Ot: Vad är grejen med havremjölken ?

Oatly skriver själva "wow no cow"
Och "milk lobby"

Havre och soya och mandel Dryckerna
LIKNAR mjölk till utseende och konsistens.

Innan jag startade tråden, var jag minde på läst om innehållet i havremjölk/dryck

Kollade sedan på paketet och det står 1liter dryck innehåller 10% havre..
Då skrev jag tråden ..

Och tänker nu.. Varför inte bara kalla den juice som allt anna heter som inte är mjölk

Snart kommer väl havreläsk ?

Will you carbonate??

Eftersom den inte är pressad vore juice ganska opassande. Havrenektar möjligtvis, som såndär läskig multivitamindryck.

Eller bara havredryck som det ju faktiskt heter..?

Enklast är ju förstås att vara mindre skitnödig men det har jag förstått är svårt för de flesta.

Kollar man i SAOB så verkar ju ordet mjölk för växtsaft vara belagt iaf från 1600-talet så vi kan nog lägga ner det där med att mjölk bara skulle vara något som djur producerar.

Mjölksaft eller Chylus är den vätska som i växter och svampar transporterar näringsämnen mellan cellerna. Vätskan kan vara mjölkaktig, men även av annan färg eller klar. Beroende på från vilket träd mjölksaften kommer har den olika benämningar:

json88 sa:
Har man barn med komjölksallergi och vet vad det innebär, så förstår man att alternativ "mjölk", havre, soya eller nötmjölk är en förutsättning för ett normal liv. Som dryck, i mat, som yoghurt, grädde o dyl.

True that. Fast vi försöker undvika soja, inte så bra för småbarn. Men jag är tacksam för alla skrikiga veganer som pushat fram no cow produkter för i princip alla tillfällen. Har dock inte testat i White Russian...

Dinmorsa sa:
Oatly skriver själva "wow no cow"
Och "milk lobby"

Havre och soya och mandel Dryckerna
LIKNAR mjölk till utseende och konsistens.

Innan jag startade tråden, var jag minde på läst om innehållet i havremjölk/dryck

Kollade sedan på paketet och det står 1liter dryck innehåller 10% havre..
Då skrev jag tråden ..

Och tänker nu.. Varför inte bara kalla den juice som allt anna heter som inte är mjölk

Snart kommer väl havreläsk ?

Will you carbonate??

Ähh.. det är oki. Drick om du gillar det - annars låt bli. Typ. Det smakar have och är väl typ halvnyttigt.

Å så blev visst det "bra-för-miljö/ko" alternativet inte så bra som det verkade...

Maybe wow no cow är mer passande...havren i företagets produkter kommer från svenska fält, men gödslet innehåller kött och benmjöl från slaktade djur, det bekräftar företaget som tillverkar gödseln för SVT:s undersökande program ”Dold”.
Cecilia Sjöholm, kommunikationsdirektör vid Oatly säger att de inte försöker mörka någonting bara för att vi inte varit tydliga med att vår gödsel innehåller kött och benmjöl från slaktade djur.

//Källis

Källis sa:
Å så blev visst det "bra-för-miljö/ko" alternativet inte så bra som det verkade...

Maybe wow no cow är mer passande...havren i företagets produkter kommer från svenska fält, men gödslet innehåller kött och benmjöl från slaktade djur, det bekräftar företaget som tillverkar gödseln för SVT:s undersökande program ”Dold”.
Cecilia Sjöholm, kommunikationsdirektör vid Oatly säger att de inte försöker mörka någonting bara för att vi inte varit tydliga med att vår gödsel innehåller kött och benmjöl från slaktade djur.

//Källis

Det är väl bättre att använda avfallet av den del av djur som vi inte vill använda som föda. Inte direkt så att djuren föds upp primärt för benmjöl och skit.

Vill man inte bidra till en industris restprodukter så är det bara att köpa den variant som inte är ekologisk.

BjornR sa:
Källis sa:

//Källis

Det är väl bättre att använda avfallet av den del av djur som vi inte vill använda som föda. Inte direkt så att djuren föds upp primärt för benmjöl och skit.

Vill man inte bidra till en industris restprodukter så är det bara att köpa den variant som inte är ekologisk.

Det är absolut inget fel att Oatly använder den gödsel man gör ekologisk eller ej. Det är ju det att Oatly "slår sig för bröstet" med slogan "wow no cow" på sina produkter vilket kanske inte riktigt stämmer fullt ut.

edt: stavning

//Källis

Senast ändrad:
Kanske avhandlat men hörde att på det sättet som mjölk produceras idag så innehåller den alltid könshormon från korna vilket påverkar även oss människor. Vill man inte ha i sig det så är vegetariska alternativ som gäller.

Tillbaka
Topp