[OT] Trokarblad

Zooltrix

Aktiv medlem
[OT] Trokarblad
Hösten och regnet är här vilket påminner om att det var länge sedan bäst före datumet gick ut på mina torkarblad. Vad skall man ersätta med? Billigt från Biltema, dyra desingvarianter från Mekonomen, märkesblad från Bosch eller bara originalblad för en smärre förmögenhet?

[OT] Trokarblad
Biltema var testvinnare för några år sen i Vi Bilägare. Om deras kvalitet är jämn nog för att det ska vara pålitligt vet jag inte, men jag tycker att de funkar.

[OT] Trokarblad
Tjena!

Jag kör stenhårt på Boschs Aerotwin.. Ber frugan köpa dom när hon åker till Ullared, kostar 149:-/paret dvs lite lite dyrare än biltemas motsvarande men klart bättre.. Och då tycker jag att biltemas är riktigt bra..

[OT] Trokarblad
Zooltrix skrev:
-------------------------------------------------------
> Hösten och regnet är här vilket påminner om
> att det var länge sedan bäst före datumet gick
> ut på mina torkarblad. Vad skall man ersätta
> med? Billigt från Biltema, dyra desingvarianter
> från Mekonomen, märkesblad från Bosch eller
> bara originalblad för en smärre förmögenhet?

Vad har du för bil?
Har du kollat vad original kostar?
Jag vet att både Ford och Toyota är billigare än Mekonomen och mycket bättre...

Chrille

[OT] Trokarblad
Biltema kostar ca 50:- Märkestorkare kostar ca 200:- och uppåt. Med andra ord kan du byta fyra gånger så ofta för samma pengar. Så bra är inga märkestorkare.

[OT] Trokarblad
Chrills skrev:
> Zooltrix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hösten och regnet är här vilket påminner om
> > att det var länge sedan bäst före datumet
> gick
> > ut på mina torkarblad. Vad skall man ersätta
> > med? Billigt från Biltema, dyra
> desingvarianter
> > från Mekonomen, märkesblad från Bosch eller
> > bara originalblad för en smärre
> förmögenhet?
>
> Vad har du för bil?
> Har du kollat vad original kostar?
> Jag vet att både Ford och Toyota är billigare
> än Mekonomen och mycket bättre...
>
> Chrille

Jag kör en V70 -04 med lagom sönderblästrad vindruta efter 22000 mil... Har ingen vidare koll på vad Volvo tar för sina torkarblad men jag misstänker att de inte är billigast i klassen.

//Martin

[OT] Trokarblad
fastforward skrev:
> Biltema kostar ca 50:- Märkestorkare kostar ca
> 200:- och uppåt. Med andra ord kan du byta fyra
> gånger så ofta för samma pengar. Så bra är
> inga märkestorkare.

Tjena!

Till min lilla bil kör jag med vanliga klassiska blad och Bosch även där.. Jag betalar 69:- paret för bladen.. Jag kan lova dig att dom är långt mer än 20:- bättre än biltemas blad.. Jag tror inte du har kört med ett par riktigt bra torkarblad på riktigt länge.. Det ÄR stor skillnad..

[OT] Trokarblad
Jag har inte längre någon bil så jag kanske inte borde säga något :D Men under den tid jag hade det fick jag åsikten att marknaden är uppdelad i bra och dåliga torkarblad.
De bra är de som fungerar. Några skillnader mellan dessa bra märkte aldrig jag. (Eller kanske brydde jag mig inte tillräckligt mycket för att lägga märke till nyanser.)
De dåliga är de övriga. Alltså de som skiljer sig från de bra.
Alltså mest prisvärda är det billigaste paret som fungerar.
Med andra ord torkarbladtillverkning inte raketforskning. En massa tillverkare tillverkare ungefär lika bra torkarblad. Eller sätter de bara sitt namn på? Finns det några kinesiska katalogtorkarblad...?

[OT] Trokarblad
På Swedol säljs Trico NeoForm (för ca 150-200:-) och som är väldigt bra. De rekommenderar jag verkligen. De är av den där nya typen som är bara en böjd gummiaktig historia utan leder.

[OT] Trokarblad
Kneecap skrev:
> fastforward skrev:
> -----
> > Biltema kostar ca 50:- Märkestorkare kostar ca
> > 200:- och uppåt. Med andra ord kan du byta
> fyra
> > gånger så ofta för samma pengar. Så bra är
> > inga märkestorkare.
>
> Tjena!
>
> Till min lilla bil kör jag med vanliga klassiska
> blad och Bosch även där.. Jag betalar 69:- paret
> för bladen.. Jag kan lova dig att dom är långt
> mer än 20:- bättre än biltemas blad.. Jag tror
> inte du har kört med ett par riktigt bra
> torkarblad på riktigt länge.. Det ÄR stor
> skillnad..

Var tusan hittar du Bosch-blad för 69:- paret?

