När jag har vinterturat har det varit så enkelt att vallningsfritt ger för dåligt fäste för att kunna dra pulka, helt enkelt. Stighudar/ickerskins på för jämnan, och dom fäster dessutom dåligt på fiskfjällen och det är lätt att det hamnar snö i klistret.
Att tina isiga stighudar är skittråkigt, och såhär ska man inte göra, stackarn fick klister på stighud-sidan och då glider det helt enkelt inte, inte alls.
För när man har varit ute ett antal dagar så är det inte så roligt med isiga stighudar längre, som försöker kana av, oavsett om man spänner fast dom både fram och bak, så behövs det klister.
Jag har brukat ta med fästvalla i alla fall och smörjt på lite improviserat, värma vallan nära kroppen en stund, smeta ut, jämna till med kork.
Jättesvårt med fiskfjäll men det funkar hjälpligt, fästet blir bättre och man kommer över den magiska gränsen att man faktiskt kan gå utan stighudar utan att lida samtidigt som man kan glida i varje steg!
Men att vara ute på tur har ju sina goda stunder också :)
Anledningen att jag har turat på vallnignsfritt är att det är det enda som går att hyra.
Summa sumarum så glider dom för dåligt för att åka på, och fäster för dåligt för att dra med
Och bara för att man vallar så måste man ju inte göra det hur seriöst som helst, det är turskidåkning och inte längdskidåkning det handlar om, antar jag :)
Men det är så skönt att få lite glid i varje steg..
MVH / Tomas