[OT] Tips Kroatien, Split eller Trogir

Luzen

Aktiv medlem
Hej!
Flyger till Split i månadsskiftet sept/okt.
Har kollat lite på booking.com och tripadvisor efter lägenhet/hotell och sevärdheter men vill gärna ha lite mer tips från Happypanelen.

Någon som har lite rekommendationer..
Vi söker en lägenhet/lägenhetshotell så vi kan laga en del mat själva.
Nära till hygglig matbutik.
Jag och tjejen vill kunna bada i havet varje dag. (gångavstånd till strand från hotellet)
Gärna bra bussförbindelser så man kan ta en dagstur någonstans...
Sevärdheter man inte får missa?
Hur är det att hyra cykel? Mtb eller lvg?

Vi tar gärna en dagstur till Dubrovnik om det är praktiskt genomförbart med tanke på avståndet, 22 mil?

Tacksam för all info då ingen av oss varit i Kroatien tidigare.

Senast ändrad:
Båda städerna är värda besök med de är ganska olika.
Split är en med kroatiska mått stor stad, ca 150.000 inv. Massor med sevärdheter och bra buss och båtförbindelser.
Trogir är en en liten juvel med ca 10.000 inv och ett fantastisk ex på fortifierad medeltida stad (historien är 2000-årig). Det går säkert bussar och båtar även hit men går inte alls att jämföra med Split på den punkten. Split är kroatiska kustens nav.

Personligen skulle jag välja Split då det ger mer valmöjligheter. Trogir är fantasktiskt men litet och sömnigt jmfrt Split.

Servärdheter i Trogir är själva stan med kyrkor, slott och palats. Staden är UNESCO världsarv.

I Split är det för mkt för att lista men det kändaste är nog Diocletians palats (romersk kejsare)

Har tyvärr aldrig försökt hyra cykel på ngt av ställena. :-)

Vi var ett par dagar i Trogir för 3 år sedan, stan är väldigt sömning men fin och trevlig. Jag skulle nog rekommendera att åka dit en tidig eftermiddag, du hinner gå genom staden och kolla alla sevärdheter på några timmar.
Finns en restaurang som heter Kamerlengo, vilken jag kan rekommendera, ingen havsutsikt men mkt bra mat.
Tror Split har mer att erbjuda, alternativt någon av de större öarna utanför Split.
Det går båtar från Split till Trogir om man vill slippa buss/taxi.
Tyvärr inga tips om cykel...

Jag var en vecka i Trogir för 2 år sedan och jag tyckte bättre om Trogir än Split.
Jag är visserligen inget fan av större städer och besökte Split endast en dag. Som nämnts är det kanske svårare att ta sig runt med utgångspunkt Trogir men jag rekommenderar hyrbil, det finns så mycket fint att se bl.a Krka, Omis, Makarska. kustvägen söder om split är riktigt fin.

Vi bodde på Camp Rozac som är en liten camping på en udde, alla platser har supernära till havet,
går även att hyra boende om man inte tar med sig husvagnen på flyget

Luzen skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi tar gärna en dagstur till Dubrovnik om det är
> praktiskt genomförbart med tanke på avståndet,
> 22 mil?

Det tar tid. Vägen är smal och trafikerad. Bara från Makarska till Dubrovnik tar tre timmar och Split är ytterligare en timma bort. Från Trogir kan det nog ta typ 4½ timma enkel.

Stalle

Håller med Arnesson, försök istället att ta dig ut till öarna utanför Split!
Havet är avsevärt klarare och renare, gillar man att snorkla så är det även klart mycket mera marint liv där.
Jag rekommenderar dig att efter en dag i Split, ta båten ut till ön Brac och staden/byn Bol och spendera resten av vistelsen där. Där har du allt du kan önska dig och med stranden Zlatani Rat (Gyllene hornet) som även tillhör en av Europas finaste har du ditt bad och strandsug mättat!
http://www.reseguiden.se/reseguider/kroatiskt-o-liv-pa-brac-5331

Beroende på hur länge ni stannar i Kroatien så rekommenderar jag även starkt ett besök på nationalparken KRKA.

Trevlig resa!

//Anders

Luzen skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur är prisläget i Kroatien?
> Taxi?
> Köttbit o rötjut?
> Enklare lunch?

Taxin är runt 50-70% billigare än i Sverige, men kom överens om priset innan!
En öl på 50cl, kostar runt 20 sek på barerna/restaurang.
En köttbit med tilltugg samt ett glas rött ligger oftast från dryga 100 sek upp till 200 sek.
Enklare lunch med dryck ca 40-90 sek, ett tips är att ta en pizza (som för övrigt är väldigt goda i Kroatien) och dela med din älskade (be om två tallrikar mao).

Ett tips i sista minuten, kan vara ett alternativ till en lång bussresa till Dubrovnik.
Vi var i Makarska förra veckan och jag fick ett tips om att det gick att hyra cyklar och köra upp till bergstoppen Sveti Jure i nationalparken Biokovo. Det är ca 30 km från Makarsaka upp till toppen som är på ca 1700 meters höjd. En asfalterad serpentinväg går ända upp till toppen och där finns det tom ett cykelställ att parkera i, så det verkar vara en del som cyklar upp.
Halvvägs upp finns en liten restaurang så man kan fylla på lite ny kraft.

En mycket fin tur med makalös utsikt mot havet och bergen. Men man måste förstås gilla att cykla uppför i kanske fem timmar.
Att sedan vända och åka nedför i 30 km och bara bromsa var helt fantastiskt, det tog nästan två timmar med alla fotostopp.

Jag startade ganska tidigt på morgonen vilket kan vara skönt då blir varmt i solen, glöm inte att ta med vatten då det inte finns längs vägen upp.

Du får säkert en fin semester vi trivdes mycket bra och åker gärna ner igen någon gång.

/Btw

Bilagor

• CIMG2849.JPG
    CIMG2849.JPG
    104.4 KB · Besök: 55
Tillbaka
Topp