Här är en helt partisk recension av mina erfarenheter och tankar kring en roddmaskin :)
Jag har rott på en Concept2 regelbundet sen 2020 ca 2-3h i veckan, och ta i trä jag har inte behövt göra något underhåll annat än smörja kedjan var 3:e månad. Inte för att jag ens märkte av ett behov men som ett slags preventivt underhåll. Den är luftbromsad så om man bor i ett flerfamiljhus som är lyhört och med känsliga grannar får man tänka på ljudet. Elektroniken finns i deras Performance Monitor (PM), och nya har PM5 (som möjliggör att koppla upp med med BT LE och ANT+), äldre versioner (PM3 och PM4) har mer begränsningar för trådlösa upp kopplingar. Det finns dock retrofitkit, jag tror att jag har sett folk på Concept2s forum som har kopplat till och med deras model B till en PM5. Deras senaste model heter RowErg (men det är en model D/E med PM5 med antingen långa[model E] eller korta ben [model D])
Concept2 har en app kallad ErgData som laddar upp all träning till Concept2s logbook, och denna kan kopplas till Strava (det är så jag själv har gjort). ErgData har en realtids-loop som kan ro på men den är ett sorgligt substitut om man är van vid Zwift. Det har också börjat komma Zwift-liknande alternativ till roddmaskiner där det finns en variant EXR som jag har förstått också kopplas till logbook'en och därmed till Strava. Det finns en ännu nyare aktör Cozweat, jag tror inte den har möjlighet att koppla till Strava än, men den kopplar upp mot fler roddmaskiner. Jag använder bara ErgData själv så se det mest som namedropping av de andra alternativen. Som ett alternativ så finns det faktiskt möjlighet möjlighet att koppla till Zwift (och därmed Strava) med något hack, kolla på Youtube om det intresserar. Värt att komma ihåg är att totalt sett är antalet inomhusroddare mycket mindre än antalet inomhuscyklister, så appdesigners har det nog svårare att dra in kapital.
Historiskt har Concept2 var "gold standard" bland roddmaskiner även bland seriösa roddare (och är fortfarande den maskinen med den största användarbasen, till och med tävlingar åtminstone internationellt), men nu har den fått hård konkurrens av RowPerfects RP3 som pga sin konstruktion efterliknar beteendet av en roddbåt bättre.
Jag tror dock att det idag finns flera bra tillverkare av roddmaskiner än någonsin, jag listar några stycken som jag har snubblat över där jag har sett att det finns användare som är positiva:
Hydrow
Ergatta
Waterrower (den enda andra roddmaskin jag har testat och känslan var bra).
TLDR, Om du har planer att ro mycket så går man i min uppfattning aldrig fel med Concept2, försök hitta en begagnad model D/E med PM5, eller hitta en äldre roddmaskin med PM3 eller PM4 och skaffa ett retrofitkit med PM5.