[OT] Tips på sida att ladda ner musik ifrån?

HejPåDej

Ny medlem
Hej!

Håller på att klippa ihop lite filmer från i somras. Tycker dock det känns ganska tråkigt att bara ha instrumentala låtar i bakgrunden, och undrar därför om någon har tips på någon sida där man kan ladda ner låtar "där dom sjunger" gratis?

Jag har laddat ner fråm jamendo.com

Du får dock kolla på licensreglerna för den/de låtar du vill använda. En del tillåter att man använder fritt, andra tillåter inte att man använder i "derivate works" vilket innefattar att använda i en video. Om man ska använda musiken kommersiellt finns även vissa regler.

Förslag på lite sidor som jag själv har hämtat musik från för egna filmer.

-Free Music Archive
-Vimeo Music Store
-Soundcloud Creative Commons
-Mobygratis

Som fhloston skriver så gäller det lite olika licensregler beroende på vilken låt och i vilket sammanhang den ska användas.

Allrigt, dags för en dum fråga. Hittat lite låtar på Soundcloud, men vet inte hur jag laddar ner dom... Någon som kan hjälpa?

Om du inte tänkt sprida videon vidare på nätet är det i din fulla rätt att köra olika former av inspelningsprogram på datorn, eller spara ner officiella ljudspår från tex Youtube. Det betalar du kassettskatt för. Tex om du köper ett usb-minne, hårddisk eller en telefon så betalar du en krona per GB upp till 80kr.

Använder du Spotify kan du köra med gratisprogrammet Spotifyrecorder2 för att spara lokala kopior på musiken du lyssnar på.

För Youtube finns sidor där du klistrar in URLen till videon och sedan får du en klickbar länk till ljud och video. Sök då hittar du.

Tillbaka
Topp