OT:Vad göra för att stoppa förkylning?

Max.K

Ny medlem
Hej,jag kännre mig inte så bra nu.Är förkyld..snorar/host i halsen,hostar då och då.
Antar att det är sådana tider nu,men jag tror att syrran min har smittat mig.

Men vad gör ni för att påverka förkylnigen,innan den går för långt?

Mvh Max

terrängcyklist Skrev:
-------------------------------------------------------
> Whisky och vitlök. Dels så blir det roligare att
> vara sjuk efter några glas och vitlöksstanken gör
> att man får vara ifred.

Jag som är så ung.ohhhh..äntligen en bra anlednning till att dricka alkohol !? =)
Nej självklart ska jag inte dricka.jag kör på Vitlök och selleri..

//Max

Senast redigerad av en moderator:
Ingen idé å försöka stoppa den. Det är bara att hälla upp ett rejält glas (av valfri sort) och luta sig tillbaka för att surfa med. Du märker när den är över. ;)

Torr luft gör det hela värre, försök att inte heller ha för varmt(har själv +19-21C) i bostaden, vädra lite då och då, samt städa också då damm kan orsaka irritation i luftvägar. Lite annan anfallsvinkel mot det hela, men det gäller att miljön är den bästa för att må bra. Likaså är det bra att ta sig ut så man får riktigt frisk luft, cykla är ju det roligaste och är man inte vrålförkyld kan man ta en lugnare tur eller så går man en sväng.

Lagom med träning bygger upp immunförsvaret, då håller man sig frisk rätt bra. Brukar själv vara sjuk väldigt sällan. Tränar man för mycket och sover för lite, då är det lätt hänt att man blir sjuk av det också. Återhämtning och vila är också viktigt.

Vitlök kan hjälpa, äter själv vitlökskapslar, en på morgonen och kvällen. Stressa inte på jobbet, sov tillräckligt, träna lagom, det är väl det hela...och just ja, håll humöret uppe! Deppar man så är det lättare att känna sig krasslig. :-)

/Leo

Ett bra tips är något som jag upptäckt o alltid använder när jag är på väg att bli förkyld, nämligen Clarityn... det är en receptfri allergi medicin som köpes på Apoteket... konstigt nog hjälper den utmärkt när man håller på att dyka ner i förkylningen... om jag tar den i tid precis när det börjar kännas som det är dags så brukar den mota iväg den i grind så att säga... jag rekomenderar att testa...

Nu har jag allafall ätit en vitlöksklyfta,det var oerhört starkt !!!!
Känns redan bättre,hur mycket vitlök ska man äta egentligen?

Edit : varför vitlök egentligen,vad gör den ?

Max

>Känns redan bättre,hur mycket vitlök ska man äta egentligen?

Ungefär en hel vitlök per dag brukar räcka. Det blir ungefär en klyfta i timmen
under dagen. Sen gör man uppehåll under nattsömnen. Å så en ny vitlök nästa
dag. Brukar vara ungefär 6-7 klyftor på en.

Åhh..det var mycket. Det blir svårt att få i sig så mycket,plus att det är svårt att äta så mycket av det för det är starkt !

/Max

Det är så himla trist att bli förkyld hela tiden!! Har räknat ut att jag varit sjuk minst sex gånger sedan nyår och vid flera av tillfällena har det tagit upp till tre veckor att bli kvitt från förkylningen. Hur ska man då kunna bli en bättre cyklist undrar jag?
Mina "värden" är bra och jag både äter bra och sover mycket samt motionerar lagom, I-bästa fall 8h i veckan. Ja det är ju patetisk att tycka synd om sig själv men jag har haft sån jäkla otur i år. (Knäskada i apr, nästan bra nu..)

Mirakelmedicin tack!

God hjul..
(ähh Hägerfors släng dig i väggen)

/Franke

Max.K Skrev:
> > Hej,jag kännre mig inte så bra nu.Är
> förkyld..snorar/host i halsen,hostar då och då.
> Antar att det är sådana tider nu,men jag tror att
> syrran min har smittat mig.
>
> Men vad gör ni för att påverka förkylnigen,innan
> den går för långt?
>
> Mvh Max

SOVA, sova mer, sova ännu mer, äta bra o riktigt. o som sagt inte sätta igång för tidigt efter förkylningen. när du känner dig helt frisk, vänta några dagar till för att vara på säkra sidan.

du kan även käka lite mer c-vitamin än vanligt då kroppen tar upp mer när man är sjuk. det den inte tar upp går rakt igenom då c-vitamin är vattenlösligt. så du kan "aldrig" käka så mycket c-vitamin att det är skadligt, snarare att det är bortkastade pengar att trycka i sig mer än va kroppen klarar. ät frukt osv. Paprika innehåller mycket c-vitamin, faktiskt mer än apelsin osv.

Som redan tipsats om: bra mat (med mycket frukt och grönt), lagom med motion (helst utomhus) och tillräckligt med sömn. Om jag trots allt känner att det är "något på gång" tar jag Echinacea-brus och lugnar ned motionerandet, då brukar det vända.
Det receptet funkar för mig, det var 1.5 år sen jag var förkyld senast :-)
Om Echinacea-bruset funkar för att jag tror på det pga något annat skiter jag i så länge det funkar.

Med det sagt: det är inte alltid ovanstående är effektivt, sitter här med snor fulla huvet och ont i halsen :-/

Max.K Skrev:
>
> Men vad gör ni för att påverka förkylnigen,innan
> den går för långt?

För mig fungerar Echinagard bättre än både vitlök och whisky (men whisky är inte så dumt ändå...)
232355s.jpg

Men för att det skall fungera för mig är det viktigt att jag börjar såfort som jag känner förkylningssymptom.
Väntar jag tills jag är riktigt rejält genomfyrkyld verkar det inte fungera så bra.

Om det beror på Echinagard eller ej vet jag inte, men det var flera år sedan jag var rejält förkyld. Ta i trä...

Ex.
I fredags vaknade jag med lätt halsont och en hel del 'snörvel' innan jag fick igång kroppen. Tog en dos före frukost och fortsatte sedan under dagen.
Ingen förkylning, har levt som vanligt sedan dess.
Beror det på Echinagard eller ngt annat? Inte vet jag, men det är många som är förkylda i min omgivning.

Men inte jag.

/Håkan

Jag har precis varit sjuk-i 10 dagar. Ingenting hjälpte , till slut fick jag stanna hemma och erkänna att jag är sjuk...måndag, tisdag låg jag i sängen halva dagen och SOV. SOV; SOV när jag inte sov då drack jag massor med kamomill te med honung och pressad citron och Enchinagard droppar. Fortfarande lite kraslig men PIGG!
Kan tillägga attt förra veckan körde jag Rammsteinpasset(intensiv 75 min) plus ett bergspass(75 min)trots att jag mådde dåligt-sen fick jag betala för det!
Lärdom: Träna inte när du är sjuk och sov mycket mer.
Nu ska jag gå och sova, imorgon försöker jag mig på mitt bergspass igen...

Hmmm, bjorre, är det inte du dmo har en historia om enchinaguard...:).

Själv tror jag att bästa medicinen på allt heter placebo.

Citroseed, dvs extrakt av grapefrukts kärnor tyckte jag hjälpte mig senast jag var förkyld, inte så gott men...

Annars äter jag honung, och vitlök regelbundet, mycket frukt oxå började i våras med 5 frukter om dagen, sedan dess har jag inte vart sjuk! Det är nog bättre med frukt än piller om man vill ha antioxidanterna.
Jag har iofs gått en del på floating under året, vilket ska förbättra immunförsvaret.

/Anders

Det finns en utförlig artikel om hur gå till väga vid förkylning någonstans på Singletracks hemsida.

Själv har jag upptäckt Echinaforce och det funkar faktiskt rent fantastiskt bra. Tror jag.

Tack för att alla gamla dunderkurer ligger kvar(bildligen?).
Verkar mest va ett vinterproblem eller kan man va förkyld mitt
i sommaren också?
Hoppas jag slipper avverka var och en bara, om inte
kommer funka med;
- man tager sig en kokande kastrull med vademecum samt en handduk
över h u v u idkandes profylax.

Vad säger vetenskapen om huruvida man ska dra in snoret eller snyta sig map på konvalescenstid av förkylning? Finns det några studier på detta?

JT skrev:
> Vad säger vetenskapen om huruvida man ska dra in
> snoret eller snyta sig map på konvalescenstid av
> förkylning? Finns det några studier på detta?

Bra fråga.
Jag är helt övertygad om att man blir sjukare av att äta upp sitt sjuka snor.
Jag får nästan ångest så fort jag svalt, men om enda vägen för snoret är in i svalget så vad göra?

GoranS skrev:
> Amputation lär vara effektivt har jag hört ...

Var ska man lägga snittet? Näsan? Näsan+bihålor? Halsen? Ibland går det ju ända ut i örongångarna. Det måste bli ett ytterst besvärligt ingrepp.

Jag är lite skeptiskt till tipset, men det är en intressant tanke. Att "tänka utanför lådan" är ju sjukt modernt och hippt.

JT skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Amputation lär vara effektivt har jag hört
> ...
>
> Var ska man lägga snittet? Näsan?
> Näsan+bihålor? Halsen? Ibland går det ju ända
> ut i örongångarna. Det måste bli ett ytterst
> besvärligt ingrepp.
>
> Jag är lite skeptiskt till tipset, men det är en
> intressant tanke. Att "tänka utanför lådan" är
> ju sjukt modernt och hippt.

Horisontellt strax ovanför axlarna tror jag är enklast. Då slipper man finlira och borde ha god sannolikhet för att bli av med allt elände.

Ät, drick mycket vatten.
Sov mycket och vila.
Byt lakan och handdukar ofta. Helst varje dag.
Tvätta händerna ofta. Bra regel är före/efter. (Tex före och efter att du lagar mat. Innan du ska iväg och efter att du kommit hem utifrån någonstans)

Jenny W skrev:
> Ät, drick mycket vatten.
> Sov mycket och vila.
> Byt lakan och handdukar ofta. Helst varje dag.
> Tvätta händerna ofta. Bra regel är före/efter.
> (Tex före och efter att du lagar mat. Innan du
> ska iväg och efter att du kommit hem utifrån
> någonstans)

Det är alldeles för många parametrar för att kunna dra någon slutsats om någon/vilka av dessa åtgärder gör skillnad. Jag väljer att fokusera enbart på snor in eller ut.

Jag har sedan i höstas använt Esberitox såfort jag har känt en annalkande förkylning. Har fungerat mycket bra!

Har tidigare varit skeptisk till sådant här, men eftersom prio ett är att undvika inställda träningspass så blev jag positivt överraskad.

JT skrev:
> Det är alldeles för många parametrar för att
> kunna dra någon slutsats om någon/vilka av dessa
> åtgärder gör skillnad.

+1

JT skrev:
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ät, drick mycket vatten.
> > Sov mycket och vila.
> > Byt lakan och handdukar ofta. Helst varje dag.
> > Tvätta händerna ofta. Bra regel är
> före/efter.
> > (Tex före och efter att du lagar mat. Innan du
> > ska iväg och efter att du kommit hem utifrån
> > någonstans)
>
> Det är alldeles för många parametrar för att
> kunna dra någon slutsats om någon/vilka av dessa
> åtgärder gör skillnad. Jag väljer att fokusera
> enbart på snor in eller ut.

Spelar det någon roll vilken eller vilka av dessa parametrar som snuvar förkylningen? Det hjälper för mig. Hur vet man om nått öht hjälper? Tex Esberitox? Hur vet man om det hjälper eller inte? Kanske hade man inte blivit sjuk ändå, med eller utan hälsokost.
Det jag listade är åtgärder jag är extra noga med när jag känner att immunförsvaret är försvagat. Nu gingxar jag väl men jag har inte varit förkyld på... ja länge. Över två år tror jag.

Påtal om dunderkur, att skjuta sig en kula för pannan är oerhört effektivt. Enda nackdelen är att man inte får uppleva sin hastiga tillfrisknande.

Nå, förebyggande är definitivt att undvika folksamlingar inomhus, i bussar och tåg samt hålla sig ifrån dagisbarn. Förutom många andra goda råd ovan.
Eftersom förkylning orsakas av virus finns det knapast något medel som är verksamt när väl snoret börja rinna. Feelgood-drycker undantagna :)

Senast ändrad:
Jag har inte läst tidigare inlägg i denna tråd MEN jag skymtade vitlök! Pressa en halv citron i ett glas och pressa ner tre vitlöksklyftor, svep! (Dock ej på fastande mage då vitlöken är ganska stark). Har alltid funkat för mig då jag känt att något är på gång. Har dock inte varit förkyld sedan 2008 då jag började styrketräna och sköta kost/sömn.

Pfaff skrev:
> Påtal om dunderkur, att skjuta sig en kula för
> pannan är oerhört effektivt. Enda nackdelen är
> att man inte får uppleva sin hastiga
> tillfrisknande.
>
> Nå, förebyggande är definitivt att undvika
> folksamlingar inomhus, i bussar och tåg samt
> hålla sig ifrån dagisbarn. Förutom många andra
> goda råd ovan.
> Eftersom förkylning orsakas av virus finns det
> knapast något medel som är verksamt när väl
> snoret börja rinna. Feelgood-drycker undantagna
> :)

:D

Ett par stadiga whiskey kanske inte hjälper mot förkylning men det är iaf inte lika tråkigt att vara sjuk ;)

Johananwtf skrev:
> Jag har inte läst tidigare inlägg i denna tråd
> MEN jag skymtade vitlök! Pressa en halv citron i
> ett glas och pressa ner tre vitlöksklyftor, svep!
> (Dock ej på fastande mage då vitlöken är
> ganska stark). Har alltid funkat för mig då jag
> känt att något är på gång. Har dock inte
> varit förkyld sedan 2008 då jag började
> styrketräna och sköta kost/sömn.

Men du tror alltså ändå att det är vitlöken och citronen som är grejen?

Tillbaka
Topp