[OT] Trafikmaktsordningen

John Blaze

Aktiv medlem
Följande är saxat från planka.nu:

=8<================================================================
INTRODUKTION

Man föds inte till bilist, man blir det.

Mobilitet och klass är tätt sammanvävda. Inte bara därför att möjligheten till mobilitet hänger samman med ekonomiska resurser, utan även för att ett samhälle byggt efter dagens mobilitetsparadigm, automobilitet, direkt bidrar till ökade ekonomiska och sociala skillnader.

Alla kan vid en första anblick se att ett samhälle som prioriterar bilism gynnar bilister. Lika tydligt är det att andelen vita, högavlönade män är överrepresenterad bland bilister, precis som motsatsen gäller bland kollektivtrafikanter. Men ett samhälle som prioriterar bilism, och ser evigt ökande mobilitet som ett närmast magiskt framgångsrecept, ökar även skillnaderna mellan sina invånare och sina olika delar på andra sätt.

Trafikmaktsordningen är en hierarki bland trafikslag, med bilen i toppen och kollektivtrafiken, fotgängarna och cyklisterna underst, och tar sig uttryck i att dessa färdmedel tilldelas olika mycket resurser och plats. Med bilen överst i trafikmaktsordningen får vi ett samhälle byggt på automobilitet. En värld där våra liv i alltför stor utsträckning styrs av bilen.

Den här rapporten är skriven för att klargöra hur den rådande trafikmaktsordningen ser ut och vilka konsekvenser den får: ett samhälle byggt på automobilitet är inte bara skadligt i ett ekologiskt perspektiv, det leder även till ekonomisk och social segregering. Genom att belysa problemen med dagens trafikhierarki och skissa på ett annat sätt att planera och hantera rörelse så tror och hoppas vi att vi också kan ge inspiration till lösningar på andra samhällsproblem.

Bilismen ställer oss mot varandra, vem har inte upplevt känslan av att sätta sig i en bil och helt plötsligt bli bilist? Att sätta sig i en bil verkar, för vem som helst, nästan per automatik leda till ett egoistiskt beteende där alla försöker tjäna något på andras bekostnad. Att sätta sig i en bil förvandlar ens medmänniskor (andra bilister, cyklister, fotgängare, kollektivtrafikanter) till hinder. Vem kan inte, med handen på hjärtat, känna igen sig i den aggressiva och konkurrerande själviskheten som bilen producerar hos en? Eftersom detta beteende inte är något vi tycker bör uppmuntras, och eftersom vi är övertygade om att man inte föds till bilist, utan att man blir det, anser vi att risken för att folk blir bilister måste minimeras.

Därför vill vi inte bara ändra på trafikhierarkin och putta ner bilen till botten, utan vi vill ha ett samhälle byggt på helt andra premisser. Ett samhälle där ingen tvingas in i bilism, varken aktiv eller passiv. Ett samhälle där människors tillgänglighet till det de behöver för att tillfredsställa sina behov och begär sätts i första rummet, ett samhälle vi bygger och lever tillsammans, ett samhälle av (lokal)samhällen.

http://planka.nu/nyheter/2009/12/06/trafikmaktsordningen (direktlänk till pdf: http://planka.nu/reports/plankanu_trafikmaktsordningen.pdf)

Edit av the_TnT: Jag orkade inte ens läsa, men ordet cykel finns inte med.

Senast redigerad av en moderator:
Ok, executive summary alltså:

John Blaze skrev:
> Lika tydligt är det att andelen vita, högavlönade män är överrepresenterad
> den aggressiva och konkurrerande själviskheten
> vi vill ha ett samhälle byggt på helt andra premisser.

John Blaze skrev:
-------------------------------------------------------
> Yadda yadda, bilar mördar och fördummar.
> Jag är smart lyssna på mig.

Nej du är en korkad egoistisk människa som inte tänker på andra.

Cykelmaktsordningen tycker jag är ett betydligt mer relevant problem att ta upp här på happy. Unga, vältränade, benrakade män är klart överrepresenterade av de som varje morgon kränker mig upp för en eller annan backe. Någon borde göra något!

John Blaze skrev:
> Alla kan vid en första anblick se att ett
> samhälle som prioriterar bilism gynnar bilister.

Här kan det finnas ett samband.

Oj va snurrigt! rätt så kul däremot. Det är inte varje fredag som börjar med en frustrerad 17årings kompletta funderingar insmetade i sovietretorik.

Tanka sig att vita gubbar som tjanar deg ar i majoritet i bilarna i Stockholm , undrar vad det beror pa... hmmm...

Fast, faktiskt, idealism ar en underskattad tillgang i samhallet. Om inte 17-aringar staller sig upp och har synpunkter och vill forandra, vem ska da gora det?

(Jaja ok 27-aringar da.)

Oskar skrev:
> Jag kan iofs hålla med om att kollektivtrafiken
> gott kunde vara gratis.

Och cyklar!

Består inte kollektivtrafiken förresten ofta av bussar, vilka mördar cyklister?

Oskar skrev:

Jag tycker också att alla som arbetar i kollektivtrafiken skall jobba gratis. Och att alla tillvekare av bussar och tåg skall skänka sina produkter.

Oskar skrev:

Vad du menar är att "någon annan" skall betala.
-Jag håller med dig delvis men "gratis" existerar inte.

Kan man inte slå ihop planka.nu med Pirate bay, det verkar ju vara lite samma andas barn: jag vill ha, men inte betala.

Dom provade att ha gratis kollektivtrafik i Örebro bland annat. Det fungerade inte, milt sagt. Det blev enorma problem med bråk och käbbel när ungdomar och andra kategorier i behov av värmestuga åkte runt varv efter varv i brist på bättre sysselsättning. Tyvärr, för rent ideologiskt tycker jag att det skulle kunna vara en samhällsfunktion som finansieras via skattemedel.

Ett annat problem med gratis kollektivtrafik är att resenärer som är på bekvämlighetsgränsen i dag, kommer att flytta över till bil, samtidigt som folk som i dag cyklar eller går kommer att åka kollektivt mer i stället. Vi får alltså fler bilister och färre cyklister, samtidigt som vi alla får betala mer för det.

En bättre lösning är att föra över alla bilavgifter/skatter på drivmedlen eftersom folk är så puckade att de bara räknar bränslekostnad när de jämför priserna på kollektivtrafiken med att köra bil. Tyvärr kan man inte föra över värdeminskningen på bränslepriserna...

Man ska förstås reklamfinansiera kollektivtrafiken.

Scenariot är då att man får åka gratis, men på bussen så blir man överfallen av TV-shopdemonstratörer som visar fantastiska dammsugare, träningsmaskiner och vibrerande bälten. Självklart står även Mr T längst bak och steker kött i en burk. Man är även tvungen att registrera sin mobiltelefon när man går på bussen som sedan ständigt blir uppringd av telefonförsäljare och på bildskärmar i bussen går Iprenmannenreklamen om och om igen. För att få gå av bussen är man tvungen att fylla en 38-sidig enkät.

JT skrev:
> Man ska förstås reklamfinansiera
> kollektivtrafiken.
>
> Scenariot är då att man får åka gratis, men
> på bussen så blir man överfallen av
> TV-shopdemonstratörer som visar fantastiska
> dammsugare, träningsmaskiner och vibrerande
> bälten. Självklart står även Mr T längst bak
> och steker kött i en burk. Man är även tvungen
> att registrera sin mobiltelefon när man går på
> bussen som sedan ständigt blir uppringd av
> telefonförsäljare och på bildskärmar i bussen
> går Iprenmannenreklamen om och om igen. För att
> få gå av bussen är man tvungen att fylla en
> 38-sidig enkät.

Om Mr T skulle stå och steka kött i en burk på tunnelbanan skulle jag fan åka varje dag. I pity the fool!!!!!

JT skrev:
> Man ska förstås reklamfinansiera
> kollektivtrafiken.
>
> Scenariot är då att man får åka gratis, men
> på bussen så blir man överfallen av
> TV-shopdemonstratörer som visar fantastiska
> dammsugare, träningsmaskiner och vibrerande
> bälten. Självklart står även Mr T längst bak
> och steker kött i en burk. Man är även tvungen
> att registrera sin mobiltelefon när man går på
> bussen som sedan ständigt blir uppringd av
> telefonförsäljare och på bildskärmar i bussen
> går Iprenmannenreklamen om och om igen. För att
> få gå av bussen är man tvungen att fylla en
> 38-sidig enkät.

nejnejnej, bussen stannar mellan varje hållplats i 5 minuter medan det spelas en -jättehög- jingel i bussens högtalare och blinkande bilder av produkter visas på alla bussens fönster (detta är en teknologi som behöver byggas ut, men kan man göra HUD's av bra kvalitet måste ju detta funka!)

Atlas skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kan iofs hålla med om att
> kollektivtrafiken
> > gott kunde vara gratis.
>
> Vad du menar är att "någon annan" skall betala.
>
> -Jag håller med dig delvis men "gratis" existerar
> inte.

Nej, jag förstår att det kostar pengar att driva kollektivtrafik. Vad jag menar är att kollektivtrafiken inte skall vara avgiftsbelagd i direkt anslutning till själva nyttjandetillfället, utan helt och hållet finansierad via skattsedeln.

varför är det bättre att tvinga alla att betala för något som inte alla använder?

vill du vara med och betala min cykel? inte? märkligt..

Vilken skattefinansierad tjänst är ni villiga att ta bort om ni istället vill ha skattefinansierad kollektivtrafik? För jag antar att ni inte vill betala mer skatt, eller?

Jag skulle vara beredd att betala mer skatt för en skattefinansierad kollektivtrafik, fastän jag knappt utnyttjar den. I slutändan skulle det nog bli plus i kassan för många familjer (där fru + barn nu köper busskort). Dessutom skulle kollektivtrafiken kunna fokusera på att transportera folk istället för att bygga murar och hindra folk.

Men för höginkomsttagare som kör bil blir det en försämring.

"vi vill ha ett samhälle byggt på helt andra premisser. Ett samhälle där människors tillgänglighet till det de behöver för att tillfredsställa sina behov och begär sätts i första rummet, ett samhälle vi bygger och lever tillsammans"

+1.

Här kommer en shortlist på mina behov och begär:

Tappkran med julmust.
Telisåkning med liftburen offpist, 700+ höjdmeter.
Årstider som håller vad de lovar.
Stort kulturutbud.
Högt ogenerat läge på landet.
30+ mil singletrack.
50+ mil småkuperad nylagd asfaltsväg, ca 7 m bred.
Internationell storflygplats trafikerad av alla lågprisbolag.
80+ kvadratmil orörd storskog.

Tillgänglighet för mig är ca 15 minuters promenad. Julmusten måste dock finnas inom hemmets fyra väggar.

You fix?

mattel skrev:
> varför är det bättre att tvinga alla att betala
> för något som inte alla använder?

Precis. Västerbron till exempel. Den använder jag väldigt sällan. Eller i alla fall inte jätteofta.

olli skrev:

>
> Här kommer en shortlist på mina behov och
> begär:
>
> Tappkran med julmust.
> Telisåkning med liftburen offpist, 700+
> höjdmeter.
> Årstider som håller vad de lovar.
> Stort kulturutbud.
> Högt ogenerat läge på landet.
> 30+ mil singletrack.
> 50+ mil småkuperad nylagd asfaltsväg, ca 7 m
> bred.
> Internationell storflygplats trafikerad av alla
> lågprisbolag.
> 80+ kvadratmil orörd storskog.
>
> Tillgänglighet för mig är ca 15 minuters
> promenad. Julmusten måste dock finnas inom
> hemmets fyra väggar.
>
> You fix?

Jag tycker du har fått med det mesta. Var skriver jag på?

Man behöver inte inte höja några skatter. Man kan istället avgiftsbelägga privat nyttjande av vägnätet. Eller fullfölja nedmonterandet av Försvarsmakten - jag tycker det känns onödigt att vi betalar för en organisation vars enda förmåga är att administrera sig själv.

Oskar skrev:
> Nej, jag förstår att det kostar pengar att driva
> kollektivtrafik. Vad jag menar är att
> kollektivtrafiken inte skall vara avgiftsbelagd i
> direkt anslutning till själva
> nyttjandetillfället, utan helt och hållet
> finansierad via skattsedeln.

Håller inte med. Jag betalar massor med skatt, men undviker kollektivtrafik och väljer att cykla istället. Varför ska jag då finasiera något som är mindre miljövänligt och mer trafikfarligt än den transportmedel som jag själv får betala för att använda (dvs cykel)?

Oskar skrev:
> Man behöver inte inte höja några skatter. Man
> kan istället avgiftsbelägga privat nyttjande av
> vägnätet. Eller fullfölja nedmonterandet av
> Försvarsmakten - jag tycker det känns onödigt
> att vi betalar för en organisation vars enda
> förmåga är att administrera sig själv.

Här håller jag med dig.

Atlas skrev:
>
> ...
>
> Jag tycker du har fått med det mesta. Var skriver
> jag på?

Jag tänkte att Mr Blazes näsa kunde vara ett bra ställe. Då kan man vara säker på att han ser det.

Oskar skrev:
> Man behöver inte inte höja några skatter. Man
> kan istället avgiftsbelägga privat nyttjande av
> vägnätet. Eller fullfölja nedmonterandet av
> Försvarsmakten - jag tycker det känns onödigt
> att vi betalar för en organisation vars enda
> förmåga är att administrera sig själv.

Typ vägskatt då?

Äh. Inte behöver vi ändra på nånting? Allting funkar väl bra som det gör idag? Det häringa mötet i Köpenhamn tex, det ökar ju bara utsläppen. Nä, vi fortsätter som förr.

Hur är det för mig egentligen? Jag är vit, man och, åtminstone hyfsat, välavlönad. Hur kommer det sig att jag inte är kränkt av att jag inte har någon bil? Är jag socioekonomiskgenusförrädare? Kommer jag att tillhöra de som radas upp mot väggen oavsett vem som gör revolution?

Jag är vit, man, relativt avlönad, kör bil och det nästan konstant för fort. Jag är verkligen ett svin! Ikväll ska jag spöa upp min sambo framför hennes föräldrar lite lagom. Det har hon förtjänat för hon har också bil och kör för fort. När jag tänker efter har hennes föräldrar också bil. Hm... Jag ska ta E18 till Stockholm efter jobbet, någon som har något bra vapen så jag kan spränga alla andra motortrafikanter där?

För bilförare är alltid lika med våldsam, det har jag läst på Internet.

Jag är man. Män spöar kvinnor. Jag spöar inte kvinnor. Alltså är de som påstår att män spöar kvinnor kommunister?

BFS skrev:
> Jag är man. Män spöar kvinnor. Jag spöar inte
> kvinnor. Alltså är de som påstår att män
> spöar kvinnor kommunister?

Näe, slutsatsen är att du inte är en man ;-D

BFS skrev:
> Jag är man. Män spöar kvinnor. Jag spöar inte
> kvinnor. Alltså är de som påstår att män
> spöar kvinnor kommunister?

nä, kommunister spöar kvinnor.

Stewe skrev:
> BFS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är man. Män spöar kvinnor. Jag spöar
> inte
> > kvinnor. Alltså är de som påstår att män
> > spöar kvinnor kommunister?
>
> Näe, slutsatsen är att du inte är en man ;-D

Så då hade mitt horokop rätt iallafall. Jag ÄR lesbisk!

6920Horse20Holding20A20Cat.jpg ht=321

Hela happy kapat av testosteronstinn tokhöger, j*vla töntar, men kom och köp! 10% rabatt hela vintern! Hejjjjja!

Tillbaka
Topp