[OT] The one and only Frillesås Bandyklubb-tråd

GoranS

Aktiv medlem
I denna tråd kan alla som har ett okuvligt begär diskutera allt kring Frillesås Bandyklubb, oavsett om det handlar om att följa klubbens matcher, spekulera i framtiden, minnas gångna tider och dess hjältar eller bara skvallra lite i allmänhet kring klubben.

På förekommen anledning undanbedes vänligen, men bestämt, alla diskussioner om andra idrotter än bandy och i synnerhet ishockey.

Som boende i grannorten kan jag ju inte annat än hylla det storslagna initiativet!
Jag är dock relativt nyinflyttad, så jag var ingen bandyportfölj ännu. Är det någon som har tips på ett bra alternativ?

I denna tråd kan alla som har ett okuvligt begär diskutera allt kring Frillesås Bandyklubb, oavsett om det handlar om att följa klubbens matcher, spekulera i framtiden, minnas gångna tider och dess hjältar eller bara skvallra lite i allmänhet kring klubben.

På förekommen anledning undanbedes vänligen, men bestämt, alla diskussioner om andra idrotter än bandy och i synnerhet ishockey.
I synnerhet badkarsbandy*

Riktigt bra trådstart förövrigt! Inte för att Frillesås är bäst, men bandy är av intresse!

Ikväll åt jag köttbullar med potatismos, lingon, gurka och frillesås. 😵‍💫

Vad händer egentligen med Sandviken?
Ska dom missa slutspelet för första gången på....hur länge som helst typ?

edit: Fast idag verkar dom vinna enkelt mot Bajen iofs.

om du är i trakten ta gärna en beundrande blick på glamsjön, frillesås gamla hemmaplan.

en sjö ett par mil in, ovanför en mästrande grusvägsbacke som skulle göra till och med vår trådskapare glad att cykla uppför. sjön rätt igenväxt idag, men det går ändå att föreställa sig har det begav sig. lär ha hängt ledningar med belysning över sjön. efter diverse tillbud på olika håll med bandy på sjöis frångicks upplägget in på 60-talet.
.
IMG_2469.webp
IMG_2470.webp

om du är i trakten ta gärna en beundrande blick på glamsjön, frillesås gamla hemmaplan.

en sjö ett par mil in, ovanför en mästrande grusvägsbacke som skulle göra till och med vår trådskapare glad att cykla uppför. sjön rätt igenväxt idag, men det går ändå att föreställa sig har det begav sig. lär ha hängt ledningar med belysning över sjön. efter diverse tillbud på olika håll med bandy på sjöis frångicks upplägget in på 60-talet.
.
Visa bilaga 750840Visa bilaga 750841
Men ända in på nittiotalet spelades bandy i lägre serier på bandygrytor, dvs dammar. Jag har själv varit med och spelat matcher där domarna tog beslut om att inte använda traditionella bandy-hörnor för att isen inte bedömdes hålla för rusande lag. Och även matcher där ett eller flera hörn rundades in i planen och stängdes av med konor för att man gick igenom isen annars. (Isen blev svagare i hörnen på de fyrkantiga konstgjorda dammarna).

Äntligen blir bandy lite kul igen, gamla storlaget Boltic går upp! Säger bara 80-talet med Pinnen och Ola Johansson, det var bandyspelare det. Nu behöver vi bara amerikanisera svenska bandy så vi kan flytta klubben till Enköping från Karlstad.

Flytta klubbar är inget amerikanskt påfund. Tänk fotbollsklubben Dalkurds som egentligen är från Borlänge men som flyttat till Uppsala
Och varför säger det emot att det är ett amerikansk påfund? Jag har inga empiriska data, men är övertygad om att det är undantagsfall i sverige men vedertaget i USA. Inte så konstigt, då utövandet av klubbidrott vilar på väldigt olika grunder i sverige o USA, eller hur?

Flytta klubbar är inget amerikanskt påfund. Tänk fotbollsklubben Dalkurds som egentligen är från Borlänge men som flyttat till Uppsala
Och nu är de nere i division 4, och inom kort även i konkurs, till hela Uppsalas glädje. Maken till idiotbeslut får man leta efter.

Och varför säger det emot att det är ett amerikansk påfund? Jag har inga empiriska data, men är övertygad om att det är undantagsfall i sverige men vedertaget i USA. Inte så konstigt, då utövandet av klubbidrott vilar på väldigt olika grunder i sverige o USA, eller hur?
Jag har inte sagt emot. (Skulle vara formulerat ”inte endast usa företeelse”) Framhöll bara att det förekommer även på andra platser. (Så att flytta Boltic bandy till Enköping skulle mycket väl kunna funka😊) men inget vi vill!

Jag har inte sagt emot. (Skulle vara formulerat ”inte endast usa företeelse”) Framhöll bara att det förekommer även på andra platser. (Så att flytta Boltic bandy till Enköping skulle mycket väl kunna funka😊) men inget vi vill!
Nä, och eftersom svensk idrott i avgörande delar fortfarande bygger på ideella föreningar med allt vad det innebär, så är det inte särskilt realistiskt.
Men jo, du sa emot, eller du påstod att det inte var ett amerikanskt påfund, så vilket lands påfund anser du att det är? 😉

Såg via någon grupp i ansiktsboken att isläggningen på Sjöaremossen verkar ha gått fint, och snart är klar. (Kanske redan är klart nu?)

För er obildade tölpar utan korrekt förankring i svensk idrottskultur som inte har koll själva; bandysäsongen har börjat. Den sist överlevande riktiga lagsporten.

Långtur för hjältarna från Tingvalla idag. Bra att Gustavsson får vila och Westberg får känna på det lite. Han har varit helt suverän sen han lämnade Sjöaremossen :)

De läskunniga och allmänbildade noterar dock att Frillesås BK inte spelar i vare sig SHL eller SDHL.

Tillbaka
Topp