Hjälp en nybörjare.

Jarflod

Medlem
Hjälp en nybörjare.
Hej alla glada!

Jag är otroligt ny på detta med MTB och nyligen köpt en begagnad Specialized Hardrock/Rockhopper (2014?).

Min tanke är att gå igenom cykeln då jag vet att vevlager behöver bytas, bl.a. och skulle behöva eran expertis.
Jag har försökt googla mig till denna hjälp utan framgång.
Jag behöver troligen något "specialverktyg" för att få loss vev-/pedalarmarna och vevlagret och det enda stället som verkar ha det verktyget är Temu (känns sådär).

Alla relevanta tips och tricks mottages glatt.
Bifogar bild på cykeln och verktyget.

Mvh och tack på förhand :D

Bilagor

• 20250812_163208.webp
    20250812_163208.webp
    682.1 KB · Besök: 158
  • Screenshot_20250819_210044_Temu.webp
    Screenshot_20250819_210044_Temu.webp
    32.1 KB · Besök: 130
Hjälp en nybörjare.
Hej alla glada!

Jag är otroligt ny på detta med MTB och nyligen köpt en begagnad Specialized Hardrock/Rockhopper (2014?).

Min tanke är att gå igenom cykeln då jag vet att vevlager behöver bytas, bl.a. och skulle behöva eran expertis.
Jag behöver troligen något "specialverktyg" för att få loss vev-/pedalarmarna och vevlagret och det enda stället som verkar ha det verktyget är Temu (känns sådär).

En vanlig vevarmsavdragare hittar du överallt (tex Biltema). Även vevlagerverktyget.

För vevlagret är ena sidan vänstergängat, dvs du lossar det åt fel håll. Inga konstigheter.

Hjälp en nybörjare.
Hej alla glada!

Bättre med en bild på vevpartiet😉
Men det övre verktyget (vevarmsavdragaren) hittar du - i samma temukvalitet- på Biltema. Och är det ett sånt vevparti bör det vara ett vanligt fyrkantvevlager bakom.
Men detaljbilder underlättar.

(Det undre verktyget liknar de som förekommer i samband med eldrivna cyklar eller för direktmonterade drev. Finns i tusen varianter och definitivt inget du behöver här. )

Senast ändrad:
Hjälp en nybörjare.
Bättre med en bild på vevpartiet😉
Men det övre verktyget (vevarmsavdragaren) hittar du - i samma temukvalitet- på Biltema. Och är det ett sånt vevparti bör det vara ett vanligt fyrkantvevlager bakom.
Men detaljbilder underlättar.

(Det undre verktyget liknar de som förekommer i samband med eldrivna cyklar eller för direktmonterade drev. Finns i tusen varianter och definitivt inget du behöver här. )

Bilagor

• 20250821_211620.webp
    20250821_211620.webp
    84.9 KB · Besök: 99
Hjälp en nybörjare.
Har kollat på ett tiotal videos- och försökt hitta manualer/reparationsinstruktioner men inte någonstans har det sett ut såhär. Det var därför jag till slut skrev här. Tack för tips 😊

Hjälp en nybörjare.
Undrar om det finns nån gänga kvar under all oxidering där. Och kan det vara ett octalink-lager eller Srams motsvarighet där under rosten? Isf behövs en avdragare med stöd för det, inte BTs. Fyrkant är det inte. Jag vet faktiskt inte vad det är jag kan se på bilden.
Allt behöver rensas och dränkas i 5-56 e.d. under längre tid om du ska göra dig förhoppningar om att få loss vevarmarna. Och lagret.
- är min gissning.

Hjälp en nybörjare.
Hey everyone, cheers!

I'm incredibly new to this MTB thing and recently bought a used Specialized Hardrock/Rockhopper (2014?).

My idea is to go through the bike as I know that the bottom bracket needs to be replaced, among other things, and would need your expertise.
I have tried googling this help without success.
I probably need some "special tool" to remove the crank/pedal arms and bottom bracket and the only place that seems to have that tool is Temu (feels like it).

All relevant tips and tricks are gladly received.
Attached is a picture of the bike and the tool.

Regards and thanks in advance :D
Good morning. Fantastic you want to get into mountain biking. The problem with cheap tools can be the quality. They can break, damage the part you are working on. Then not only do you need a new tool, but parts as well. Here are the tools you need.

If you want to ride smooth trails, that bike could be ok, but essentially that is a commuter bike that looks like a mountain bike. If you want to get into mtb, I'd suggest a stronger frame, look for components like shimano deore or sram sx or better, these are the components you find on entry level actual mountain bikes.

Enjoy the journey!

Hjälp en nybörjare.
Hej alla glada!

Det bästa är alltid att leta sig fram till tillverkarens produktsida med detaljerad spec och att ta sig därifrån vidare till nödvändiga reservdelar och standard eller eventuellt specialverktyg. Din hoj:

Enligt detta alltså:

CRANKSET
SR Suntour XCR, 9-speed, Octalink

BOTTOM BRACKET
Shimano, Octalink spline, cartridge bearings, 73mm shell

Hjälp en nybörjare.
Det bästa är alltid att leta sig fram till tillverkarens produktsida med detaljerad spec och att ta sig därifrån vidare till nödvändiga reservdelar och standard eller eventuellt specialverktyg. Din hoj:

Enligt detta alltså:

CRANKSET
SR Suntour XCR, 9-speed, Octalink

BOTTOM BRACKET
Shimano, Octalink spline, cartridge bearings, 73mm shell
Sådär, ja. Octalink. Det kräver en vevarmsavdragare som klarar just det och det gör inte BTs. Men vevlagerverktyget därifrån funkar. Ingen anledning att köpa ParkTools dyra där.
Däremot är det verkligen korroderat så det finns risk att vevarm och axel har ingått en lite för intim förbindelse så långvarigt bad i penetrerande olja är ett måste om vevarmarna skall kunna dra av utan att gängorna förstörs. Se till att avdragaren verkligen bottnar när det är dags och ta det försiktigt.
Och glöm inte att fetta in den nya vevlageraxeln när det är dags att återmontera.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp