(OT) Turskidor, vallningsfria

• Trådstartare Trådstartare BFS
  • Start datum Start datum

BFS

Aktiv medlem
Eftersom jag varit snäll hela året tänkte jag införskaffa ett par vallningsfria turskidor. Har tittat lite på Åsnes och de har ju två modeller QS (vallningsfria), ett par Amundessen för drygt 3000 och ett par andra (minns inte namnet) för under 2000. Nån som vet skillnaden (förutom att de dyrare har hel stålkant)?
Nån som har tips på andra bra vallningsfria turskidor? Tips mottages tacksamt.

BFS skrev:
-------------------------------------------------------

> Nån som har tips på andra bra vallningsfria turskidor? Tips mottages tacksamt.

Det finns inga bra vallningsfria turskidor. ;)

Spannet spelar ju föga roll efter en tung ryggsäck på ryggen, var beredd på att åka på "fiskfjällen" för jämnan.

DIRAVI: Eftersom jag är lat och har läst att de faktiskt inte är så dåliga (att slippa Roderossa överallt är inte dumt) funderar jag ändå på ett par vallningsfria. :)

baggy: Jag har tänkt dra pulka, så spannet lär inte påverkas av packningen.

bigmollo skrev:
> Vad du än gör, köp inte otursskidor!
Jo men det är nog lätt hänt med den rubriken: Re:(OT)Turskidor

BFS skrev:
> baggy: Jag har tänkt dra pulka, så spannet lär
> inte påverkas av packningen.

Jag har dragit pulka i fjällen med 1,2 3 och nån gång alla 5 knotten i pulkan.

Mina skidor hade då lite för hårt spann, ganska okul i vissa lägen, så hellre för mjukt spann (hade iofs inte fiskfjäll, men principen gäller nog ändå).

Utan otur är det som gäller, och med stålkant. :)

dans: Det är lite det som är kruxet. Inga har dem hemma så jag kan prova. Har hellre grepp än glid.

Om kravet på vallningsfria beror på att du inte kan vallatekniken så kan man lära sig att valla. Om det beror på annat så har jag inget svar.

Min egen erfarenhet efter flertalet vinterturer genom bland annat Sarek med pulka är att de vallningsfira funkar bäst när man exempelvis åker med eller utan ryggsäck och tyngden/trycket kommer uppifrån, men med ett stort drag från en pulka bakom gör att man inte får lika bra fäste. Jag har provat ett par olika typer av vallningsfria skidor för att jämföra att det inte var mina skidor som inte var anpassade för mig eller att det var sämre kvalitet på belagen.
Det är en erfarenhet som jag även verkar dela med flera andra när vi disskuterat för/nakdelar med vallningsfria sidor med eller utan pulka. Om detta är inbillning eller ej vet jag inte, men i vinter kommer jag att köpa turskidor som ska vallas för fäste.
Vare sig du ska ha vallningsfria eller ej rekommenderar jag ett par korta kickerskins som komplement de dagar då ingen valla eller "fiskfjäll" får fäste.
Fisher, Rossignol, Alpina har också flera modeller med turskidor.

Totteman: Valla kan jag hjälpligt, men det är ingen favoritsysselsättning. Det är "svårt" att valla när snön håller så olika temperatur under dagen (sol/skugga etc). Jag vill inte stanna och valla när det blir annan snö.

twinser: lurigt om det funkar sämre med pulkdragning. Ett par korta hudar har jag faktiskt funderat på också. De funkar ju på "allt". Har kollat lite på Fischer E99 men ska söka på de andra också.

När jag har vinterturat har det varit så enkelt att vallningsfritt ger för dåligt fäste för att kunna dra pulka, helt enkelt. Stighudar/ickerskins på för jämnan, och dom fäster dessutom dåligt på fiskfjällen och det är lätt att det hamnar snö i klistret.

otur.jpg ht=544

Att tina isiga stighudar är skittråkigt, och såhär ska man inte göra, stackarn fick klister på stighud-sidan och då glider det helt enkelt inte, inte alls.
För när man har varit ute ett antal dagar så är det inte så roligt med isiga stighudar längre, som försöker kana av, oavsett om man spänner fast dom både fram och bak, så behövs det klister.

Jag har brukat ta med fästvalla i alla fall och smörjt på lite improviserat, värma vallan nära kroppen en stund, smeta ut, jämna till med kork.
Jättesvårt med fiskfjäll men det funkar hjälpligt, fästet blir bättre och man kommer över den magiska gränsen att man faktiskt kan gå utan stighudar utan att lida samtidigt som man kan glida i varje steg!

tur.jpg ht=544

Men att vara ute på tur har ju sina goda stunder också :)

Anledningen att jag har turat på vallnignsfritt är att det är det enda som går att hyra.
Summa sumarum så glider dom för dåligt för att åka på, och fäster för dåligt för att dra med

Och bara för att man vallar så måste man ju inte göra det hur seriöst som helst, det är turskidåkning och inte längdskidåkning det handlar om, antar jag :)
Men det är så skönt att få lite glid i varje steg..

