[OT] Telenor chockhöjer igen

Detta är deras villkor för telefoner mm: http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TC32029.pdf

Jag kan inte se att det står nåt om vad som sker om dom ändrar. Eller klarar dom sig på att det är ett avtal för telefoner och ett för abonnemang och dessa har ingen koppling mellan sig?

Om så är fallet ska jag fan casha av allt och be dom dra åt helvete :)

Men tittar man på deras hemsida så verkar deras abonnemang bli billigare om jag byter. Jag borde ju få välja fritt om dom bryter mot kontraktet och jag säger upp och sen blir kund igen?

Jag har bredband till surfplattan med bindningstid via Telenor och fick ett brev som sa att jag inte får surfa utomlands längre. Ingen höjning eller nåt. Får se vad som händer när bindningstiden går ut...

Lainen sa:
Jag har bredband till surfplattan med bindningstid via Telenor och fick ett brev som sa att jag inte får surfa utomlands längre. Ingen höjning eller nåt. Får se vad som händer när bindningstiden går ut...
Ja, det erbjudandet hade jag tagit direkt på mitt telefonabonnemang. Jag är typ i Norge 3 dagar vart annat år. Då klarar jag mig utan telefon helt och hållet.

Pratar med kundtjänst just nu. (Pga att dom har debbat mig för nåt tjafs som dom inte ska).

Dom har ingen aning verkar det som.

Jag förhandlade på halebop... Erbjöd mig att binda 24 månader utan att köpa telefon, de erbjöd 50 kr i rabatt/månad. Så jag har halebop mellan till mars 2019 för 219 kr/mån... Har haft dem i över 10 år nu, så jag kanske betraktas som en trogen kund. Vet inte om det spelar någon roll. Jag är iaf fortsatt nöjd!

Mini_me sa:
Pratar med kundtjänst just nu. (Pga att dom har debbat mig för nåt tjafs som dom inte ska).

Gissningsvis kastade dom ut sig något i panik i fredags för att det var sista vardagen innan en månad före den 15e juni när förändringen sker (för att uppfylla den där avtals paragrafen om en månads varsel)
Alla operatörer har naturligtvis velat vänta för att se hur andra operatörer agerar.
Det är av samma anledning som abonnemang som tex Vimla som köps en månad i taget inte har någon information ute alls.

Aha sedär.

Nu när jag fråga vad skulle ske så sa först killen att mitt abonnemang inte ska ändras. Fråga då varför killen innan sa att det skulle det. Kunde han inte svara på. Sen informera han mig att mitt surfkort till paddan kommer ändras från 29 till 49kr. Min logiska fråga var då om jag kunde säga upp det kortet om jag inte tyckte det var värt det. Snabbt som attan blev jag koppla till uppsägnings avdelningen.

Och det är sån skillnad i bemötande när man kommer till "säga upp killen". Han bad mig vänta så skulle han läsa avtalet , han återkom och meddela att inget skulle ändras.

Tydligen står det i mitt avtal att dom får debitera för roaming för det var tecknat innan lagen (kan det stämma?). Och skulle allt hänga på 20kr på mitt surfkort skulle han lösa det.

Kommer inget brev , då sker inget.

Blir intressant och se vad dom hittar på. :)

eketjall sa:
Lainen sa:
Ja, det erbjudandet hade jag tagit direkt på mitt telefonabonnemang. Jag är typ i Norge 3 dagar vart annat år. Då klarar jag mig utan telefon helt och hållet.
Vad jag ville komma fram till var att i det fallet som man har skrivit på ett avtal med bindningstid så kan dom inte ändra i avtalet så länge bindningstiden gäller...

Mini_me sa:
Aha sedär.

Nu när jag fråga vad skulle ske så sa först killen att mitt abonnemang inte ska ändras. Fråga då varför killen innan sa att det skulle det. Kunde han inte svara på. Sen informera han mig att mitt surfkort till paddan kommer ändras från 29 till 49kr. Min logiska fråga var då om jag kunde säga upp det kortet om jag inte tyckte det var värt det. Snabbt som attan blev jag koppla till uppsägnings avdelningen.

Och det är sån skillnad i bemötande när man kommer till "säga upp killen". Han bad mig vänta så skulle han läsa avtalet , han återkom och meddela att inget skulle ändras.

Tydligen står det i mitt avtal att dom får debitera för roaming för det var tecknat innan lagen (kan det stämma?). Och skulle allt hänga på 20kr på mitt surfkort skulle han lösa det.

Kommer inget brev , då sker inget.

Blir intressant och se vad dom hittar på. :)
Ja, det där har blivit normen nu mer. Samma med mitt vanliga bredband. Man ringer till kundtjänst och förklarar att det är orimligt med nästan dubbla kostnaden mot andra operatörer i stadsnätet. Dom kan inte göra något alls. När man då pratar med uppsägningen så gick det att få dubbla rabatter om man band upp sig ett år.

eketjall sa:
Mini_me sa:

Gissningsvis kastade dom ut sig något i panik i fredags för att det var sista vardagen innan en månad före den 15e juni när förändringen sker (för att uppfylla den där avtals paragrafen om en månads varsel)
Alla operatörer har naturligtvis velat vänta för att se hur andra operatörer agerar.
Det är av samma anledning som abonnemang som tex Vimla som köps en månad i taget inte har någon information ute alls.
Fast t ex Telia var ju tidigt ute och tog bort roamingkostnaden i EU för över en månad sedan fast de inte behöver än. Kom ett sms att nu var det fritt fram. Ingen övrig ändring vad jag hört något om än. Så riktigt så oklart är det väl inte.. Vimla ägs ju också av Telenor så det kan ju hängs ihop.

NAnders sa:
eketjall sa:
Så har någon ett tips på ett abonnemang som har säg 5-6GB data och där jag kan köpa till 100GB/år (i omgångar) och hamna på en totalkostnad på 3600kr eller mindre?

"Ja, vill du hänga med och ta en öl i kväll?
Vet du något ställe som är bra?
Där man kan klara kvällen på en hundralapp
Och slippa visa leg och stå i kö

Välkommen in, välkommen in, till min ölstuga som inte finns!
Välkommen in, välkommen in, till min ölstuga som inte finns!"

"Jag åkte in till stan en lördagkväll
jag hade hört om ett ställe som var bra.
Men när jag kom fram så tog glädjen slut
för det var bara en dröm av bästa slag."

Nu blir det nog lite DLK på jobbet. :-)

Rattnalle sa:
eketjall sa:
Mini_me sa:

Fast t ex Telia var ju tidigt ute och tog bort roamingkostnaden i EU för över en månad sedan fast de inte behöver än. Kom ett sms att nu var det fritt fram. Ingen övrig ändring vad jag hört något om än. Så riktigt så oklart är det väl inte.. Vimla ägs ju också av Telenor så det kan ju hängs ihop.
Ja, jo, men Telia har väl aldrig varit känt för att konkurrera med hjälp av lägsta pris?

danky_xv sa:
När jag läser i denna tråd så tycker jag synd om er svenskar. I Finland har vi nästan bara abonnemang med obegränsad surf. Normala samtal och sms brukar oftast vara nåt i stil med 3000min och 3000sms och ingå i den fasta avgiften på ca 25-35 euro. Priset bestäms utgående från teoretisk maxhastighet på 3G och 4G.

Ja, ni har "dyrare" telfoner, men jag har ju lätt fri surf i stället!

eketjall sa:
Rattnalle sa:
eketjall sa:
Mini_me sa:

Ja, jo, men Telia har väl aldrig varit känt för att konkurrera med hjälp av lägsta pris?
Kanske inte men när jag bytte senast 2015 var de inte särskilt dyra i konkurrensen. Telenor stod ut som mycket dyrare då. Sen betalar jag gärna lite för Telias täckning, inom rimliga gränser.

ForesterGuy sa:
Rattnalle sa:
Sen betalar jag gärna lite för Telias täckning, inom rimliga gränser.

Telia tenderar att tala procent yttäckning, konkurrenterna talar istället om hur många procent av befolkningen de täcker.
Jag vet vad jag föredrar ute i obygden... ;-)
Jag ger inte så jättemycket för marknadsföringen oavsett hur den uttrycks. Det bygger mer på praktisk erfarenhet på de platser där jag vill ha täckning :-)

Har i 2 olika omgångar tvingats gå över till Telenor från Telia på jobbnallen.
Båda gångerna har det senare skiftats tillbaks till Telia - och vid båda dessa tillfällen har jag jublat.

(avd anekdotisk bevisföring)

;-)

Gissa hur mycket gnäll det blev över ett byte från Telia till Tele2 då, på mitt förra jobb. Slutade med att typ 800 av 6000 fick behålla Telia på undantag för att öht kunna utföra sina jobb.

problemet jag haft med telia har inte varit täckning, utan att för många varit uppkopplad på samma mast = bra täckning men ändå segt :D om vi nu ändå ska vara lite OT

Jensen sa:
problemet jag haft med telia har inte varit täckning, utan att för många varit uppkopplad på samma mast = bra täckning men ändå segt :D om vi nu ändå ska vara lite OT
Jag tyckte det problemet försvann till ganska stor del med 4G. Inte för att jag utmanar gränserna vad gäller bandbredd så ofta.

Rattnalle sa:
Gissa hur mycket gnäll det blev över ett byte från Telia till Tele2 då, på mitt förra jobb. Slutade med att typ 800 av 6000 fick behålla Telia på undantag för att öht kunna utföra sina jobb.

Liknar situationen första gången det skiftades fr Telia till Telenor.
Vi som reste i tjänsten var ofta okontaktbara, vilket cheferna var vansinniga över.
Men inte så att cheferna ville se VAR problemet låg dock *haha* - nej då fick teknikerna bannor för att vi hade "stängt av" våra telefoner :-P

Senare (7-8 månader) byttes det utan vidare förklaring eller annan kommentar tillbaks till Telia.

Vi har haft liknande situationer på jobbet, och vi har folk över hela landet, även i obygden. Men numera har i princip alla Tele2. Och pratar man 3G och 4G så är det ju i många fall gemensamma nät med andra operatörer så det går inte att generalisera riktigt så som man gjorde förr. Ofta har jag bättre täckning med Tele2 än andra med Telia.

Vi har f.ö. fått beskedet att roaming och samtal kommer att vara "gratis" inom EU men antagligen begränsat till 12GB/mån istället för obegränsat och ett visst antal minuter (som jag inte minns, pratar inte så mycket i telefon att det skulle kunna bli ett problem). Men inget på papper ännu, precis som så många andra upplevt så verkar de jobba in i sista sekunden.

Jag är en komplett idiot när det gäller detta med olika abonnemang.
Kanske kan någon hjälpa mig att reda ut detta.
Jag har Telenor 4GB i surf och en Samsung Galaxy S6 Edge. Jag pröjsar 499:-/mån för den och de 24 månaderna går ut i september 2017.
Vet att det är fritt fram efter det att välja vilket abonnemang som passar mig.
Jag har även Telenor hemma i huset via mobilt bredband. På detta har vi obegränsat med surf och en hastighet på 12-24 Mbit. Vilket inte är snabbt och detta märker man när vi har mobiler, paddor, Netflix igång.
Direkt laggar skiten och inget funkar. Mina funderingar är att byta abonnemang till något snabbare.
Men då står man där och tänker på att idag har man obegränsat vilket är smidigt.
Har en router från Telenor som har några år på nacken.
Skall jag istället skaffa en nyare bättre router eller är det uppgradera abonnemanget som gäller?
Vad tycker ni kunniga?

Rattnalle sa:
Tele2 och Telia delar väl sitt 4G nät? Så det bör ha blivit väldigt mycket bättre på den punkten med Tele2.
Nej, Tele2 delar 4G-nät med Telenor, nätet drivs av det gemensamma bolaget http://www.net4mobility.com/
. Telia och Tre har egna nät.

Telia inte har något eget 3G-nät utan hyr in sig i Tele2s nät. Telenor och Tre delar 3G-nät på landsbygen, separata nät i större städer, men på de flesta ställen har åtminstone deras gemensamma 3G-nät sämre täckning och/eller hastighet jmf med Tele2s 3G-nät (som alltså även Telia använder)

Vad gäller 2G/GSM så har Tele2 och Telenor slagit ihop sina nät även där och även det drivs av http://www.net4mobility.com
Nätet uppgraderades med modern utrustning(Edge o likn) när de byggde ut 4G på samma ställe. Tele2 och Telenor har alltså samma GSM-täckning
Telia har ett eget GSM-nät, bättre på vissa ställen, sämre än det sammanslagna Tele2/Telenor-nätet på andra.

/Håkan

Rattnalle sa:
Du har ingen möjlighet till fast lina hemma? Den behöver inte vara vrålsnabb för att vara bättre än mobilt.

Sorry men det är fast lina jag har. Menade att jag körde trådlöst internet.
Som jag sade tidigare, total idiot inom detta. :)
Så, från mitt huvud telefonjack är där kopplat en telefon kabel till routern. Sedan kör vi allt trådlöst från den.
Jag har ingen tillgång fiber.

