[OT] Tips på bra roddmaskin!

Stuvarn

Aktiv medlem
Det börjar bli riktigt kallt nu...så jag tror jag flyttar träningen inomhus! Har en trainer men funderar på att även köpa en roddmasknin! Nån här som är insatt å kan ge mig ett tips på en bra vettig sådan! Tycker Concept 2 som många gillar är lite för dyr så gärna tips på nåt lite billigare ;)

Edit: rodd = OT

Senast redigerad av en moderator:
Sök begagnade äldre Concept2-maskin, de kan du hitta för typ 5000:-. Billigare modeller är mest skräp. (berättat för mig av min sambo som tävlar i rodd)

Jag importerade in c2 modell D med PM4, med frakt på 230 dollar och tull på det blev totalpriset 10 papp. Ett år senare sålde jag den för 12. Kontentan är, ska du köpa något som du kanske vill bli av med någon gång så är det c2 som gäller. Grymt bra träning, men min nya sambo gillade inte att ha den i hallen :)

Ok tack för svar! Lutar ju åt en Concept 2(13500:-) trots allt...dock lite nyfiken oxå på den lite billigare Master R6040(8950:-)
Hoppas på lite mer råd innan beslut ;)

kolla efter c2 från england på ebay. Tycker det är så liten skillnad mellan c2 och master pris och c2-pengarna har du ju nästan igen. Dessutom får du en massa saker på köpet med c2, du kan t ex jämföra dina resultat online på concept2.com och får ut en massa utmaningar som håller dig igång osv osv.

Även jag säger C2, gjorde mitt livs affär när jag hittade en begagnad på blocket för 400:-, tyvärr så var det en som skulle hämta den i helgen sa hon så jag erbjöd 500:- och fick den. Även om den var några år så blev det en bra vinst när jag sålde den.

Eller hittar du ett enkelt bra gym, som har billig avgift. Om du klarar att hålla dig borta från flashiga köttmarknader. Tillsammans med det friskvårdsbidrag många arbetsgivare har, kan det bli billigt.

Skönt oxå att inte förvara den hemma, fast det beror på hur mkt plats man har-

Trident21 skrev:
-------------------------------------------------------
> Även jag säger C2, gjorde mitt livs affär när
> jag hittade en begagnad på blocket för 400:-,
> tyvärr så var det en som skulle hämta den i
> helgen sa hon så jag erbjöd 500:- och fick den.
> Även om den var några år så blev det en bra
> vinst när jag sålde den.

Shit, en sån affär skulle man nästan ha dåligt samvete för...nästan.

Mycketvillhamer skrev:
> Trident21 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Även jag säger C2, gjorde mitt livs affär
> när
> > jag hittade en begagnad på blocket för 400:-,
> > tyvärr så var det en som skulle hämta den i
> > helgen sa hon så jag erbjöd 500:- och fick
> den.
> > Även om den var några år så blev det en bra
> > vinst när jag sålde den.
>
>
> Shit, en sån affär skulle man nästan ha dåligt
> samvete för...nästan.

+1

Det blev en Master R6040 till slut!
Sportson Skövde är tydligen billigast...fick betala 7995:-
Har tränat lite å jag tycker den verkar vara helt ok för mina krav!
Tackar dock för all respons!

/Janne

En jättebump på denna tråd så slipper jag skapa en ny.

Efter en vinter med sanslöst lite längdskidåkning (pga lite snö) så funderar jag startk på att skaffa en roddmaskin. Har även haft lite ryggproblem i form av ischias/falsk ischias varför jag känner att det vore bra att vara extra noga med att hålla igång kroppen och ryggen.

Jag är lagt åt det hållet att jag gärna köper rejäla saker på en gång, så jag sneglar på en Concept 2 modell D pm3.

Har lite funderingar gällande detta, bor på bottenplan i en lägenhet som jag inte upplever som jättelyhörd. Jag tror att det är ett sovrum ovanför där roddmaskinen ska stå, annars så vetter väggarna inte mot någon annans lägenhet (egna rum, samt trappuppgång) är troligtvis en ungdom som har rummet ovanför då diverse svordomar kan höras när denne spelar dataspel (men då skriker ju ungen ut sin hormonstinna frustration liksom...)

Är det någon som har en egen Concept 2 roddmaskin som kan ge lite klarhet i hur mycket den låter? går det att ha en i lägenhet eller kommer man att störa grannarna?

När jag har rott på gym osv. så har jag inte upplevt att den levt om jättemycket, men där är det ju så mycket andra ljud så att man kanske blir lite lurad.

En rimlig tanke är att jag kommer ro 3-4 ggr/veckan mellan 10-40min/pass.

Jag tänker lite i samma banor, okej ifall man hade någon under sig och att vibrationer kan leta sig nedåt igenom golvet, men att de skulle störa uppåt känns lite osannolikt.

Sedan så kanske man kan få räkna med att det inte kan vara helt knäpptyst i en lägenhet heller, men man vill ju inte störa grannarna i onödan.

Pearl skrev:
> En jättebump på denna tråd så slipper jag
> skapa en ny.
>
> Efter en vinter med sanslöst lite
> längdskidåkning (pga lite snö) så funderar jag
> startk på att skaffa en roddmaskin. Har även
> haft lite ryggproblem i form av ischias/falsk
> ischias varför jag känner att det vore bra att
> vara extra noga med att hålla igång kroppen och
> ryggen.
>
> Jag är lagt åt det hållet att jag gärna köper
> rejäla saker på en gång, så jag sneglar på en
> Concept 2 modell D pm3.
>
> Har lite funderingar gällande detta, bor på
> bottenplan i en lägenhet som jag inte upplever
> som jättelyhörd. Jag tror att det är ett sovrum
> ovanför där roddmaskinen ska stå, annars så
> vetter väggarna inte mot någon annans lägenhet
> (egna rum, samt trappuppgång) är troligtvis en
> ungdom som har rummet ovanför då diverse
> svordomar kan höras när denne spelar dataspel
> (men då skriker ju ungen ut sin hormonstinna
> frustration liksom...)
>
> Är det någon som har en egen Concept 2
> roddmaskin som kan ge lite klarhet i hur mycket
> den låter? går det att ha en i lägenhet eller
> kommer man att störa grannarna?
>
> När jag har rott på gym osv. så har jag inte
> upplevt att den levt om jättemycket, men där är
> det ju så mycket andra ljud så att man kanske
> blir lite lurad.
>
> En rimlig tanke är att jag kommer ro 3-4
> ggr/veckan mellan 10-40min/pass.

Har sålt min nu, men när jag hade den så var det i lhg. Frågade t o m grannen under om hon hade hört något, men det hade hon inte och då blev det ändå en del rätt sena pass.

Köpte den som singel, blev sambo och sålde (den stod i hallen), nu singel igen men kör trainer i hallen ist :)

Gick för övrigt nästan 2 lax plus på affäären, trots import från USA. Concept 2 håller värdet grymt bra.

Inte svar på senaste frågan men jag har valt en ROW Explorer 4,6 dvs en riktig båt som är som en roddmaskin. Kan monteras som singel eller tandem. Jag tycker det är trist att ro inne.

Senast ändrad:
Kastar mig in detta och undrar vad som är bra eller anus vad gäller roddmaskiner. Är helt novis i ämnet, men tänker att uppkopplade prylar för loggning i tex strava skulle vara smutt om det finns.

Så vad ska man köpa?
Googlade snabbt; Är Gymsticks GR8 något att ha? (Möjligheten att enkel fälla ihop, tilltalade mig)

Har man ambition att sitta ofta eller iaf mer en gång i veckan skulle jag säga Concept, du har även andrahandsvärdet på dessa om du skulle sälja sen som många andra går bet på.
Deras maskiner går även antingen ställa upp alt. dela i 2.

Kastar mig in detta och undrar vad som är bra eller anus vad gäller roddmaskiner. Är helt novis i ämnet, men tänker att uppkopplade prylar för loggning i tex strava skulle vara smutt om det finns.

Så vad ska man köpa?
Googlade snabbt; Är Gymsticks GR8 något att ha? (Möjligheten att enkel fälla ihop, tilltalade mig)
Här är en helt partisk recension av mina erfarenheter och tankar kring en roddmaskin :)

Jag har rott på en Concept2 regelbundet sen 2020 ca 2-3h i veckan, och ta i trä jag har inte behövt göra något underhåll annat än smörja kedjan var 3:e månad. Inte för att jag ens märkte av ett behov men som ett slags preventivt underhåll. Den är luftbromsad så om man bor i ett flerfamiljhus som är lyhört och med känsliga grannar får man tänka på ljudet. Elektroniken finns i deras Performance Monitor (PM), och nya har PM5 (som möjliggör att koppla upp med med BT LE och ANT+), äldre versioner (PM3 och PM4) har mer begränsningar för trådlösa upp kopplingar. Det finns dock retrofitkit, jag tror att jag har sett folk på Concept2s forum som har kopplat till och med deras model B till en PM5. Deras senaste model heter RowErg (men det är en model D/E med PM5 med antingen långa[model E] eller korta ben [model D])

Concept2 har en app kallad ErgData som laddar upp all träning till Concept2s logbook, och denna kan kopplas till Strava (det är så jag själv har gjort). ErgData har en realtids-loop som kan ro på men den är ett sorgligt substitut om man är van vid Zwift. Det har också börjat komma Zwift-liknande alternativ till roddmaskiner där det finns en variant EXR som jag har förstått också kopplas till logbook'en och därmed till Strava. Det finns en ännu nyare aktör Cozweat, jag tror inte den har möjlighet att koppla till Strava än, men den kopplar upp mot fler roddmaskiner. Jag använder bara ErgData själv så se det mest som namedropping av de andra alternativen. Som ett alternativ så finns det faktiskt möjlighet möjlighet att koppla till Zwift (och därmed Strava) med något hack, kolla på Youtube om det intresserar. Värt att komma ihåg är att totalt sett är antalet inomhusroddare mycket mindre än antalet inomhuscyklister, så appdesigners har det nog svårare att dra in kapital.

Historiskt har Concept2 var "gold standard" bland roddmaskiner även bland seriösa roddare (och är fortfarande den maskinen med den största användarbasen, till och med tävlingar åtminstone internationellt), men nu har den fått hård konkurrens av RowPerfects RP3 som pga sin konstruktion efterliknar beteendet av en roddbåt bättre.

Jag tror dock att det idag finns flera bra tillverkare av roddmaskiner än någonsin, jag listar några stycken som jag har snubblat över där jag har sett att det finns användare som är positiva:
Hydrow
Ergatta
Waterrower (den enda andra roddmaskin jag har testat och känslan var bra).

TLDR, Om du har planer att ro mycket så går man i min uppfattning aldrig fel med Concept2, försök hitta en begagnad model D/E med PM5, eller hitta en äldre roddmaskin med PM3 eller PM4 och skaffa ett retrofitkit med PM5.

Jag håller med vad @PeaM skriver. Jag köpte min Concept2 Model D i oktober 2019 och även om jag skulle börja använda den betydligt mer än vad jag gör kommer jag nog aldrig kunna slita ut den på egen hand. Den känns som ny efter fyra år trots att jag slarvat med underhållet och inte alltid har smort kedjan var tredje månad.

Synkar också ErgData-appen till Strava. Har testat EXR men den appen kändes rätt meningslös. Kan lika gärna kika på en film som någon filmat från en roddbåt eftersom avatarens och roddbåtens rörelser ändå inte känns synkade med hur jag ror.

