[OT] Vad händer om man kör utan oljelock?

K ristian

Aktiv medlem
Nu behöver jag hjälp igen. Skulle byta olja och klantade mig och tappade locket ner motorn. Tyvärr är inte bilen, VW Transporter, öppen under. Utan locket ligger någonstans på "golvet". Jag kan inte se locket nånstans.

Var på Mekonomen och där kunde man inte köpa lock. Nu ska jag köra från Malmö till Stockhlom på fredag och jag hoppas att jag lyckas få tag på ett nytt lock tills dess. Men om jag inte gör det, går det att köra i all fall? Eller kommer jag få hela motorn full med olja? Någon som vet?

Du kommer få hela motorrummet fullt med olja.
Kör till en skrot, där kan du säkert få hjälp. Eller gör ett provisoriskt lock, nöden är uppfinningarnas moder, och hela den biten..
Lycka till

Jag har kört från Boden till Skellefteå utan lock. Det gick rätt bra (Volvo 240). Och locket låg kvar i motorrummet!

Tack för bra tips. Jag har varit på Mekonomen, skroten och en bilmek men ingen hade nåt lock.
Ska åka till en VW-verkstad imorgon.

Jag ska fan inte ha prylar. Många av våra lampor hemma har pajat, induktionshällen har pajat, förstärkaren till stereon la av och även tv'n. Och värst av allt, frambromsen (Hayes HFX9) på min mtb strular. Vår nya soffa gick av på mitten, det var i och för sig fabrikationsfel så vi fick en ny. Men den gick också av för det var från samma batch. Den tredje var ok. Just det, höll ju på glömma högtalaren som också la av.

Känner mig lite fattig nu :)

gjorde samma sak me min audi, skulle fylla på olja påväg hem från ett pass ute me långfärdsskridskor, tappa ner locken mellan motor o kylaren, ner under motorn. la sig på den "skydsplatta/hasplåt" som nya bilar ofta har under. skitkul när det va vinter o ja varken hade verktyg eller var rätt klädd. köra med det utan hela vägn hem? nä, vill inte blästra motorhuvens insida me het olja, vill inte att stor del av oljan ska skvätta ut ur motorn, där den faktiskt gör nytta, o vill inte fylla hela motorrummet me olja, som dessutom ä varm o kan orsaka att nått överhettar elelr brinner. så va gjorde ja, jo hittade skruvmejsel o hitta två plastskruvar fram på hasplåten som ja kunde lossa, sen fick ja bända lite (nöden har ingen lag), så att hasplåten, eller plasten som det egentligen är, hamna utanför skärmen, så ja fick in handen.

om du inte kört me bilen ännu, äre inget långskott att locket ligger där nere

Tillbaka
Topp