Jo, jag har testat det mesta på min bil eftersom jag jämt kör med 3 olika sorters torkare samtidigt:
*Bak sitter det en konstig specialkoppling så att jag måste köra med Mitsubishis egna torkare.
*Fram till vänster är bladet ganska långt så Biltemas funkar inte - det blir för dåligt tryck längst upp. Där kör jag med märkestorkare för 200:- styck, f.n. Trico NeoForm.
*Fram till höger kör jag Biltema.

Visst, Trico är bäst men inte 150:- bättre än Bilteman till höger. Mitsu-bladet bak är som biltema ungefär.

[OT] Trokarblad
Jag betalar gärna 69:- paret för ett par Bosch blad, vart hittar du det?

//Martin

Kneecap skrev:
> fastforward skrev:
> -----
> > Biltema kostar ca 50:- Märkestorkare kostar ca
> > 200:- och uppåt. Med andra ord kan du byta
> fyra
> > gånger så ofta för samma pengar. Så bra är
> > inga märkestorkare.
>
> Tjena!
>
> Till min lilla bil kör jag med vanliga klassiska
> blad och Bosch även där.. Jag betalar 69:- paret
> för bladen.. Jag kan lova dig att dom är långt
> mer än 20:- bättre än biltemas blad.. Jag tror
> inte du har kört med ett par riktigt bra
> torkarblad på riktigt länge.. Det ÄR stor
> skillnad..

[OT] Trokarblad
Trokarblad?

Nåväl, en kollega på gamla jobbet köpte biltemas på väg hem en regnig eftermiddag för några år sedan. 3 mil enkel väg och torkarna var slut innan han hann hem. Reklamerade såklart dessa nästa dag och fick ett par lika dana. Även de trasiga följande dag. Det fick mig att inte köpa biltemas torkarblad. Kanske de bättrat på kvalitén sedan dess. Man får väl anta det.

[OT] Trokarblad
jag har aldrig haft det nöjet att köpa "trokarblad" på Gekås (ullared är en by), men va fan, biltemas funkar. Har aldrig haft några större bekymmer med dom, dock har jag ju haft många italienare så man får passa på och köpa sig en låda med säkringar...

[OT] Trokarblad
fastforward skrev:
------------------------------------------------------
> Visst, Trico är bäst men inte 150:- bättre än
> Bilteman till höger.

Om tricobladet är ett i plast och gummi medan biltema har metallskelett så har jag svårt att tro att du inte tycker att det är värt prisskillnaden om du kör en dag då det är snöblandat regn och ett par minusgrader.

Om Zooltrix polerar sin ruta och skaffar blad utan metallskelett så kommer han klara hösten med regn, slask, snö och allmännt tråkväder bättre än dom som är lika snåla som mig.

[OT] Trokarblad
captain8track skrev:
> jag har aldrig haft det nöjet att köpa
> "trokarblad" på Gekås (ullared är en by), men
> va fan, biltemas funkar. Har aldrig haft några
> större bekymmer med dom, dock har jag ju haft
> många italienare så man får passa på och köpa
> sig en låda med säkringar...

Tjena!

Fullt medveten att butiken heter GeKås.. Men det betyder inte att alla andra vet det.. Regel nummer 1 inom retorik: Anta att alla du ska prata till är kompletta idioter.

Har faktiskt aldrig behövt byta säkring på nån av mina italienare... Chevan däremot har nog käkat en trettio säkringar..

[OT] Trokarblad
Kneecap skrev:
> captain8track skrev:
> -----
> > jag har aldrig haft det nöjet att köpa
> > "trokarblad" på Gekås (ullared är en by),
> men
> > va fan, biltemas funkar. Har aldrig haft några
> > större bekymmer med dom, dock har jag ju haft
> > många italienare så man får passa på och
> köpa
> > sig en låda med säkringar...
>
> Tjena!
>
> Fullt medveten att butiken heter GeKås.. Men det
> betyder inte att alla andra vet det.. Regel nummer
> 1 inom retorik: Anta att alla du ska prata till
> är kompletta idioter.
>
> Har faktiskt aldrig behövt byta säkring på nån
> av mina italienare... Chevan däremot har nog
> käkat en trettio säkringar..

Sorry är skadad av för många år i Falkenberg, med folk som går upp i atomer om man råkar säga Ullared istället för Gekås...

75orna har en tendens att tröska säkringar om man har torkarna, fläkten och radion igång samtidigt. Två åt gången...

[OT] Trokarblad
Tjena

Har aldrig ägt en 116.. Risken är rätt liten att jag kommer göra det också.. 105 blir det nästa gång.. Om det inte blir en boxer till..

[OT] Trokarblad
Eller så lämnar man in rutan på vaxning med någon nano-historia hos någon bilglasgubbe så spelar det ingen roll vilka torkarblad man har, man behöver nästan aldrig använda dom. Skulle man använda dom så fungerar vilka som helst.

Tar dock lite tid att vänja sig vid att inte behöva använda torkarna, dessutom så är det starkt vanebildande vilket kan vara bra att veta när det kostar ju 300-500kr per år. En del av dessa pengar sparar man in på spolarvätska som knappt behövs när rutan är så ren hela tiden... bla bla bla

Tillbaka
Topp