[OT] Vad lyssnar du på för musik just nu?

clnr sa:
@GoranS: Kolla in Bell Witch nu när du rör dig i den långsamma tunga musikvärlden. Ffa Four Phantoms även om senaste plattan är riktigt bra den med.
OK, ska kolla vid tillfälle.

Sen bör kanske tilläggas att min lilla exkursion i den tyngre rockens värld primärt sett är en sorts orientering mer än letande efter saker att gilla. T.ex. har jag fortfarande svårt för growlandet även om jag lite grann vant mig. Men, det är klart, hittar jag något som faller på läppen är det ju kul.

GoranS sa:
clnr sa:
@GoranS: Kolla in Bell Witch nu när du rör dig i den långsamma tunga musikvärlden. Ffa Four Phantoms även om senaste plattan är riktigt bra den med.

Sen bör kanske tilläggas att min lilla exkursion i den tyngre rockens värld primärt sett är en sorts orientering mer än letande efter saker att gilla. T.ex. har jag fortfarande svårt för growlandet även om jag lite grann vant mig. Men, det är klart, hittar jag något som faller på läppen är det ju kul.
jag gillar Doom Metal, men Funeral Doom Metal är några snäpp annorlunda :) du har väl inte missat det svenska Doom-undret:

GoranS sa:
clnr sa:

Lyssnat igenom större delen av Four Phantoms. Finns absolut en mäktighet som kan vara tilltalande och melodin i ffa basen, men även i den renare sången, är väl helt OK. Nu kräver det säkert flera genomlyssningar för att man riktigt ska få grepp om det, men jag tycker att i förhållande till längden är det för lite variation för min smak. Sen blir jag trött i skallen av den massiva lågfrekventa distorderade basväggen som ligger i grunden under lång perioder. När jag antingen pausar musiken eller det kommer ett parti där den försvinner upplever jag det som en lättnad. Om de partierna hade varit kortare tror jag att jag haft lättare att orka lyssna på det. Nu har jag fått dela upp lyssnandet i ett antal perioder. Å andra sidan så skulle det ändra grunden i musiken ganska påtagligt så det är inte oproblematiskt, i synnerhet som jag tycker att de andra partierna på sitt sätt är svagare och mer ointressanta.

Sen får jag säga att funeral doom metal passar mina öron betydligt bättre än drone doom metal där jag hamnade på något band som heter Sun O))). Det tycker jag var riktigt enerverande/träligt.

Sambal Oelek sa:
GoranS sa:
clnr sa:

jag gillar Doom Metal, men Funeral Doom Metal är några snäpp annorlunda :) du har väl inte missat det svenska Doom-undret:
Tycker inte alls om sångarens röst. Men det är å andra sidan inte helt ovanligt. Om det är något som jag verkligen stör mig på i ett band är det oftast sångaren/sångerskan. Vet inte riktigt varför det är så. Är dock lite svårt att fokusera på resten när jag sitter och irriterar mig på sången. Om man ska ta svensk doom metal så dök jag på denna som jag gillade betydligt bättre röstmässigt.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Tycker inte alls om sångarens röst. Men det är å andra sidan inte helt ovanligt. Om det är något som jag verkligen stör mig på i ett band är det oftast sångaren/sångerskan. Vet inte riktigt varför det är så. Är dock lite svårt att fokusera på resten när jag sitter och irriterar mig på sången.
ja Magnus Pelander faller inte alla i smaken, så är det bara :)

GoranS sa:
Om man ska ta svensk doom metal så dök jag på denna som jag gillade betydligt bättre röstmässigt. Candlemass är riktigt bra, de har bytt sångare lite då och då dock. Där på andra plattan är det Messiah som är deras populäraste sångare. Härlig stämma.

clnr sa:
@GoranS:
Mer Doom utan growl: N99KPZ2RsoM]Pallbearer[/MEDIA] - Foundations of burden
Personligen gillar jag det repetetiva och distade med Bell Witch och även Sunn O))). Men så kan jag ju se nån slags storhet i Earth med: Ls1OYn_xGzM]Earth[/MEDIA] - Earth 2 (men man måste vara i rätt sinnesstämning för det).
Hm, nja, Earth var inget för mina öron. Nöjde mig förvisso med några "smakprov", men alla smakproven erbjöd en konstant distorderad underliggande ljudmatta. Jag har inget emot distortion, men det där blev för mkt för mig. Jag behöver att musiken "andas". Dessutom får det gärna hända saker betydligt mer frekvent än vad som var fallet där.

Pallbearer ska jag ta en lyssning på när jag har lite tid och är lite piggare.

Lite Zappa sitter aldrig fel. Hans egen beskrivning av låten säger väl en del med tanke på att det inte var några nybörjare han hade i banden.

"This a hard song to play. How hard? The 1984 band never played it correctly during the 6-months tour, and the 1982 band only managed to get close on one occasion. This edit collates the best efforts of both groups."

För en rätt grundlig genomgång av låten kan man kika på https://www.zappa-analysis.com/drowning-witch.htm

@GoranS: Earth är kanske mer intressant än bra. Hörde gitarristen live för ett par veckor sen av en slump då han uppträdde på Folk här i Göteborg när jag var där och drack vin. Det var oljud men ändå hypnotiskt fascinerande. Nu ska jag lyssna på Drowning Witch, det var ett tag sen jag lyssnade på Zappa.

Får lite Holdsworth-vibbar av gitarristen. Kände inte till honom sen tidigare. Bozzio har jag aldrig riktigt gått igång på. Av Zappa-trummisar gillar jag Vinnie betydligt bättre.

ForesterGuy sa:
GoranS sa:
Får lite Holdsworth-vibbar av gitarristen. Kände inte till honom sen tidigare. Bozzio har jag aldrig riktigt gått igång på. Av Zappa-trummisar gillar jag Vinnie betydligt bättre.

Basisten då? Fast jag föredrar honom spelandes kontrabas...
Får erkänna att även basisten är ett nytt namn för mig. Lyssnade bara en liten stund tidigare så om jag ska säga något om vad jag tycker behöver jag mer lyssningstid för att se om jag kan bilda mig en uppfattning. Personligen har jag dock generellt lättare att tycka något om gitarrister än basister.

GoranS sa:
clnr sa:
@GoranS:
Mer Doom utan growl: N99KPZ2RsoM]Pallbearer[/MEDIA] - Foundations of burden
Personligen gillar jag det repetetiva och distade med Bell Witch och även Sunn O))). Men så kan jag ju se nån slags storhet i Earth med: Ls1OYn_xGzM]Earth[/MEDIA] - Earth 2 (men man måste vara i rätt sinnesstämning för det).
Hm, nja, Earth var inget för mina öron. Nöjde mig förvisso med några "smakprov", men alla smakproven erbjöd en konstant distorderad underliggande ljudmatta. Jag har inget emot distortion, men det där blev för mkt för mig. Jag behöver att musiken "andas". Dessutom får det gärna hända saker betydligt mer frekvent än vad som var fallet där.

Pallbearer ska jag ta en lyssning på när jag har lite tid och är lite piggare.
Lyssnat igenom det länkade albumet. Mindre tröttande än Bell Witch även om det i ganska långa stycken även här ligger en distorderad ljudmatta. Dock inte lika "mullrig". Sen är det för mig lättare med "ren" sång än growl. Fick i några partier lite Queensryche/Geoff Tate-vibbar på sången även om denna sångare inte är lika särpräglad. Sångaren var dock inget jag störde mig på i detta fall.

Sen är det svårt att ha någon uppfattning om det är bra doom metal eller inte när man inte kan genren. Blir lätt att man snarare bedömer doom metal som musikstil än musiken såsom varande doom metal. Jag kan absolut lyssna på det och hitta vissa saker som tilltalar men inte i sådan utsträckning att jag ärligen kan säga att jag kommer att sitta med detta i lurarna i någon större utsträckning framöver. Jag tycker dock att det är lite kul att botanisera i olika musikstilar och skapa mig någon idé om hur olika stilar låter.

En reflektion: När jag läst anges Black Sabbath som föregångare/skapare av doom metal-genren. En utmärkande skillnad där är att de har mer "andning" i musiken och inte riktigt den där konstanta ljudmattan som ligger mer eller mindre konstant under långa perioder. För mig är det tilltalande.

Någon tämligen extrem form av hårdrock där jag tror att sångaren är en rapande groda som sitter i en plåtburk och åtminstone periodvis kopplar in någon form av oktavpedal.

Tillbaka
Topp