[OT] tips på skruvstäd

dabac

Aktiv medlem
[OT] tips på skruvstäd
Hej Happy,

Tänkte skaffa ett skruvstäd till verkstan, men blir lite fundersam över utbudet.
Sist jag köpte ett så blev det ett från Biltema. Det har IOFS fungerat hyggligt men det går så himla trögt jämfört med proffsprylarna.
ÅAS så vet jag inte om jag är så sugen på att betala 2500.
Finns det någon mellanvariant ungefär halvvägs både i pris och kvalitet nånstans?

[OT] tips på skruvstäd
Vill minnas att det fanns en rätt rejäl och härlig tråd om detta för några år sen.
Kommer inte ihåg slutsatsen tyvärr men det är nog värt att söka.

[OT] tips på skruvstäd
Jag skulle säga att gråt en gång över inköpet å ha det typ resten av livet å kanske ge det i arv till något barn sen.
Själv har jag ett minst 40år gammalt Pendinghaus (osäker på namnet men iaf liknande) som fått sig ny färg och en omgång smörj, funkar lika bra som när det var nytt?

[OT] tips på skruvstäd
mikipedia_ sa:
Jag skulle säga att gråt en gång över inköpet å ha det typ resten av livet å kanske ge det i arv till något barn sen.
Själv har jag ett minst 40år gammalt Pendinghaus (osäker på namnet men iaf liknande) som fått sig ny färg och en omgång smörj, funkar lika bra som när det var nytt?
Håller med billiga och halvbilliga blir man deprimerad av .

[OT] tips på skruvstäd
För ett par år sen köpte jag ett skruvstycke på jula för 700 spänn, det har otroligt nog stått ut med en himla massa misshandel. Det kan tilläggas att jag jobbar som smed/reparatör, så jag är van vid rejäla grejor på jobbet.
art.nr: 152035.
Kostar visst 800 numera.

[OT] tips på skruvstäd
Laederlappen sa:
För ett par år sen köpte jag ett skruvstycke på jula för 700 spänn, det har otroligt nog stått ut med en himla massa misshandel. Det kan tilläggas att jag jobbar som smed/reparatör, så jag är van vid rejäla grejor på jobbet.
art.nr: 152035.
Kostar visst 800 numera.
Ok tack.

[OT] tips på skruvstäd
Finns bara ett som gäller, Demanders
Ordentlig tyngd och kvalitet. Bra att ha i en pelarborrmaskin till exempel...
Men man får vara villig att öppna plånboken

Bilagor

• 1.png
    1.png
    15.6 KB · Besök: 329
[OT] tips på skruvstäd
Skulle ju passa fint som mindre skruvstycke i min finverkstad. Tack för tipset.

Har också köpt två skitstycken. Biltema och Jula. De är nästan identiska och lika tröga att skruva. Skulle slantat upp rejält istället.

[OT] tips på skruvstäd
[OT] tips på skruvstäd
mikipedia_ sa:
Sambal Oelek sa:
feeblesmith sa:
Brockhaus heuer får man för en dryg 1000 lapp från Conrad.se.

Du kommer inte ångra dig.
slut i lager :( men bra tips! Den såg riktigt fin ut också ju, nu blev det svårt...
https://www.conrad.se/p/skruvstycke-heuer-kaekbredd-100-mm-spaennvid-810272

Men det är mindre än det andra som tipsades om.
ja det såg jag, behöver inte så stort egentligen så det är nog bara bra. Men jag får suga på detta lite.

[OT] tips på skruvstäd
Jag hittade Heuer Compact. Som är just litet och lätt OCH har 120mm spännvidd. Det säljs även i kit med olika backar samt ett skruvfäste för bord. Det låter ju som perfekt till min lilla verkstad. Någon som provat en sådan?
https://www.heuer.de/se/skruvstycken/compact/

/edit: Sugit klart nu :) beställde bara skruvstycket från Conrad. Det blir kanon detta!

Senast ändrad:
[OT] tips på skruvstäd
Nuså fick jag äntligen mitt Heuer Compact. Grym kvalitet på detta. Känns som en annan dimension jämfört med mina billiga vanliga.

Från vänster till höger:

Heuer Compact. 120mm.
Jula. 100mm.
Biltema 80mm.

Jula och Biltema är väldigt suspekt lika varandra. Och lika kassa också. Men Jula något bättre att vrida åtminstone.

Men vrida är något man inte behöver göra så mycket på detta Heuer då man med en snabbkoppling kan justera gapet och sedan spänna åt med veven. Otroligt skönt. Sedan gillar jag att det är så brett och ändå smidigt, man kommer åt bra runtom där.
Den står inte lika stadigt som de andra men det är ju ett mindre problem. Bara att skruva fast det på något. Jag brukar ha de lösa och skruva fast med tving på bordet om jag behöver ha det fast. Går ju bra om man skruvar fast det på ett träblock t ex.

IMG_3925.jpg

IMG_3931.jpg

Senast ändrad:
[OT] tips på skruvstäd
[OT] tips på skruvstäd
Sambal Oelek sa:
Nuså fick jag äntligen mitt Heuer Compact. Grym kvalitet på detta. Känns som en annan dimension jämfört med mina billiga vanliga.

Från höger till vänster:

Heuer Compact. 120mm.
Jula. 100mm.
Biltema 80mm.

Jula och Biltema är väldigt suspekt lika varandra. Och lika kassa också. Men Jula något bättre att vrida åtminstone.

Men vrida är något man inte behöver göra så mycket på detta Heuer då man med en snabbkoppling kan justera gapet och sedan spänna åt med veven. Otroligt skönt. Sedan gillar jag att det är så brett och ändå smidigt, man kommer åt bra runtom där.
Den står inte lika stadigt som de andra men det är ju ett mindre problem. Bara att skruva fast det på något. Jag brukar ha de lösa och skruva fast med tving på bordet om jag behöver ha det fast. Går ju bra om man skruvar fast det på ett träblock t ex.

Ser riktigt fint ut!

[OT] tips på skruvstäd
Snuten sa:
Valhalla_ sa:
Detta har jag och är skitnöjd. I och för sig sitter det på min fräsmaskin men det går att sätta i bänken om man vill. Sanslöst stadigt och bra precision...
http://verktygsstallet.se/sortiment/borrning/fastspanning/skruvstycken/maskinskruvstycke-qm-100/

Ser inte så djupt ut?

Är van vid ett gammalt stycke där käftarna är mkt högre eller djupare om man så vill. Dessutom finns det ett litet städ inbyggt som är mycket användbart.

Nej det är ju ett maskinskruvstycke så mer höjd vill man normalt sett inte ha. Är väl inte helt lämpat att sätta i bänken, även om det nu är fysiskt möjligt.. :-)

Tillbaka
Topp