[OT] Tvinga mig till att jobba skift...

Hammer

Ny medlem
Dags för mig att ventilera lite.....

Jobbar inom industri som en planerare, tjänteman, dagtid....

Har en bebis hemma som är 16 dagar gammal idag.

Kommit tillbaks till jobbet efter mina pappadagar och dom pratar om att jag och min kollega ska borjar jobbar i skift eftersom projektet ligger efter och kunden vill se att vi göra någonting åt detta.....

Problemet är att 75% av drivning och planering vi gör behovs dagtid... och vi kommer att går ner från 2 stycken som jobbar kl.7 till kl.18 mån-fre samt är tillgängligt via jour telefon dygnet runt..... till en som är här 6-14 och den andra 14-24 (e.m. skift ledigt fredag).

Kommer också att går back med runt 5000-7000kr i månaden eftersom övertids behov kommer att minskas...

Jag har mina barn varrannnan vecka, samt en spädbarn hemma....... detta suger stort....

Visst skulle jag göra vad som helst för firman och projektet, men att gå i skift kommer f.m. killen inte räcker till under dagen.... medans e.m. killen kommer att sitter och rulla tummarna 50% av tiden...

Ska ha möte med chefen imorgon.... men om jag ställer mig tvärt imot detta, blanda in facket osv. antagligen riskerar jag att råka illa ut vid nästa varsel...... har precis kommit igenom en varsel där 10% av tjänstemännen fick åker hem.......

Känns kass att man är en schackpjäs i deras korporate bullshit program..........

Rant over!

Skit, lider med dig.

Vad göra? Jo till att börja med: Uppdatera ditt CV, lägg indet på monster och dylika sidor och börja se dig om. Det skadar inte att kolla runt och det är bra att röra på sig ibland. Lycka till!

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Grattis till barnet!

+1!

Det finns saker som är viktiga och så finns det saker som är viktiga på riktigt!

Men det är klart det suger. Som glitch säger, uppdatera CV't och kolla runt lite. Sen försök få mötet med chefen att bli konstruktivt och inte gå in i skyttegrav direkt, sånt brukar aldrig bli bra vare sig på kort eller lång sikt. Lättare sagt än gjort kanske, vet inte vilken kultur ni har på företaget, hur chefen osv, men det är mitt väldigt generella stalltips.

låter som att det viktiga för kunden är att se att ni gör åtgärder, så mitt förslag är att du och din kollega kommer med ett bättre förslag som är bättre både för projektet och för er. Presentera sen detta för chefen på ett säljande & positivt sätt.

Vad gäller att du förlorar pengar på minskad övertid så är det inte ett argument du kan använda mot chefen, snarare tvärtom. Att få jobba övertid är inte tänkt som en förmån utan som ett nödvändigt ont om man tittar på reglerna för det.

Grattis!

Visst är det surt. Förklara din situation för chefen. Försök oxå att se det hela från hans sida, vilka argument du skulle använda och de beslut du skulle fatta om du var i hans skor. Det har flera syften. Kanske att du blir lite mer ödmjuk för hans situation och får lättare att diskutera fram en lösning? Om inte annat så kan du förbereda dig med motargument och konstruktiva förslag som löser hans problem utan att du hamnar i en permanent oönskad situation. Och som sagts ovan, konfrontation med överlydande är sällan bra. Han kommer säkert inte backa om du inte erbjuder honom en hedervärd reträtt. Kan var ett läge när det är värt att ladda med alla retoriska knep man kan uppbåda. Förbereda sig mer än vanligt alltså och hoppas på det bästa.

Dessutom: "Det bara ett jobb" som min förra chef sa när jag körde på lite för hårt. Det finns viktigare saker. Speciellt när man har småttingar.

Lycka till!

Den andra killen gillar skift och att han ska vara ledigt på fredagar...

Kanske ett vinkel skulle vara att jag jobbar dagtid och ta jour telefon, medans min kompis jobbar skift....

Då har vi ett kompromis som skulle fungerar lite bättre för min hemma situation, samt för företåget och projektet.

Det som är surt, är att teknikerna och andra avdelningarna som skulle verkligen minimera förseningen jobbar inte skift och kommer inte att göra det..... det är ett politisk drag för kunden och ingenting annat....

Hur som helst.... ska se om vi kan hitta en mellan lösning.... en som går dagtid + jour varje vecka, och en som gå skift.....

Kan tillägga att innan barnet kom så var jag på jobbet 11-13 timmar varje dag.... plus jour vid problem......

Visst är det kul!

Visst kan det vara surt att behöva jobba skift om man normalt jobbar dagtid, men det låter åtminstone som om det är under en begränsad period.

Sen det där med att du går back med 5000 - 7000 på minskad övertid, det är dumt att bygga sin ekonomi på att man jobbar övertid. Så länge det inte är en del av din ordinarie lön så kan du aldrig vara säker på att du har den inkomsten.

ja skift suger verkligen. men tyvärr har man nästan inget att säga till om när det gäller 2-skift.
du kommer ju att få skift tillägg det är ju alltid nåt.

Tänk på att när din anställning ändras är arbetsgivaren skyldig till att komma till en ny förhandling. Här ska du givetvis ta upp ditt inkomstbortfall etc. Tänk på att om du ska jobba skift så är kortare arbetsvecka en vanlig kompensation. Om du ska gå med på försämrade arbetsvilkor ska du givetvis ha något tillbaka. Du ska absolut inte bara gå med på att börja jobba skift utan kompensation.

Vilket kollektivavtal tillhör du? Du ska även ha ersättning för arbete på obekväma tider (om inget annat framgår där)

Även om du inte vill blanda in facket officiellt så kan du rina och prata med dem och be om råd.

Lycka till och grattis till barnet.

Löste sig på sätt o vis... tack för alla tips.

Jag gick inte med på att jobba skift, men hittade en mellan lösning, där kollegan jobbar 2-skift nu och jag dagtid...

Detta är fortfarande inte bra.... eftersom jag är nu själv på fm och måste stannar tills kl.19 efter kollegan kommer kl.14 för att köra ikapp detta jag inte hinna med på fm.

nästa vecka bli vi 2 på fm och ingen på em.... så jag antar att jag få jobbar tills kl.22 för att få allt gjört som ska värje dag....

politik suger.... kunden nöjd, kollegan nöjd, eftersom han har fått gå ner i timmarna (metallare) och få bra ersättning.... samt ledigt fredagar.
Medans jag... jobbar mer nu än vad jag gjörde innan...!

det är bara att bita ihop.....

Tack för tips, och gratulationer..... Lillemannen är helt underbar...

Hammer.

Du slipper ju flytta ifrån hembygden, på ett tag? Är ju ingen som tvingar dig leva över dina tillgångar. (Känner mig så där omöjlig, som man kan vara när det gäller avfolkningen inöver/ uppöver..)

först grattis till barnet!!

Ursäkta mig men du verkar vara en rätt gnällig rackare.. Skiften du pratar om är inte värst påfrestande och om ni har ett projekt som ni inte klarar av ja då måste ni lösa det.

och så gnäller du på att du kommer få mindre betalt för att ni inte kommer så mycket övertid. Du räknar alltså din inkomst inkl övertiden. Ja då är det ju något som är fel.. om skiften gör att ni får mer gjort och ni får mindre övertid, ja då kommer du ju spendera mer tid med dina barn då du kommer jobba färre timmar totalt.

bara för du är tjänsteman betyder det inte att du inte är immun mot skiftarbete.

ryck upp dig.

//
Från en tjänsteman som just nu sitter och jobbar 18:00-07:00 med 7mil till jobbet och gravid fru hemma

Tillbaka
Topp