[ot] Vad säger stilpoliserna om såkallade "manbags"?

Det enda jag har emot "manbags" är namnet (bögslunga låter faktiskt mindre gay) och funktionen. Är inte stilpolis och föredrar följdaktligen rygga.

Nu vill jag bara göra klart att jag tycker att det är helt okej att vara gay, eller bi eller vad man vill, den sexuella läggningen har inte särskilt mycket med någonting annat att göra faktiskt.

Lite tråkigt att allt det jag gillar (MC cykla och allt med motorer) är så antigay. Det kan fan inte vara lätt om man är bög och gillar att åka MC, nästan värre än att spela fotboll tror jag. Alla bögar jag känner pysslar med musik, skriver eller kulturarbetare. Inte för att det är tråkiga saker, men det måste vara tråkigt att vara tvingad, bara för att man är bög, att göra såna grejer!

Så ut ur garderoberna och börja cykla!

b.t.w. Jag gillar inte väskan oavsett vilken sexuell läggning den utstrålar ;)

Angående någons inlägg om att ryggsäck är gay-varning på. Testat haglöfs trevliga ryggsäckar? Inte de vanliga "skol-varianterna" utan vandringsväskorna liknande militärens. Hur sköna som helst och snyggare än militärens.

Militärens är schyssta, men fula som stryk, och springa runt i M90-uniformsdelar när man inte är i tjänst är.. tja. fyll i något lämpligt själva. Men det är inget jag skulle göra.

Men skitsamma om man skulle se ut som en bög, bi, hetro, matcho, vad som. Gillar man hur man ser ut så shoot! Va inte så allvarliga alltid =) Världen blir roligare då!

*Hurra! För alla som inte bryr sig så mycket om allt!*
/noesc

Bögslunga?

Bilagor

• slunga.jpg
    slunga.jpg
    30.9 KB · Besök: 165
Är både ingenjör och använder A5 block... men jag klassar mig själv prylbög så det får stå för min alternativa läggning.

"Hellre omge sig med massa prylbögar än omge sig med massa bögprylar"?

Men optimalt måste väl ändå att vara bisexuell? Önskar att jag var det, men det är jag inte. Tror jag.

Okej nu tror jag att vi behöver reda ut begreppen lite. En bögslunga (se bild) är inte synonymt med en manbag. Bögslungan uppkom någon gång under 70 talet (om jag inte missminner mej). Det är en liten ”chick” väska med vars rem bärs runt handleden. En fullkomligt oanvändbar pryl, rymmer inget och är bara i vägen.

BÃGSLUNGA.jpg ht=154

En manbag är herrarnas motsvarighet till handväska eller snarare axelremsväska, som ”duke” illustrerade i det första inlägget. Jag tycker den ser ut okej, men med mörka kläder kan det lätt bli ett med de övriga plagg. Men huvudsakligen är trots allt att den är praktisk.
Själv har jag en vit Fred Perry-väska och mot en svart läderjacka sticker den ut och blir det ett snyggt komplement, dessutom rymmer den allt man behöver.

Och ärligt talat, varför är killar i allmänhet så rädda för att bli misstagna för bögar är det den ultimata förolämpningen?

/Pelle

Jamen se där! Kvarts bekräftade min misstanke: bögslunga är en omdöpt necessär..
Manbag är bara för väskryckare, som tycker för synd om gamla pensionärstanter. (Tänkte nästan säga heders åt dem!) ;-)

Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> Jamen se där! Kvarts bekräftade min misstanke:
> bögslunga är en omdöpt necessär..
> Manbag är bara för väskryckare, som tycker för
> synd om gamla pensionärstanter. (Tänkte nästan
> säga heders åt dem!) ;-)

Med tanke på alla plånböcker som sticker upp ur Levis 501’s backfickor har tjuvarna fulltupp, med eller utan manbags ;-)

Om vi nu bortser från väskryckarna så finns det ju en poäng i en bag, dvs att du alltid kan förvara plånboken närmast kroppen.

Jag har både axelremsväska, tjej och skägg. Gillar också matlagning och hantverk. Det är skönt att slippa bry sig. En bögslunga är kungligt när man vill ha med sig en bok, en kamera, lite minneskort och en frukt eller så.

