[OT] Telenor chockhöjer igen

eketjall

Ny medlem
Jag har ett sånt där gammalt mobilabonnemang med fri datamängd.
Det kostade från början (skaffades för 6 el 7 år sedan) 199kr/mån som också var en pott man fick ringa och smsa för.
Sen för några år sedan så chockhöjdes priset med 50% till 299kr/mån, Då fick man surfa även i 4G, fortfarande pott för samtal och sms men nu ingick även 3000 fria samtal och sms.
Så nu är det dags för nästa chockhöjning. 33% denna gång från 299 till 399kr/mån. Nu är argumentet fri roaming i EU/ESS
Det är ju rätt värdelöst med 1200kr högre avgift per år för något man i princip aldrig kommer använda.

Någon mer i samma sits som har förslag på vad man ska byta till. Det där med fri data är inte viktigt egentligen, använder i regel 1-6GB/mån men så kommer det 2-3 månader om året då det är kanske 20,30 eller mer per månad.
Samtal och sms är inget jag ens behöver ta med i beräkning nästan.

Så har någon ett tips på ett abonnemang som har säg 5-6GB data och där jag kan köpa till 100GB/år (i omgångar) och hamna på en totalkostnad på 3600kr eller mindre?

Jag såg det igår också och blev fly förbannad. Mitt abonnemang är så gammalt att det kostade 99:- i månaden från början. Sen höjde man till 199:- för nåt år sen. Nu blir det 299:- för tillägg som jag aldrig bett om och som jag har noll nytta av.

Enda anledningen att jag har abonnemanget är just för fri surf, då det funkar finfint som backup när internet hemma ligger nere, eller om man är på landet. Då kan det gå tiotals gigabyte på nån dag, vilket är surt att betala för.
Men nu är det så dyrt att det känns meningslöst. Fattar inte varför man inte kan ha fri surf på normala abonnemang. Är kapaciteten låg så är det ju bara att hastigheten sjunker när det är många som delar på infrastrukturen. Jävla rånare:-/

Finns ju abonnemang med surfpott där oanvänt samlas på hög i väntan på den där dagen det behövs extra. Jag har det på mitt Teliaabonnemang och Vimla kör också så.

Makten sa:
Jag såg det igår också och blev fly förbannad. Mitt abonnemang är så gammalt att det kostade 99:- i månaden från början. Sen höjde man till 199:- för nåt år sen. Nu blir det 299:- för tillägg som jag aldrig bett om och som jag har noll nytta av.
Är det inte det utan pott som kostade 99kr?

Jaja, det är oviktigt. Det är ocker höjningarna som är skit.
Tyvärr är det ju så att dom är fullt medvetna om att det billigaste alternativet för det flesta är att gå med på chockhöjningen.
Om det finns billigare lösningar så är det ju för dom som inte använder data alls nästan, och då är det ändå bara någon 50-lapp man kan spara på att byta från fri data till 2GB typ.

Rattnalle sa:
Finns ju abonnemang med surfpott där oanvänt samlas på hög i väntan på den där dagen det behövs extra. Jag har det på mitt Teliaabonnemang och Vimla kör också så.
Ah, det vore ju något för mig som har så ojämn användning.
Värt att kolla upp.

eketjall sa:
Så har någon ett tips på ett abonnemang som har säg 5-6GB data och där jag kan köpa till 100GB/år (i omgångar) och hamna på en totalkostnad på 3600kr eller mindre?

"Ja, vill du hänga med och ta en öl i kväll?
Vet du något ställe som är bra?
Där man kan klara kvällen på en hundralapp
Och slippa visa leg och stå i kö

Välkommen in, välkommen in, till min ölstuga som inte finns!
Välkommen in, välkommen in, till min ölstuga som inte finns!"

eketjall sa:
Är det inte det utan pott som kostade 99kr?

Vet inte vilken slags pott du avser, men det är ett abonnemang som har ganska höga kostnader för samtal och sms, medan surf är helt fritt. Jag har dubbla simkort i min lur där det andra är företagsabonnemang, men det ska jag undvika att surfa med, medan samtal är lugnt. Så det jag egentligen vill ha är ett abonnemang med så fri surf som möjligt. Behöver egentligen inte ens gå att ringa.

