(OT))Törs man serva bilen på mekonomen

Pajas

Aktiv medlem
Sitter med en bil som behöver service och har svårt att komma ifrån för att serva bilen på märkesverkstad som ligger nästan 15 mil bort.
Men finns Mekonomen verkstad i staden jag jobbar i, törs man göra det?
Vad gäller angående garanti osv
Bilen i fråga är en Mazda 6 -13 som gått drygt 5000 mil

Ser inga problem med att serva hos Mekonomen.
Jag servar min Subaru -07 hos nån privat som ser betydligt skabbigare ut än vad mekonomen gör.
Har den nybilsgaranti kvar så hade jag först hört med Mazda.

Vi har servat våra 4 senaste bilar, en Saab, en Seat och två BMW hos samma Mekonomen de senaste 8 åren utan några problem.

Mig veterligen är det väl inte tillåtet att påstå att garantin bryts så länge det är "fackmannamässigt" utfört, eller vilken definition man nu använder.

ska kolla med Mazda vad som gäller, Man är väl dum som köper en bil som inte säljs i östra delarna av Småland.

Vi har servat båda våra bilar hos en Mekonomenverkstad, väldigt trevlig och jag har då inte haft någon anledning att klaga. Betydligt billigare blir det också.

EU har ordnat så att man inte behöver serva på märkesverkstäder, mycket bra.

Bilhandlaren tjänar väldigt lite på en bilförsäljning, marginalen ligger i service, rep och tillbehör. Mitt tips är att byta olja och filter själv för en 300 pix eller så (köp olja på rätt ställe...) när garantieländet går ut. En modern bil klarar det lätt, gör nåt kul för pengarna du sparar.

I teorin går det hur bra som helst. Dock har Mazda 10 års nybilsgaranti och vill man åberopa den någon gång i framtiden kan Mazda hävda att genom att inte ha servat bilen hos Mazda så har man missat någon viktig uppdatering och därigenom så gäller inte garantin.
Personligen hade jag inte servat bilen någon annanstans än hos märkesverkstaden under gällande garantitid. Garantilösa bilar däremot servar jag gärna hos Mekonomen/Meca/Autoexperten m.m.

Väldigt olika från verkstad till verkstad. Kedjan är franchising dvs en verkstad är ett bolag och behöver man reklamera eller t o m få skadestånd, ja, gissa...

Jag kommer aldrig serva min bil på Mekonomen mera.

johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> EU har ordnat så att man inte behöver serva på
> märkesverkstäder, mycket bra.
>
> Bilhandlaren tjänar väldigt lite på en
> bilförsäljning, marginalen ligger i service, rep
> och tillbehör. Mitt tips är att byta olja och
> filter själv för en 300 pix eller så (köp olja
> på rätt ställe...) när garantieländet går
> ut. En modern bil klarar det lätt, gör nåt kul
> för pengarna du sparar.

Jag är utbildad bilmek för lääääänge sedan och skruvat så mycket bil och andra maskiner genom åren så nu mekar jag bara cykel..... på sin höjd växla mellan vinter/sommar däck och hålla bilen skapligt ren och snygg

Jag jobbar på VW märkesverkstad till vardags och personligen skulle jag ej lämna till Mekonomen då vi under de 3 år jag jobbat där jag gör så har vi fått en hel del backjobb från Mekonomen på allt från service punkter till stora motorjobb.
Vi har t.om "vunnit" tillbaka stora kunder med många bilar som gått ifrån oss pga priserna var för höga hos oss men så märkte den att dem fick vad dem betala för efter ett par år hos Mekonomen. Har även hört om folk som haft problem med reklamationer på jobb. Och är bilen en 2013 så borde du ha någon form av garanti kvar (?) och servar du då på annan verkstad än märkes så kan du riskera att garantin drabbas negativt, så är iaf fallet på VW där du förlorar det så kallade 3e året garantin. Så mitt råd är en märkesverkstad.

Senast ändrad:
Har servat på mekonomen och VAG:s egna verkstäder samt mechanum, enda stället jag inte går tillbaka till är VAG, dåligt arbete och dålig service...

superdea skrev:
> Har servat på mekonomen och VAG:s egna
> verkstäder samt mechanum, enda stället jag inte
> går tillbaka till är VAG, dåligt arbete och
> dålig service...

+1

- med undantag. Michelsen i Ystad har jag förtroende för, men känner inte för att köra 6-7 mil och vänta en halv dag på att bilen ska bli klar.
Så det blir en mekonom runt hörnan.
Fö är väl ekonomen en franchise-kedja av enskilda verkstäder, sannolikt är ägarna måna om att behålla sina kunder.

Går ju inte att säga generellt. Jag har erfarenhet av flera Mekonomen, flera VAG och några andra blandade. Kvalité och bemötande varierar oavsett vad det står på skylten...

Freddie L skrev:
> Går ju inte att säga generellt. Jag har
> erfarenhet av flera Mekonomen, flera VAG och
> några andra blandade. Kvalité och bemötande
> varierar oavsett vad det står på skylten...

+1 typ

Bytte precis bil från kia med nybilsgaranti kvar till kia igen,det blev lite knorrigt och inte helt självklart att allt var frid och fröjd när jag servat våran bil som vi bytte in på en Mecaverkstad.. Jag kommer serva på en Kiaverkstad nästa gång så vet jag att allt är lugnt.

Det varierar precis överallt.

Mekonomen i Sollentuna/Tureberg litar jag på.
Mekonomen i Sollentuna/Häggvik däremot är jag väldigt skeptisk till...

Hänger helt och hållet på människorna som tar hand om bilen.

Märkesverkstäder har jag inte mycket till övers för.

Egna erfarenheter:
Porsche-verkstad fick göra backjobb 2 gånger för samma sak.
Peugeot-verkstad nollade enbart serviceindikatorn som enda serviceåtgärd.

Lämnar inte frivilligt in någonting till dessa märkesverkstäder igen.

/
Gober

Serva bil under garantitid gör man väl smartast i att serva där man behåller garantin. Många servicar på modernare bilar är egentligen byte av olja och filter (lite annat förekommer också beroende på vilken bil man har) men vill man verkligen spara pengar lär man sej att göra de servicarna själv om man kan leva utan stämplar i serviceboken. Man kan ju tex söka reda på serviceprotokollen och lista ut vilka servicar/arbeten man kan göra själv och vilka man lejer bort. Bilprovningen checkar ju tex säkerhetsdetaljer så varför betala dyrt på verkstad för det?

Fast idag så får du ju de nyaste uppdateringarna på all mjukvara i bilen om du servar på märkesverkstaden.
Dagens bilar är inte som gårdagens ;)

Om du bokar en service på en mekonomen verkstad så är det inga problem med nybilsgarantin så länge dom följer tillverkarens rekommendationer. Stämplas serviceboken så betyder det att dom tar ansvar för att den är servad korrekt. Skulle dom när du bokar säga att dom inte har möjlighet att utföra någon kontroll av någon anledning för att man måste vara ackrediterad och skriva detta på arbetsorder och kvitto så friskriver verkstaden sig, då upphör garantin att gälla.

Kolla upp att dom kan göra samtliga kontroller så är det inga problem med garantin, skulle det mot förmodan bli någon framtida konflikt mellan dig och mazda, att mazda inte tar ansvar för att den inte är servad på ackrediterad verkstad så kommer mekonomen lösa problemet, i ett sånt fall är det så att om bilen är servad enligt tillverkares rekommendation så får mazda glatt betala, skulle det visa sig att verkstaden gjort något fel så är det verkstaden som får betala.

Sen att man får senaste mjukvaran om man servar hos ackrediterad är ju enbart om den punkten finns med i serviceschemat eller om det finns något garantiaktion från tillverkaren. Skulle det vara en garantiaktion så har du rätt till uppdatering oavsett vem som servat den.

Den verkstad jag jobbade på var inte ackrediterad något märke men vi hade möjlighet att uppdatera mjukvaror på de flesta bilar.

Så kortfattat blir: Får du en stämpel i boken och ett kvitto utan en massa konstiga friskrivningar så är det bara köra på!

En märkesverkstad som har utbildad personal på just ett märke har såklart bättre koll på vad som behöver kollas och göras på det märket. Skulle vilja se den mekanikern som har full koll på alla märken och modeller, antagligen finns hen ej

CRF_Niklas skrev:
> En märkesverkstad som har utbildad personal på
> just ett märke har såklart bättre koll på vad
> som behöver kollas och göras på det märket.
> Skulle vilja se den mekanikern som har full koll
> på alla märken och modeller, antagligen finns
> hen ej

Men en service innebär ju bara byte motorolja och filter, sen är det bara självklara kontrollpunkter att gå genom. Ev fyller dom på spolarvätska, mot debitering givetvis.
1000 mila service är en guldkalv för verkstäderna, för vissa tror att hela bilen gås igenom, vilket inte är fallet. Sen dom sk uppdateringarna som "måste" göras av programvara är bara blaha. Men det låter fint och avancerat.

