Ot: Vad är grejen med havremjölken ?

Nä. Det är inget fel på den. Fungerar även om man laktosintollerant och om man ogillar arla. Helt oki smak - troligen nyttigare än mjölk dessutom.

Ett av mina barn är havremjölksjunkie. Jag får lura i henne vanlig mjölk ibland. Man kan ju inte växa upp utan att dricka mjölk, det vet ju alla. Själv föredrar jag öl och vin.

marr sa:
mikipedia_ sa:
marr sa:
Bengt-re sa:
Nä. Det är inget fel på den. Fungerar även om man laktosintollerant och om man ogillar arla. Helt oki smak - troligen nyttigare än mjölk dessutom.

På vilket sätt är den nyttigare än mjölk?

Ojoj en till fredagstråd tidigt i veckan?

Mitt yrke till trots, så är jag mest nyfiken faktiskt. Sett mycket reklam men lite fakta i fallet :p

Mehh jag harju redan öppnat påsen och tagit fram skålen, byter ut middagen tänkte jag göra oxå? Blir ju besviken nu?

marr sa:
Bengt-re sa:

På vilket sätt är den nyttigare än mjölk?

Inget mättat animaliskt fett. Så borde vara bättre på det viset. Havren i sig är ju också bra för blodfetterna om jag inte minns fel. Brukar ha den i te och i matlagning - inte wow, men no cow iaf!

Snuten sa:
Ett av mina barn är havremjölksjunkie. Jag får lura i henne vanlig mjölk ibland. Man kan ju inte växa upp utan att dricka mjölk, det vet ju alla. Själv föredrar jag öl och vin.

Gissa varför jag ibland testar.... hmm den finns i huset likssom.

Grädde är gott i dess flesta former.
Mjölk är vidrigt, det går bra att växa upp helt utan :)

Dricker chokladversionen som säkert inte är bra alls.

Med tanke på vilket skitföretag arla verkar vara gillar jag idén med havremjölk, även om jag inte testat.

Raggamuffin sa:
Grädde är gott i dess flesta former.
Mjölk är vidrigt, det går bra att växa upp helt utan :)

Dricker chokladversionen som säkert inte är bra alls.

Fast är det gott behöver det inte vara nyttigt? Äckligt och onyttigt är fail på riktigt....

Dinmorsa sa:
1liter havremjölk = 10% havre ?
Vad fan är resten?
Tappa upp en liter vatten. Häll i en deciliter havre. Klart!
Inte riktigt så lätt men inte långt ifrån.
(Och det är inte nytt. Havremjölk och mandelmjölk har man gjort sedan man uppfann havre och mandel....)

Förr var det typ bara ufobutiker och new-agebutiker som hade den här typen av mjölk, men nu verkar coop ha ett redigt sortiment med alternativ mjölk. Cashewmjölk, mandelmjölk, kokosmjölk, rismjölk, sojamjölk och några fler.

Lillgammal sa:
Förr var det typ bara ufobutiker och new-agebutiker som hade den här typen av mjölk, men nu verkar coop ha ett redigt sortiment med alternativ mjölk. Cashewmjölk, mandelmjölk, kokosmjölk, rismjölk, sojamjölk och några fler.
Förr gjorde man den själv om man skulle vara ute i naturen några dagar och inte hade portabel kyl och frys med d:o elverk.
Visst surnar de i värmen, men inte alls så fort som mjölk...

Jag dricker mycket mjölk. Hade kunnat tänka mig vegetariska alternativ om de hade smakat bra, men tyvärr tycker jag inte det. Eftersom mjölk är min primära proteinkälla också, funkar inte havremjölk (som mest består av kolhydrater) så bra. Sojamjölk är lite bättre, men inte heller bra.

Däremot tycker jag att t ex glass på havrebas funkar bra.

Potatismos sa:
Måste upp till affären och köpa ett paket havremjölk nu och testa. Återkommer med en kort review :-)

Det finns olika sorter. De smakar lite olika. Ganska äckliga tycker jag. Lite som mjöl i vatten. Sojamjölk är godare, men min mage flippar av det.

Snuten sa:
Potatismos sa:
Måste upp till affären och köpa ett paket havremjölk nu och testa. Återkommer med en kort review :-)

Det finns olika sorter. De smakar lite olika. Ganska äckliga tycker jag. Lite som mjöl i vatten. Sojamjölk är godare, men min mage flippar av det.

Testat rismjölk? Annars är mandelmjölk riktigt gott

Man säljer en produkt som man marknadsfört mot en kundgrupp (veganer) som är extremt högljudda med sina åsikter och därigenom lyckas sprida marknadsföringen vidare.

Senast ändrad:
Havremjölk är fin i frukostsmoothies och har lång hållbarhet. Dricker den inte oblandad men det gör jag knappt med vanlig mjölk heller.

Havreglass är rätt god.

Havregrädden är dock hemsk att använda i mat, sötsliskig och oljig med otrevlig spretande smak. Undvik.

pme sa:
Oskar sa:
Lillgammal sa:
För att bajsnödiga människor behöver samtalsämnen under fikarasten, ligger i linje med påhittad glutenintolerans.

Behöver man inga samtalsämnen om man inte är bajsnödig?

Jag brukar undvika samtal när jag är bajsnödig.
Däremot är havremjölk helt ok. Utom i kaffe/the!

iKaffe från oatley är god i kaffe. Funkar riktigt bra till matlagning oxå. Lasagne , pannkakor etc. Smakar likadant som om hade gjort det med mjölk.

För mig kvittar det men damen undviker mjölk på alla sätt.

Har man barn med komjölksallergi och vet vad det innebär, så förstår man att alternativ "mjölk", havre, soya eller nötmjölk är en förutsättning för ett normal liv. Som dryck, i mat, som yoghurt, grädde o dyl.

Snuten sa:
Potatismos sa:

De hade bara något mandelbaserat (dyr var den också), det blev ingen.

json88 sa:
Har man barn med komjölksallergi och vet vad det innebär, så förstår man att alternativ "mjölk", havre, soya eller nötmjölk är en förutsättning för ett normal liv. Som dryck, i mat, som yoghurt, grädde o dyl.

Fast antalet barn med komjölksallergi kan väl inte ha ökat i samma takt som havremjölken har gjort de senaste månaderna? :)

Min ena bror är allergisk mot mjölkprotein, så jag har haft möjlighet att testa många olika mjölksubstitut under många år.

Mandelmjölk är godast att dricka av de mjölkalternativ jag har provat,
förutom till havregrynsgröt då är havremjölk godast.
IMHO, förstås.

/Håkan

Blev sugen så tog ett glas efter kvällens cykelrunda.

Bilagor

• IMG_20160531_203517.jpg
    IMG_20160531_203517.jpg
    207.5 KB · Besök: 57
Tillbaka
Topp