MVH / Tomas

Senast redigerad av en moderator:
Det tar nån halvminut att skrapa bort och stryka på ny valla, de få ggr det behövs.

Jag uppfattar att det fungerar bra att på morgonen valla för lite varmare än vad det faktiskt är, då brukar man kunna åka flera timmar utan att göra något åt fästet, sen brukar fästet öka med temperaturen, men samtidigt brukar vallamängden minska med milen. Frammöver eftermiddagen när temperaturen börjar sjunka är det dags för kvällsvalla. När fästet på den börjar svika är det dags för sömn.
Ibland, med stora temperaturskillnader kan det behövas nåtyt fler vallabyte, men å andra sidan är de få minuter man lägger på vallning ingenting mot de många minuter man tappar på usla skidor, förutom vad det gör för humöret.

Det är i princip inget jobb alls att se över vallningen vid rastningarna.

Jag har ett par vallningsfria Åsnes Rago (samma som Amundsen) som jag tycker funkar väldigt bra på tur med ryggsäck, men jag kan tänka mig att det inte blir lika bra att dra pulka med. Åsnes 'fellelås' verkar vara bra för det, om man ska tro norrmännen på fjellforum iaf. Jag skaffade ett par Ingstad med fellelås i våras men har inte testat än, börjar bli sugen :)

BFS skrev:
> Totteman: Valla kan jag hjälpligt, men det är
> ingen favoritsysselsättning. Det är "svårt" att
> valla när snön håller så olika temperatur
> under dagen (sol/skugga etc). Jag vill inte stanna
> och valla när det blir annan snö.
>
> twinser: lurigt om det funkar sämre med
> pulkdragning. Ett par korta hudar har jag faktiskt
> funderat på också. De funkar ju på "allt". Har
> kollat lite på Fischer E99 men ska söka på de
> andra också.

Jag (och brorsan) kör på Fisher E109. Är rätt tung och ofta med tung ryggsäck så jag valde de lite bredare. Körde i flera år med att valla skidorna, men bor man som vi i tält en vecka eller mer är det ett elände med valla, vallaväck, få stighudarna att fästa, olika temperaturer som du skriver osv.

Köpte dessa vallninsfria Fischer E109 Crown
http://www.fischer-ski.com/en/products_nordic_ski.php?show=detail&id_product=18540
och är grymt nöjd med dem. Visst, det är inget superglid, men enkelt och smidigt. Stighudar av på är inga problem, inget klister som slutar fungera. Bästa bytet jag gjort. Brorsan bytte två år efter mig "vallningsfria är för amatörer", osv...men jag tror han blev less på att alltid ligga på efterkälken. Med dessa behöver jag ej heller lika ofta använda stighudarna, fungerar i ganska bra lutning.

42Hz skrev:
> Finns det inte trådar om skidåkning på
> utsidan.se?

nej nej nej, inte utsidan! Börjar man en liknande tråd där blir det snart 57 sidor med krig om vallningsbart mot vallningsfria, och instruktioner för hur man bygger en turbindning från en colaburk och en gitarrsträng som väger bara 30.7495038g :)

Vallningsbart:
+Lite bättre glid->Mycket snabbare i flacka nedförsbackar
+Lite högre snittfart under åkning
-Måste lära sig att valla (kan vara ett riktigt stort minus)
-Tar tid att valla i början av dagen
-Omvallning under dagen
-Humörspåverkande när det krånglar

Vallningsfritt
+Det är bare å åk
+Sällan några problemfören
-Kan behöva lite "anti-klabb-spray" men det tar inte mycket tid
-Humörspåverkande när det krånglar

Brasklapp: Jag tolkar turskidor som något man använder för flerdagarsskidturer i ospårad fjällterräng.

Efter att ha åkt tre turer i grupper med blandade skidor är jag övertygad om att totalåktiden under en vecka (åktid + fixartid) är samma för båda skidtyperna. Man får välja efter vad man själv tycker är viktigt, och det vet man inte innan man har provat ordentligt. Parametrar som skulle påverka mitt val: kompisarnas val, årstid, plats, skiderfarenhet, vallningserfarenhet (egna och kompisarnas).

Du får göra som de flesta, köp och hävda att dina är bäst.

DIRAVI skrev:
> Det beror ju på, skall du åka på skidorna eller
> skall du gå på dem?
>
> För dem som går på skidor fungerar
> vallningsfria ;)

Tja, med full packning är man ju inte Gunde Svan direkt, så det är nog en blandning mot gående med full packning och skidande med dagtursäck ;-)

Men visst, det är ju inte som att åka korrekt vallade skidor. Bara väldigt mycket enklare, och det fungerar för mig.

Brad skrev:
> nej nej nej, inte utsidan! Börjar man en
> liknande tråd där blir det snart 57 sidor med
> krig om vallningsbart mot vallningsfria, och
> instruktioner för hur man bygger en turbindning
> från en colaburk och en gitarrsträng som väger
> bara 30.7495038g :)

Varför kom jag att tänka på happytrådar om DIY LED-lampa :)

Själv har jag vallningsofria skidor och har börjat titta på stighudar som komplement. Vilka stighudar skall man ha och finns det några som inte kostar som ett par nya lagg?

rikard skrev:
> Vilka stighudar skall man ha och finns det några som
> inte kostar som ett par nya lagg?

Jag vet inte om de är bäst men mitt val till turskidor skulle nog bli

http://northstar.se/prod_show.php?art_no=1bdmetervara_50
+
http://northstar.se/prod_show.php?art_no=2_backcountry_std_tip
+
http://www.wildsnow.com/tips/skin_tail_fix.html Tips från den fruktade Utsidan. Med nya hudar har jag inga problem men nu är mina inte nya längre. Jag kommer nog att komplettera med system 2 inför nästa tur.

Slutar nog på 700-750 kronor. Northstar har något billigare kit om du struntar i fastspänningen bak.

Brad skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns det inte trådar om skidåkning på
> > utsidan.se?
>
> nej nej nej, inte utsidan! Börjar man en
> liknande tråd där blir det snart 57 sidor med
> krig om vallningsbart mot vallningsfria, och
> instruktioner för hur man bygger en turbindning
> från en colaburk och en gitarrsträng som väger
> bara 30.7495038g :)

Jäklar vad intressant, har du länken? Något om att bygga turbindningar åtminstone, allvarligt?

Jag har problem med för mjukt spann på mina turskidor, greppvallan nöts bort väl snabbt. Men ändå glider de bättre än de vallningsfria jag prövat, och är tysta. Jag lutar iallafall åt att köpa nya vallningsbara skidor, vallningsfria verkar ha sina fördelar helt klart, men jag tror inte jag skulle stå ut med dem i längden. Jag tjorvar hellre med vallor och får potentiellt bättre åkegenskaper. Men för hårt spann verkar ju inte kul...

Lasse skrev:

> Slutar nog på 700-750 kronor. Northstar har
> något billigare kit om du struntar i
> fastspänningen bak.

bra tips. Att det finns på löpmeter gör ju att jag kan labba ihop nåt eget utan större ekonomisk risk. tackar.

När jag letade stighudar för flera år sedan lyckades jag inte att hitta smala hudar till bättre priser utomlands men det kan ju ha ändrat sig. Jag gissar att det inte är så många nere i Europa som åker ospårat i relativt flack teräng med enstaka branter uppför.

Illeberg: med stighudar på blir det ju att gå hela tiden (vilket det iofs kommer att bli till största del). Det skulle vara väldigt skönt att kunna glida fram lite i steget där det går. Vallade vallningsfria skidor (usla) har jag testat i skidspår och där räckte ju inte fiskfjällen. Men det är ju mest ospårat jag tänkt gå. "för dåligt för att åka på, och fäster för dåligt för att dra med" låter negativt. Så dåligt även i ospårat? Fin bild, förresten (den utan stidhudar runt en termos). :)

DIRAVI: det tar inte lång tid att valla om. Jag tycker bara att det är skittråkigt och undviker det gärna. Och eftersom det lär bli mest gåtempo så klarar jag mig (iaf till en början) utan maximal fingertoppskänsla och fart.

lappen: Det låter bra på det sätt jag trott. Inte optimalt men enkelt och nog bra. Iallafall till turer med ryggsäck. Knepigt.

Brad: Åsnes 'fellelås' såg helt klart intressant ut, men hade ju inga fästen för QS-skidorna (skulle ju vara praktiskt att köpa "fel" skidor och rätta till med ett par fellelås). Du får ta och testa och komma med utlåtande!

