[OT] Tänkte köpa kaffemaskin

Passar på att fråga expertisen om det här kan vara något att köpa till mina kaffeknarkande föräldrar som inflyttningspresent/födelsedagspresent/alla andra tänkbara presenter för det kommande året:

http://www.kaffegrossisten.se/shop/?artnr=20-18207

Farsan brukar köpa ny kaffebryggare varje eller vartannat år för att dom "slits ut", hur fan man nu sliter ut en kaffebryggare...

Senast redigerad av en moderator:
Sj jobbar ja som röris.. kopplat in en eller 2 såna här för 4 år sen, finns dom som har en behållare du ska göra rent sj också, antar de är såna du vill ha

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Passar på att fråga expertisen om det här kan
> vara något att köpa till mina kaffeknarkande
> föräldrar som
> inflyttningspresent/födelsedagspresent/alla andra
> tänkbara presenter för det kommande året:
>
> http://www.kaffegrossisten.se/shop/?artnr=20-182
> 07
>
> Farsan brukar köpa ny kaffebryggare varje eller
> vartannat år för att dom "slits ut", hur fan man
> nu sliter ut en kaffebryggare...

Kombimaskinen var ju smart och prismässigt lika som den jag kollade på idag så jag vill också veta om den är bra!!

Det är ju ett klassiskt problem att bryggarna tar slut på löpande band, har för länge sedan tappat räkningen på hur många jag avverkat under åren, så far Din är fullt normal för oss kaffetunnor ;-)

Bosse

Egentligen skulle jag vilja peka dig mot ett annat forum, som är dedikerat för kaffe... riktigtkaffe.se.

Jag har en Gaggia Classic och är hur nöjd som helst. Det bästa du kan göra är att besöka en riktig affär, som till exempel http://www.kaffemaskinen.se och be att få pröva maskinerna, eller åtminstone få en demonstration... så du vet vad de kan producera. Det är stor skillnad!

Glöm espressomaskinen, det är aeropress som gäller nu för tiden. Så jäkla bra kaffe, smakar som Cloverkaffe fast man kan få det hemma och inte bara utomlands. Kostar dessutom 500 kr kontra 90000 kr(Ja en Clover kostar 90000).

aero_press_04.jpg

http://www.aerobie.com/Products/aeropress_story.htm

Bosse, jag har den Saeco som du jämförde någon annan med.
Jag är supernöjd med den fast jag vet att någon här hade en läckande packning på sin. Tydligen är den gjord så att den inte är superberoende av hur fint kaffet är malt (var det någon som verkade ha koll på saker och ting i någon tråd för lääänge sedan).
Fast jag skiter i vilket märke jag har på maskinen, bara den gör bra kaffe. Men Saeco är väl lite cykelbetonat tror jag.

Sen att värma kopparna på ovansidan, som man förvisso kan göra på Saecon känns lite ofräscht (subjektiv åsikt) om den står i närheten av spisen (vilket min gör). Flott sprider sig ju genom att man använder spisen som vi vet. Visserligen torkar man ju av den men ändå...
Jag värmer koppen genom att köra genom vatten i koppen först och låta den stå i någon minut, då är den varm som satan och espresson kyls ej ner.

Johan A skrev:
> Flott
> sprider sig ju genom att man använder spisen som
> vi vet.

Köp en teflonpanna.

bruse skrev:
> Köp en teflonpanna.

Japp, det lär ju lösa allt. Fast jag har redan ett par stycken.

Johan A skrev:
> Bosse, jag har den Saeco som du jämförde någon
> annan med.
> Jag är supernöjd med den fast jag vet att någon
> här hade en läckande packning på sin. Tydligen
> är den gjord så att den inte är superberoende
> av hur fint kaffet är malt (var det någon som
> verkade ha koll på saker och ting i någon tråd
> för lääänge sedan).
> Fast jag skiter i vilket märke jag har på
> maskinen, bara den gör bra kaffe. Men Saeco är
> väl lite cykelbetonat tror jag.
>
> Sen att värma kopparna på ovansidan, som man
> förvisso kan göra på Saecon känns lite
> ofräscht (subjektiv åsikt) om den står i
> närheten av spisen (vilket min gör). Flott
> sprider sig ju genom att man använder spisen som
> vi vet. Visserligen torkar man ju av den men
> ändå...
> Jag värmer koppen genom att köra genom vatten i
> koppen först och låta den stå i någon minut,
> då är den varm som satan och espresson kyls ej
> ner.

Låter ju bra det och det går ju som Du säger att köra en kopp vatten först så är den varm, men på bilden av maskinen på Kaffeggrossistens site http://www.kaffegrossisten.se/shop/...asp?category=16&subcategory=13&subcategory2=0 så står det koppar upp och ner ovanpå maskinen är inte det för att förvärma??

Vad innebär Halvautomatisk jämfört med manuell?? Hur mycket sköter maskinen själv??

Låter ju bra at den inte är så kinkig på kaffekvalitet.

Bosse

Bosse

Lonewolf skrev:

> Låter ju bra det och det går ju som Du säger
> att köra en kopp vatten först så är den varm,
> men på bilden av maskinen på Kaffeggrossistens
> site så står det koppar upp och ner ovanpå
> maskinen är inte det för att förvärma??

Det är det säkert, men jag tror mer att bilden är
tagen i marknadsföringssyfte, eftersom det ser lite
coolt ut.

> Vad innebär Halvautomatisk jämfört med
> manuell?? Hur mycket sköter maskinen själv??

Hoppas du inte frågar mig?

> Låter ju bra at den inte är så kinkig på
> kaffekvalitet.

Exakt. Det var någon här som hade haft en i flera år och sa att
han tyckte att det var en bra grej, men jag har ingen åsikt om
detta, jag har hittat min malningsgrad och så är det med den saken.

Köp inte en där filterhållaren äör gjord i alu, som Krupps. Filterhållaren ska vara av gjutjärn så den inte kyler ned vattnet när det rinner igenom.

1. Aeropress gör bra kaffe inget annat. Alltså du får inte espresso,cappucino,latte eller nåt annat bara mycket bra kaffe. Skall användas om man är intresserad av olika bönor och rostningar, lyfter fram smaker i kaffet som man annars har svårt att få fram.

2. Jag har haft en Saeco Aroma Nero. Den gör bra espressos. Den har ett så kallat cremafilter som gör att du i princip alltid får en crema även om slarvat med de andra parametrarna såsom malning mm. Men du kommer _kunna_ få bättre espressos utan cremafilter, men det kräver också mer tid och intresse.
Jag tror att även Gaggian du länkade till har ett cremafilter.

3. Manuell är en sådan maskin där du även får skapa trycket själv via en pistong, halvautomatisk är en maskin med pump som skapar trycket.

4. sist och inte minst SKAFFA KVARN! Allt kaffe blir milsvidder bättre med färskmalet kaffe. Om man tycker det blir dyrt med både maskin och kvarn så tycker jag iaf att man så snart det går att skaffa sig en kvarn så skall man köpa en.

//Ola

Jag hoppas verkligen inte att bruses filterhållare är gjord i gjutjärn, min är gjord i rostfritt.

Bry dig inte så mycket om att portafiltret/filterhållaren är gjord i alu. Visst håller ett uppvärmt porta i stål värmen bättre än ett i alu men å andra sidan skulle ett kallt porta kyla kaffet mer än ett kallt i alu. Jag gissar att du bara vill ha bra kaffe hemma, inte nörda ner dig som jag och mina vänner gör och då funkar helt klart Saecon.

McOla:

Tackar för förklaringen om automatiken och det andra, låter som jag ska välja minst halvauto då ;-)

Jag tar en sak i taget och köper färdigmalet till en början så får vi se vad det blir sedan.

bruse.

Gjutjärn var det ja, får kolla på det med då ;-)

Bosse

McOla skrev:
> Jag hoppas verkligen inte att bruses
> filterhållare är gjord i gjutjärn, min är
> gjord i rostfritt.

Rostfritt gjutjärn?

McOla skrev:
> Jag hoppas verkligen inte att bruses
> filterhållare är gjord i gjutjärn, min är
> gjord i rostfritt.
>
> Bry dig inte så mycket om att
> portafiltret/filterhållaren är gjord i alu.
> Visst håller ett uppvärmt porta i stål värmen
> bättre än ett i alu men å andra sidan skulle
> ett kallt porta kyla kaffet mer än ett kallt i
> alu. Jag gissar att du bara vill ha bra kaffe
> hemma, inte nörda ner dig som jag och mina
> vänner gör och då funkar helt klart Saecon.

HeHe jo Rostfritt låter ju bättre i mina okunniga öron men gjutjärn håller iaf värmen bra vet jag från gamla kaminer så osannolikt lät det inte även om det är lättare att hålla RF rent, men som Du säger jag vill bara ha en lagom nybörjarmaskin för gott kaffe hemma och tänker inte bli proffessor i ämnet;-)

Bosse

Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia och Gaggia

Och hör sen!

bruse skrev:
> Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia Gaggia
> och Gaggia
>
> Och hör sen!

VA hörbarhet nolla ;-)

Så tycker Du att denna Gaggia halvauto http://www.kaffegrossisten.se/shop/...asp?category=16&subcategory=28&subcategory2=0 är värd 1000 kr mera än Saeco.n??

Bosse

Bosse, inse att för vissa är det viktigare vilket märke man har än själva maskinen ;o) Exakt som på cyklar och andra prylar.

Köp en Gaggia så blir du säkert lika nöjd som med en Saeco och så får du tyst på Bruse :oD

Fast min är ju svart, och det måste ju gillas...

Jag har haft en Gaggia Classic i sju år. Har bryggt i storleksordnigen 10,000 koppar (7 år x 300 dagar hemma x 2,5 koppar om dagen x 2 personer). Fungerar klockrent och ger perfekt espresso när man hittat rätt malning. Som kvarn kör jag med Solis Scala http://www.alrp.se/Espressoshop/kvarnar/Soliskv.htm. Den fungerar fint, men det är möjligen en nackdel att den mal till en behållare så att det alltid blir lite gammalt kaffe kvar mellan malningarna.

Summa summarum: satsa på en Gaggia och en vettig kvarn och du har något som fungerar toppenbra och länge.

Johan A skrev:
> Bosse, inse att för vissa är det viktigare
> vilket märke man har än själva maskinen ;o)
> Exakt som på cyklar och andra prylar.
>
> Köp en Gaggia så blir du säkert lika nöjd som
> med en Saeco och så får du tyst på Bruse :oD
>
> Fast min är ju svart, och det måste ju gillas...

Du har så rätt där och jag är ju tack och lov inte "märkesbög" så jag ser hellre till funktion och pris är vilken status märket ger, valet faller på den produkt som jag kan få tag på lättast och med bäst service efteråt, och det talar för en Gaggia som finns i en närbelägen butik med trevlig personal.

Skulle det valet även få bruse på bra humör så är det ju ett extra plus ;-)

Bosse

Ska jag va ärlig, så köp det som du tycker är snyggt, passar din plånbok å ger bra kaffe. Gå in i en butik å känn på maskinen, kolla färg osv. Skit mina dumheter med Gaggia. Men de har fått bra i test.

Och en riktig kvarn, en som mal, inte en med knivar som hackar!!! Halva grejen är nymalet kaffe som lukar i hela lägenheten.

bruse skrev:
> Ska jag va ärlig, så köp det som du tycker är
> snyggt, passar din plånbok å ger bra kaffe. Gå
> in i en butik å känn på maskinen, kolla färg
> osv. Skit mina dumheter med Gaggia. Men de har
> fått bra i test.
>
> Och en riktig kvarn, en som mal, inte en med
> knivar som hackar!!! Halva grejen är nymalet
> kaffe som lukar i hela lägenheten.

HeHe.. Jo jag gör nog så och den som faktiskt ligger bäst till är den Gaggia Evolution jag tittade på i butiken för 2500 kr så då kan jag ha råd med en kvarn med ;-)

Annars har jag en sån där kaffekvarn med vev på toppen som man häller ner bönor i och vevar, funkar den till sånt här?? Den har malt mycket kaffe för kokning under dem ca 100år som gått sedan den tillverkades ;-)

Bosse

Lonewolf skrev:
> Annars har jag en sån där kaffekvarn med vev på
> toppen som man häller ner bönor i och vevar,
> funkar den till sånt här?? Den har malt mycket
> kaffe för kokning under dem ca 100år som gått
> sedan den tillverkades ;-)

Hur vet du när du uppnåt rätt malningsgrad med en sån? Det vet du inte. Köp en riktig!

Fem saker avgör bra espresso:
1. rätt malningsgrad på kaffet, hyffsat finmalet, beror på hur varmt det är, luftfuktighet osv
2. rätt mängd kaffe, 7 gram för en enkel
3. rätt tryck i maskinen, minst 9 bar
4. rätt temperatur, här kommer förvärmningen av koppen in, och vattnet ska vara 90 grader
5. rätt tid, 20-30 sekunder ska det ta

Läs mer: http://www.kaffeinformation.se/templates/FullPage.aspx?id=875

bruse skrev:
...
> Hur vet du när du uppnåt rätt malningsgrad med
> en sån? Det vet du inte. Köp en riktig!
...

Handvevade brukar ha riktiga malverk. Bara att prova ut rätt malningsgrad. Inga problem m.a.o. Men med en gammal kanske det inte går att ställa in så fint som behövs förståss.

Var in till butiken idag igen och kollade lite mera och hittade då denna http://www.jbcoffeehouse.se/products/machines/spidemsale.html#essence som dem hade på kamapnj (butiken är ÅF för JB) också den en Italienare och i stål som Ni säger är en fördel priset i butik var 2595kr så en tusing billigare än ord. och med koppvärmare.

Den kändes rejäl och ser ju snygg ut med och bara femtiolappen dyrare än Gaggian med kampanjpris.

Ska jag slå till på den eller hålla mig till Gaggian??

Nja jag tror den gamla handvvevade får klassas som samlarobjekt, så det får bli färdigmalet tills jag lärt mig mera sen får vi se om det blir till att mala eget, såg att kvarnar kostar ganska mycket ;-)

Bosse

Haru kikat på Isomac? Har tillgång till både Isomac Giada samt Gaggia Classic och konstaterar att båda är kapabla att prestera lika bra kaffe. Isomacen är ju dock mycket snyggare :-).

se698420rs.jpg

5730627.jpg

Isomac finns på John Wall och ibland med röda priser. Den är snygg tycker jag.

Jag provade att köpa färdigmalet i början, men fick aldrig nån crema. Vilket jag fick först när jag började mala själv. Men det tog tid innan jag fann rätt inställning på kvarnen. Många koppar blev det...

Har inte kollat på Isomac då den inte finns i butiken jag varit i och jag vill gärna köpa i fysisk butik när det är första maskinen så man kan gå dit och fråga och få lite goda råd, så det kommer att bli någon som finns där.

Butiken (Home) samarbetar med Janne Bonin som driver JB Coffeehouse här i stan och han håller även lite kurser och hjälper till med goda råd, det var via JB som Spidem fanns till utförsäljning och jag måste tillstå att jag tyckte den var snyggare med sitt stålhölje och mera delar i stål vilket känns rejälare än Gaggian med ABS hölje och ångrör i plast, speciellt när priset skilde endast 50 kr!!

Det är många fackuttryck men jag gissar att Crema är det skum som blir på toppen av koppen när man gör den??

Såg i ICA butiken igår att dem säljer Zoegas kaffe både som bönor och nymalet i butiken (en enkom maskin) till Espresso är det något användbart eller??
Sen hade ju Home butiken ett gäng med olika sorter som kom ifrån just JB så det får duga till en början, en kvarn kostar ju iaf ca 1000kr och det känns lite för mycket just nu.

Bosse

Lonewolf skrev:
> en kvarn kostar ju iaf ca 1000kr
> och det känns lite för mycket just nu.

Jag tror mer att du kan säga att en kvarn börjar på dryga tusenlappen, om du ska ha en som kan mala tillräckligt bra.

Maler du själv och kör med Johan & Nyströms blandning "Monsur malabar" får en satans crema varje gång, det ser nästan ut som man har haft beige grädde ovanpå espresson och kaffesorten har dessutom en utsökt smak :-)

J&N's blandningar rockar! Är fortfarande efter ett halvår helt såld på deras etiopiska yirgacheffe.

Johan (den ena delen av företaget) skrev detta på min blog.
---------------------------
hej johan,

såg att du va cykelfantast och va då bara tvungen att tipsa om ett kaffe som du kan köpa på john wall.
fredrik kessiakoffs egen espresso, eller kessiacoffee som vi kallar den.

Det verkar som om du också fått lite blodad tand vad gäller kaffet.
Yirgan är en bra start, nästa gång måste du testa kenya gethumbwini eller panama hacienda esmeralda.
Förbered dig på en överraskning.

Johan, J&N
---------------------------
Har även fått tips om Tre Indier från samma rosteri, och den idén har jag försökt sälja in till Fine Food som ligger lokalt där jag bor.

OBS Panama Hacienda Esmeralda är ett alldeles för fint kaffe för att göra espresso på, här kommer Aeropressen till sin fulla rätt.

Esmaraldan skall njutas i sin fulla blom.

Jlarssom > Grattis! BFC är finfint, kör själv en perfetta. Glöm nu inte att köpa till La Marzocco korgar till den.

Tummar upp för Isomac. Jag har McOlas gamla (nåväl...) SuperGiada numera och den trycker ur sig ett par goda koppar varje dag. Sitter med en just nu och pausar från rapportskrivning.

Jag har inte haft något strul, men tror mig minnas att McOla hade nåt strul i början (ett fenomen som sägs drabba honom med varje ny maskin...).

/M

När min far fyllde 50 för 5 år sedan fick han en ECM Giotto. En riktig restaurangmaskin som levererar mycket fin créma & arom på caffet. Mycket bra maskin som har fått mig att bli väldigt kräsen när man är ute på stan och dricker kaffe på kaféer. Var också början till mitt kaffeberoende!!

http://www.mazzarini.se/Espressomaskin.htm

Tillbaka
Topp