OT:Tips DVD-RECORDER

Micke L

Medlem
Tänkte köpa dvd-recorder med hårddisk.
Har en packard-bell recorder som jag fått ut på en försäkring för ett tag sen. Det är det sämsta skit jag haft. Obs! har ej platttv.
Vill ha en som är lättanvänd det är det viktigaste. Tex vill jag att "time shift" funktionen skall fungera smidigt. Bra bild o ljudkvalitet är ingen nackdel. Bra om den kan läsa tex dvd-rw skivor vilket nuvarande recorder har stor problem med. 160 gb räcker. Pris helst ej över 3500kr.
Funderar på jvc, dom var ju bäst på vhs (tyckte många).
Tacksam på förslag!

Har en tokgammal Targa HD-video som jag inte kan leva utan. ;)
Så grymt mycket smidigare än videokassetter..

Den har time-shift mm. tyvärr tappar den ljudsynken om man klipper bort reklam och sedan sparar på DVD. :(

Enda funktionen som jag saknar är nätverk, vire riktigt smutt att komma åt disken via datorn, blir definitivt nån form av nätverkskoppling på nästa jag köper!

Köpte min för 2000:- för snart 3 (4?) år sedan, nu börjar man se spelare i samma prisklass.

Också intresserad vilka spelare som är bra idag.

Man bör vara noga med att skilja på HD-recorders och HDD-recorders. =)

Det hetaste just nu är tvix, som kan spela upp HD-material i upp till 1080p. Dess tuner funkar bara med marksända fria kanaler (inget boxerkort) och jag har ingen aning om timeshift funkar som det skall. Tråden på minhembio.com är 122 sidor lång.... =)

http://www.minhembio.com/forum/inde...opic=153188&pid=1716444&st=3630&#entry1716444

Gissar att man nog egentligen är ute efter nåt annat om man bara vill koppla in den mellan en kabeltvbox och en tjocktv.

Jag kör en Sony RDRHXD870B, tre å sex på Radars plus frakt en hundring. Sen kan man köpa till en CA-modul om man kör Boxer. Hur trevlig som helst än så länge. Hade en motsvarande JVC förut som var ok. DVD:n var väl inte världens bästa. Efter två år tvärdog den. Det som var lite förvånande var att när jag slaktade den så satt det helt vanliga standard PC grejer i den, alltså HD och DVD-brännare.

Har sedan två månader en Samsung DVD-HR 755.
Länk till prisjakt här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=171986
Är mycket nöjd med köpet, fick den för 2500 på Siba efter en felmärkning av priset från deras sida.
Den har 250 gb hårddisk vilket räcker till 100 timmar i SP-kvalite och ungefär det dubbla i LP.
Den har timeshift som funkar bra.
Min TV-upplevelse har blivit mycket roligare sedan köpet, då man enkelt spelar in och börjar titta på ett program en kvart för sent och sedan spolar i reklamen.
Den har inte nån inbyggd box eller någon programguide, men jag tyckte jag skulle klara mig utan det.
Den kan spela upp HD med 1080p, men har ingen HDtv så jag har inte kollat upp detta närmare.
På Pixmania kan du få den för 2600-2700 med frakt tror jag.
Lycka till med köpet.

Tänk bara på att Time Shift inte fungerar om du kopplar in digitalboxen i AV ingången den funktionen fungerar endast på prog kanalerna. Köpte en Samsung DVD-HR 756 i helgen men lämnade tillbaka. Dels för att time shift inte funkar men även för att spela in så måste jag dels programmera dvd och se till att digitalboxen står på rätt kanal. Jag skulle rekomendera en med inbyggd digitalmottagare eller en box med HDD och en lös DVD. Är det någon som hart en bra lösning så är jag intresserad

/Joakim

Smartwi funkar med CA, åtminstone i min TV trots en del krångel. Kortet sitter väldigt nära antenningången som störs när lådan sänder till kortet så jag fick lov att skärma av med folie innan det funkade. Får min CA-modul till recordern i dag så jag återkommer om det funkar.

Verkar som samsungs dvd-inspelare inte går att använda time shift om man använder av-ingången. Om man har boxer som jag har så kopplar man väl scart från digitalboxen till av-ingången på dvdinspelaren. Det verkar lurigt det här. Har frågat i flera butiker och den är ingen som hört talas om problemet.
Just nu lutar det åt en panasonic dmr-en57 160gb.

Fick min CA-modul igår. Dilog, funkar inte med Smartwi däremot SCM, och i Sonybrännaren.

Senast ändrad:
Det stämmer att man inte kan timeshifta AV-kanalerna med min Samsung HR-755. Men det är väl bara att börja spela in och sedan spela upp den när du vill medans den fortfarande spelar in. Samma funktion, men programmet sparas på disken.

Aha nu tror jag poletten ramla ner.
På vissa recorders måste man börja spela in programmet för att kunna timeshifta medans andra recorders buffrar bara man "sätter på dom".
Om jag fattat rätt så är det här ju inget problem.
Enda problemet är att jag har beslutsångest vilken recorder jag ska köpa. Sista dygnet har det börja luta åt sony el ev panasonic men igentligen kanske lg el samsung skulle funka lika bra.

Micke L skrev:
-------------------------------------------------------

> På vissa recorders måste man börja spela in
> programmet för att kunna timeshifta medans andra
> recorders buffrar bara man "sätter på dom".
> Om jag fattat rätt så är det här ju inget
> problem.
Var inte så säker...
Efter ett tag med tv-kort med konstant timeshift blev jag helt beroende.
Fick för mig att jag skulle spola tillbaka allt möjligt. min radio tex. Blev lika besviken varje gång jag inte hittade bakåt knappen på den ;)

Ta den som har störst lista för programerade inspelningar, Targan jag har, har bara ca. 10st och det är alldeles för få! :(

he he i-landsproblem gillar jag.
Funderar på om man "måste ha" inbyggd tuner el om man kan klara sig med vanlig boxerdigitalbox. Antar att det blir lite krångligare att proggramera utan. O andra sidan har jag smartwi som verkar krånligt att få att fungera, måste ju även köpa ca-modul, hmm

Micke L skrev:
-------------------------------------------------------

> Sista dygnet har det börja luta åt sony el ev panasonic men
> igentligen kanske lg el samsung skulle funka lika
> bra.

Kan utfärda en varning för SONY.
Maskinen i sig är det inget fel på, men fy fan vad den låter.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp