[OT] Tips och tricks för en brandövning?

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum

s-o

Aktiv medlem
Min chef kom precis förbi och frågade om jag ville bli brandövningsansvarig, och det ville jag. Har ni några kreativa idéer om bra sätt att göra övningen realistisk utan att för den skull riskera att folk gör illa sig?

Rökgranater och tårgasfacklor går (tyvärr) av praktiska skäl bort direkt, men någonting som ger en lite starkare reaktion än ett "Vafan, nu piper brandlarmet. Bäst att jag dricker upp kaffet och går ut då ..." skulle vara bra.

/s-o

Ska den va realistisk så ska det brinna, om än i kontrollerade former så att folk lär sig och vågar använda släckare. Hör med lokala brandstationen, dom har bra utbildningsmaterial i rädda, larma, släck
Annars ring Kajan..

Egentligen så är ju själva evakueringen ganska oglamourös. Alla ska ut och stanna vid sin återsamlingsplats. Chefen ska ha stenkoll på hur många som befann sig i lokalen och felar antalet så är det räddnigstjänstens uppgift att få ut dessa.

Att 'skapa' en brand någonstans aktiverar bara ett fåtal personer. Vill ni verkligen testa någon så är det chefen som ska dras åt. Låt två gubbar gömma sig någonstans.

Vill ni dra det ett strå längre ringer ni er lokala räddningstjänst och rådfrågar. Det är inte helt omöjligt att de vill göra en samövning för att orientera sig/öva i lokalerna. Då kan de styra själva upplägget också; kanske i form av att blockera dörrar så att nödutgångar måste användas.

?

gasoline-and-matches.gif

Rökgranater kan göras hemma enkelt, lika delar salpeter (finns i mataffären) och socker. Tomtebloss som stubin. Blir dock väldigt varmt så behöver stå i och på något värmesäkert :)

Ryker som fan gör det så det märks tydligt inomhus även utanför rummet där man tänder den.

- Leta upp en bra film som visar exempel och hur man ska uppföra sig.. Visa för alla !
- Gå igenom utrymningsvägar, var brandsläckarna finns, och vad man skall göra.
- Om möjligt, starta en brasa ute på parkeringen, och visa hur man använder en brandsläckare.

Ring polisen och säg att det är en gisslansituation. Klä ut dig till självmordstaliban. När sirenerna är nära nog att folk kommer börja titta ut genom fönstren springer du in i byggnaden med ryggsäck på. Inne dumpar du ryggsäcken fort som fan och springer sedan ut igen. Starta sedan brandlarmet 1-2 minut(er) senare.

Senast ändrad:
Ett problem är att folk går ut den vägen de alltid går vilket inte alltid är den närmsta eller bästa vid en brand. Så fingera en brand, blockera den vanligaste utgången så att de tvingas välja en allternativ väg ut (nödutgången).

På mitt jobb gick folk långa omvägar för att ta vanliga vägen ut även om de stod vid en annan utgång när larmet gick. Eftersom vi sitter i glashus kunde ansvarig för övnigen se de ologiska rörelserna utifrån.

-Åke

Ett tips är ju att lära folk och navigera i en rökfylld miljö på arbetsplatsen. Detta gör man lättast genom att köpa ett par gasmasker, måla igen glasen på dom alternativt tejpa över. Så fattar folk hur lite man ser när det väl brinner och att man måste krypa fram.

Var försiktig med rök och grejor, det är lätt att det blir stökigt.

Brandkåren har varit hos oss på jobbet och haft lite övning med släckare utanför när vi haft utrymmningsövning, har varit med om liknande på olika konsultuppdrag jag haft också. Det är väldigt nyttigt.

Jag lär väl bli åtalad om jag ens låtsas att jag sätter eld på någonting på riktigt, men det här med att låta en eller två människor gömma sig för att dom ska saknas när vi ska samlas efter utrymningen känns som en bra idé.

Jag tror också på att låtsasblockera en utrymningsväg. En stor skylt med texten ”det här trapphuset är rökfyllt” eller ”den här dörren känns förbannat varm när du försiktigt känner på den med handens baksida” kan nog liva upp det hela lite. Och skulle jag få dit ett par brandmän för att visa en liten släckningsövning har vi nog klarat av den dagens personalvårdande insats :)

Tack för tipsen!
/s-o

Rökmaskin! Brukar gå att låna kraftiga sådana från räddningstjänsten. Vi lånade från räddningstjänsten (uppsala) för att testa rökdetektorer i ventilationsaggregat vid samordnad provning. Det blev lite mer dramatiskt så än att bara köra testgas.:) Den röken smutsar inte ner och är ofarlig att andas.

/S

Hmm...som deltids brandman kan jag tycka....rätt/snabbast utrymnings väg första prion! Sedan lite övning pulversläckare och brandfilt...Hör med lokala räddningstjänst om dom kan hjälpa er med det!!

Jag kom på en annan variant som jag vet UU gjorde en gång. De tog dit rtj som körde en undervisning om brandskydd och lite annan teori och sen drog vi brandlarmet och de rullade fram med bilarna och gjorde en evakuering från andra våningen av en person med skylift. Full rökdykarmundering och allt. Mycket populärt!

Staffolainen skrev:
-------------------------------------------------------
> Rökmaskin! Brukar gå att låna kraftiga sådana
> från räddningstjänsten. Vi lånade från
> räddningstjänsten (uppsala) för att testa
> rökdetektorer i ventilationsaggregat vid
> samordnad provning. Det blev lite mer dramatiskt
> så än att bara köra testgas.:) Den röken
> smutsar inte ner och är ofarlig att andas.
>
> /S

Och känner man en sotare kan man säkert få låna/hyra deras rökmaskiner som används vid provning av rökgaskanaler. Samma rök, ofarlig, men det ser verkligen riktigt ut.

Tillbaka
Topp