[OT] tweaka en transistorradio Panasonic GX300

kais01

Aktiv medlem
hallå allvetande forum.
återfann min tonårsradio i föräldrahemmet, en klassiker som betingar hyggliga priser på ebay. tänkte dock inte sälja den, utan den passar rätt bra i köket... : )

den funkar, men inte nätdelen. med batteridrift nimh 4x1,3 volt tycker jag den ändå är lite tamare i ljudet än jag minns den. när man slår på loudness dröjer det ett antal sekunder innan den kommer igång, tolkar det som möjlig strömbrist? ja, spänningen är ju också lägre än standardbattterier 4x1,5 volt. vad nätdelen gav vet jag inte.

men hade en fundering om man skulle driva den med två 18650 2x4,1 volt istället? min fråga är om någon expertkunnig på området kan upplysa om det kan finnas risker med det, eller om det är lugnt?
.
5B2F52FE-0D06-4F01-98AB-50AC410F6B5E.jpeg

Borde ju gå att driva den via någon typ av transformator/strömadapter förutsatt att den ger ungefär samma spänning som batterierna.

Har själv just renoverat upp en gammal Sailor R109 marinradio för att ha som köksradio.
sailor-r109.jpg

Används egentligen väldigt sällan men gillar ändå att ha den för att hedra dem (SR:s Mats Nileskär och Lars Aldman) som inspirerat in musiksmak.

(får se när jag börjar köra en Nagra SNST som pod-spelare istället för mobiltelefonen : )
228087d1301644536-nagra-vi-now-8-channels-nagra_snst1.jpg

//j

Senast ändrad:
tack för intressanta uppslag. kan förstås också laga nätdelen. det finns ingen annan ingång än 220 volt.

när det begav sig hade jag den oftast stationär i pojkrummet, men nu följer den med lite runtom i huset.

så batteridriften uppskattas. frågan var om man vågar försöka med dryga 8 volt istället för 6 ?

Jag hade varit lite försiktig med så pass mycket högre spänning på en så gammal pryl. Fulladdat blir det väl närmare 8.4 V.

Har du testat med "vanliga" batterier som ger 1.5 V? Bara för att se om det verkligen är spänningen som är problemet. Elektronik åldras ju trots allt.

jo det är nog lite bättre med vanliga batterier. fast de är visst inte lika strömstabila som nimh, så vid drift är det inte säkert spänningen skiljer särskilt.

en mellanvariant kan ju vara ett 18650 i ena batterifacket, och två nimh i det andra : )

lycka, har du alltså en likadan : ) ?

så här i efterhand kan man väl säga att denna klassiska panasonic-radio är en av dem som tidigt sjuttiotal inleder trenden som efterhand leder till bergssprängare. designad för ungdomar mera än det som dittills funnits för gubbar. scantic, grundig, b&o och sådana.

min gx300 blev inte jättemycket använd, den kom att ställas åt sidan och ersättas något år senare av en annan blivande klassiker, jvc 9465. lär ha producerats ett tiotal år, bara en sån sak. betydligt fulare men med helt annan ljudkvalitet. än idag är den närmast imponerande. mitt exemplar har varit igång i alla år, senaste 20 åren i vårt garage. en njutbar nostalgitripp varje gång jag sätter på den.

vore kul om panasonicen kunde tweakas till lite mer välljud den med...
8F90B4A9-8D13-4A1B-979F-6EEAAD7E6D92.jpeg

.

Nope, min är en monsterbergsprängare som jag hittade nu när jag hade husesyn inför mina kattkompisars inflyttning. Den köptes 1981 i Södertälje.

Testa en omgång alkaliska kvalitetsbatterier 4x1.5v. Blir ljudet och loudness bättre då eller är det barndomsminnet som sviker. Först då vet du ju om du har ett bekymmer eller inte.

Fö är 5x1.2 6V vilket är vad den vill ha så ett sånt batteripack hade jag siktat in mig på.

Jag hade varit lite försiktig med så pass mycket högre spänning på en så gammal pryl. Fulladdat blir det väl närmare 8.4 V.
+1

Har du testat med "vanliga" batterier som ger 1.5 V? Bara för att se om det verkligen är spänningen som är problemet. Elektronik åldras ju trots allt.
+1
jo det är nog lite bättre med vanliga batterier. fast de är visst inte lika strömstabila som nimh, så vid drift är det inte säkert spänningen skiljer särskilt.
I en vanlig radio är det ju förstärkaren som drar mest, så test med friska, nya, batterier och med låg volym, eller varför inte med en tillfälligt inkopplad 6V batterieliminator (krokodilklämmor i batterilådan).
Ett ytterligare alternativ kan vara engångs 1,5v R6/AA Lithium-batterier, de har i verkligheten liite högre spänning, ~1,6V/cell tror jag, men de kostar en hel del

en mellanvariant kan ju vara ett 18650 i ena batterifacket, och två nimh i det andra : )
Funkar inte, åtminstone inte rakt av eftersom en 18650-cell är mkt större än en R6/AA-cell
220px-Liion-18650-AA-battery.jpg

Siffrorna 18650 är cellens mått: diameter 18mm längd 65mm
Den Li-ION-cell som har samma strl som en R6/AA-cell kallas 14500 https://www.kjell.com/se/produkter/...rier/14500-li-ion-batteri-37-v-800-mah-p32061
Men eftersom en 14500-cell är så pass liten behöver den en annan laddare jmf med 18650, både vad gäller själva batterihållare och laddström, men det finns laddare som klarar det

Jag har ett liknande problem med en radio med display, den har också 4st R6/AA-celler och den drar så pass mkt ström att engångs batterier tar slut alldeles för snabbt,
och displayen lyser inte med NiMH-batterier.
Jag provade då med 2st 14500 Li-ION-celler + 2st "dummyceller", det funkade bra men de tog slut ännu snabbare, radion är ju så pass modern (CMOS-kretsar) att den högre spänningen inte innebär ngn risk i praktiken.
Därför har jag nu gått över till laddningsbara "riktiga" 1,5V-batterier, det är LiPO-celler i 14500-strl som har elektronisk reglering på 1,5V
De innehåller endast lite lägre energi jmf med laddningsbara NiMH-celler, vilket gör att de räcker tillräckligt länge för mig
Batteri_Kentli_Eneloop.jpg

Från: http://lygte-info.dk/review/batteries2012/CommonAAcomparator.php
Test: https://lygte-info.dk/review/batteries2012/Kentli AA PH5 3000mWh (Blue) UK.html

Men de kostar en hel del och kräver en speciell laddare, jag köpte mina Kentlibatterier i ett paket med laddare på ebay

I detta fallet skulle jag ändå börja med att kolla upp om problemet verkligen har med spänningen att göra

tack för seriös genomlysning håkan!

ja spänningen var min fråga, om man vågar pröva gå upp. och vad det eventuellt ger.

allmän försiktighet är ju bra, men vad är egentligen marginalen i det här fallet, och vad som eventuellt går sönder om det blir för mycket. kan killgissa att det inte är själva den ändå måttliga ökningen av spänningen som är problemet, utan den ökade ström, belastning och värme den kan medföra om krämar på? vet inte mycket om detta, därav min fråga.

1,6 volt engångs lithium har i min värld inte varit så strömkapabla, men kan ju haft otur. de håller iaf vilospänningen uppe länge, även när de är slut och inte går att använda. kan absolut vara värt att prova.

18650 i batterifacket är användbarare än det låter : ) radion tar två stycken d-celler på rad i vardera två fack och det finns adapters där man utåt sett har två sådana d-celler på rad, men som tar en styck18650 inne i sig. är ju också lätt att bygga själv om inte annat.

lipo låter intressant!

testkörde åter med fyra alkaline 1,55, kanske lite tydligare tillslag på loudness men fortfarande bortåt sju sekunders fördröjning. förbättrat ljud? tveksamt.

öppnade sedan radion, säkringen på nätdelen intakt, hihi. inte mätt trafon, men den är märkt KGDJB

18650 i batterifacket är användbarare än det låter : ) radion tar två stycken d-celler på rad i vardera två fack och det finns adapters där man utåt sett har två sådana d-celler på rad, men som tar en styck18650 inne i sig. är ju också lätt att bygga själv om inte annat.
Var jag fick R6 från förstår jag inte, att en såpass gammal radio har större batterier borde jag ha tänkt på,
då faller ju anledningen till att skaffa reglerade 1,5V R6-batterier

Personligen skulle jag ändå försöka med en yttre spänningskälla, åtminstone för att bli säker på att 1-2V mer löser problemet och inte skapar nya...

när tid gives tar jag på förslag härovan och på prov kopplar in ett femte och kanske sjätte nimh, ser vad som händer.

hade varit bra att veta vad den inbyggda nätdelen levererade:)

tänkte lite återkoppling kunde vara på sin plats:)

kört panasonicradion fortsatt på nimh-batterier. alkalinebatterier gjorde ingen särskild skillnad för ljudet, så drog slutsatsen att strömkapacitet mera än spänning var viktigare.

men ljudet har faktiskt blivit bättre med tiden, efter motion av volymkontrollen. den verkar i vissa lägen begränsande med visst inslag av skrap, och de lägre frekvenserna kommer fram bättre om man som sagt motionerar den lite.

den här formen av bafflad högtalare mår bra av både visst stöd bakifrån,
och kan tyckas lite konstigt; att stå nära en bänkkant.

sen har ju radiostationen viss betydelse. den hårt komprimerade signalen på p4 gör ju varje musiklyssning till en fattig upplevelse.
.

Ett tips om man gillar gammal elektronik. Ibland riktigt intressant. (kanalen Techmoan alltså, men lyckades inte länka till kanalen)

Tillbaka
Topp