Detta var strålande och priset var vettigt till den här senaste höjningen. Nu kostar det plötsligt som ett fast internetabonnemang. Vilket jag redan har som ingår i avgiften till bostaden, annars skulle jag gladeligen använda luren till det eftersom jag får ungefär 50 megabit via den.

eketjall sa:
Rattnalle sa:
Värt att kolla upp.

Telia ser ju dyra ut oavsett om man får spara.

Vimla skulle tom bli billigare än vad jag betalar idag, men dom har ju inte talat om vad det kommer att kosta när dom genomför roaming grejen 15/6 när dom måste.

NAnders sa:
eketjall sa:

"Ja, vill du hänga med och ta en öl i kväll?
Vet du något ställe som är bra?
Där man kan klara kvällen på en hundralapp
Och slippa visa leg och stå i kö

Välkommen in, välkommen in, till min ölstuga som inte finns!
Välkommen in, välkommen in, till min ölstuga som inte finns!"

Förr kostade en strut karameller 1 krona.

Jag har telenor och är väldigt nöjd, men priset är ju en annan femma... Du kanske hittar något här: https://www.compricer.se/telefoni/

Bytte just till Telenor för den "fria" ringningen och surfningen. Men dom glömde tala om att: Ringa ut till EU med Telenor kostar typ 3:60 /minut!?
Låter inte det som 90-tals-priser?
Är man blåst eller bara lurad?

eketjall sa:
eketjall sa:
Rattnalle sa:
Värt att kolla upp.

Telia ser ju dyra ut oavsett om man får spara.

Vimla skulle tom bli billigare än vad jag betalar idag, men dom har ju inte talat om vad det kommer att kosta när dom genomför roaming grejen 15/6 när dom måste.
Tror Telia flyttat surfpotten ett hack högre upp i prislistan sen jag skaffade mitt.

Vimla är ju Telenorägt så kanske en chockhöjning där också.. ;)

Ja, prissättning på mobilabonnemang är ju gjord så att det ska vara omöjligt att jämföra olika operatörer.
Man lockar med något, och höjer någon annanstans.

Det är med roaming har ju varit ren kartellverksamhet mellan operatörerna.
Nu blir det ju lite annorlunda. Men operatörerna tar ju fortfarande ut höga priser mellan varandra. Såg någon siffra på 75kr/GB. Vad är det som är dyrare med att låta en annan operatörs abonnent att skicka ettor och nollor i nätet än sin egen?

Och varför har roaming, om än med kostnad, varit möjlig utomlands sedan 90-talet, men inom Svergie så kan man inte ens betala för tjänsten vad jag vet.

staine sa:
Bytte just till Telenor för den "fria" ringningen och surfningen. Men dom glömde tala om att: Ringa ut till EU med Telenor kostar typ 3:60 /minut!?

Är du säker på att det inte framgick i det finstilta, som du undlät att läsa, och sedan godkände?

Hallon Mobil Stor.. 22GB för 299kr/mån och just nu får du 50GB extra (just nu 99kr/mån i 4 mån)

Själv har jag halebop, där man får spara surfen över månadsskiftet. Betalar 169kr/mån för 2GB (vilket räcker för mig).

Hallon har väl ingen bindningstid?
Så vet du i förväg när du behöver mer surf kan du byta upp dig till stor den månaden och sen byta tillbaka till liten ...eller vad det nu kallas..?

Jeppe_E sa:
Hallon Mobil Stor.. 22GB för 299kr/mån och just nu får du 50GB extra (just nu 99kr/mån i 4 mån)

Själv har jag halebop, där man får spara surfen över månadsskiftet. Betalar 169kr/mån för 2GB (vilket räcker för mig).

Inte lätt att se vilket pris det var på Hallon. Klickar man runt så hittar man 22GB för både 249 och 299kr/mån med och utan 50GB extra.

Halebob fick man ju bara spara surf en månad så det sket sig.

Är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att man inte har något alternativ som med säkerhet är bättre (läs billigare) än en höjning på nuvarande abb.
Risken om man byter till något billigare är att man står där i skogen på semestern i sommar och får hosta upp en massa hundralappar för extra data.

eketjall sa:
Risken om man byter till något billigare är att man står där i skogen på semestern i sommar och får hosta upp en massa hundralappar för extra data.

Ja, men man får väl rätt jäkla mycket extra data för 1200:- om året? Det är ju inte så ofta det behövs, men när man väl är utan fast internet så kan det gå en herrans massa gig på nolltid. Det är egentligen bara därför jag behållit mitt abonnemang. Tvåhundra spänn i månaden har känts helt överkomligt. För att inte tala om hundra, som det kostade från början.

Men, nu betalar jag alltså överpriser för sms och samtal samt har en månadskostnad som inte rimmar med detta. Känns jävligt ruttet.

eketjall sa:
Jeppe_E sa:

Inte lätt att se vilket pris det var på Hallon. Klickar man runt så hittar man 22GB för både 249 och 299kr/mån med och utan 50GB extra.

Är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att man inte har något alternativ som med säkerhet är bättre (läs billigare) än en höjning på nuvarande abb.
Men det är ju 1200kr billigare än telenor, det var väl det som efterfrågades? Men visst, fortsätt knyt näven i byxfickan ;)

400kr i månaden hade jag aldrig lagt på ett mobilabonnemang

Nja, man får 30GB för 1490kr om man delar upp det på 10ggr hos Telenor.
Blir inte många minuter av Touren det inte ;-)

Extra data räcker ju bara i 30dagar (eller kanske tom till månadsslut) så man kan ju inte köpa allt på en gång.
Sen om jag ska hålla mig till Telenor så ska jag då byta till ett 6GB abonnemang och binda mig för 24mån för att få 299kr/mån som jag betalar idag.

Nä, billigast blir nog som sagt att dra ner brallorna och acceptera att Telenor var sämre på att förutse framtiden än vi kunder var för 7 år sedan. Och nu låter dom oss kunder stå för att dom lockade kunder med sånt man egentligen inte behövde då, men som alla vill ha nu.

Stumpy sa:
staine sa:

Är du säker på att det inte framgick i det finstilta, som du undlät att läsa, och sedan godkände?

Meh - dom stog ju i affären i Sickla och lovade och svor. Ska man behöva läsa också?
Det kunde dom väl åtminstone sagt!

Jeppe_E sa:
eketjall sa:
Jeppe_E sa:

Men det är ju 1200kr billigare än telenor, det var väl det som efterfrågades? Men visst, fortsätt knyt näven i byxfickan ;)

400kr i månaden hade jag aldrig lagt på ett mobilabonnemang
Nä det är ju det jag inte heller vill. 300kr som jag betalar nu är helt ok eftersom jag, med mitt sätt att använda det, aldrig får någon högre kostnad än så.

Byter jag till vilket annat abonnemang som helst som kostar 300kr så kommer jag att få begränsningar som gör att jag måste tänka på hur jag använder telefonen.
22GB/mån skulle räcka om den var specad som 264GB/år istället. Månader jag bara är "hemma" i stan så kan jag göra av med så lite som 1GB. Men är det jobb på annan ort eller semester etc så går det kanske 30-40GB utan problem.

Jag fick brev från Telenor idag. Ingen prishöjning på mitt bredband, men de tar bort möjligheten att använda det utomlands. Inte för att jag någonsin använt det utomlands... ;-)

Annars är det ju en klassiker. Att dolk sitter med gamla abonnemang som bolagen vill att de ska byta men inte kan tvinga en. Tex som när tre hade priskrig o hade ett abonnemang med obegränsad surf. Många som sitter på sådant även fast det längre inte finns något liknande.

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Jensen sa:
Får de höja priser på ingånga avtal?
Står garanterat i avtalet att de får det :)
Avtalet var ju från början på 24mån. Sen är det ju löpande efter det.
När dom ändrar i det löpande avtalet så måste dom naturligtvis låta användaren bryta avtalet utan dröjsmål eller avgifter om så önskas. Vilket dom gör naturligtvis.

Jensen sa:
Annars är det ju en klassiker. Att dolk sitter med gamla abonnemang som bolagen vill att de ska byta men inte kan tvinga en. Tex som när tre hade priskrig o hade ett abonnemang med obegränsad surf. Många som sitter på sådant även fast det längre inte finns något liknande.
Jo, minns farsan hade något pott abonnemang där potten överfördes till nästa månad. Detta var långt innan datamängd var påtänkt.
Det försökte Telia få avslutat i många år. Farsan hade dock över tusen spänn i potten och alla erbjudanden innebar att han skulle bli av med dom.
Till slut var Telia så desperata att de erbjöd att betala ut potten.

