OT/ vad dricker eller äter du nu?

Ikväll blev det ölprovning. Vi var två som bjöd på våra farovirter samt några nya öl. Dessa blev det till slut. Det blev en trevlig kväll till slut. :) Inte allt för många besvikelser utan mest överraskningar.

olprovning.JPG ht=544

Disclaimer: kan var något påverkad när jag skriver detta meddelande.

Den där Crémant de Bourgogne av Geisweller (stavn?). Svårt... För att inte vara Champagne är det ok, men det finns riktig vara för en dryg hundring till som är såå jävla mycket bättre. Sen har jag druckit lite finbira, men det hör ju inte hemma i den här tråden...

Har druckit en Wetsmalle Trappist Tripel och en Trappistes Rochefort 8 ikväll.

Ny värld för mig det här med öl så ursäkta om jag ställer en dum fråga. Ett tjut med mycket fällning kan ju vara fint och dekantera, så att man slipper "gruset". Men inte dekanterar man öl eller hur? Den där TR 8 hade duktigt med jästfällning (inte den hårda typen, utan mer som deg), men jag lät det följa med ner i glaset. Tänkte att det sitter väl en hel del smak i de där små klumparna. Rätt eller fel?

cornas skrev:
-------------------------------------------------------
> Har druckit en Wetsmalle Trappist Tripel och en
> Trappistes Rochefort 8 ikväll.
>
> Ny värld för mig det här med öl så ursäkta
> om jag ställer en dum fråga. Ett tjut med mycket
> fällning kan ju vara fint och dekantera, så att
> man slipper "gruset". Men inte dekanterar man öl
> eller hur? Den där TR 8 hade duktigt med
> jästfällning (inte den hårda typen, utan mer
> som deg), men jag lät det följa med ner i
> glaset. Tänkte att det sitter väl en hel del
> smak i de där små klumparna. Rätt eller fel?

Välkommen till en ny värld ;-)
Jästfällningen kan man antingen låta med ner i glaset eller undvika att den åker med när du häller upp ölet i ( ett korrekt såklart ) glas. Men det ska inte vara klumpar. Kan ha stått för kallt kanske?
Servera den inte för kall. Smaakerna framträder inte alls lika bra när den är kall.

Tack Nypan! Skumt det där med klumparna. Alltså, ölen var riktigt riktigt bra, så det var inget fel på den. Jag läste på flaskan och såg att det stod typ 12 grader och tänkte att fine, det är som vanligt vitt plonk. In med det på nedersta hyllan någon timma. Men flaskan var såklart för liten för att passa i det vanliga flaskstället, så jag ställde den bland mjölken. Lesson learned.... Om jag ska dricka ett vin som jag vet att det är mycket fällning i, då låter jag det stå upprätt någon timma så att fällningen lägger sig i botten. Antar att jag skulle gjort samma sak med ölen?

Btw, tack alla för en grym tråd!

cornas skrev:
> Tack Nypan! Skumt det där med klumparna. Alltså,
> ölen var riktigt riktigt bra, så det var inget
> fel på den. Jag läste på flaskan och såg att
> det stod typ 12 grader och tänkte att fine, det
> är som vanligt vitt plonk. In med det på
> nedersta hyllan någon timma. Men flaskan var
> såklart för liten för att passa i det vanliga
> flaskstället, så jag ställde den bland
> mjölken. Lesson learned.... Om jag ska dricka ett
> vin som jag vet att det är mycket fällning i,
> då låter jag det stå upprätt någon timma så
> att fällningen lägger sig i botten. Antar att
> jag skulle gjort samma sak med ölen?
>
> Btw, tack alla för en grym tråd!

Jo, det är standardtipset för att få fällningen att sjunka ner.

Ska ölen ligga på 12 grader räcker det nog med mindre än en timme i kylen.

Men fällningen i en öl är ju lite mer som i ett "mellanlagrat" vin. Den har varken satt sig i flaskan eller kristalliserats. Ska man ändå låta fällningen lägga sig? I exempelvis en Weissbier, så vill man ju ha med fällningen för att den bär med sig mycket smak/fruktighet...

Som jag har förstått det så är det en smaksak huruvida man vill ha med fällningen i glaset eller ej. Jag brukar försöka att inte få med bottensatsen ner i glaset, för att sedan dricka den för sig.

Mariestads Old Ox

Är inte så förtjust i Mariestads annars, men den här tycker jag är bra. Ganska lättdrucken, men med mycket smak.

ska just ta mig en Kärnor och protien+ macka från fazer med lite motzarella på efter ett gäng vin å sherry i gott sällskap å en en halkig tur hem på cykel så sov gott

cornas skrev:
> Ridge, Lytton Springs 2005

Dräggel dräggel...

Blev ett par glas Kim Crawford Sauv Blanc förut. Inte pjåkigt alls.

Côtes-du-Rhône (nr 2011) till wallenbergare med sås, rårörda lingon och pressad potatis. Trevligt vin och trevlig kombination, men det vin jag har hemma som jag har mer förväntningar på är Kopke (nr 2520). Funderar på den tillsammans med nåt trevligt vilt, kanske ren.

Sen har jag också Deakin Estate Reserve Sparkling Shiraz (nr 77082) hemma, som jag funderar på att servera som dryck till förrätt av något slag. Har provat den förut, och det är en rätt udda (men trevlig) upplevelse att dricka när det är bubbel kvar i den. När det dör ut är det en helt ok shiraz.

Wallenbergare, rårörda lingon och CdR låter ju inte helt fel!!! En sparkling shiraz däremot...

Å Cujo, bra att du påminde mig! Jag har hört att den där Sauv B'n är väldigt NZ, typ som Cloudy Bay för ett par år sedan. Ska provas omgående!

Måste ju leva upp till mitt nick... Till osten som avslutade middagen fick jag en Cornas Terre Brulée 2006 av Dom. Lionnet. Ungt och ursprungstypiskt, oj vad fint det kommer bli... Galet...

Ska öppna denna som inhandlades i alperna på skidsemestern. Härligt med lite rött efter en löprunda längs med havet :)

Bilagor

• CIMG0017.JPG
    CIMG0017.JPG
    66.7 KB · Besök: 40
Tillbaka
Topp