OT Torktumlare vs torkskåp.. Nu med jeans

=David

Aktiv medlem
Dagens I-landsproblem

Varför står det på tvättrådslappen att jag inte får torktumla min tröja? Är det för att tröjan blir yr i huvudet? Vad är skillnaden på 40 grader varmt i ett torkskåp och 40 grader varmt i en torktumlare?

Senast redigerad av en moderator:
Det blir väl mer "noppor" i torktumlaren än i torkskåpet då flera
plagg tumlar runt tillsammans där i torkan?

Men i torkskåpet tenderar ju prylarna att lite stela och jobbiga.

Svårt val... :)

PS.

Är det alltid nån tjej som viker ihop dina kläder om du glömt att hämt dem ur
torktumlaren / torkskåpet där du bor David? Det är det alltid här, så jag hämtar
aldrig kläderna i tid numera. :D

DS.

Bra synpunkt där. Det kanske funkar om man tumlar den ensam då?

Jag fick ett annat tips där teorin gick ut på att "torktumlaren suger luddet ur tröjan" med luddet i luddfiltret som bevis. Det här betyder alltså att det finns bra ludd och dåligt ludd. Det bra vill man ha kvar i tröjan kanske?

Har inte provat att glömma grejjer där än men det bor så många snälla tanter och söta flickor här i huset att risken är nog stor att dom skulle bli ihopvikta. :)

Vilket material är det??
Om det e ull så kommer den antagligen att krympa tre storlekar om du tumlar den.
Vet inte varför, men jag antar att det beror på materialet.
Då spelar det ingen roll om den e själv, den krymper ändå isf.

Den är blå och i 100 % bomull. Ylleteorin är ju åxå intressant men om det är samma temperatur i tumlare som torkskåp så borde ju även den krympa lika mycket med viss reservation för fritionsvärmen i tyget i tumlaren. Hmm..

Jag tror att mer varmluft passerar genom tröjan på kortare tid i tumlaren, det får den att torka snabbare och krympa mera :~)

Vi vill ha en bild David! :)

Ylletrådarna kanske "trycks ihop" / "packas ihop" när lagget tumlar upp och faller ned igen i trumman? :)

Å andra sidan krymper nog ylleplagg väldigt effektivt i ett torkskåp också. Långsam torkning på streck är det väl som gäller?

jag tror det är en konspiration. Syfte och avsändare är än så länge oklart men jag lovar att avslöja allt när jag är den på spåren.

Aah så det kan vara hastigheten och inte bara temperaturen som spelar in.. Yllesnacket blir jag bara förvirrad av. Det här ar ju en tröja i bomull. Ylle måste vara överkurs. Jag tror oxr har ett scoop. Kan det vara så att vissa klädmärken har någon form av kartellverksamhet tillsammans med torkskåpstillverkarna? Eller är det på ett politiskt plan kanske. I usa gillar dom ju att torktumla allt och min tröja är tillverkad i portugal. Hmm..

Så här ser det ut när tröjan "lufttorkar"

tr%25F6jan.jpg

Att man ej får torktumla bomullströjor beror på att på det sättet så skyddar sig tillverkaren av kläderna från att man klagar om det börjar gå hål på tröjan. Torktumling sliter hårt på kläder. Detta då man faktiskt låter kläderna gnidas mot varandra med en hög värme i lång tid. Att lufttorka en tröja tar ju bort friktionen som annars uppstår.

Man har ju jobbat på Sportbutiken Intersport(Läs. klädbutiken).

Man torktumlar allt och sedan låter man tvättdarwinismen avgöra, den starke överlever, resten försvinner 'naturligt'.

Fungerar likadant som när man tvättar ALLT i 60 grader. :)

Torktumlarna uppfannas av klädesindustrin, så de får sälja fler kläder, då de slit ut i förtid i torktumlare. Den skonsammaste är lufttorkning. Jag brukar konka hem kldäerna å hänga dem på tork hemma. Vi ahr så nya tvättmaskiner, så de är bara lätt fuktiga efter tvätt. Lakan, handdukar osv, torktumlar jag dock, pga platsbisten hemma.

I förrgår gjorde jag nåt jag inte gjort på 20 år, minst: manglade! Manglade jullinneduken, så den skulle bli fin. å Det blev den! Ånej, inga platta fingrar.

Första manglingen på 20 år!!! Herregud, jag älskar att mangla. Manglar; kökshanddukar, lakan, örngott, dukar, påslakan och skulle gärna vilka börja mangla mina kalsonger men dom är lite för 3 dimensionela för det.

jag bär ut mitt på gården och hänger det på en lina jag har spänt upp mellan två träd. doftar så gott när vinden har torkat kläderna a la 1940-tal.

Tack, vi kan börja med en taktisk genomgång hur man väljer mellan dubbel och trippelvikta objekt, detta för att få rätt delningslinjer i säng repsektive på matbord.

Sen kan vi svepa en kopp sprit och köra igång, någon mer som vill vara med?

För övrigt var tvättdarwinismen en väldigt roligt ord, den där darwin kan man kombinera med många saker.

Jag är så imponerad av hur mamma mm vek lakanen, sådär avlångt! Man fick ju straffkommendering som liten knodd att hjälpa till att vika. Å nu när de äldre trillar av pinn, växer linneförrådet hemma, å många är sådär hopplöst smala å avlångt vikna. Svårt å få det att passa ihop med det övriga ungkarlsvikna.

Så me sprit å en kallmangel kan vi slå världen med häpnad!

cal Skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det alltid nån tjej som viker ihop dina kläder
> om du glömt att hämt dem ur torktumlaren / torkskåpet där du bor David?

T-shirts är kanonkul att vika: http://happymtb.org/forum/read.php/1/74423

Nästan synd att jag har mina på galgar i garderoben.

Det är bara underkläder och sånt som inte blir skryngligt som hamnar i tumlaren när vi tvättar hemma.

Resten får hängtorka på en sån där uppvikbar torkställning eller ute på klädlinorna om årstiden är sådan...

Tumlare sliter på kläderna mer än om man låter dem lufttorka. Det enda jag tumlar är handdukar och sängkläder. T-shirts och jeans skulle jag aldrig tumla.
Träningskläderna tvättar jag väldigt varsamt och låter dem luftorka med.

Jeans handtvättas i knappt ljummet vatten högst två gånger om året, helst skall dom luft torka på en sydslutning i ca 15grader med låg luftfuktighet. Ibland eldar jag lite tobak under för att få tillbaka lite av förtvättsaromen.

Wilier Skrev:
> Jeans handtvättas i knappt ljummet vatten högst
> två gånger om året, helst skall dom luft torka på
> en sydslutning i ca 15grader med låg
> luftfuktighet. Ibland eldar jag lite tobak under
> för att få tillbaka lite av förtvättsaromen.
>
>

Hahaha, störtbra tips! Jag trodde inte du var en sån hejare på tvättning. =)

edit: en fråga bara: Blir inte aromen bättre av att gnida tobaksbladen mot jeansen?

Senast redigerad av en moderator:
Torktumla aldrig om du inte måste. Ifall du blir tvungen vänd kläderna ut och in.
Det bästa är ett rejält torkskåp. Hade ett i min förra lgh - gud vad skönt.
Jag hålller med om att torktumlare är något som klädindustrin måste ha hittat på
för att få sälja mer kläder! Det är en konspiration.
Men kan någon förklara för mig varför man manglar och stryker saker - jag vet det
blir slätt och platt och fint men det är ju så tråååååååååååkigt!!!
Att tvätta går bra. Jag kör allt vättdarwinistiskt a'la 42Hz på 60 grader. Sedan
får det hänga och dropptorka. Tyvärr har jag inget torkskåp :-( Annars hade mitt
tvättliv varit perfekt:-D

