[OT] Top 5 gitarrsolon

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
[OT] Top 5 gitarrsolon
bengt skrev:
-------------------------------------------------------

> 8 Thomas Arnessen i "Five o´klock freak" med
> gruppen Panta Rei från Uppsala

Kul ;) Thomas A is still going strong, lyssnade på honom och Mats Brandemark förra helgen. Minns Panta Rei från åren på Stadkällaren i Uppsala. Kände flera av dem.

[OT] Top 5 gitarrsolon
Ashes in Your Mouth med Megadeth vann min uttagning efter en timmes letande efter det optimala solo. Inte lätt sak detta. 2:48 börjar det om nån vill höra mästerverket.

Solot i Hangar 18 är inte långt ifrån.

[OT] Top 5 gitarrsolon
Här kommer några bubblare som jag håller varmt om hjärtat

Outro solot i White Room - Cream
Outro i Emerald - Thin Lizzy
Coma - Guns n´Roses
Outro solot i Vi äro tusenden - Nationalteatern
Get it On - Turbonegro (finns väl egentligen inget solo men Euroboys mackor i hela låten är jävligt sköna)

Mvh
Izzy Stadlin

[OT] Top 5 gitarrsolon
Kirk Hammet suger, när dom spelade i solnahellen 1986 var han antingen full, hög eller bara helt kass.
Antagligen alla tre...

Ryktet säger att James Hetfield lagt ALLA solon på studioinspelningarna...

[OT] Top 5 gitarrsolon
Tja, då smäller jag till med Wilco, från skivan "a ghost is born" låt 2, hell is chrome, solot börjar runt 2.50, finns en video på youtube, gjord av fans, alltså inte Wilco.

Solot låter ok på datorn med hörlurar, men på en riktigt bra stereo med skivan i cdn blir det riktigt bra, njuter hemma och får gåshud. Mmm.

Sen är låten riktigt bra med, texten börjar "When the devil came, he was not red, he was chrome and he said, come with me..."

Inget snabbt solo, ganska kort med, runt 30s men känslan är allt tycker jag, teknik och sånt kan man ju inte "lyssna" på.

[OT] Top 5 gitarrsolon
Evosmos har helt rätt: Blackmores solo i "Highway Star" är världsklass men även John Lords brutala orgelsolo i samma låt hör dit. En annan utmanare är solot i Guns n Roses "November Rain" från Use your Illusion II.

[OT] Top 5 gitarrsolon
bengt skrev:
> 10 Jimmy Page i "Since I've Been Loving You" Led
> Zepelin III

Åååh. Fantastiskt bra låt. Lyssnade på den några minuter innan jag läste ditt inlägg.

[OT] Top 5 gitarrsolon
The Kinks - Til The End Of The Day
The Sonics - Strychnine
Pink Floyd - Astronomy Domine
The Stooges - I Wanna Be Your Dog
The Castaways - Liar Liar

Om jag måste släppa på punk-imagen så måste jag ta med Since I've Been Lovin You också. Och typ alla andra Jimmy Page-solon mellan 65 och 73.

[OT] Top 5 gitarrsolon
kakad skrev:
> Ashes in Your Mouth med Megadeth vann min
> uttagning efter en timmes letande efter det
> optimala solo. Inte lätt sak detta. 2:48 börjar
> det om nån vill höra mästerverket.
>
>
>
> Solot i Hangar 18 är inte långt ifrån.

Undrade när någon skulle nämna mega. Tornado of souls tycker jag. Killen är ju faktiskt grym.

Edit: Kort mening många fel :S

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Top 5 gitarrsolon
J. Mascis (Dinosaur Jr), skivan "Where you been" från -93. Solona på skivans två halv-hits "Start choppin" och "Get me" (hmm, enbart den förstnämnda var singel enligt wikipedia...) är helt enkelt djävulusiskt bra.

/Johan

Tillbaka
Topp