[OT] Tips på osmart TV

Sputnik

Aktiv medlem
[OT] Tips på osmart TV
Går det ens att få tag på en vettig TV (runt 43”) utan smarta funktioner idag?
Min mor har aldrig varit särskilt tekniskt orienterad och det blir inte bättre med stigande ålder. Jag försöker nu hitta en TV som är så enkel att hantera som möjligt, men som ändå ger en bra bild (digital signal in via Comhem-box). Det är svårt nog som det är med dubbla fjärrkontroller och att behöva välja rätt ingång på TV:n för att visa TV-kanalerna. Desutom så är fjärrkontrollens utformning ganska viktig med tydliga knappar etc. Tänk Doro-telefon.

I min enfald hjälpte jag henne att köpa en TV i höstas (en samsung smart TV) men den blir för krånglig och fjärrkontrollen är så sjukt dåligt utformad med ett minimum av knappar som dessutom knappt går att förstå då kontrast och utformning är minimal. Det verkar som att man helt saknar UX-folk på Samsung, men jag misstänker att det kanske är ungefär lika dåligt hos de andra tillverkarna också. Jag köpte till en universalkontroll (med Doro-känsla), vilket gör saken bättre, men själva smart-menyn gör att hon lätt går bort sig och helt plötsligt sitter och tittar på fina naturbilder i nån sorts "ambient mode". Det enda förlåtande med smart-uplägget är att jag kan kontrollera TV:n hemifrån via min telefon. Det bästa vore dock om hon kunde göra det själv.

Tacksam för input.

[OT] Tips på osmart TV
Har inte moderna TV inbyggd box? Min 6 (?) år gamla Samsung har iaf plats för såna där dekoderkort eller vad det är.

Så borde det räcka med en fjärrkontroll?

[OT] Tips på osmart TV
Har inte moderna TV inbyggd box? Min 6 (?) år gamla Samsung har iaf plats för såna där dekoderkort eller vad det är.

Så borde det räcka med en fjärrkontroll?

Jag har inte kollat, men i detta fallet skulle jag då vilja/behöva koppla bort det "smarta" gränssnittet, så att hon bara befann sig i ett kanalvalsläge så att säga.

[OT] Tips på osmart TV
Mina Samsung startar inte i smart om man inte klickar i det. Och det gäller bara de riktigt gamla med de nya tizen ligger smart bara i bakgrunden.

Eller vad missar jag?

Hur som helst finns det tv utan smart

[OT] Tips på osmart TV
Vilt spekulerande: köp en programerbar fjärr (låter som du redan gjort det) och programera bara de få knappar hon behöver (dvs. ta bort allt annat). Ingen "Source" eller Info eller... ja du förstår. Spara bara sifferknappar, upp/ner kanal, upp/ner volym, mute, power, typ. Då borde hon kunna vara "inlåst" (positivt menat).

Men risken finns ju såklart att tv:n själv villar till det och hamnar ur läge.

[OT] Tips på osmart TV
Du menar alltså att jag ska behöva läsa instruktionsboken? Helt orimligt! :cool:
Jag tror att inget problem existerar om du river bort ikke önskade knappar på fjärrisen.

Annars har NetOnNet filter där man filtrera bort smart tv. Lite magert men det finns

[OT] Tips på osmart TV
Verkar märkligt! Min morsa har en smart-tv och comhem med en box från comhem. Det enda hon behöver göra är att starta tv med tv fjärren, sedan ändrar hon kanaler och ljud med boxens fjärr.

[OT] Tips på osmart TV
Som flera har skrivit, om man har en box behöver man bara knappen "on" på tv och kanske på volumen, så ingenting smart.

Jag vill inte att min tv kopplas till nätet, så har inte aktiverat wifi. Då är en smarta tv inte så smart.

[OT] Tips på osmart TV
Som flera har skrivit, om man har en box behöver man bara knappen "on" på tv och kanske på volumen, så ingenting smart.

Jag vill inte att min tv kopplas till nätet, så har inte aktiverat wifi. Då är en smarta tv inte så smart.
Ja problemet är väl om man råkar trycka på någon knapp på tv:ns fjärrkontroll så man väljer en annan input.. Och vissa tv-apparater/fjärrkontroller är dumt utformade så man kan komma in i något läge som är svårt att komma ur.

Tyvärr kan jag inte hjälpa TS mer än att jag tycker man borde kunna skippa boxen.

[OT] Tips på osmart TV
Jag tror att inget problem existerar om du river bort ikke önskade knappar på fjärrisen.

Annars har NetOnNet filter där man filtrera bort smart tv. Lite magert men det finns
På originalfjärren är det en smal sak då den har så få knappar till att börja med.

[OT] Tips på osmart TV
Ja problemet är väl om man råkar trycka på någon knapp på tv:ns fjärrkontroll så man väljer en annan input.. Och vissa tv-apparater/fjärrkontroller är dumt utformade så man kan komma in i något läge som är svårt att komma ur.

Tyvärr kan jag inte hjälpa TS mer än att jag tycker man borde kunna skippa boxen.

Det vore ju guld om man kunde ”låsa” tv:n till HDMI i det här fallet. Men tyvärr finns det som sagt ett antal knappar som gör att man direkt hamnar i ett läge som kan vara svårt att hitta ur för den som är oinitierad.

Tillbaka
Topp