[OT] Testa bilgenerator?

VO2max

Aktiv medlem
[OT] Testa bilgenerator?
tjena ärade expertpanel

Finns det nåt smart sätt att kolla så generatorn på en bil är i tiptop condition? Typ mäta med nåt instrument kanske
Har kollat lite berlingos och partners(transport/skåpbil mod mindre) och generatorn ska tydligen vara en svag punkt
Om nån annan kan ge lite input vad man bör tänka på vid köp av just dessa bilmodeller vore det najs

Testkörde en berlingo 03 bensin som elektroniken la av på(vindrutetorkarna gick igång av sig själv och självdog sen i uppfällt läge)Lyset slocknade, mm. Sen efter stopp startade inte bilen

Enligt försäljaren så var det generatorn(han påpekade detta redan före testturen) men jag tycker det verkar vara nåt annat elektriskt fel(trasig databox kan bli dyrt)
Luktade bränt i motorrummet och tempen var nästan över 90 kan tilläggas
Bara för att generaton är dålig ska väl inte hela bilen få frispel?

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Testa bilgenerator?
Om man mäter batteriet spänning innan man startar. Mäter under start och efter start.
Före start borde ett bra laddat batteri visa mer 12v. Vid start ska batterispänningen inte sjunka under 9volt och om generatorn laddar ökar batterispänningen mot vad man hade från början.

[OT] Testa bilgenerator?
Batterispänningen brukar ligga runt 14v under gång om batteri och generator är friska, rent generellt på de flesta personbilar. Vet ej om detta är fullt applicerbart på just Berlingon. Däremot skulle nog jag tänka efter både en och två gånger innan jag köpte en bil med inbyggda elfel som standard.

[OT] Testa bilgenerator?
Tjena!

Jåro, min bil kan låsa sig själv när jag har dålig spänning, vet andra bilar som gjort riktigt kosntiga saker när generatorn jobbat dåligt.. Man ska ha ungefär 14 volt i systemet när man har motorn igång, ganska lätt att mäta upp med en multimeter..

[OT] Testa bilgenerator?
ok! ska ta med multimeter nåsta gång jag kollar bil

Läste btw på annan sajt att om spänning finns men laddlampan ej tänds är det laddreläet som är paj

[OT] Testa bilgenerator?
Det finns inget heltäckande och enkelt sätt att kolla en generators skick från utsidan. Du kan kolla om den gör det den skall, men det säger inte vilket skick den är i dvs hur länge den håller. Då får man ta isär den och kolla visuellt.

Men du kan kolla att den fungerar.

Fel sätt men enklast (inget för fegisar, rekommenderar det INTE).
Starta bilen låt den gå minst 3-4 minuter med minst 1500 varv.
Låt den gå ner till tomgång. Stäng av storförbrukare som kupefläkt STÄNG AV AC osv. Även intervall torkare måste vara av MEN låt halvljus lysa.

Lyft av minuspolen från batteriet med motorn igång. Fungerar generatorn som den skall så fortsätter bilen snällt att gå.
Det finns mycket risker med det testet och datorboxar kan gå sönder om något triggar laddningsregulatorn att trycka i mer kräm. Andra har fått byta många bombade lampor i strålkastare och instrument. Normalt sett fungerar det att testa på detta sätt, men som sagt var, lite farligt.

Rätt sätt. Tag en amperemätare som klarar minst 10A.
Koppla den ena kabeln på instrumentet till batteriets + pol utan att ta bort polen från batteriet.
Starta bilen låt den gå på tomgång med parkeringsljusläge (halvljus av) lätta försiktit på låsningen av kablen till batteriets pluspol, men ta inte bort den. Se till att få fast den andra kabeln från amperemätaren på batteriets pluspol. Nu har du i princin båda kablarna på instrumentet på samma pol utan att du kan mäta något. Lyft loss batteripolen så att amperemätaren hamna emellan pluskabeln och batteriet. Nu bör du se att du har någon eller några amperes laddning. Det är nästan OK med noll, men jag gissar på 1-3 ampere (på tomgång). slå på halvljuset. Nu skall amperemätaren tillfälligt poppa upp till några ampere mer och relativt snabb (sekunder) gå tillbaka till samma laddningsnivå som tidigare. Du skall under den här tiden INTE få minus dvs att halvljuset tar ström från batteriet.

Det här var lite överjobbat beskrivning, men anledningen är att det är så lätt att bomba saker i elsystement när generatorn tokrusar.

Skulle motorn inte klara att gå när du tänder halvljuset med amperemätaren på plats så har du inte tillräckligt med laddning, vilket kan bero på generatorn fysiskt eller laddningsregulatorn som oftast sitter inbyggd i franska generatorer (åtminstonde när jag var aktiv) eller ihop med kolhållaren.

Om det teste ser bra ut kan du stänga av motorn, skruva fast polen igen, noggrant och starta igen.
Ställ in instrumentet till att mäta växelström och sätt en av instrumentets kablar på vardera polen på batteriet. Du skall inte få mer än lite, lite växelström. Skulle du få flera volt är generatorn kass.

Ställ slutligen om instrumentet till likströmsmätning. Slå på mycket strömförbrukare typ fläkt, helljus, torkare... och mät mellan polerna. Du bör ha ett värde som är mer än 12 volt, men hur mycket är lite ointressant. Slå av så många förbrukare som möjligt med motorn fortfarande igång. Nu skall du har lite mer volt i instrumenetet.
Stäng nu av motorn och mät en sista gång mellan polerna. Det värde du har och snittet mellan de 2 mätningar du gjorde med motorn igång skall diffa minst en volt, gissningsvis mer.

/putte

[OT] Testa bilgenerator?
VO2max skrev:
-------------------------------------------------------
> ok! ska ta med multimeter nåsta gång jag kollar
> bil
>
> Läste btw på annan sajt att om spänning finns
> men laddlampan ej tänds är det laddreläet som
> är paj

Nu blir jag stenad. Men det finns bara laddrelä i likströmsgeneratorer. Däremot har man laddningregulator i växelströmsgeneratorer. De flesta biltillbehörsfirmor skriver tom fel i sina kataloger så det är en utbredd missuppfattning.

/putte

[OT] Testa bilgenerator?
Lysande putte, denna felsökningsanvisning har nu hamnat i mitt teknikarkiv. Tack för det!

/Janne

[OT] Testa bilgenerator?
Kan väl tilläggas att om dioderna i laddningregulatorn är dåliga kan de fungera bra när de är kalla men sluta fungera efter ett tag. Hade en bil som hade kanonvärden på generatorn de första tio minuterna men sedan dog den nästan helt. Tyvärr föll inte laddspänningen såpåass mycket att laddningslampan tändes.

Principen med laddlampan kan vara bra att känna till i dessa sammanhang. När motorn står stilla och tändningen är på matas laddlampan med 12v från batteriet genom tändningslåset, lampan jordas då genom generatorn som inte laddar och lampan tänds.
När generatorn laddar matas laddlampan med 12v (>14v om generatorn laddar rätt) från båda håll och ingen jord finns, därför släcks lampan.

Tillbaka
Topp