[Ot] Vad har ni på er när ni åker utförsskidor?

Den 75-åriga gubben på snowboard i backen idag körde i skinnjacka. Och Ingmar Stenmark mössa. Boom ägd liksom, som kidsen skulle sagt.

Boom säger medelålders som vill känna sig lite ungdomlig. Dab säger ungdomarna, på västkusten. Även det börjar avta så det gäller att hålla öronen öppna...

Snowboardgubben = Respekt

Svindyra skalkläder hit o dit. Alla vet ju ändå att skidåkning bara är en förevändning för att redan kl. 15:00 gå in på nåt hak, där man tillsammans med en hoper svettiga gelikar dricker sig skitfull på grisdyra öl och Jäger. Detta görs medan man (under tvång) lyssnar på världshistoriens sämsta coverband.
Nu har jag som ni förstår aldrig under mina (räknat ifrån jag blev myndig) 43 skidår varit med på nåt sånt. Vad tror ni om mig egentligen?

Undrar vilka som lirar på värdshuset i Tandådalen när man är uppe nästa vecka?

Om man väljer att åka till Tandådalen så förstår jag att skidåkning inte är prioriterat.

Det ingår i mitt arbete att ibland besöka skidorter, den här gången var det Tandådalens tur. Om man ser till alternativet att vara på jobbet på hemmaplan, eller "tvingas" vara några dagar i Sälen och få lön för att åka skidor så får jag försöka stå ut.
Då allt ingår kan jag ju spara lönen till nästa egna resa.
Jag ska försöka att då åka till något "häftigare" ställe som passar JT bättre.
Ser fram emot att få läsa JT:s berättelse om den häftiga åkningen hen håller på med. Då den måste stå högt över vad vi vanliga åkare sysslar med.

God natt!

JT sa:
Om man väljer att åka till Tandådalen så förstår jag att skidåkning inte är prioriterat.

Jag prioriterar hellre VILKA jag åker med än VART vi åker. Alla mina bra skidminnen kommer från sällskapet, oavsett om det var franska alperna, Sälen eller Storhogna i slaskigt majväder.

Vi hade en kille i vår klass på högstadiet som skröt om hur ofta han var i alperna (pappa betalar). Det blir snabbt tröttsamt.

Raggamuffin sa:
Merino-underställ och skaljacka/byxa.
Blir det kallare så extra underställströja av lite tjockare modell.

Utmärkt klädsel.

Själv kör jag:

Vadkompressions "tubes"
Yllestrumpor
Löpartaights i fleace
Underställströja i syntet
Tröja i tunn fleace m dragkedja
Goretexbyxor (hängslevariant)
Goretexjacka (med huva som kan dras över hjälmen om det behövs)

Silkeshandskar (oftast i fickan men alltid med)
Långa handskar (snowboardmodell)

Hjälmmössa
Hjälm

I ovanstående kan jag åka utförs i temperaturerna -25 till +5 (även när det blåser ordentligt).
-Vet jag att det skall bli riktigt kallt eller riktigt svettigt typ randoneur tar jag merinounderställ istället för syntet, tycker däremot att det ofta blir för varmt och gör det svårare att reglera temperaturen om man skall åka liftburet i normalväder.

10685647_1013273115355977_8026189649070812062_n.jpg

Tror JT hänger mycket på Freeride. Att skriva att man åker till Tandådalen på Freeride motsvarar skriva att man gillar elcykel på Happy.

Senast ändrad:
JT var är du? Jag (vi) väntar med spänning!

Cujo Så skönt retro, påminner om när vi harvade runt på monoskis i Champex i mitten på 80 talet. Vi ville inte skämma ut oss (hemma) i Verbier så vi tog det lite offside. Men seriöst kul hade vi!

Förvånansvärt många som skriver T-shirt. Folk får såklart åka i vad de vill, men tumregeln är aldrig bomull. När du svettas blir den dyngsur och kyler något jävulskt. En T-shirt i funktionsmaterial (nylon) eller dylikt skulle väl funka, men den tillför liksom inte mycket värme heller.

AX3L sa:
Förvånansvärt många som skriver T-shirt. Folk får såklart åka i vad de vill, men tumregeln är aldrig bomull. När du svettas blir den dyngsur och kyler något jävulskt. En T-shirt i funktionsmaterial (nylon) eller dylikt skulle väl funka, men den tillför liksom inte mycket värme heller.

Håller med! Något jag aldrig förstått...

Samma sak med dubbla strumpor i pjäxorna.

Om jag var tillräckligt hård skulle jag ju köra i de här kläderna, men jag är klen och får nöja mig med merino och diverse skal :-)
5810b6c3d6dad254e44dcdbad7c0929289eae663.jpg

LeCadreBebop.jpg

Spaceballs sa:
AX3L sa:

Håller med! Något jag aldrig förstått...

Samma sak med dubbla strumpor i pjäxorna.

Dubbla strumpor är ju ett beprövat knep för att slippa skav. Om du någon gång pillat på ett par "anti-blister"-strumpor i en affär så vet du att de är sydda som två lager som kan glida mot varann.

Jag kör skoteroverall till snowboard. Åker för min skull ingen annans. Funkar bra och man kan ha ganska lite under om det inte är kallt. Har för övrigt kvar en fungerande monoski. Har inga skidor men tycker ändå att det är lätt att åka när man hyr. Carina är så sjukt mycket bättre än de långa plank man hade förr. Skall jag nånsin prova backhoppning så blir det i enbart Assosbibs, spelar ingen roll det är ändå det sista man gör i livet.

Tillbaka
Topp