OT:Trådlöst nätverksproblem

TiTeX

Aktiv medlem
jag har ett trådlåst nätverk som inte alls vill funka,saken är den att ja inte vill dra sladd eftersom att dator står på ovanvåningen och första telejacket sitter på första våningen, lite långt å dra sladd egentligen...

Problemet är att jag får igång internet och kan köra det utan problem, men när jag börjar pilla med inställnignarna, som t.ex att det överföringen ska krypteras, då dör allt och inget funkar. När allt dör så går jag ner, resetar eller startar om router och det funkar till jag börjar pilla med inställningarna...

Det är en ADSL Wireless Router HN294d från Ericsson...

jag har säkert förklarat skitkass men sån e ja...

Jag får intrycket att du fixar inställningarna i trådlösa routern men inte för datorns trådlösa nätverkskort. Om du ändrar i routern måste du göra motsvarande ändringar för nätverkskortet.

Säg till om jag tolkar dig fel, vi ska nog få igång ditt nätverk!

Du måste aktivera kryptering (WEP eller WPA, det senare är att föredra) på både routern och datorn och knappa in samma nyckel på båda ställena. Ibland kan det vara bökigt för att nyckeln ska skrivas i hexadecimalt format på ena stället och ascii-format på andra, men det märker du.. :)

ok, nu funkar det med 64bitars kryptering men bara med den nyckeln som det står om i exemplet som finns med...och det är ju inte så smart att använda en standard sak...men nu ändra jag både på datorn och routern...tack för de Patrik=)...men nu kan du väl komma på varför de bara funkar med exempelkryptonyckeln?;)

Tillbaka
Topp