OT. Ugnen har fått spader

Långochreslig

Aktiv medlem
Finns säkert många kunniga här på forumet som kan hjälpa mig.

Electrolux/Elextrohelius spis , ca 10 år gammal. Induktionsplattorna och ugnen styrs via en touch display, plattorna fungerar perfekt men ugnen går inte att starta. Eller rättare sagt ibland går den att starta men oftast inte. När ugnen väl är i gång går det inte att byta program eller temp för då stänger den ner sig och går sedan inte att starta på flera dagar.

Har provat att göra rent display samt koppla i och ur strömmen (propparna till alla faserna är OK).
Nästa steg är att ringa ut en servicetekniker men det svindyrt.

Bryta ström och hålla den strömlös en timme är värt att prova, det har fixat min induktionshäll ett par gånger när den fått spel efter att ha blivit fuktigt av överkokande vatten i kastrull. Men, det verkar du redan har provat.

Men, om du inte låtit den vara strömlös ett par timmar, prova igen.

Dax att hosta upp med klöver då.
EP service, som Elux servicebolag heter numera kan säkert lösa problemet, men frågan är om det är lönt med deras tim-och resevdelsdebitering.

Jag hade fel på temp-givaren i ugnen, kunde googla mig till vad felet var men vågade inte ge mig på att byta den själv. Kostade runt 1500-2000kr att fixa, mha en tekniker som kom hem till mig. Med tanke på att en ny ugn av liknande modell kostat runt 4500kr så var det rätt dyrt. Men å andra sidan har den fungerat felfritt i några år efter detta. Så i efterhand kändes det prisvärt att laga den då jag i övrigt var nöjd med ugnen.

Har du skruvat isär och kollat elektroniken? Det kanske är liknande problem som denna med oxidation i kontakterna? 10år i tuff miljö kan ju ställa till det.

Långochreslig sa:
Finns säkert många kunniga här på forumet som kan hjälpa mig.

Electrolux/Elextrohelius spis , ca 10 år gammal. Induktionsplattorna och ugnen styrs via en touch display, plattorna fungerar perfekt men ugnen går inte att starta. Eller rättare sagt ibland går den att starta men oftast inte. När ugnen väl är i gång går det inte att byta program eller temp för då stänger den ner sig och går sedan inte att starta på flera dagar.

Har provat att göra rent display samt koppla i och ur strömmen (propparna till alla faserna är OK).
Nästa steg är att ringa ut en servicetekniker men det svindyrt.

Jag är rätt säker på att Electrolux service har fast prissättning på reperationer utanför garanti i Sthlm, Gbg och Malmö. testa ringa kundtjänst?

Tillbaka
Topp