42hz: säkert. :)

Lasse: Rätt tolkat. Det blir fjäll och skog ospårat. jo, jag får köpa ett par oavsett modell och bli frälst. :)

BFS skrev:
> Illeberg: med stighudar på blir det ju att gå
> hela tiden (vilket det iofs kommer att bli till
> största del). Det skulle vara väldigt skönt att
> kunna glida fram lite i steget där det går.
> Vallade vallningsfria skidor (usla) har jag testat
> i skidspår och där räckte ju inte fiskfjällen.
> Men det är ju mest ospårat jag tänkt gå. "för
> dåligt för att åka på, och fäster för
> dåligt för att dra med" låter negativt. Så
> dåligt även i ospårat? Fin bild, förresten
> (den utan stidhudar runt en termos). :)

Det jag menar är att om man ska dra pulka utan stighudar så får man använda fästvalla oavsett, fiskfjäll räcker inte. Med fästvalla går det dock rätt bra, dock så försvinner väl lite av poängen med vallningsfritt då!
Och det är svårt att få stighudar att sitta bra över fiskfjällen, risken är att det kommer in snö under och det är inge roligt :)

Dom gånger jag har dratt pulka på turskidor har det varit ospårat och kallt, varierande före..

Jag brukar alltid vara den som är mest entusiastisk att dra av stighudarna och åka skidor istället för att gå, man får preparera med fästvalla för att det ska funka, på dom åsnes rago medfiskfjäll jag har provat!

Om jag skulle köpa ett par turskidor, så skulle jag, utifrån mina erfarenheter (4 vinterturer med tält, totalt 17 nätter), köpa skidor som ska vallas..
Tyvär så är det ju så mycket billigare att hyra, på den icket vinstdrivande uthyrnignen på IKSU här i umeå, så det blir nog vallningsfritt dom kommande turerna också, som det ser ut!

Och jag har ingen överdriven erfarenhet av pulkdragning med vallnings-skidor, så jag är inte helt säker hur rätt jag har.

lleberg skrev:
> Det jag menar är att om man ska dra pulka utan
> stighudar så får man använda fästvalla
> oavsett, fiskfjäll räcker inte.

Jag har en helt annan uppfattning, ganska fräscha Fischer E99 Crown (dvs vallningsfria) hade fullgott fäste för pulkatur genom Sarek.

Gissningsvis har du två problem:
1. Utslitna fiskfjäll på hyrskidor som har gått rätt mycket (jag har hört RYKTEN om att Åsnes inte är så bra på vallningsfritt, har inga källhänvisningar alls).
2. Är du studenttunn? Kan vara svårt att trycka ner belagen, sätt på en ryggsäck med lite lagom vikt om du inte har det redan. Tio kilo kan göra gott även på vallningsbara skidor och det är skönt att kunna byta vantar, reglera kläderna osv. utan att koppla loss och öppna pulkan.

Var finns dom tyska testerna? Sida efter sida med diagram med N/mm för olika delar av spannet, släppvinklar vid olika standardiserade snökvaliter, glid, buller dB, brotttester, hur stålkanterna håller skärpan, sjunk i lössnö, kurvradier ...

lleberg skrev:
>
> Det jag menar är att om man ska dra pulka utan
> stighudar så får man använda fästvalla
> oavsett, fiskfjäll räcker inte. Med fästvalla
> går det dock rätt bra, dock så försvinner väl
> lite av poängen med vallningsfritt då!
> Och det är svårt att få stighudar att sitta bra
> över fiskfjällen, risken är att det kommer in
> snö under och det är inge roligt :)

Jag har också fått snö under stighudarna och det är inte alls kul (även om det inte är lika katastrofalt på topptur). Valla på vallningsfritt var ju det jag hade tänkt undvika genom att köpa ett par bra vallningsfria...

> Dom gånger jag har dratt pulka på turskidor har
> det varit ospårat och kallt, varierande före..
>
> Jag brukar alltid vara den som är mest
> entusiastisk att dra av stighudarna och åka
> skidor istället för att gå, man får preparera
> med fästvalla för att det ska funka, på dom
> åsnes rago medfiskfjäll jag har provat!
>
> Om jag skulle köpa ett par turskidor, så skulle
> jag, utifrån mina erfarenheter (4 vinterturer med
> tält, totalt 17 nätter), köpa skidor som ska
> vallas..

Har sett ett par Fischer E99 (för min vikt) på Blocket. Kanske är det såna jag ska börja med.

> Tyvär så är det ju så mycket billigare att
> hyra, på den icket vinstdrivande uthyrnignen på
> IKSU här i umeå, så det blir nog vallningsfritt
> dom kommande turerna också, som det ser ut!
>
> Och jag har ingen överdriven erfarenhet av
> pulkdragning med vallnings-skidor, så jag är
> inte helt säker hur rätt jag har.

Du har ju faktiskt åkt skidor med pulka, så lite erfarenhet måste man ju säga att du har. :)

Tillbaka
Topp