Här är en helt partisk recension av mina erfarenheter och tankar kring en roddmaskin :)

Jag har rott på en Concept2 regelbundet sen 2020 ca 2-3h i veckan, och ta i trä jag har inte behövt göra något underhåll annat än smörja kedjan var 3:e månad. Inte för att jag ens märkte av ett behov men som ett slags preventivt underhåll. Den är luftbromsad så om man bor i ett flerfamiljhus som är lyhört och med känsliga grannar får man tänka på ljudet. Elektroniken finns i deras Performance Monitor (PM), och nya har PM5 (som möjliggör att koppla upp med med BT LE och ANT+), äldre versioner (PM3 och PM4) har mer begränsningar för trådlösa upp kopplingar. Det finns dock retrofitkit, jag tror att jag har sett folk på Concept2s forum som har kopplat till och med deras model B till en PM5. Deras senaste model heter RowErg (men det är en model D/E med PM5 med antingen långa[model E] eller korta ben [model D])

Concept2 har en app kallad ErgData som laddar upp all träning till Concept2s logbook, och denna kan kopplas till Strava (det är så jag själv har gjort). ErgData har en realtids-loop som kan ro på men den är ett sorgligt substitut om man är van vid Zwift. Det har också börjat komma Zwift-liknande alternativ till roddmaskiner där det finns en variant EXR som jag har förstått också kopplas till logbook'en och därmed till Strava. Det finns en ännu nyare aktör Cozweat, jag tror inte den har möjlighet att koppla till Strava än, men den kopplar upp mot fler roddmaskiner. Jag använder bara ErgData själv så se det mest som namedropping av de andra alternativen. Som ett alternativ så finns det faktiskt möjlighet möjlighet att koppla till Zwift (och därmed Strava) med något hack, kolla på Youtube om det intresserar. Värt att komma ihåg är att totalt sett är antalet inomhusroddare mycket mindre än antalet inomhuscyklister, så appdesigners har det nog svårare att dra in kapital.

Historiskt har Concept2 var "gold standard" bland roddmaskiner även bland seriösa roddare (och är fortfarande den maskinen med den största användarbasen, till och med tävlingar åtminstone internationellt), men nu har den fått hård konkurrens av RowPerfects RP3 som pga sin konstruktion efterliknar beteendet av en roddbåt bättre.

Jag tror dock att det idag finns flera bra tillverkare av roddmaskiner än någonsin, jag listar några stycken som jag har snubblat över där jag har sett att det finns användare som är positiva:
Hydrow
Ergatta
Waterrower (den enda andra roddmaskin jag har testat och känslan var bra).

TLDR, Om du har planer att ro mycket så går man i min uppfattning aldrig fel med Concept2, försök hitta en begagnad model D/E med PM5, eller hitta en äldre roddmaskin med PM3 eller PM4 och skaffa ett retrofitkit med PM5.
Tack, nästan alla funderingar jag haft fick jag svar på via ditt inlägg. Har kollat rumt lite bland begagnade, och det dyker ju upp en och annan med PM3. Jag siktar nog dock på att slippa mixtra själv, utan letar vidare efter ngn m PM5 eller så kanske det blir nyinköp.

En kompis köpte precis en Waterrower (ek) och den stora lockelsen med en sådan, är att den (enligt mig) är riktigt snygg, och tål att synas.

Senast ändrad:
Tack, nästan alla funderingar jag haft fick jag svar på via ditt inlägg. Har kollat rumt lite bland begagnade, och det dyker ju upp en och annan med PM3. Jag siktar nog dock på att slippa mixtra själv, utan letar vidare efter ngn m PM5 eller så kanske det blir nyinköp.

En kompis köpte precis en waterrower (ek) och det stora lockelsen med de, är att den ju är riktigt snygg, och tål att synas.
Har en concept2 model d med pm5 som står och samlar damm i mitt gym, köpte den för några år sedan och använde den flitigt, men det senaste året har den inte kommit till användning.

Har en concept2 model d med pm5 som står och samlar damm i mitt gym, köpte den för några år sedan och använde den flitigt, men det senaste året har den inte kommit till användning.
Ska jag tolka det som att du är i säljar-tankar? (Gissar väl dessvärre att du isf ändå bor en bit bort från mig.)

Ja eftersom den inte används är det väl bättre att någon annan kan få användning för den.
Jag finns i Sörmland..
Ska kolla lite om det finns anledning att ta en tur åt det hållet, eller kolla frakt. Jag finns i Skövde. Beror väl på din tänkta prisnivå också naturligtvis. :) Vi kan väl höras vidare via PM?

Tillbaka
Topp