[OT] Vad lyssnar du på för musik just nu?

The Datsuns var ju svårt Hellacoptersinfluerade så det känns ju som handen i handsken, som man säger.

Sånnicks var ju nåt slags föregångare i garagerocksgenren. Jag tycker bättre om de banden som kom i kölvattnet på den brittiska vågen, lite för mycket rock’n’roll innan dess, men Sånnicks har ju sina poänger helt klart.

The Outcasts gjorde en go låt:

Rätt mycket Bo Diddley över den låten, eller om vi nu ska hålla oss till garagerock/punk kan vi ju dra tydliga paralleller till The Stooges:

Allt hänger ihop och vem som var först med vad känns som om en "hönan eller ägget"-gåta.

Rätt mycket Bo Diddley över den låten, eller om vi nu ska hålla oss till garagerock/punk kan vi ju dra tydliga paralleller till The Stooges:

Allt hänger ihop och vem som var först med vad känns som om en "hönan eller ägget"-gåta.
Absolut. Men Bo Diddley är r’n’b, inte rock’n’roll tänker jag.

Stooges är ju sena på bollen i garagesammanhang. Också MC5. Aldrig förstått varför de alltid framställs som pionjärer hos rockmusikens historieskrivare.

Och det blir inte mycket mer protopunk än det här tycker jag, flera år före Stooges (-66) och inte ens amerikanskt:

Det här är den engelska motsvarigheten. Lite flummigare, vimsigare, men jävla bra gitarrljud.

”Can I be so bold as to ask you what you’re growing in your flower pot?”

Kanske din annonsblockare som är aggresiv? Den jag har plockar bort youtube, men jag har ju en iPhone :)

Själv har jag lyssnat på Sylvaine de senaste dagarna. Postrock/folk/Black Metal? (spotifylänk för @Pepperazzi )
Det är bra, du hjälper mig få upp öronen för lite musik jag aldrig någonsin lyssnat på. Sylvaine verkar vara ett norskt band.

Edit: borttappat ord ;-)

Senast ändrad:
Det är bra, du hjälper mig få upp öronen för lite musik jag har någonsin lyssnat på. Sylvaine verkar vara ett norskt band.
Norsk-fransk sångerska med (inte band). Och tack, största behållningen för min del med den här tråden är ju nya influenser så kan man ge nån annan inspiration så blir jag bara glad.

Kanske din annonsblockare som är aggresiv? Den jag har plockar bort youtube, men jag har ju en iPhone :)

Själv har jag lyssnat på Sylvaine de senaste dagarna. Postrock/folk/Black Metal? (spotifylänk för @Pepperazzi )
Inga blockare vad jag vet, får ta och göra en djupdykning i inställningarna och se vad som är galet.

Är för övrigt inne i en skotsk period, började med att jag råkade se att Glasvegas tydligen släppt nytt i år, sen ramlade jag av gammal vana tillbaka till The Twilight Sad.

Inte bara cykeldelar som har långa leveranstider idag, beställde denna i februari, dök upp idag.
20211216_185401.jpg

Jag kände en plötslig lust att lyssna på stenhårda sångare. Alltså, dödsmetall, crust, doom och hardcore i all ära, men Steve Marriotts röst är liksom tyngre än tyngst. Han är den ende vite sångaren som kan matcha svarta blues- och soulartister tycker jag.

Absolut. Men Bo Diddley är r’n’b, inte rock’n’roll tänker jag.

Stooges är ju sena på bollen i garagesammanhang. Också MC5. Aldrig förstått varför de alltid framställs som pionjärer hos rockmusikens historieskrivare.

Och det blir inte mycket mer protopunk än det här tycker jag, flera år före Stooges (-66) och inte ens amerikanskt:
Fast Stooges är ju inte garage för fem öre. Snarare punkpionjärer.

Fast Stooges är ju inte garage för fem öre. Snarare punkpionjärer.
Beror kanske på vad man avser med ”punk”. Garagerock kallades för ”punk rock” (i princip ”slyngelrock”) på 60-talet. Punk för mig är Sex Pistols (etc etc) och de har inte mycket med Stooges att göra. Då tycker jag att New York Dolls är punkigare. Stooges är mer hårdrocksaktiga på något sätt, och känns väldigt amerikanska. Antagligen därför jag aldrig har gillat dem.

Beror kanske på vad man avser med ”punk”. Garagerock kallades för ”punk rock” (i princip ”slyngelrock”) på 60-talet. Punk för mig är Sex Pistols (etc etc) och de har inte mycket med Stooges att göra. Då tycker jag att New York Dolls är punkigare. Stooges är mer hårdrocksaktiga på något sätt, och känns väldigt amerikanska. Antagligen därför jag aldrig har gillat dem.
Bara man inte föredrar Clash före Ramones så är det ok.

Bara man inte föredrar Clash före Ramones så är det ok.
Apropå det där om vad som är punk och inte så finns det en dokumentär på SVT Play som går igenom det där. Jag tror inte man ska vara så snäv i kategoriseringen utan inse att allt går ihop och det ena leder till det andra som leder till det tredje. Visst kan man hävda att det bara finns en handfull band som är "riktig punk", men riktigt så enkelt är det nog inte. Men det är klart att man känner sig lite olustig när även Offspring och Green Day kallas "punk".

Jag kände en plötslig lust att lyssna på stenhårda sångare. Alltså, dödsmetall, crust, doom och hardcore i all ära, men Steve Marriotts röst är liksom tyngre än tyngst. Han är den ende vite sångaren som kan matcha svarta blues- och soulartister tycker jag.

Det där skulle inte Paul Weller uttryckt bättre. Fullt medhåll.

Ja, den där punkdokumentären i 347 delar var riktigt kul att se, mest för Johnny Rotten faktiskt.

Men för mig är punk ett brittiskt fenomen. Har svårt att ta amerikanska punkband på allvar, möjligen med undantag av Dead Kennedys. Finns många grupper som gjort bra låtar och så, men punk? Nä. ?

Jag tar Clash före Ramones alla dagar i veckan. Men helst Buzzcocks.

Många som hyllar Sleaford Mods. Får lyssna igenom. Till dess bjuder jag på det mest brittiska jag känner till:

Ja, den där punkdokumentären i 347 delar var riktigt kul att se, mest för Johnny Rotten faktiskt.

Men för mig är punk ett brittiskt fenomen. Har svårt att ta amerikanska punkband på allvar, möjligen med undantag av Dead Kennedys. Finns många grupper som gjort bra låtar och så, men punk? Nä. ?

Jag tar Clash före Ramones alla dagar i veckan. Men helst Buzzcocks.

Många som hyllar Sleaford Mods. Får lyssna igenom. Till dess bjuder jag på det mest brittiska jag känner till:

Bilagor

• _20211217_153113.JPG
    _20211217_153113.JPG
    58.3 KB · Besök: 29
Tillbaka
Topp