intresserad av svåra fyllningar och halvsvåra beslut.
Tack för svar. Ungefär som jag misstänkte. Det sura i sammanhanget är ju som sagt att jag visste att det var en svår lagning och att den befintliga var under omständigheterna bra, inga besvär alls förutom att man var tvungen att vara flitig med tandtråden, känns som något jag hade kunnat ha i väldigt många år. Hon som gjorde den förra sa att den var svår och gränsfall. Jag ifrågasatte om den verkligen behövde bytas, men jodå, lika bra att göra om och "kolla hur det såg ut". Facit: det såg bra ut, nu gör det nog inte det.

Om jag hade spacklat bilen och fått nåt smuts under, då hade jag ju inte bara fortsatt med slip och lack utan slipat rent en gång till och gjort om grundarbetet. Men det kanske var nån annan bokad efter, vad vet jag. Ja ja, just nu släpper bedövningen och det gör ont i tanden (inte tandkött, utan i tanden), men det kan ju kanske ge med sig.

[OT] Tandläkarfrågor
Det sjuka med tandvården är att det verkar extremt svårt att få garanti på utförd behandling☹️
Nja, är det det? Det beror på hur man menar kanske.

Jag tror att det är ett års garanti på fyllningar? Och minst två år på kronor och bryggor?

Fast det är ju inte jätte generösa vilkor iofs, och dessutom är man ju lite i underläge gentemot tandläkaren. Kanske svårt att få saker klassade som ”garantifall”?

[OT] Tandläkarfrågor
Nja, är det det? Det beror på hur man menar kanske.

Jag tror att det är ett års garanti på fyllningar? Och minst två år på kronor och bryggor?

Fast det är ju inte jätte generösa vilkor iofs, och dessutom är man ju lite i underläge gentemot tandläkaren. Kanske svårt att få saker klassade som ”garantifall”?
Jag har iaf försökt att få en lossnad krona åtgärdad på "garanti" som lossnade lätt inom ett år utan framgång.
Tror inte dom jobbar så i Värmland alls vad det verkar☹️

[OT] Tandläkarfrågor
Tack för svar. Ungefär som jag misstänkte. Det sura i sammanhanget är ju som sagt att jag visste att det var en svår lagning och att den befintliga var under omständigheterna bra, inga besvär alls förutom att man var tvungen att vara flitig med tandtråden, känns som något jag hade kunnat ha i väldigt många år. Hon som gjorde den förra sa att den var svår och gränsfall. Jag ifrågasatte om den verkligen behövde bytas, men jodå, lika bra att göra om och "kolla hur det såg ut". Facit: det såg bra ut, nu gör det nog inte det.

Om jag hade spacklat bilen och fått nåt smuts under, då hade jag ju inte bara fortsatt med slip och lack utan slipat rent en gång till och gjort om grundarbetet. Men det kanske var nån annan bokad efter, vad vet jag. Ja ja, just nu släpper bedövningen och det gör ont i tanden (inte tandkött, utan i tanden), men det kan ju kanske ge med sig.
Du borde nog byta tandläkare. Nån som vill borra bort saker för att bara kolla är ju inte speciellt bra i längden. Det går ju lite av tanden varje gång också när den gamla avlägsnas så du kommer snabbare till att det krävs nåt mer typ en krona. Jag har bytt ett par lagningar men då har det varit för att de redan gått sönder, aldrig fått förslag att göra det förebyggande.

Vad jag förstår så har man lärt ut mindre och mindre borrande utan tydliga skäl allt eftersom tiden gått så hur de jobbar kan variera beroende på utbildningsår och intresse för fortbildning efter utbildningen. Det var inte samma utbildning för 30 år sen osv.

[OT] Tandläkarfrågor
Nu har jag turen att ha en gammal farsa som var tandläkare, han hade koll vilka som var bra och vart man skulle börja när han pensionerade sig .
Det har funkat bra hittills men nu börjar den ”nya” att närma sig pension .
Åter till ditt dilemma .
Här kan vara ett ställe vända sig till.

[OT] Tandläkarfrågor
Fyllningar: ingen lagstadgad garanti. Fast protetik (krona): 3 års garanti.
Låter som du redan vid _förra_ bytet kanske skulle blivit erbjuden krona.
Nu med ont i tanden (pga djup lagning helt säkert) så finns risk att den måste rotbehandlas, dock ej säkert eller ens troligt att det är den senaste tandisens fel. Hennes problem verkar nog mest vara av kommunikationsart? Ta en second opinion hos en äldre erfaren tandis vetja! Fråga en kompis eller familjemedlem om en rekommendation vart du kan gå.

[OT] Tandläkarfrågor
Tycker att det är väldigt ofta de avvaktar och ser hur saker utvecklar sig nu för tiden, vid mitt senaste besök sa tandläkaren rakt ut att det vore att överbehandla att laga ett minimalt hål som jag haft i massor av år.

[OT] Tandläkarfrågor
Tycker att det är väldigt ofta de avvaktar och ser hur saker utvecklar sig nu för tiden, vid mitt senaste besök sa tandläkaren rakt ut att det vore att överbehandla att laga ett minimalt hål som jag haft i massor av år.
Ja det är ju bra men det som gäller för en gäller inte för andra. Tandläkeri är en individualistisk sport.

Tillbaka
Topp