Ot: Temu?

Mitt tips är att undvika Temu. Oklar kvalitet, obefintlig kontroll av miljö eller arbetsförhållanden, de säljer användaruppgifter till tredje part och det finns flera exempel på kunder som efter temu-köp blivit personuppgiftskapade.

<Insert valfri kinabutk på nätet> = Samma risk som på temu
Det är ju inte riktigt sant. Ali-baba kan ju ju handla på en websida medans Temu och Carbon Bikeparts (heter nåt sånt) är jag bara appar som kan samla in mer data än en vanlig websida.

diet: Jag hade fel, det går att handla direkt på Temus hemsidag på en dator. Men Temu-appen är ett måste för att handla på en telefon.

Stalle

Senast ändrad:
Det är ju inte riktigt sant. Ali-baba kan ju ju handla på en websida medans Temu och Carbon Bikeparts (heter nåt sånt) är jag bara appar som kan samla in mer data än en vanlig websida.

diet: Jag hade fel, det går att handla direkt på Temus hemsidag på en dator. Men Temu-appen är ett måste för att handla på en telefon.

Stalle
Ja, nä, nån app skulle jag inte använda!

På SVT just nu:

1702302938024.png

<Insert valfri kinabutk på nätet> = Samma risk som på temu
Nja.

Att missbruka etik och moral som individuellt företag är en sak.
Att organiserat missbruka etik och moral är definitivt värre.

Lite som att det är illa att mörda någon.
Men att mörda tusentals som del i en affärsmodell är en annan nivå.

Undvik att ladda ner appen och uppge mail adress. Gör du det så blir lådan full med skit spam.
Köpte lite skit grejer, något av prylarna gick att använda. Samvetet är inte rent så här i efterhand.

Det bli billigare om man använder appen men du måste godkänna användarvillkoren och det ger mer tillgång till information du har i telefonen, så inte riktigt samma sak som Aliexpress tex.

Kollade för skojs skull mitt senaste köp
Cateye HL-EL135 cykellampa.
Cateye är vad jag vet ett Japanskt företag.
Jag köpte den från Cykelkraft i Sverige.
Vad står det på kartongen? Made in China.

Jag har handlat ett par gånger. Inte använt appen, utan på datorn och betalat med Klarna. Det funkar bra och man får man betalar för. Man kan givetvis hacka på moralen, men det är nog marginellt sämre än valfri diversebutik.

Temu är sjukt nice och går väldigt snabbt. Beställde shakers till proteinpulvret. 23 och 30 kr st för små och stora i alla färger, gratis frakt till ombud. Tog typ 10 dagar.

Samma flaskor kostar 150? 190? kr i gymbutiker och gymgrossisten.

Laddsladd till mobilen med kvalité, 25 kr....

Går att köpa allt möjligt till låga priser och allt är inte skit.

Tillbaka
Topp