[ot] Tvättmaskin

[ot] Tvättmaskin
Vår Miele - har glömt namnet, -tronic nånting, tror jag - har fungerat oklanderligt i 20 år. 4-5 olika, ganska fulla tvättar i veckan. Programmen ger bra resultat, särskilt för skjortor och fintvätt, tycker jag.
Novatronic W143, om jag minns rätt.

Senast ändrad:
[ot] Tvättmaskin
Det var länge se'n man hörde om Goldstar!
Men LG är alltså en arvinge till detta?

LG-gruppen är ett sydkoreanskt konglomerat som har sitt ursprung i Lak Hui Chemical Industrial Corp. som bildades år 1947. År 1952 blev Lak Hui det första sydkoreanska företag att etablera sig i plast-industrin. 1958 etablerades GoldStar Co. Ltd. som i många år tillverkade konsument-elektronik som t.ex. bilstereo-produkter. På den sydkoreanska marknaden använde man sig även av engelska ordet Lucky som liknade uttalet av "Lak Hui". År 1983 gick Lucky och Goldstar samman och bildade "Lucky Goldstar" som sedermera förkortades till LG.

[ot] Tvättmaskin
Detta "recept" har jag fått tips om.

fyra matskedar bikarbonat med fyra matskedar vatten, som du rör ihop till en smet som du häller i doseringsfacket. Samtidigt häller du fyra deciliter ättika i trumman. Sen kör du en tom maskin på hög värme.

[ot] Tvättmaskin
Vi fick tipset att aldrig ha luckan stängd mellan tvättarna och köra en tom tvätt i 95 grader en gång i månaden.
Vi har de senaste 3-4 åren dragit ut tvättmedelfacket helt ur maskinen efter avslutad användning och problemet med gegg och svartmögel i tvättfacket/tvättmedelslangen är borta.

Avkalkning är förstås bra att utföra med jämna mellanrum. Citronsyra eller bikarbonat + ättika fungerar bra och fräshar upp trumman.

Rengöra pumpfiltret några ggr/år är också bra. Ibland hamnar små spikar och annat där.

Senast ändrad:
[ot] Tvättmaskin
Det blir nog en LG. Pratade med en servicetekniker idag bara för att få bekräftat att det inte är lönt att reparera min 14 år gamla electrolux. Och på frågan om han skulle välja en Cylinda eller LG om han inte hade något annat att välja på så svarade han "då hade jag nog valt LG". :)

[ot] Tvättmaskin
Det där med bikarbonat + ättika förstår jag inte? Blir ju bara koldioxid-bubbel av det, de tar liksom ut varandra? När jag var liten blandade vi det i en flaska och satte i en kork och väntade på poffet
🍾

[ot] Tvättmaskin
Det där med bikarbonat + ättika förstår jag inte? Blir ju bara koldioxid-bubbel av det, de tar liksom ut varandra? När jag var liten blandade vi det i en flaska och satte i en kork och väntade på poffet
🍾
IMG_1341.webp

[ot] Tvättmaskin
🍾
HAc + NaHCO3 = > CO2 + Na+ + Ac- + H2O. Man kommer att öka mängden Acetat Ac-. Dvs man ökar halten av den jon som skall bilda ett komplex med kalciumjonen i kalket (läs lösa upp kalket).

[ot] Tvättmaskin
HAc + NaHCO3 = > CO2 + Na+ + Ac- + H2O. Man kommer att öka mängden Acetat Ac-. Dvs man ökar halten av den jon som skall bilda ett komplex med kalciumjonen i kalket (läs lösa upp kalket).
Spelar det nån roll om syftet är att motverka doft eller bara om man vill lösa kalk då?

Större delen av Sverige har ju inga enorma problem med just hög kalkhalt.

[ot] Tvättmaskin
Vår 20 år gamla Asko ska få nya vibrasjonsdämpare och balansfjädrar efter 20+ år. Byter själv. Reservdelsgubben sa att dom här gamla maskinerna är värda att hålla liv i, de nya är inte alls lika bra. Har aldrig varit problem med den förut så han kan ha rätt. Fast han tjänar ju mer på att sälja delar än att jag köper ny maskin någon annanstans med.

Torktumlaren som är lika gammal har inte använts lika mycket, den har en liten designmiss och det är att överhettningsskyddets återställningsknappa inte är åtkomligt från utsidan. Tänkte passa på att borra ett hål när jag ändå måste ta ner den från tvättmaskinen.

Senast ändrad:
[ot] Tvättmaskin
Jag som varit dum, och det är vi alla, men kanske kan det här vara värt att berätta. Hellner-kallingar med merino var till att börja med assköna, men tycktes inte hålla. Fel på varan, tänkte jag länge. Nä, förmodligen inte! Såg i förrgår på tvättmedelspaketet - Neutral - att det EJ ska användas till kläder med ull.
Vet inte, kanske tvättmedlet innehåller någon för ull skadlig enzym eller så.

[ot] Tvättmaskin
Jag som varit dum, och det är vi alla, men kanske kan det här vara värt att berätta. Hellner-kallingar med merino var till att börja med assköna, men tycktes inte hålla. Fel på varan, tänkte jag länge. Nä, förmodligen inte! Såg i förrgår på tvättmedelspaketet - Neutral - att det EJ ska användas till kläder med ull.

Så är det nog. Enzymer funkar inte bra på ull

[ot] Tvättmaskin
All ull har alltid krävt annat tvättmedel. Vanliga tvättmedel är för starka. Det är väl högstadie-hemkunskap? Trist om det tagit några plagg att lista ut det.

[ot] Tvättmaskin
Minns inte enzymer från mitt högstadium, men en hel del andra otrevliga typer.
Jag minns att jag var stolt över att ha lagt mina träningskläder i rätt tvätt-korg när jag var i 15-årsåldern. Jag hade garanterat inte koll på lämpligt tvättmedel för ull i alla fall. :)

När jag tvättar mina fårskinn plockar jag något bland hår-schampo-hyllan i duschen. Huruvida det fungerar med merinoulls-kallingar får den samlade expertisen här i tråden uttala sig om.

[ot] Tvättmaskin
"moderna" yllekläder går bra i 40 grader fintvätt. (om tvättrådet säger så) men det finns säkert saker som bara ska köras på 30 grader ull-tvätt.
Fast oavsett brukar maskin gå bra. Men man får välja program efter tvättråd.

Ylle faller inte i småbitar direkt av vanligt tvättmedel heller, men det dödar materialet lite varje gång så är ju ett onödigt sätt att slita på kläderna.

[ot] Tvättmaskin
Jag har försämrat, krympt merinoulltröjor för vardagsbruk i 40 grader fintvätt, så numera är det handtvättprogrammet 30 grader som gäller för dessa. (Bosch serie 8, så en bra maskin.) Däremot tål min elastiska luvtröja i ull från Houdini fintvätt.

[ot] Tvättmaskin
Ska man tvätta yllekläder i tvättmaskin?
Ja
Krymper de inte ihop till babystorlek då?
Nej
Åtminstone inte om du tvättar i tvättmaskinens ylleprogram

"moderna" yllekläder går bra i 40 grader fintvätt. (om tvättrådet säger så) men det finns säkert saker som bara ska köras på 30 grader ull-tvätt.
I min maskin är ylleprogrammet på 40°
ylleprogram-png.608029

och maskinens ylletvättprogram är Woolmark-godkänt
woolmark-png.608030

och ännu inga som helst problem med ngt av allt det jag har tvättat i den, inte endast ylle.

[ot] Tvättmaskin
Temperaturen gör krympningen. Medlen äter yllet. Men om ylletråden är inflätad i ett annat material, såsom polyester, klarar det sig bättre.

[ot] Tvättmaskin
I min maskin är ylleprogrammet på 40°
I moderna maskiner så brukar 40 grader vara betydligt lägre än 40 grader. Temperaturer som anges är tvättar lika rent som om man hade tvättat i den temperaturen men tack vare smarta sätt att rotera trumman och pumpa vattnet så kan temperaturen vara betydligt lägre och spara energi. Vet inte om det är orsaken till olika erfarenhet men skulle kunna vara. Har lärt mig att tvätta strumpor och kalsonger i bakteriedödande program då och då numera då 60 grader på min maskin inte blr 60 grader.

[ot] Tvättmaskin
Minns något om att den angivna temperaturen bara varar en "omgång". Även om det kanske funkar med 40 grader är det nog inget jag skulle rekommendera. 'Ska inte yllekläder behöva heller, så som materialet är.

Tillbaka
Topp