Min nuvarande favorit i samlingen är en Maxpedition Fatboy Versipack;

0403b_1482_general.jpg

Sen finns ju den där bältväskan som man har på magen. Är det macho eller inte att ha en sådan? Personligen tycker jag det ser fjantigt ut. Idag behövs väl knappas någon bögslunga el. dyl., alla funktioner finns ju i mobilen.

Miche skrev:

> alla funktioner finns ju i mobilen.

Javisst - i min gamla Motorola har jag både lite frukt, en flaska vatten, matlåda, fikapengar, block, penna, laptop, cigg, tändare, magasin, nycklar och solglasögon. OTROLIGT smidigt.

Det kanske är dags att uppmärksamma att alla människor inte har samma vanor eller livsstil? Att alla inte är ingenjörer och teknofiler, och därmed behöver annat än bara MP3-spelare och kalenderfunktion för att klara dagen?

/M

Singular skrev:
> Miche skrev:
>
> > alla funktioner finns ju i mobilen.
>
> Javisst - i min gamla Motorola har jag både lite
> frukt, en flaska vatten, matlåda, fikapengar,
> block, penna, laptop, cigg, tändare, magasin,
> nycklar och solglasögon. OTROLIGT smidigt.
>
Ja får du plats med allt det där i mobilen då blir jag verkligen imponerad. Men har du inga fickor? Kan förstå att frukt, en flaska vatten och laptop samt matlåda inte får plats i fickorna men resten.
Men har du en laptop så har du väl en tillhörande väska till den där du får plats med allt du nämner? eller springer du omkring med 2 st väskor? Alla får ju göra som man vill. Har själv laptop men springer aldring omkring med den. Allt annat har jag i fickorna men klara mig bra med mobilen precis som du skriver nedan.

> Det kanske är dags att uppmärksamma att alla
> människor inte har samma vanor eller livsstil?
> Att alla inte är ingenjörer och teknofiler, och
> därmed behöver annat än bara MP3-spelare och
> kalenderfunktion för att klara dagen?
>
Det är så sant som du skriver det. Alla har olika vanor och behov oavsett yrkestillhörighet.

Obs, jag klankar inte ner på någon, alla får göra som man vill.

mycket snack om macho här, kan inte någon berätta vad det är? med tanke på vad som sägs här verkar det vara något outgrundligt larvigt som man vill hålla sig borta från så mycket man kan.

Cakeman skrev:
>
> 5) Fullgung är rätt så gay också.

Jag kräver bevis på detta.....

fredrikw skrev:
> mycket snack om macho här, kan inte någon berätta vad det är? med tanke på vad som sägs
> här verkar det vara något outgrundligt larvigt som man vill hålla sig borta från så mycket man
> kan.

Jag tycker det är macho att ha ylletröjor med ull från fulklippta merinofår, blinkande lampor på cykeln, Brookssadel och våga vägra rödljusskörning.

Jag har fiskedrag i min sån där manbag - är det gay om jag dessutom har rutig skjorta till?

fredrikw skrev:
> mycket snack om macho här, kan inte någon
> berätta vad det är? med tanke på vad som sägs
> här verkar det vara något outgrundligt larvigt
> som man vill hålla sig borta från så mycket man
> kan.

Festligt att du inte känner till det uttrycket, Fredrik. ;-)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Machismo

Kikar man på spanska wikipedia så hittar man det här:
http://es.wikipedia.org/wiki/Machismo och bablefiskar man inledningen så ser det ut så här:

"The machismo includes the social set of attitudes, conducts, practices and beliefs destined to justify and to promote the maintenance of attitudes discriminatorias against the women and men whose behavior is not suitably "masculine" to the eyes of the machista person.

Traditionally the machismo is been associate to the hierarchial structuring and subordination of the familiar rolls in please the greater comfort and well-being of the men. In that sense, it is considered that he is machista to assign the recognized work more or less fatigoso for the men. Also the use of any type of violence against the women with the purpose of maintaining an emotional or hierarchic control is part of the machismo on them. In fact, the machismo is considered as a form of coaction not necessarily physical, but psychological, being this form of protective expression a discrimination, since they are underestimated to the capacities of the women alleging a greater weakness. The machismo, also, punishes any feminine behavior in the men, which is the base of homofobia.

The machismo is considered an oppression towards feminine sex and one of most important you damage social, according to the feminista movement. Often it is between the causes of the domestic violence, also call machista violence."