Enligt vad jag hört görs ofta småsaker/uppdateringar i samband med service på punkter tillverkaren märkt ofta går sönder, men inte är tillräckliga för ett allmänt återkallande/åtgärd. Detta enligt branschföreträdare iofs...
Good-will grejer är nog allmänt lättare att få igenom om man servat på märkesverkstad.

Jag har därför valt att ta den hiskeliga timpengen för märkesservice på bilar med garanti, och efter garantins utgång serva på billigare ställen. Annars missar man (kanske) en del av poängen med garantin på ny bil och det är garanti som är skälet till att jag senast köpte just ny bil.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Du har bara tio mil till närmsta auktoriserade
> verkstad. Vetlanda är den närmaste..

Jo jag vet att det finns en verkstad i Vetlanda...... Men där Huserar ElitVetlanda (speedwaylag)så dit åker man inte frivilligt?

Jobbar själv på märkesverkstad, men på lastbilsidan.

Har lämnat min Ford -09 på Mekonomen för diagnos då motorfel lyste i displayen.
600 spänn, perfekt när jag visste att ÅF tog 1200 kr.

Lämnade in bilen, när jag hämtade den så berättar dom att dom ej kan säga vad felkoden betyder och rekommendera mig att åka till Ford.
Men betalt skulle dom ha ändå! Och så hade dom sönder luckan till diagnos-uttaget.

Åkte till märkesverkstaden, lämna in bilen, fick reda på att felet var att servicen inte blivit nollställd då jag servat själv! Det roliga är att meken var schysst och körde timdebitering, så det slutade på, juste det, 600 spänn..

Nej är det felsökning, åk till märkesverkstad.
Deras Autocom-system är så fruktansvärt mycket sämre än tillhörande diagnosprogram för märket i fråga.
Lättare service och bromsar klarar dom förhoppningsvis av..

SÅ! Fick jag det ur mig..

När jag prisjämförde ett par grejer tillsammans i höstas i Borlänge var skillnaderna mellan olika verkstäder inklusive Volvo rätt små. Volvo var en aning dyrare men inte mycket. De körde mig å andra sidan till jobbet när jag lämnade in bilen på morgon.

Å andra sidan var Volvo de enda som ens gjorde spolning av min automatlåda så valet var enkelt.

Jag har lämnat in bilen ett flertal gånger på en mekonomenverkstad med jättebra resultat.
Fördomsfull som jag är ( i hemlighet såklart) litar jag generellt inte på bilverkstäder men hos min mekonomenmeck ringer iallafall inte mina mest finkalibrerade varningsklockor. Lycka till...

Det handlar mer om verkstaden än skylten på väggen.

Själv har jag valt att åka 11-13 mil för att komma till märkesverkstäder jag litar på istället för verkstadskedjor på närmare håll. Mina själ till märkesverkstad är att dom har oftast bättre koll på fordonstypen, oftast lättare att få hem delar samt har bättre backup från generalagent/tillverkare om det är något som går bet på.

Givetvis "vågar" du serva hos en "allbilsverkstad", kolla bara att dom verkligen går igenom samma saker som märkesverkstaden för, att du betalar för samma tjänst. Därmed inte sagt att en märkesverkstad alltid är bättre, det finns märkesverkstäder i min närhet jag undviker i möjligaste mån, ev kan dom få ta hem delar...om jag har artikelnumret...men som brukar kunna strula till det ändå...

Näe, en Mazda ska ha Mazdaolja, en Volvo risolja osv.

För 15 år sedan hade jag en Subaru Impreza Turbo som jag uppgraderade... fick stå och skära ut byglar osv, för att bygga om bromsarna... när verkstaden ville ha betalt, sade jag att jag inte tog betalt för min lektion...

(Jag pröjsade för en timma, som då kostade 600:-)

Köpte en Citroen 2006, gammal möjlig rallybil (zx 2.0 coupé)... bilfan kukade ur i Vällingby... strax utanför Citroen, åker in och förklarar att jag tror det är generatorn... "-Vi tar 1440:-/tim för kontroll..

(Drog hem bilen och genom en vän slängde jag på en ny generator för 1625:-, mekade utanför hans vekstad, men fick låna den gamla M3:an för att hämta generatorn...)

Jag har bytt olja på min Pajero hos mekonomen i Jkpg, snabbt och bra... 800:- hade brått ner till någon färja.

Jag fattar inte hur man kan vara orolig i Sverige, i dag... med sköna EU regler osv, annat är det här nere i solen: Min vänninas blir blir mosad på en parkering, parkerad. Försäkringsbovarna säger att, det kostar 7000 e att laga bilen... vi ger dig 5! (Här ringer man advokat när synligen normala saker händer...)

Tillbaka
Topp