[OT] Vad hör du på för pop rock blues?

När Dylan kom på 60 talet spetsade folk öronen, och det gjorde de rätt i. Protestsånger var populärt under den här perioden, vanligen enkla dagsedlar, grovt tillyxade artefakter med kort hållbarhet. När Dylan gjorde protest var det nåt helt annat. Han gjorde historia av en liten tidningsartikel långt ner i tablån helt utan dramatiska attribut. Satt uppe en hel natt på ett nattöppet cafe och skrev. Väl använd tid skulle det visa sig.

En tidlös kvalitet, nåt allmängiltigt som lika gärna hade kunnat handla om George Floyd eller Renee Good. Blottläggandet av maktstrukturerna, hur lite ett liv är värt, hur lite det kostar att ta ett liv där borta i det där underbara skimrande landet, där långt bort i väst, som vi alla ser upp till och beundrar för alla dess många goda kvaliteter. Ilska, indignation, förbannelse, hur ofta hör man det i en sångröst parat med knivskarpa strofer staplade på varann huller om buller som om det inte fanns nån morgondag? Det är nästan bara Dylan som kan göra sånt här material.

Senast ändrad:
Man, when you hear a guy like this, you just want to grab your dreadnought in a snap and sing along. I heard someone ask, please! Mr Bojangles....Mr Bojangles....Mr Bojangles....dance!

Senast ändrad:
Det bästa med denna är ackorden. Var fick han dem ifrån? Särskilt det första. Helt sick! Hur kan man starta en låt med ett sånt ackord? Mot alla regler, det borde inte gå, borde inte va tillåtet. Vad skulle Bach ha sagt? Beethoven? Bellman? När jag först blev varse den, 10 år efter alla andra, satte jag den på repeat mellan Axmartavlan och Kvissleby. Hade det gått hade jag bara loopat introt. Tur jag var ensam i bilen!
XX0311
3X0311
1350XX
X68A86 (A=10)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp