[OT] The Grand Tour aka Top Gear

Har du nåt annat sätt att få stopp på eländet med tilltagande kriminalitet då? Att metoderna användes av nazisterna bör inte stoppa medicinsk forskning idag. Det gick tydligen alldeles utmärkt när sossarna använde sig utav dessa metoder ända in på 70talet om jag inte minns fel, så varför inte idag med en mer sofistikerad medicinsk teknik?

Nu har tråden ändå spårat ur så...

Nogie, nu är du väl allt ute på ett väldigt farligt spår? Hoppas att du var ironisk och överdrev kraftigt.

Man blir inte kriminell av genetiska förutsättningar.
Personer med bokstavs-syndrom (ADHD, DAMP och allt vad det heter) är i och för sig bekräftat överrepresenterade bland kriminella, ja. Men det beror på att de sällan har fått det extra stöd under uppväxt och i skola som behövts, kommit snett o.s.v. Samt att kraven ibland har varit slappa från samhälle och föräldrar. Men man föds inte kriminell!

Dessutom, i vilka områden bor kriminella menar du? Är man kriminell för att man bor i ett visst område eller bor man i ett visst område för att man är kriminell? Vad bor du i för typ av område? Finns där inga kriminella alls?

Det är ju bekräftat att hårdare straff inte leder till mindre kriminalitet. Bara hårdare kriminella metoder.

Har du själv varit utsatt för brott? Jag blir själv fruktansvärt less på att det verkar vara så "lätt" att vara kriminell idag, och att vi skötsamma och hederliga medborgare ofta får ta smällar för det. Inbrott, rån, med mera. Har blivit av med en del grejer. En mc bl.a. Det känns som att känslan för moral, etik och vad som är rätt och fel undan för undan minskar. Men det är då man själv måste vara ännu starkare och tro på att människan till 99% trots allt är vettig och att det bara är den sista procenten som ofta märks och ställer till det.

Retoriken du är inne på växer sig snabbt farlig. Var försiktig - innan du vet ordet av är du raskt ute i ett eget moraliskt gungfly där du själv inte är så mycket bättre än de du verkar förakta.

// Peter Luihn

Stisse Skrev:
-------------------------------------------------------
> Man blir inte kriminell av genetiska förutsättningar. Personer med bokstavs-syndrom (ADHD, DAMP och allt vad det heter) är i och för sig bekräftat överrepresenterade bland kriminella, ja. Men det
> beror på att de sällan har fått det extra stöd under uppväxt och i skola som behövts, kommit
> snett o.s.v. Samt att kraven ibland har varit slappa från samhälle och föräldrar. Men man föds
> inte kriminell!
>
Här ligger huvuddelen av problemet, det är inte straffen som minskar kriminaliteten, slutar folk råna, mörda och skjuta för att det finns dödsstraff?
Skola och medmänniskor har ett stort ansvar i att ge individer stöd i deras utveckling. Sociala klyftor, segregation och långtidsarbetslöshet gör att en del väljer ett snabbare spår för att uppnå respekt, respekt som grundar sig i en status vad det gäller prylar och att vara någon (skrämma skiten ur folk). Många högutbildade invandrare (de flesta är det, annars hade dom inte varit förföljda i sitt hemland) har oerhört svårt att få jobb, deras barn ser inte kopplingen mellan strävsamhet och utbildning till socialt välstånd som övriga samhällsmedborgare, ger det motivation? När dom dessutom bär på minnen från krig och tortyr så kanske det inte är så jävla lätt att komma på rätt kant med våra fina svenska värderingar.
Det är bättre att krama om någon än att ge dom stryk hur jobbigt det än kan vara.

freddan Skrev:
> Från dagens GP.. Ser ingen orsak till att det INTE
> borde höra till säkerhetsutrustningen i en bil på
> samma sätt som bilbälte. Ca 1% procent högre pris
> på en nybil borde de flesta stå ut med..

Det är en frågan om allokering av knappa resurser. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köra bil påverkad, och jag hoppas att inte andra gör det. Men talar vi om en kostnad på trettio fyrtio miljader, så tror jag att dessa skulle kunna göra mycket mer nytta i trafiksäkerhetshänseende. Istället för generella åtgärder, som drabbar alla, bör man vidta olika selektiva åtgärder som drabbar dem som kör onyktra eller bätte får dem att upphöra med det.

Jag antar att Nogies inlägg var ironiskt från början till slut.

Per

Per:

Verkar som du har bättre koll på det än jag så jag tror dig när du säger så.

Vad det gäller hårdare straff så är det nog ingen bra väg, ta tex USA som exempel dem har väl nästan dem hårdaste straffen i världen och deras fängelser är inte att leka med samt att dem har dödstrtraff och är det land som avrättar flest personer efter Kina.

Trots detta så toppar dem statistiken över grova brott speciellt mord med skjutvapen, nyligen redovisade siffror visar att 80% av folket har tillgång till ett skjutvapen!!
Så det är nog mer effektivt att jobba på en attitydsförändring även om det tar tid och är svårt så blir nog det långsiktiga resultatet bättre då

Visst önskar man att det vore mer koll på tex färjelägren för det som den chaffisen gjorde var just inget annat än seriemord som sagts ovan, denna tragiska händelse hade kanske inte inträffat om det funnits resurser att kolla alla som kör av färjorna, om alla vet att alla kollas så är det osannolikt att någon dricker innan dem ska köra, och då har vi nått en klart högre säkerhet.

Att rättsystemet skyddar busarna och straffar oss oskyldiga och brottsoffer vet jag allt för väl, och det känns så j*vla jobbigt. När jag drabbades av ett grovt våldsbrott för sex år sedan och lämnade detaljerade uppgifter tex bilens reg. nr till polisen så la dem ner utredningen samma dag i "brist på bevis", då kan jag säga att jag tappade den sista lilla tilltron till vårat rättssystem!

Bosse

Lonewolf Skrev:
> 80% av folket har tillgång till ett skjutvapen!!

I USA är det inte bara lagligt utan tom en rättighet att kunna köpa ett eldhandvapen över disk.

Lonewolf Skrev:

> Trots detta så toppar dem statistiken över grova
> brott speciellt mord med skjutvapen, nyligen
> redovisade siffror visar att 80% av folket har
> tillgång till ett skjutvapen!!

Visst är det så, men en intressant sak är att i Schweiz har ungefär lika stor del av befolkningen tillgång till vapen och statistiken ser helt annorlunda ut. Det är kort sagt en kulturell fråga.

> Att rättsystemet skyddar busarna och straffar oss
> oskyldiga och brottsoffer vet jag allt för väl,
> och det känns så j*vla jobbigt. När jag drabbades
> av ett grovt våldsbrott för sex år sedan och
> lämnade detaljerade uppgifter tex bilens reg. nr
> till polisen så la dem ner utredningen samma dag i
> "brist på bevis", då kan jag säga att jag tappade
> den sista lilla tilltron till vårat rättssystem!

Sådant tycker jag är direkt för jävligt. Anledningen till att man har en stat är ju ytterst i någon mening att säkerställa den personliga säkerheten. Det är en primär uppgift som den måste sköta för att folk inte ska tappa tilltron till den. Om det inte blir en skärpning är det risk för att det bildas medborgargarden, för att göra det som staten skulle göra.

Per

...och absolut, TopGear är ett roligt bilprogram. Eller, oj, förlåt, är detta "rasbiologiska-institutionen-i-Uppsala"-tråden? Sorry. Trodde vi skulle prata lite lätt om bilprogram.
Hmm, måste hitta radfahrer-jügend tråden och prata brittiska bilshower där istället...

Continue your discussion gentlemen.

Tror inte han är en radfahrer-jügend men han lånat en av cyklarna iaf..

sharon_nazi.gif

För att återvända till trådens ursprung då.... Trådpolis!!! ;)
TopGear är ju knappast något konsumentupplysningsprogram, som Trafikmagasinet ändå hade en skyldighet (?) att vara då det var public service. Skulle blitt ett ramaskri i folkhemmet, sju-kaffet i vrångstrupen och alltihop, om Glenning 200cm-120kg-det-är-lite-trångt-i-baksätet (salig vare hans minne) bränt gummi på samma sätt som Tiff & Co. Bredställ med en Corolla och en vettskrämd Perstrand i passagerarsätet.

Nej, TopGear är ofta ett riktig drömma-sig-bort-program, mycket underhållande för stunden och skapar nästan alltid ett ha-begär. Sen kollar man snabbt bankkontot samt en betalningsplan från Finax telefonlån, och den bistra verkligheten kommer tillbaka. Jag missar inte gärna TG, medans TM varken gjorde till eller från.

// Peter, Peugout 307 och för snål att bränna gummi...

Per Skrev:
> Istället för generella åtgärder, som drabbar alla,
> bör man vidta olika selektiva åtgärder som drabbar
> dem som kör onyktra eller bätte får dem att
> upphöra med det.

Har du samma syn på bilbältet? Borde man ta fram något som bara "drabbar" de som krockar?

freddan Skrev:

> Har du samma syn på bilbältet? Borde man ta fram något som bara "drabbar" de som krockar?

Nej, skillnaden är den, att olyckor är inget voluntärt, inget man kan kontrollera med sin vilja, det är något helt annat än att ta sig en sup. Tror inte ett dugg på obligatoriska alkolås. Det är direkt kränkande överförmynderi mot alla som inte dricker och kör bil. Däremot skulle man möjligen som en selektiv åtgärd kunna tvinga alkoholister, eller folk som blivit ertappade med att köra bil med alkohol i blodet, att ha sådana.

Per

De som verkligen skulle behöva alkolåsen skulle troligtvis komma på vägar att undgå dem. Och de som inte har något behov av dem skulle bli fasligt irreterade och lämna bilen hemma för att ta cykeln istället. Eller ta bilen i alla fall och fortsätta vara irreterade? :)

Frågan är hur effektivt det egentligen skulle fungera? Fylla en ballong med utomhusluft och sätta mot alkolåset?

" Fylla en ballong med utomhusluft och sätta mot alkolåset?" Eller modda munstycket till en cykelpump. Pump, pump=vroom, vrooom

Riktigt så lätt är det inte, dom är ganska känsliga för hur man blåser.
Brukar kunna ta några försök innan det blir godkännt och om jag kommer ihåg rätt så känner den även av att det är just utandningsluft.
Ska man fuska blir det nog att helt koppla bort den.

Man får väl blåsa upp ett par ballonger och lägga i baksätet innan man kliver in på puben :-)

Men likväl som det finns spray mot fartkameror på burk, så kommer säkert någon påhittig typ att börja sälja burkar med 100% nykter utandningsluft.

Då kan de ju kalla in Perstad igen för en test, så att tittarna återigen får se när han krökar sig full i TV-rutan :-)

/Anders

Jag tror som Cal att det skulle dyka upp alla möjliga sätt att manipullera eller kringgå alkolåset om det blev obligatoriskt. Men om det nu blev obligatoriskt och folk inte orkade köra för att det var krångligt skulle inte det vara en bra sak? Är det inte det vi vill, att flera cyklar och kör mindre bil.

Anders G Skrev:
> Är det inte det vi vill, att flera cyklar och
> kör mindre bil.

Jo, men paradoxalt nog har vi just skaffat bil mycket för att kunna cykla mer.

Per

Men en annan miljöpolitik, med lagstiftning om att man ska kunna ta med sig hojen på tåget och lägre priser på tågresor, hade vi nog aldrig blivit bilister, bor ju mitt i stan o har fem minuter till jobbet. Synd att miljöpartiet har så egendomlig prioriteringsordning, det är ett riktigt kolosparti. Varför ska det kosta dubbelt så mycket att åka tåg än bil till Söderhamn och varför ska man inte kunna ha hojarna med? Sverige är inrättat efter bilindustrin. Det är bara att ta skeden i vacker hand.

— men för att återgå till Top Gear, så är det underhållande, informativt och ironiskt. Sista jag såg hade ett inslag om Granny dough nuts. Ett gäng äldre damer, typiska mor-och farmödrar, stod uppradade för att göra dough nuts (munkar), och man undrade vad farao ska TG handla om att baka kakor, de såg nämligen ut som äldre damer som kan baka just fina kakor. Snart visade det sig dock, att en dough nut i sammanhanget gick ut på att få bilen att på samma fläck gå runt runt i cirkel med vilt spinnande hjul brännande gummi så det ryker. Alla damerna lyckades, ssk framgångsrik på manövern var en jättesöt 80-årig mormor.

Per

Senast redigerad av en moderator:
the_TnT Skrev:
> Lonewolf Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 80% av folket har tillgång till ett
> skjutvapen!!
>
> I USA är det inte bara lagligt utan tom en
> rättighet att kunna köpa ett eldhandvapen över
> disk.

Hmm, tänker på Homer Simpson i vapenaffären när han får reda på att han måste vänta innan han får vapnet...
"5 days?! But I'm angry now!"

42Hz Skrev:
> >
> > I USA är det inte bara lagligt utan tom en
> > rättighet att kunna köpa ett eldhandvapen
> över
> > disk.

Konstitutionell rättighet, 2d amendment, har praktiskt taget samma dignitet som yttrande- o religionsfrihet.
>
> Hmm, tänker på Homer Simpson i vapenaffären när
> han får reda på att han måste vänta innan han får
> vapnet...
> "5 days?! But I'm angry now!"

Stackarn, vilken frustration, men å andra sidan om han väntar fem dar kan han köpa ett höghastighetsvapen, i princip en kulspruta, som nyligen blev lagliga. Bush utomordenligt väl genomtänkta politik innebär ju färre poliser och fler och bättre och framför allt snabbare vapen, man drar ner på polisväsendet och släpper diverse automatvapen (assault weapons) fria, klart man blir tryggare när man har rätt att försvara sig med maskingevär.

Per

Ya-hoooo! Ikväll är det dags för tv-tablåns rebeller igen! Undrar vad dom hittar på ikväll?
Kan ju inte tänka mig att Jeremy & co ska göra ett seriöst test av Opel/Vauxall Astra och VW Golf.
Go for it Jeremy!!!

/steen

Från tvprogram.nu

Kanal 5

"20.00 Serie
Underhållning
Top Gear
I detta program: Det blir en hård tur runt banan med nya Rover. Nya Opel/Vauxhall Astra och nya Volkswagen Golf testas. Del 5/20. Brittisk motorserie från 2004. Storbritanniens populäraste motormagasin bjuder på information, underhållning och stil. I hemlandet består publiken av 40 procent kvinnor, vilket är sensationellt högt i genren. Det bjuds på nya bilar, tuffa tester och det senaste inom motorteknologi. Top Gear-teamet leds av Jeremy Clarkson. Originaltitel: Top Gear."

Man kanske ska försöka kika på programmet alla talar om, nu när vi ändå har femman (två dagar till - något välkomsterbjudande av LA Cable som tagit över TV-driften i kåken).

Fast Discovery channel låter -som vanligt- intressantare;

"20.00 Dokumentär
Samhälle
Underhållning
Sanning eller myt?: Exploderande toalett
Kan en mobiltelefon förorsaka en explosion på en bensinstation? Kan silikoninlägg explodera av trycket vid höga höjder? "Sanning eller myt?" undersöker."

42Hz Skrev:
> "5 days?! But I'm angry now!"

Beror på vilken stat, Michael Moore öppnade ett bankkonto och fick ett jaktgevär direkt i handen inne på banken. Smart. Fahrenheit 9/11

kevlar Skrev:
> 42Hz Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "5 days?! But I'm angry now!"
>
> Beror på vilken stat, Michael Moore öppnade ett
> bankkonto och fick ett jaktgevär direkt i handen
> inne på banken. Smart. Fahrenheit 9/11
>
> Vilja, våld och vaselin!

Men om inte jag minns helt fel var det enbart herr Moores dramatisering av vapenhandeln. Alltså enbart påhittat...

Mythbusters måste vara det absolut bästa programmet på TV nu... Sällan man skrattar så ofta och mycket åt något på TV.

Favoritavsnitten är många, men ett av dom absolut roligaste är den med tvättmaskinen, klorin, tvättmedel och hundkiss. Absolut ingenting fungerade. Hur kul som helst.

Eller när dom sköt frysta och tinade kycklingar med tryckluft *gapskratt*

Måste fixa fram avsnitten från den serien. Helt suveränt :)

På något sätt så påminner dom två om några här på Happy. Tänker inte säga vilka dock...

Mattias L Skrev:
> Mythbusters måste vara det absolut bästa
> programmet på TV nu... Sällan man skrattar så ofta
> och mycket åt något på TV.

Nu, när inte Ali G går, är My Hero mitt favorit program.

Per

Mattias L Skrev:
> Mythbusters måste vara det absolut bästa
> programmet på TV nu...

Såg det istället för Top Gear igår, zappade över på TG under reklampauserna men det verkade inte vara något för mig.

Mythbusters var småunderhållande :) De testade om man kunde sprängas upp i luften av en toalett, om man blir blötare av att gå eller springa i regn och om iskulor funkar i vapen.

De verkar ha ett helkul jobb :-D

Top Gear var ju klockrent igår!

Typ seriöst test av Mazda 3, Opel Vectra och en Golf...
Sen testade dom hur blixtsäker en Golf är...
Testade MG ZT-T (heter den så?) någorlunda seriöst för att vara TopGear...
Dissade Porsche Carrera GT som "Cool"...
Tyckte att Mercedes McLearen SLR var cool...
Dom gjorde säkert mer som jag inte kommer ihåg nu...

Hur fan kan han dissa Porschen asså?!?! Ganska spännande när dom "blixtestade" Golfen, vilken jäkla blixt dom skapade!

Bara för att rätta till det:

Uncool: Mercedes-McLaren SLR

Sub-zero: Porsche Carrera GT

Ajajaj, skulle nog sätta båda bilarna som Uncool om jag fick välja. Visst jag uppskattar båda bilarna för deras prestanda men de är båda för vräkiga för att jag skulle vilja köra runt i stan med någon av dem varje dag... Hellre då MG ZT-T, den uppskattar jag som cool (BMW M5 är Sub-zero) då den är annonym men om någon kaxar sig vid traffikljuset så spöar man skiten ur dom ändå!

Håller med dig lite att M5 (och alla andra nya BMW förutom X3) ska vara sub-zero, men Carrera GT är den tveklöst snyggaste (super-)sportbilen somm finns och Ferrari Enzo är den fulaste.

GT är riktigt snygg, men för vräkig. Nästan pinsamt att använda den på gatan. Och hur fanken ska man kunna köra något sånär lagligt med den utan att folk tittar konstigt på en? ;)

Nej, alla BMW är inte sub-zero. Endast M5 och 760Li High Security är det...

Muerto Skrev:
> GT är riktigt snygg, men för vräkig. Nästan pinsamt att använda den på gatan. Och hur fanken ska man kunna köra något sånär lagligt med den utan att folk tittar konstigt på en? ;)

Precis, det är i det närmaste meningslöst att åka Porche på svenska vägar. Skulle känna mig löjlig i en Porche.

Undrar f ö om Sverige kommer att följa i Danmarks fotspår och återgå till 130 på motorväg? Det är ju det normala i Europa, bortsett från i Tyskland och Italien.

Per

130 på motorväg vore bra! Har för mig att många bilar går bäst i den farten... men visst jag kan ju ha fel. Sen så tror jag inte att olyckorna kommer bli flera eller allvarligare av en hastighetshöjning av 20 km/h.

Muerto Skrev:
> 130 på motorväg vore bra! Har för mig att många
> bilar går bäst i den farten... men visst jag kan
> ju ha fel. Sen så tror jag inte att olyckorna
> kommer bli flera eller allvarligare av en
> hastighetshöjning av 20 km/h.

Visst vore det bra. Åkte just upp genom hela Tyskland från Bodensjön och genom Danmark över Bälten och Öresundsbron. Mycket trevligare och mer laglydig traffik. En slående sak är att både i Tyskland och Danmark respekteras hastighetsgränser. I Sverige verkar det som att ytterst få gör det. På svensk motorväg verkar alla köra 130 trots att det är 110 som gäller. I en rättsstat ska man följa lagarna. Så jag tycker det är osmakligt.

Märker det tydligt eftersom jag alltid håller dem, har en händlig liten funktion på bilen som gör att inte går fortare än vad man ställer in den på. Är det 90-väg går det inte fortare än 90 o s v.

Per

Per Skrev:
> Undrar f ö om Sverige kommer att följa i Danmarks
> fotspår och återgå till 130 på motorväg? Det är ju
> det normala i Europa, bortsett från i Tyskland och
> Italien.

Jag tror inte det. Det går att köra 130 på många motorvägar i Sverige. Men skyltar man om skulle folk köra 150 på dem och det går inte så bra. Så det faller på den almänna karaktärssvagheten...

/rikard

Min erfarenhet av tyskland är en helt annan. Ingen höll hastighetsgränserna. På de delar av motorvägen där det var 120 var snittfarten snarare 150..

jomper Skrev:
> Min erfarenhet av tyskland är en helt annan. Ingen
> höll hastighetsgränserna. På de delar av
> motorvägen där det var 120 var snittfarten snarare
> 150..

Är du säker på att du lästa skyltarna rätt? Vissa hastighetsbegräsningar är väderbetingade. Vi upptäckte att vi saktade ner rejält utan att någon annan brydde sig och sedan upptäckte vi underskyltar som det stod, typ 120 "vid väta" på etc.

Per

Nej nej. I Sverige räknar man med vad det kostar och åka fast, och sedan håller man sig så att man slipper tappa körkortet. Är det 110 så ligger man i 139 Km/h och så vidare. Dom enda klantarna som håller hastighetsbegränsningen är körskoleelever och dom som har provkort.

(obs, ironi)

Tillbaka
Topp