[OT] Trådlöst ljud

Vänsterbacken

Aktiv medlem
[OT] Trådlöst ljud
Jaha, ot så det smäller om det men here goes: Frun och jag är på g att byta ut gamla stereon från tidigt 90-tal som äntligen håller på att ge upp.

Vad vi vill ha är ett enda system som gör att vi kan lyssna på alla olika källor (internetradio, spotify, mp3 och även tv-ljud) från samma ställe, tanken är att låta datorn vara navet. Vi vill också kunna styra systemet så att vi kan lyssna på olika musik i olika rum, alltså ungarna ska kunna lyssna på sin idol-skit i sina rum, jag vill kunna lyssna på Zeppelin i köket och frun på sitt i vardagsrummet.

Helst ska det vara lätt att rigga och dessutom inte ta bort för mycket pengar från cykelbudgeten heller. Hifi-klubben har ett sånt system (Sonos) som iofs ser ut att vara en skitsnygg lösning men som kostar därefter. Är det nån som känner till nåt billigare alternativ på ett helt paket eller har erfarenhet av att plocka ihop delar själv?

[OT] Trådlöst ljud
Du kan läsa om olika lösningar i tidningen M3 www.m3.se men sonos är att föredra. Audio Pro högtalare och en sjysst nas är ett annat alternativ, men allting med bra ljud kostar pengar. Du vill väl att Zeppelin skall låta bra? Lycka till! C

[OT] Trådlöst ljud
Gary Fisher friend skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kan läsa om olika lösningar i tidningen M3
> www.m3.se men sonos är att föredra. Audio Pro
> högtalare och en sjysst nas är ett annat
> alternativ, men allting med bra ljud kostar
> pengar. Du vill väl att Zeppelin skall låta bra?
> Lycka till! C

Om du råkar ha en iPhone, iPad, Ipod Touch kan man väl dessutom styra Sonos med den istället för att behöva köpa en 4000 kronors fjärr. Vi tänkte köra apple rätt igenom eftersom vi bara har macar hemma, får se hur det fungerar.

[OT] Trådlöst ljud
Gary Fisher friend. Bra tips! Ska läsa in mig på lite på m3.se. Varför är Sonos att föredra, bäst ljudkvalitet eller enkelheten?

cyklariskogen: Precis, iPhone mfl från apple kan styra Sonos, men vi har inte hakat på apple men annars hade det helt klart varit värt att prova!

[OT] Trådlöst ljud
Kan inte annat än rekomendera Sonos. Med eller utan iPhone-styrning… grymt bra. Jag har haft mitt system i drygt tre år nu och är tvärnöjd.

[OT] Trådlöst ljud
Jag har också kollat på sonos men slängt den iden pga pris.
Jag har istället tänkt köpa någon av dessa:
http://www.cyberguys.com/product-details/?productid=12614#page=page-1
http://www.ldlc.com/fiche/PB00046807.html

De installerar sig som ett virtuellt ljudkort på datorn och så kan du skicka ut vad fasen du vill från datorn på det kortet. Tekniskt går det över ditt befintliga (eller ett som de skapar) wifi nät. Trådlöst och smutt.

Digitalt dessutom så om man inte tror på voodoo bör det bli bra kvalitet på ljudet.

Tillbaka
Topp