När jag läser i denna tråd så tycker jag synd om er svenskar. I Finland har vi nästan bara abonnemang med obegränsad surf. Normala samtal och sms brukar oftast vara nåt i stil med 3000min och 3000sms och ingå i den fasta avgiften på ca 25-35 euro. Priset bestäms utgående från teoretisk maxhastighet på 3G och 4G.

Vi hade också sådana i familjen, tre barn och allt var bra. sedan... Till slut var det bara att gilla läget och agera, Telia erbjuder att överföra surfmängden framåt, telenor kom ändå att bli bättre (och överkomligt pris) då vi har ett sommarställe där Telia har dålig täckning.
Men som danky__xv skriver, våra nordiska grannländer kom billigare undan.

Har precis kollat vad som sker med mitt Abonnemang nu när Roaming ändras.

Har ett abonnemang som numer inte finns (Fanns för ca 6 månader sen).

Kundtjänst vet typ nada och hänvisar till att jag ska få info via sms (Hur f a n kan man ändra ett kontrakt via sms?).
Godtog självklart inte detta utan fråga lite vad som sker om mitt abonnemang görs om (Han la till att priset kommer högst troligen ändras).

Antingen så godkänner jag eller så får jag säga upp. Problemet är att jag har diverse telefoner , paddor mm som är på "avbetalning" via Telenor. Och godkänner jag inte ändringen så måste jag klumpa av allt (Mitt i sommaren , hurra).

Frågan blir då: Får dom göra så? Jag skrev på kontraktet där telefonen (Som ex) står med. Kan jag lämna tillbaka lurar och så kan dom köra upp allt arslet?

Kan gissa mig till att jag är fuckad men lite liv kan man kanske ställa till. :)

Gissa varför man ALDRIG ska ha hårdvara "på avbetalning" via abonnemang!
Då kommer man bara bli "halvknullad" när operatören ändrar villkoren.

Vernersson sa:
Men operatören är väl hyfsat bunden 24 mån precis som användaren?
Även användaren ska väl "gå skadefri" från ett brutet avtal?

Jag är på ett sätt glad att jag inte hoppade på deras "Frihet" grej dom börja med förra året.

Att aldrig ta en telefon för 5-10kkr på nån slags avbetalning ser jag som svårt i mitt fall. Eller inte svårt men tex min padda jag har , den blev billigare än att köpa på billigaste stället.

Men det hör inte till saken. Dom jävlas , då ska vi jävlas tillbaka. Dvs vad säger lagen mm?

Edit: Villkor enligt telenor:

"13.4 Vid ändring som är till nackdel för Kunden äger Kunden – oavsett om bindningstid har
avtalats – rätt att säga upp Avtalet på följande villkor:
Om Telenor har meddelat Kunden om ändringen senast en (1) månad innan änd¬ringen
träder ikraft äger Kunden rätt att säga upp Avtalet till upphörande den dag ändringen
träder i kraft, under förutsättning att Kundens uppsägning är Telenor tillhanda senast en
(1) dag före den dag ändringen träder i kraft. Om Kunden emellertid inte säger upp Avtalet
– eller om uppsägningen inte är Telenor tillhanda inom föreskriven tid – anses Kunden ha
accepterat ändringen.
Vid uppsägning enligt denna punkt ska punkten 11.4 inte äga tillämpning. "

"11.4 Om Kunden säger upp Avtalet till upphörande under bindningstiden, förfaller
återstående avgifter för bindningstiden till betalning. Detsamma ska gälla för det fall Telenor
säger upp Avtalet med hänvisning till punkten 10.4 ovan."

Dvs om vi hamnar på punkt 13.4 så gäller inte 11.4?
Och tittar jag på kontrakt så ligger telefonen under samma avtal (Dvs jag har inte ritat på ett separat papper för telefonen).

Senast ändrad:
eketjall sa:
Vernersson sa:
Men operatören är väl hyfsat bunden 24 mån precis som användaren?
Även användaren ska väl "gå skadefri" från ett brutet avtal?

Gissa 2 ggr!
Operatören lär ha författat sina villkor tätt nog för att inte vara den parten som står med det kortaste strået.

Tillbaka
Topp