[OT]: Terränglöpardojjor

Bilagor

• X_INOV8XTALON212_4.jpg
    X_INOV8XTALON212_4.jpg
    25.3 KB · Besök: 51
nikasp skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu jä*lar blir det åka av! Nice price och de
> satt jättebra på mig.
>
> http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=INOV8X
> TALON212
>
> http://www.addnature.com/assets/product_images/I/X
> _INOV8XTALON212_4.jpg

Bra val, annars gör du som jag, stukar sönder fötterna innan du inser vilka skor som krävs.

Jag kör just nu med ett par La sportiva, sambon har inov8. Jag har även testat några icebug, alla med lågt drop. I skog/terräng tror jag inte det krävs så mycket tillvänjning men så fort du kommer ut på grusväg/asfalt så krävs lite vana.

+1 på swedentrails

Jag har faktiskt löpt extremt lite senaste 1½ året pga ont i tåled och jag började cykelpendla och hoja MTB så jag hann inte bli kompis med Merrell riktigt. Tog väldigt mycket på vaderna. Då sprang jag i skog och letade orienteringskontroller här i Ursvik. Skitskoj faktiskt men oskönt att trampa på rötter rätt i hålfoten när man var för trött.

LarsM skrev:
> Höst- och vinterlöpning kan vara halt. Blöt
> spång är ibland värre än is.Jag gillar Icebug
> med ståldubb, då behöver man inte oroa sig för
> halkrisk.
>
> Icebug Pytho2 BUGrip i terrängen
> http://icebug.se/produkter/pytho2-bugrip/
>
> Icebug DTS BUGrip (finns vattentäta, dom gillar
> jag!) på asfalt och i skogen
> http://icebug.se/produkter/dts-bugrip-outdry-dam/

Jag gillar mina spirit olx 3 i blött och halt väder. Underbara i skogen, mindre kul så fort det blir plant eller hårt under bara :/

Då springer jag med speedcross 3 eller Inov 8 x-talon 212

nikasp skrev:
> Jag har faktiskt löpt extremt lite senaste 1½
> året

Bra val! Från att löpa extremt lite till att löpa lite extremt :)

Ha, ond/stel tåled gör att jag får sota för (fjäll)vandring, löpning, längdskidor och skridsko. Gör ont efter och blir en del Voltaren men är värt det. Fast nu var det som skrivet militärträning så löpning är bara en del i det hela.

evnel skrev:
> Bra val! Från att löpa extremt lite till att löpa lite extremt :)

Senast ändrad:
Låter bra, den sitter skönt så det blir kul att testa ute i skogen på onsdag kväll. Kollegan var väldigt nöjd med det klistriga gummit i sulan sa han.

j3n5 skrev:
> Bra val! 212:an förändrade min inställning till löpning när den kom. Grym sko med bra grepp och riktigt rolig feed-back från underlag.

Lite trådarkeologi.

Vad är den happykorrekta trailskon för höst/vår-löpning i svenska skogar -19/20? Litet drop, hyfsad dämpning och bra grepp.

manneblask sa:
Jag kör med Adidas Terrex Tracerocker GTX, väldigt mångsidig och grymt skön sko. Kör rätt blandad terräng.

Hur är de i storleken? Jag har ett par Adidas vägskor och de är lite trånga över tårna men sitter som gjutna runt hälen.

Erik O sa:
Jag gillar iaf altra superior. Inget dropp och bra plats för framfoten.

tmalm sa:

Jag har kollat lite på Altra men kanske mer åt Timp-hållet. Just framfoten behöver jag lite mer plats för vad det verkar så Altra verkar vara grejen där. Superior vågar jag inte riktigt, jag väger lite för mycket än för att springa mycket i lättviktsskor. Lone Peak, hur är de dämpningsmässigt?

GustafH sa:
Hur är de i storleken? Jag har ett par Adidas vägskor och de är lite trånga över tårna men sitter som gjutna runt hälen

Jag är mellan 41-42, närmare 42 på ena och mindre på andra. Har också rätt platta fötter och tycker de är bra i bredd. Lite större än vanliga adidas-sneakers, har ett par I-5923 som sitter mer slimmade och är kortare i 42.

GustafH sa:
manneblask sa:
Jag kör med Adidas Terrex Tracerocker GTX, väldigt mångsidig och grymt skön sko. Kör rätt blandad terräng.

Hur är de i storleken? Jag har ett par Adidas vägskor och de är lite trånga över tårna men sitter som gjutna runt hälen.

Erik O sa:

tmalm sa:

Jag har kollat lite på Altra men kanske mer åt Timp-hållet. Just framfoten behöver jag lite mer plats för vad det verkar så Altra verkar vara grejen där. Superior vågar jag inte riktigt, jag väger lite för mycket än för att springa mycket i lättviktsskor. Lone Peak, hur är de dämpningsmässigt?

Timp är väldigt "klossiga" skor. Jag använder mina främst för att gå med i skogen på sommaren.
Har även ett par King MT som är grymma men kan vara lite overkill om man inte springer riktigt köttartrail.

Som allroundsko älskar jag mina Hoka One One Challenger ATR.

Ville verkligen älska mina Salomon Sense Ride 2 men får ont i knäna av dom trots att de har gudomlig passform för mig...

xtrm.jpg

Edit! Tyvärr inte helt billig.
Iroc2 var för smal för mina fötter men denna fungerar men kan inte kallas bred! Toppengrepp och skon sitter fast på foten vilket kan vara svårt med vissa Altra som jag trots det gillar i mindre stökig terräng.

Senast ändrad:
GustafH sa:
manneblask sa:

Erik O sa:

tmalm sa:

Jag har extra breda fötter, dels breda i sig men stortålederna sitter dessutom lite utanför foten (ligger i släkten) men Altraskorna passar bra faktiskt, de är mer dämpade än mina förra (saucony peregrine 4) iaf men inga hällöparasfaltskor direkt.
Har inte sprungit jättemycket med dem men känns som om greppet på hala hällar är bra oxå.

/T

Springer mycket i Solomon s-lab och den är grym och springa med på dåliga stigar eller bara terräng men riktigt dryg på asfalt och grusväg. Mycket bättre än Solomon speedcross 4 eftersom den har mycket lägre tyngdpunkt.
S-laben känns som en extrem tävlingssko i jämförelse..

GustafH sa:
manneblask sa:

Erik O sa:

tmalm sa:

Ja, missade visst det där med hyfsad dämpning. Men gillar man lite mer plats för framfoten kan andra altra vara värda att kika på tror jag.

image.jpg

Gillar mina NB Unknown.
Sitter riktigt tight runt hälen men är ändå skapligt breda framtill för mina ankfötter.
Rocketplate i främre delen och är medeldämpade.

Köpte nyss ett par Altra Duo som ”vanliga” löparskor där utrymmet för tårna är väl tilltaget men upplevde dom lite väl tighta mitt på fotens utsida (där Altra-emblemet sitter).

Senast ändrad:
singletrack sa:
Springer mycket i Solomon s-lab och den är grym och springa med på dåliga stigar eller bara terräng men riktigt dryg på asfalt och grusväg. Mycket bättre än Solomon speedcross 4 eftersom den har mycket lägre tyngdpunkt.
S-laben känns som en extrem tävlingssko i jämförelse..

s/lab är ingen modell utan benämningen på deras toppmodeller.

Höstskorna
IMG_0885.jpeg

s/lab ultra och s/slab speed 2

Tyvärr är ultrorna inne på sista versen och är inte riktigt överens med ultra 2 som ersatt dem så funderar på att försöka mig på ett par Sense pro 3, även om de inte är s/lab och har lite tyngre och hårdare genomtrampsskydd.

Jag kör uteslutet Acceleritas mellan sep-apr. Obs: Acceleritas6 och framåt (4 och bakåt har väldigt hög hälkappa i ruffigt material som kan ge skav, men detta åtgärdades fr.o.m 6). Tar några rundor att bli kompis med men efter det är man vän för livet <3

Jag körde årets Fjällmaraton i Salming Elementets, tror jag att de heter, men har köpt ett par Altra King MT. Bredare och skönare, lite lättare och noll dropp. Passar mina utmaningar, både uppför och nedför.

Har typ 43,5-43 2/3 i storlek. Salmingskorna är i storlek 43 1/3, Altra storlek 44.

Altra är egentligen väl dyra, trots att de var nedsatta under Fjällmaratonveckan i Åre.

Altra Golden Spike på vintern när det är snö och is. Bra grepp och riktigt sköna, men inte speciellt slitstarka.

Merrel Bare Access 3 Trail när det är barmark. Riktigt sköna och har hållit länge. Sulan börjar tappa greppigheten efter några säsonger.

Funderar på Altra Superior 4 eller kanske ännu hellre Altra Mt King 2 när Merrelskorna är slut. Men först knäoperation!

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp