[OT] Telisar, parallelt eller bräda, vad åker ni? (nu sammanställd)

olli skrev:
-------------------------------------------------------
>>>>>>>>>>>>>>>
> Med tanke på att man inte får ha stålkant när
> man tävlar i skidorientering så måste det ha
> varit någon sorts turskida light du såg?

Den regeln kænnde jag inte till. vet du hur længe den funnits?
Jag hadde ett par Edsbyn skidor som hadde aluminiumkant. Har før mig att han sa att dom var avsedda før skid orientering. Det var ju som sagt længe sedan jag såg dom med stålkant,dom var i vart fall smala som spårskidor..

Graj skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är rätt nya på skateåkning (eller skidor
> över huvudtaget för den delen). Så kanske en
> dum fråga.. men varför vill man ha stålkant?
> Nog griper skidorna tillräckligt även vid skare
> vid skating. Eller är det för att få bättre
> utförs-egenskaper?

Jo, det ær mest før utførs egenskaperna vid "off-pist" skæjting, som stålkanter gør stor nytta. Men jag har varit med om vårskare, och frysta skatingspår som varit så isiga så fått ge upp. Då hadde stålkanter varit løsningen.

Helgarderad, åker allt utom mono
Har bummat i svenska fjäll o franska alper och dagsformen/snöläge avgör om det blir goretexkostym eller freeridekostymen

Började alpinkarriären med spikraka alpinskidor som 9-10åring, lessnade på daffys och blev rebell med bräda runt 1988(då var brädåkning fortafrande underground,sen blev det hype och nu känns det lite svalt)kör boardercross fortfarande när möjlighet ges.
Annars är brädkning som bäst när man knallar uppför ett orört +1300 meters berg med snöskor och åker bräda nerför en solig vinterdag. Våra nordligaste svenska/norska fjäll har bäst förutsättning för den typen av åkning
Använder även telisar för den typen av åk
När alpinskidorna fick lite roligare form och böjar både fram o back i mitten/slutet på 90talet tog jag upp den åkningen igen med ett par blåa salomon pocketrockets

Sådär då har jag sammanfattat med ett snabbgjort diagram.

happyutfor.jpg ht=516

Det är alltså en icke representativ skara utföråkare vi har här på happy. Min teori är att det över lag är mer engagerade utförsåkare på happy än snittet och det är även där man hittar de flesta telemarksåkarna. Det är framförallt roligt att se att det finns en stor skara knäböjare som lösgjort sinnet, det ger lite lugn och hoppas på en ökning över lag.

Jag tackar alla som svart, det var riktigt kul att se vad många här åker när de inte cyklar. :)

Edit: stavfel

Senast redigerad av en moderator:
Jag kör alpint. Bräda lockar inte riktigt, men telisar skulle vara kul att lära sig.

Och i skogen kör jag bara XC eftersom jag inte haft tid och råd med något mer än så länge..

Jag tycker det saknas en tårtbit. Jag kommer säkert att möta motstånd som menar att en snowboard är snowboarden. Men om man skärskådar tekniken, åkstil och utrustningen så ser man att det skiljer ungerfär lika mycket mellan Lös häl <-> Fast häl <-> Mono. Som mellan freesyle/friåknings brädor och bindningar, och alpinbrädor.
Ta gärna en titt på någon av filmerna här http://www.extremecarving.com/movies/movies.html eller lägre kvalite här, om ni inte vill lasta ned:
Det är en underbar sport om man gillar g-krafter. Har dessutom ganska mycket gemensamt med att gå på slak lina..

Vi har bott i Stockholm i 10 år nu, men innan dess bodde vi i Vail, Colorado i 8 år. Äldsta barnet är nu 14 och jag åkte mycket mer av allting innan jag blev pappa. Som mest var det runt 50 dagar per år. Jag har åkt skidor i California, Nevada, Oregon, Utah, Idaho, Colorado och Saas Fee i Schweiz.

Disponeringen över de senaste 20 åren har varit gissningsvis 60% Alpint (inkl. Figls/Snowblades), 25% Bräda (mest Carving), 15% Telisar (lånade utrustning) och 2 ggr. lånade jag en Monoski. Om jag hade egen teleutrustning skulle det har taget en högre andel. Sverige har så sjukt många släpplift och långa, tråkiga transportsträckor att brädan går bort, särskilt när man åker med barnen och behöver hjälpa dem så mycket som man måste på ort som Idre Fjäll och transportsträckorna från Årebjörn till Åre.

Jag åkte carvingbräda förr i tiden (7-10 år sen) men nu leker jag bara med slalomlagg.
snapshot20080108012221.jpg ht=576

Häpp!

Hmm
Schablonen av telisåkare sägs vara en akademiker med skägg, utbildad i Umeå.....

....det må vara hur som helst med det.

Men en ball sak som ser kul ut åtminstone på webben är

www.teleboard.com

Här kan man snacka om crossover!

/ F

Bilagor

• jeremiah_carve3.jpg
    jeremiah_carve3.jpg
    28.9 KB · Besök: 38
Jo jag visst kan man dela upp undersökningen i flera dela men då skulle man behöva dela upp även alpindelen i flera kategorier och meningen var egentligen att få fram andelen telemarksåkare på happy så därför fick det bli den indelningen som jag körd med från början. Sen kan man ju diskutera varför monoski är med med det blev mer som en kul grej.

Kittel08Muntis1.jpg ht=328

Bidrar med en bild själv till samlingen. Här i Kittelfjällspuderet i januari i vintras.

/Jonas

Bräda. Det går alltid att göra butters eller något annat kul med en bräda på transportsträckorna. Åkte skidor en gång i tiden på 80-talet då var tajta svängar och daffys the shit...

Tillbaka
Topp