[OT] The Grand Tour aka Top Gear

Crossmax

Aktiv medlem
Vill bara passa på att hylla detta brittiska motorprogram. Tänk om vi hade ett sådant cykelprogram med en sån budget och en sån humor, hur många fler som skulle intressera sig för cykling på högre nivå. Och deras fantasi kan man ju inte heller klaga på, kasta pil med bilar och ha sönder husvagnar...

Och nu måste jag börja samla till en Porsche Carrera GT, om jag har tur så har jag sparat ihop pengarna till jul... om 60 år... men då gäller snabbnudlar hela tiden, frukost, lunch och middag :(

Senast ändrad:
Buddha Skrev:
-------------------------------------------------------
> Vore just snyggt å se en stackars cyklist bli
> jagad av den stora, stygga attackhelikoptern....!

Helikopern hade inte haft en chans... i alla fall inte i skogen :)

Jag får sätta mig på tvären här. Tristare än Jeremy Clarksson blir det inte i min värld. Tacka vet jag top gear med Tiff Needell, men som tur är för mig så finns fifth gear, som är hans "nya" program att ladda ner så jag kan titta på folk som kan köra bil och inte bara snacka dynga...

Garvade gott igår när de 'kastade' dart med diverse bilar, de nämde något om att det hade gått åt 19 husvagnar på 12 program! ;)

Jeremy och grabbarna har lyckats att göra ett rent nöjesprogram inom motorvärlden. Deras "tester" av bilarna kan man väl ta med en nypa salt, men roliga är dom. Det är ju inga svenssonbilar precis!
Mitsubishi går fortare än Subaru, alltså är den bättre. Så enkelt är det!! Pilkastning med bil var ett nytt grepp, kan nog bli nåt. Tänk er en herrmiddag eller svensexa... Men vem är det som sponsrar med husvagnar, 19 st på ett år! Det måste premieras, så vi kanske blir av med skiten från vägarna!
Garvade gott när Jeremy först gjorde en "tysk test" av Carreran för att sedan göra en mer "brittisk test", 300 knyck och gallskrik!! Kul! Vem är egentligen "the Stig"? Kan det vara Stig Blomqvist, han bor väl i England numera?!
Inte undra på att Trafikmagasinet fick stryka på foten. Kan också hålla med att Tiff Needell är helt OK han också. Han "speakar" på Discovery ibland i deras Ultimate-serie.

/steen

Zeb Skrev:
> Jag tycker programmen ni nämner räcker mer än väl
> som anledning att skaffa teve. Stackars er som
> missar det! jag tänker på ....
>
> Dock är programmen typ en timme för korta och så
> är det reklam i. Synd.
>
> /Zeb

Det behöver man inte tv för, dator och bredband räcker. Det är bara att ladda ner här. Du slipper reklamen också, där finns även fifth gear för er som inte har sett det...

Sticker ut hakan och väntar på smällarna ;-)

Men jag tycker att det är bland det sämsta program jag sett, saklighetsfaktorn är lika med noll och samma sak gäller deras proffsighet. Jag har börjat titta på programmet flera gånger men aldrig stått ut ett helt program utan att bli smått "spysjuk", Trafikmagasinet hade ju iaf lite klass och kunniga programledare att det sen inte var så häftigt kan jag hålla med om men klart proffsigare tester och komentarer än TG.

"Pilkastningen" var nog bottenmärket iaf, man måste nog ha ett minst sagt vrickad uppfattning om saker när man gör något dylikt, hoppas programmet läggs ner snarast och ersätts med något sevärt.

Bosse, som visst gillar motorprogram och bilar men kräver lite proffsighet för att bli nöjd.

Se det inte som ett präktigt, upplysande konsumentmotorprgram. Är det bara vi svenskar som ska ha saklighet i allt som görs? Det är ju ren underhållning med bilar på längden och tvären. Trafikmagasinet var väl torrt ett tag, ryckte upp sig lite på slutet. Det märks att britterna har en helt annan "approach" till bilar och motorsport. Här hemma ska vi ha kombitest med utvalda familjen, (Jeremy hade kombitest på sitt sätt) och bästa beg. köp. Hur KUL är det? Britterna däremot har fattat galoppen!
Fullgastest, bankörning på tid, lite vadslagnings-projekt och däckrök! Vi har Volvo, SAAB och Mantorp. Dom har Aston-Martin, Rolls-Royce, Bentley, MG, Lotus, TVR, Marcos, Morgan, McLaren, en drös F1-stall, Silverstone, Donington Park och f-n så mycket roligare...! Dom har ju t.o.m "British Racing Green", vad har vi, "postgult"!
Finns det ingen som kan göra ett härligt cykelprogram, Roberto Vacchi, kanske!?

/steen
#1 Team G.I.D.C.O.H (Goes.In.Deep.Comes.Out.Harder)

Zooltrix Skrev:
> Gillar starkt TG, kolla vad SVT presterat....
> Trafik Magasinet ...

Går verkligen dessa program att jämföra med varandra? Har för mig att de har helt olika syften, olika målgrupp etc.

steen Skrev:
> Jeremy och grabbarna har lyckats att göra ett rent
> nöjesprogram inom motorvärlden.

Drar mig till minnes hur TG dömde ut Alfa Sud totalt och avslutade granskningen med att spränga fordonet i småbitar. En annan höjdare var "snabbast religion", de fick företrädare för hinduism, buddhism, islam, o en katolsk och en anglikansk präst att köra ikapp, urlöljigt o skitkul.

Per

Johan S Skrev:
>
> Zooltrix Skrev:
>-------------------------------------------------------
>> Gillar starkt TG, kolla vad SVT presterat....
>> Trafik Magasinet ...
>
>Går verkligen dessa program att jämföra med varandra? Har för mig att de har helt olika syften, olika >målgrupp etc.
>

Nja, kanske inte, men de kommer båda från statliga TV kanaler...

Per skrev det bra. "urlöjligt och skitkul". Det är bra underhållning, vill man ha jämförande vetenskapliga tester finns det andra källoor att hämta den kunskapen från.

Dom plågade livet ur en pick-up förut. Längesedan jag skrattade så mycket åt ett bilprogram. Perfekt underhållning nmär man är trött efter jobbet. Som konsumentupplysning är det däremot värdelöst, men det är väl knappast meningen heller?

Hahaha.. Ja stackars den pickupen. En Toyota om jag inte minns fel.. Uppeldad, dränkt i havet, ställd högst upp på ett höghus som sprängs, mm mm.. Ända så startar den och går att köra iväg. Ojoj.. :D

Jo, Toyotan kommer man minnas länge. Att den överlevde tidvattnet tyckte jag var häftigast! Och nunnan som körde monstertruck!!!
Annars får jag hålla med alla er som skrivit att TG är ett underhållningsprogram mer än upplysande konsumentmotorprogram. Måste säga emot Lonewolf när han säger att Trafikmagasinet hade kunniga programledare men inte TG, en mer erfaren och skicklig förare/programledare får du leta efter!

Kul förresten med så många motorintresserade!

Crossmax äger skrev:
Måste säga emot Lonewolf när han säger att Trafikmagasinet hade kunniga programledare men inte TG, en mer erfaren och skicklig förare/programledare får du leta efter!

Det får du gärna göra, det är möjligt att TG.s programledare är en duktig förare men det har ju väldigt lite att göra med han kvaliteer som sakkunnig på bilområdet. Visst är det stor skillnad på de två programmen och ser man det som ren underhållning så kansdke TG duger men humorn som allt annat är ju en smaksak och där skiljer vi oss åt allihopa och tur är väl det ;-)

Det som ingen kan ta ifrån Trafikmagasinet är den nytta dem gjort för att påverka bilindustrin att bygga säkrare bilar, otaliga är dem saker som idag är standard i moderna bilar som dem propsat på och jobbat för att det ska införas.

Bosse

Jag är rätt säker på att Jeremy medvetet riktar programmet åt underhållning. Tror att om han ville göra ett program liknande TM så skulle han lyckas bra med det. Dock finns det redan väldigt många sådana program, så jag är glad att TG finns!

Lonewolf Skrev:

> Det får du gärna göra, det är möjligt att TG.s
> programledare är en duktig förare men det har ju
> väldigt lite att göra med han kvaliteer som
> sakkunnig på bilområdet.

Tror nog TG är minst lika sakkunniga som någonsin TF. Skillnaderna ligger framför allt i de underliggande värderingarna. TG har humor, ironi, o uppskattar bilens estetik. TF är dödtråkigt, saknar helt ironi, och är närmast ett uttryck för barn-vakts-staten.

Jag visste inte att TF haft någon inverkan på bilindustrin; skulle det vara någon särskild fråga de drivit som man tillskriva just TF? Däremot minns jag att Teknikens värld, eller vad den heter, satte hela Mercedes i gungning med sitt älgtest av A-klassen.

Per

Per Skrev:
> Jag visste inte att TF haft någon inverkan på
> bilindustrin; skulle det vara någon särskild fråga
> de drivit som man tillskriva just TF? Däremot
> minns jag att Teknikens värld, eller vad den
> heter, satte hela Mercedes i gungning med sitt
> älgtest av A-klassen.

Det var väl ändå Trafik Magasinet som utförde älgtestet på "Vältklasse"?

Minns i vart fall att de fick ett 'hotbrev' från Mercedes angående att visa det i rutan, de inte bara visade inslaget - de läste upp brevet också :)

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6918&a=116066

TG var roligare för tycker jag när den gode Tiff var med.
Det är roligt också nu för tiden men TN tillförde ..., äh
han är ju gammal racingförare så han var inte bara rolig
utan är ju dessutom en ... bakom ratten. Det kan man inte
säga om någon av dom andra killarna på TG. Glömmer aldrig
när en av dom började klaga på en Countach, att den var
trång bullrig, luktade bensin och hade dålig runtomkring
sikt ... ??? Mäniska(!) en Countach är ingenting man glider
omkring i för "en nice little country ride". En Countach
är ett monster till bil som det är få förunnat att få köra
eller ens ha dom kunskaper och förmåga som krävs för att
köra. Som att försöka ta värsta DH-riggen på en söndags-
utflykt. Fast han kanske bara odlade llite humor som jag
inte förstod.

TM är väl bra på sitt sätt men jag tycker att en vanlig
personbil är ett transportmedel varken mer eller mindre
och inte särskilt intressant heller. Tittar hellre på TG
eller MJ där man blandar humor med roliga bilar.

the_TnT Skrev:

> Det var väl ändå Trafik Magasinet som utförde
> älgtestet på "Vältklasse"?

Nej, om jag förstått saken rätt var det en Robert Collins, som testade och skrev för Teknikens Värld, den där tidningen som brukar ligga på tandläkarmottagningar och hos barberare. De blev ett satans liv. Mercedes förnekade först total alla fel och fick sedan krypa till korset och Rober Collins fick Stora journalistpriset. TM stämde snabbt in kören.

Per

Senast redigerad av en moderator:
Tack för länken till Fifth Gear! Hade glömt hur mycket jag saknat Tiff. Har ju nästan vant mig vid Jeremy Clarkson nu, men jag kommer ihåg att man tyckte han var en riktig sopa jämfört med Tiff när båda var på TG. Nunna i Monstertruck var dock helt oslagbart!

Det finns även filmer med Tiff, bla Tiff Needell burning rubber där han åker och sladdar (mer än vanligt) Mycket underhållande, inte många som kör brett så snyggt som Tiff.

Per skrev:
Jag visste inte att TF haft någon inverkan på bilindustrin; skulle det vara någon särskild fråga de drivit som man tillskriva just TF? Däremot minns jag att Teknikens värld, eller vad den heter, satte hela Mercedes i gungning med sitt älgtest av A-klassen.

Per

Gissar att du med TF egentligen menar trafikmagasinet TM?

Nja som jag minns det så var det väl TM som fick lillmersan att välta i ett undanmanöverprov i 65km/h om jag minns rätt, vilket orsakeade ett herrans liv och kanske även hotbrev det minns jag inte. Något älgtest minns jag inget om så det kan ha varit Teknikens värld som jag inte läser och då inte har koll på.

TM höll ju på i 25 år och har väldigt länge pratat om olika säkerhetshöjande åtgärder, kan inte räkna upp något speciellt som dem ensamma har gjort utan dem har väl varit en del i en kedja av aktörer inom området. Vet att dem tidigt tog upp det här med undermåliga infästningar på bilbarnsstolsfästen på vissa bilar, även olika lösningar på bältesfrågan samt alkolås mm.

Bosse

Lonewolf Skrev:

> Nja som jag minns det så var det väl TM som fick
> lillmersan att välta i ett undanmanöverprov i
> 65km/h om jag minns rätt, vilket orsakeade ett
> herrans liv och kanske även hotbrev det minns jag
> inte.

Det var Robert Collins som först upptäckte att A-klassen välte. TM var för all del snara att hoppa på drevet.

> Något älgtest minns jag inget om så det kan
> ha varit Teknikens värld som jag inte läser och då
> inte har koll på.

Uttrycket älgtest uppstod i sammanhanget. Det som hände, om jag minss rätt, var att Robbin Collins visade att bilen var instabil vid undanmanövrar, och Mercedes avvisade kritiken helt. Det var i det sammanhanget begreppet "älgtest" myntades. Mercedes hävdade, att testet var helt irrelevant för bilens egenskaper, att det var ett "älgtest" utan betydelse för mellaneuropa där man inte har några älgar och älgen är ett exotiskt djur. Skulle tro, men vet inte säkert, att det var Mercedes spinndoktorer som myntade uttrycket.

> TM höll ju på i 25 år och har väldigt länge pratat
> om olika säkerhetshöjande åtgärder, kan inte räkna
> upp något speciellt som dem ensamma har gjort utan
> dem har väl varit en del i en kedja av aktörer
> inom området. Vet att dem tidigt tog upp det här
> med undermåliga infästningar på
> bilbarnsstolsfästen på vissa bilar, även olika
> lösningar på bältesfrågan samt alkolås mm.

Jag kan inte hjälpa det, men jag tyckte TN var utomordentligt tråkigt, dålig journalistik, "storebrorsmässigt", en del av etablissemanget, och det förvånar mig inte att den övergödda småpåven, minns vad han hette, som syntes mest i rutan fick sparken för korruption. Är det något svenskt traffikprogram jag tycker är lite kul så är det Bosse Bildoktorn eller vad han heter, som faktiskt har humor.

Alkolås tycker jag är direkt patetiskt. Undrar vilka som ska bli miljonärer på dem? Vore bättre med rejäla fängelsehålor. Idag stog polisen i Knivsta kl 11 på morgonen vid Knivsta o körde alkotester (blås) i stor skala. KLOCKAB 11 EN TISDAGFÖRMIDDAG i Knivsta av alla ställen!!! Varför inte en lördagkväll? Eller på utfarten från färgeläger i södra Sverige?

Per

Trafikmagasinet välte väl med en Skoda nångång på 70talet eller tidigt 80tal.

Per om det var Perstad du syftade på med han som fick sparken så är det rätt, blanda inte ihop honom med den mer välgödde Glenning som avled något år tidigare.

Varför spara på nån i en fängelsehåla, problemet kvarstår vid frisläppandet? Bättre att ta bort dessa individer som inte kan sköta sig.

Lonewolf Skrev:
> Sticker ut hakan och väntar på smällarna ;-)
>
> Bosse, som visst gillar motorprogram och bilar men
> kräver lite proffsighet för att bli nöjd.

Något jag skulle vilja se och gärna vara med i är (om den fortfarande körs) Teknikens Världs årliga 24h race!

Den som skrev artiklarna om det lyckades få det att låta ruggigt skoj.

Hamnar de i fängelsehålan har skadan redan skett. De har kört berusade! Skit i vem som blir miljonärer, den största vinnaren blir ändå familjen som får behålla sin 12-åriga dotter i livet.

freddan Skrev:
> Hamnar de i fängelsehålan har skadan redan skett.
> De har kört berusade!

Fängelsehåla var i sammanhanget närmast en metonym, det jag menade var naturligtvis att man radikalt ska höja riskerna med att köra påverkad.

> Skit i vem som blir
> miljonärer, den största vinnaren blir ändå
> familjen som får behålla sin 12-åriga dotter i
> livet.

Om det hävdas att alla bilister ska punga ut med tusentals kronor är frågan i allra högsta grad intressant, särskilt när argumentatiotnen blir så bestickande som att det är frågan om att behålla tolvåringar i livet.

Per

Saxat ur tidningen ATZ speciall nummer om nya A-class

A difficult Start: The so-called Moose-Test
October 21, 1997: "Moose test" - Swedish car tester Robert Collin subjects the A-class to his own brand of testing.
October 29, 1997: Announcement that the A-class will be equipped with ESP as standard.
November 11, 1997: Delivery stop and retrofitting of ESP to all A-clss models already delivered.
December 8, 1997: Car experts confirms the safe handling characteristics of the optimized A-class after moose-test drivers.

Dom har fortfarande svårt att kalla älg testen något annat än Collins "own brand of testing". Tyskarna är bra roliga.

För övrigt kan jag inte hålla med om att fängelsehållor är bättre än alkolås. Bättre att agera någorlunda proaktivt än att utdela ett fängelsestraff.

Gillar speciellt top gears anfall på kollektiv trafiken, DB9 till rivieran och Volvo 760 GLE för en pund till Manchester, allt istället för en mindre väl fungerande kollektivtrafik.

Kunde inte låta bli att spinna vidare på rattfyllona. En jämförelse! VARJE DAG kör det omkring ca 15-16.000 rattonyktra på våra vägar. I Sverige finns det ca 14.000 taxibilar. Hur ofta möter man en taxi.... hur ofta möter man en onykter förare?! Rejäla straff måste till. Långtradarchaffisen som mördade (jo, det gjorde han) fem personer i Trelleborg riskerar 5 års fängelse om åklagaren får sam han vill. Försvaret hävdar att det räcker med 1,5 år som är praxis. Då kan man undra vad som krävs för att få maxstraff på 6 år? Köra ihjäl hela Malmö´s befolkning på fyllan, eller...

/steen

Man kan ju börja med att hänga ut kriminella med bild i diverse medier och på anslagstavlor i städerna, framförallt i de områden där dessa bor, jag är heller inte främmande för tatueringar i pannan på nämda personer eller riktade steriliseringar för att förhindra att fler med dessa öppenbart felaktiga genetiska förutsättningar föds.

Nej men så kan man ju inte göra säger nån väl nu, det är fascistiskt bla bla bla, men vad sjutton är inte fascistiskt om inte det faktum att skötsamma personer dag ut o dag in drabbas av de kriminellas framfart, detta pga ett samhällssystem som i det närmaste uppmuntrar kriminalitet och där hyllade yrkesgrupper(försvarsadvokater) gör sitt allra bästa för att släppa ut eländet utan åtgärd? Allt detta med våra dekadenta politikers goda minne! Gör något åt saken och börja kräv mycket hårdare tag mot dessa avarter i samhället. Att förbjuda försvarsadvokater är ett stort steg på vägen, man kan sedan frånta kriminella alla mänskilga sk "rättigheter".

Något lär i alla fall göras, om inte kommer vanligt folk att ta saken i egna händer, och då om inte förr reagerar det korrumperade systemet fullt ut i vanlig ordning, detta för att skötsamma människor är det ju inte synd om........systemfel någonstans?

Nogie Skrev:
> Man kan ju börja med att hänga ut kriminella med
> bild i diverse medier och på anslagstavlor i
> städerna, framförallt i de områden där dessa bor,
> jag är heller inte främmande för tatueringar i
> pannan på nämda personer eller riktade
> steriliseringar för att förhindra att fler med
> dessa öppenbart felaktiga genetiska
> förutsättningar föds.
>
> Nej men så kan man ju inte göra säger nån väl nu,
> det är fascistiskt bla bla bla, men vad sjutton är
> inte fascistiskt om inte det faktum att skötsamma
> personer dag ut o dag in drabbas av de kriminellas
> framfart, detta pga ett samhällssystem som i det
> närmaste uppmuntrar kriminalitet och där hyllade
> yrkesgrupper(försvarsadvokater) gör sitt allra
> bästa för att släppa ut eländet utan åtgärd? Allt
> detta med våra dekadenta politikers goda minne!
> Gör något åt saken och börja kräv mycket hårdare
> tag mot dessa avarter i samhället. Att förbjuda
> försvarsadvokater är ett stort steg på vägen, man
> kan sedan frånta kriminella alla mänskilga sk
> "rättigheter".
>
> Något lär i alla fall göras, om inte kommer
> vanligt folk att ta saken i egna händer, och då om
> inte förr reagerar det korrumperade systemet fullt
> ut i vanlig ordning, detta för att skötsamma
> människor är det ju inte synd om........systemfel
> någonstans?

Varför inte börja hänga folk på torget igen, bränna kvinnor på bål utan rättegång, bokbål...basera folks tillstånd att föda barn på pannvinkel, starta upp rasbiologiska institutionen i Uppsala igen. Vi kanske skulle bli det andra landet i världen med folkvalt dödsstraff. Tillbaks till medeltiden

[edit] Vi borde göra något åt Krimtänk också

Eller varför inte göra nåt åt det förbannade felriktade välmenande gentemot alla krimninella som hela tiden våldför sig på skötsamt folk? Att vänstermänniskor har en mycket speciell förkärlek för sådana individer är ju allmänt känt, är det därför de rasar i förtroendeställning nu för tiden?

Du är säkerligen välkommen att bosätta dig i områden där sådana individer håller till, men påtvinga inte oss andra att ha dessa i vår närhet.

Sterilsera människor med felaktiga gener? Herr Hitler skulle vara stolt, mycket stolt. Die Endlösung ohne Blot, så att säga.

Tillbaka
Topp