zam Skrev:
> Wilier Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jeans handtvättas i knappt ljummet vatten
> högst
> > två gånger om året, helst skall dom luft
> torka på
> > en sydslutning i ca 15grader med låg
> > luftfuktighet. Ibland eldar jag lite tobak
> under
> > för att få tillbaka lite av förtvättsaromen.
> >
> >
>
>
> Hahaha, störtbra tips! Jag trodde inte du var en
> sån hejare på tvättning. =)
>
> edit: en fråga bara: Blir inte aromen bättre av
> att gnida tobaksbladen mot jeansen?

Hmm, bra idé. En variant för den rökfrie kan vara att ha teblad i tvättvattnet, var på väg att köpa ett par sådana jeans, alltså tebladstvättade, men hade inte pengar på mig just då.
[Reklam]: Kör med JulianRed jeans å dom är sååå snitsiga. Håll koll på dom ultrasmala svarta satängbyxorna. Närmre Ramones i passform kommer man inte.

Wilier Skrev:
> Närmre Ramones i passform kommer man inte.

Du får det att låta som ultrasmala och tighta jeans är något eftersträvansvärt?

FY för tighta jeans säger jag...

...som har stora problem att hitta jeans som sitter någorlunda löst på låren men ändå inte är för stora i midjan. Provade ett par på rea förut (50,-/paret tog alla med rätt midjemått och provade igenom) och de fick jag inte ens över vaderna, det var nog den smalaste jeansmodell jag sett :)

Har någon tips på jeans som inte sitter tight på en styrketränande cyklist med lår och dessutom i prisnivåer under 500,- tar jag tacksamt emot dem :) Köpte ett par Tank på Jack & Jones förut, de var bra. Har ett par Blend nu också som duger men de är lite för tighta.

the_TnT Skrev:
> Wilier Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Närmre Ramones i passform kommer man inte.
>
> Du får det att låta som ultrasmala och tighta jeans är något eftersträvansvärt?
Japps det är det.

>
> FY för tighta jeans säger jag...
>
> ...som har stora problem att hitta jeans som sitter någorlunda löst på låren men ändå inte är
> för stora i midjan. Provade ett par på rea förut (50,-/paret tog alla med rätt midjemått och
> provade igenom) och de fick jag inte ens över vaderna, det var nog den smalaste jeansmodell jag
> sett :)
>
> Har någon tips på jeans som inte sitter tight på en styrketränande cyklist med lår och dessutom i
> prisnivåer under 500,- tar jag tacksamt emot dem :) Köpte ett par Tank på Jack & Jones förut,
> de var bra. Har ett par Blend nu också som duger men de är lite för tighta.

Tipps kan vara Julian Red model Califonia, ganska smala längst ned, vida i låren men inte så vida i midjan. Passar nog dig perfekt, vet dock inte om någon hökare nära dig. Kolla in http://www.julianredjeans.com/

Daivdi, du som bara kör heldräckter i läcker lychra med fina färger rekomenderar jag att du bara lägger kläderna i ljumet vatten med en mycket mild tvål. skölj sedan försiktigt och låt dem troka på kroppen.

Wilier Skrev:
> Hmm, bra idé. En variant för den rökfrie kan vara
> att ha teblad i tvättvattnet, var på väg att köpa
> ett par sådana jeans, alltså tebladstvättade, men
> hade inte pengar på mig just då.
> : Kör med JulianRed jeans å dom är sååå snitsiga.
> Håll koll på dom ultrasmala svarta satängbyxorna.
> Närmre Ramones i passform kommer man inte.
>
>

Hur utmärker sig tebladstvättade jeans mer än doften och vilka har såna?
Ramones är rock'n'roll per definition!

Aah nu blir jag grym på att torka tröjjor! Tack för experttipsen.

the_TnT Skrev:
> Har någon tips på jeans som inte sitter tight på
> en styrketränande cyklist med lår och dessutom i
> prisnivåer under 500,- tar jag tacksamt emot dem
> :) Köpte ett par Tank på Jack & Jones förut,
> de var bra. Har ett par Blend nu också som duger
> men de är lite för tighta.

Japp! Jag har smal midja och feta lår. Har haft en drös dieseljeans i strl 31 men fick ett hett tips om Levis 508 och har testat ett par sådana i strl 29 en månad och dom är grymma. Lite vidare än vad jag är van vid men dom sitter lagom höft på höfterna utan skärp, sitter schysst i röven och är lösa runt låren.

zam Skrev:
> Hur utmärker sig tebladstvättade jeans mer än doften och vilka har såna?
> Ramones är rock'n'roll per definition!
>

Färgen framförallt, blir en liten ljusbrun lyster i den blåa denimen, vet inte om det var earl grey eller breakfast tea.

Det var en experiemtbyxa från JulianRed som jag kunde få köpa.

Ähh... Ni slösar med resurser. Bäst och billigast resultat får man om man hänger tvätten centrifugerad och kör en luftavfuktare i rummet. Iofs tar det ca 10 timmar att torka en tvätt, men det blir billigare. Skiljer nästan en krona per torkgång. En luftavfuktare kostar mindre än både torkskåp och torktumlare.

Sådeså, nu vet ni det!

(av någon sjuk anledning så hade Råd o Rön en artikel om det i nya numret. Härlig timing)

Råd & Rön, Vi i Villa och alla de där skriver väl alltid om luftavfuktare? De är väl permanent sponsrade av Woods och de andra tillverkarna misstänker jag.

/cal - som krängt många luftavfuktare på jobbet :)

Wilier Skrev:
> zam Skrev:
> > Hur utmärker sig tebladstvättade jeans mer än
> doften och vilka har såna?
> > Ramones är rock'n'roll per definition!
> >
>
> Färgen framförallt, blir en liten ljusbrun lyster
> i den blåa denimen, vet inte om det var earl grey
> eller breakfast tea.
>
> Det var en experiemtbyxa från JulianRed som jag
> kunde få köpa.
>
>
Det lät intressant, är den färgen tvättäkta eller är det "frystvätt" som gäller. Jag kollade JulianRed, men det var inga modeller som passade min smak...

Vi har haft torkskåp, ett antal torktumlare som blåste ut fukten i ventilationskanalen samt de senaste åren en kondenstumlare.

Utan tvekan har den senaste kondenstumlaren varit en av de bästa maskinerna i hemmet efter tvättmaskinen!
Träningskläder m m är torra och mjuka på mellan 1-2 timmar beroende på mängd som skall torkas.
En behållare samlar upp kondenserat vatten och ett filter samlar luddet.
Dessa behållare/filter bör tömmas efter varje tumling.
Fungerar otroligt bra, vi är mycket nöjda med den och kommer att köpa en likvärdig då den gjort sitt.

Tumlaren som blåste ut i ventilationskanalen krånglade emellanåt och massor med ludd blåstes ut på sidan av ventilationkanalen.

Torkskåpet har jag för mig torkade ojämt och kläderna blev stela.
Brukar använda torkskåpen då vi hyr någon fjällstuga - längst upp brukar det torka skapligt snabbt men tvätten längst ned tar åtskilliga timmar att få torr!

OBS!
Vissa bomullsplagg t ex kan krympa vid tumling så det är bra att kolla tvättrådsmärkningen.
En del finare ulltröjor (?) är direkt olämpliga att tumla - vi har av misstag tumlat en som troligen krympte 2-3 storlekar!!
Har man plagg med tryck bör de vändas så trycket inte förstörs.

Om man är "lat", har bråttom och dessutom har ont om torkutrymmen (speciellt på vintern) är torktumlaren suverän!!

/Lennart

Tillbaka
Topp