Tobbegubben sa:
Jag har Telenor 4GB i surf och en Samsung Galaxy S6 Edge. Jag pröjsar 499:-/mån för den och de 24 månaderna går ut i september 2017.
Jag har även Telenor hemma i huset via mobilt bredband. På detta har vi obegränsat med surf och en hastighet på 12-24 Mbit. Vilket inte är snabbt och detta märker man när vi har mobiler, paddor, Netflix igång.
Direkt laggar skiten och inget funkar. Mina funderingar är att byta abonnemang till något snabbare.
Men då står man där och tänker på att idag har man obegränsat vilket är smidigt.
Skall jag istället skaffa en nyare bättre router eller är det uppgradera abonnemanget som gäller?
Vad tycker ni kunniga?

Jag köpte en ny 4g router från teknikmagasinet blev mycket bättre. nu laggar det bara ibland ? den förra från Telenor fick vi starta om flera gånger/dag...
Hänger också kvar i det abonnemanget så länge det är obegränsat eller ungarna flyttar ut.

Tobbegubben sa:
Rattnalle sa:
Du har ingen möjlighet till fast lina hemma? Den behöver inte vara vrålsnabb för att vara bättre än mobilt.

Så, från mitt huvud telefonjack är där kopplat en telefon kabel till routern. Sedan kör vi allt trådlöst från den.
kan vara läge att uppgradera routern om ni har många anslutna enheter!

Har ni telekombolagets router i dagsläget?

hm sa:
Tobbegubben sa:
Vad tycker ni kunniga?

Jag köpte en ny 4g router från teknikmagasinet blev mycket bättre. nu laggar det bara ibland ? den förra från Telenor fick vi starta om flera gånger/dag...
Hänger också kvar i det abonnemanget så länge det är obegränsat eller ungarna flyttar ut.

Tror nog också att jag skall satsa på en ny router då och behålla abonnemanget. Kostar iofs 369:-/mån men då behöver man inte bry sig ett skit hur mycket ungarna använder av wifi nätet. Mer än som du nämner, att man får starta om routern lite då o då.

evirob sa:
Tobbegubben sa:
Rattnalle sa:

kan vara läge att uppgradera routern om ni har många anslutna enheter!

Har ni telekombolagets router i dagsläget?

Ja, jag har telekombolagets router. Enligt Telenor skall routern klara 5 enheter samtidigt, men är lite tveksam till det.

Tobbegubben sa:
hm sa:
Tobbegubben sa:
Vad tycker ni kunniga?

Tror nog också att jag skall satsa på en ny router då och behålla abonnemanget. Kostar iofs 369:-/mån men då behöver man inte bry sig ett skit hur mycket ungarna använder av wifi nätet. Mer än som du nämner, att man får starta om routern lite då o då.

Missade att du körde via telekabeln och inte mobilt 4g som jag , men om din router är lika kass som min från Telenor kan det nog va värt det.

Du behöver nog ingen förstärkare om det inte är ett väldigt stort hus med tjocka stenväggar. En router som inte är medioker till att börja med räcker rätt långt.

Säg inte det. Jag bor i lägenhet med (delvis) betongväggar och två plan, kör iofs bara en router men tre accesspunkter för att få bra fart i hela lägenheten inkl uteplats och balkong. Ubiquiti ftw!

Beror väl på kravspec och hur mycket grabbarnas skit och sånt stör också. Men kvaliteten på olika routrar skiljer sig enormt.

Mina föräldrar får in 2 våningar + vind + källare på en accesspunkt. Hela huset är då trä.

I sommarstugan når signalen inte ens ut på verandan typ 10 m bort genom en trävägg. Det är sämre än vad en mobil som agerar accesspunkt presterar på samma plats..

jomper sa:
Säg inte det. Jag bor i lägenhet med (delvis) betongväggar och två plan, kör iofs bara en router men tre accesspunkter för att få bra fart i hela lägenheten inkl uteplats och balkong. Ubiquiti ftw!

+1 tvåvåningslgh och i princip obefintlig mottagning på vissa ställen med en dyr och "bra" asus router. Repeater över elnätet och så har man mottagning på övervåningen också.

Asus, Netgear eller Linksys. Budgetalternativet är TP-Link. Men är du det minsta tekniskt lagd så skulle jag rekommendera att flasha om dem med en Open Source-firmware som t ex dd-wrt. Detta pga att säkerhetshål troligen rättas snabbare. Ex. Netgear (som gör bra HW) har haft stora problem med detta under hösten/vintern.

Mer avancerade saker hittar du hos t ex ubiquity https://www.ubnt.com/products/

Tillbaka
Topp