Hahaha: jag googlade på "Oktoberfest fyllo" för att hitta en bild av en sån där jätte stor, tung, orange påse som dem stoppar spyande, fulla personer i under Oktoberfesten (tyckte det vore roligt-haha att kalla det för en "manbag" i denna tråd). På allra första google-sidan får man en länk till vaddå, ja: Happymtb! Ja, exakt: när man googla på "Oktoberfest fyllo" :-)

Hittade ingen bild förresten.

Tycker inte alls tråden är macho- snarare lite ironiskt småmysig (och kanske lite gay). Fan, hela cykelvärlden är väl rätt gay med sitt viktjagande, kolfiberporrande, titanavgudande, lycrabärande, benrakande och träningsnarkomanande? Förutom FR- det är macho!

Cakeman skrev:
> träningsnarkomanande? Förutom FR- det är macho!

Så sant så... :)

fredrikw skrev:
> ok, vi fortsätter med allmänbildningen, vad är
> gay?

Kan man vara machogay?

story.gif

fredrikw skrev:
> ok, vi fortsätter med allmänbildningen, vad är
> gay?

Kan någon som är väl bevandrad i ämnet visa Fredrik vad det är?

aah, tom of finland, det är grejer det. :)

men jag förstår fortfarande inte riktigt vad som menas med gay i den här tråden.

Det är väl i denna mening gay används i den här tråden - wiki;
Så vi borde stava det ghey för att inte stöta oss med någon.
OCH eftersom vi är happu så borde det således stavas gheu.

"Pejorative non-sexualized usage
Look up ghey in Wiktionary, the free dictionary.When used with a derisive attitude (e.g. "that was so gay"), the word gay is pejorative. While retaining its other meanings, it has also acquired "a widespread current usage" amongst young people, as a general term of disparagement.[7] This pejorative usage has its origins in the late 1970s, when homosexuality was more widely seen as negative by a majority of people. Beginning in the 1980s and especially in the late 1990s, the usage as a generic insult became common among young people, who may or may not link the term to homosexuality, especially when directed at inanimate objects. This practice is frowned upon in some communities that seek to ensure respect for people of all sexual orientations, and is considered by some to be on par with ethnic slurs. Many defenders of the word's pejorative usage choose to spell it "ghey" to avoid any sexual connotations. Critics object to this change of spelling, often comparing it to the use of words like "knigger" or "nigga" for nigger to evade accusations of racism.

A 2006 BBC ruling by the Board of Governors over the use of the word in this context by Chris Moyles on his Radio 1 show, "I don't want that one, it's gay", stated that:

“ The word 'gay' ... need not be offensive... or homophobic... The governors said, however, that Moyles was simply keeping up with developments in English usage. [...] The committee... was "familiar with hearing this word in this context." The governors believed that in describing a ring tone as 'gay', the DJ was conveying that he thought it was 'rubbish', rather than 'homosexual'. [...] The panel acknowledged however that this use... in a derogatory sense... could cause offence in some listeners, and counselled caution on its use. ”
"

Senast redigerad av en moderator:
Märkligt hur ord byter innebörd från glad-homosexuell-skräp.. Och hur man med den märkliga härledningen, genom att lägga till en bokstav, vill nyttja ordet utan att anklagas för att vara fördomsfull! Det är skräp att vara glad!

Det är väl samma tankegångar som när all världens rasism skulle försvinna när negerboll döptes om till chokladboll...

fredrikw skrev:
> Cakeman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://www.urbandictionary.com/define.php?term=gay
>
>
> "originating from homophobia". aha, då vet jag,
> tack för det.

Nu citerar du så man kunde tro att du jobbar för kvällspressen ;-)

"often used to describe something stupid or unfortunate. originating from homophobia. quite preferable among many teenage males in order to buff up their "masculinity""

Följer man mina (och även andras?) inlägg i tråden så doftar det, kanske till och med osar, självironi och sarkasm med sista meningen i ciatet som "poäng".
(att behöva förtydliga ironi ser jag som ett nederlag)

Man har har tagit ifrån oss ett, från början, asexuellt ord, och gjort det till en het potatis... Inte snällt. http://en.wikipedia.org/wiki/Gay
Sidan hade förr kunnat heta gaymtb.org, utan förväxlingar! Det är diskreminering och ett utprejande av en majoritet! Lägga bewslag på redan etablerade ord sådär.. :-(

Förresten, räcker det med att ändra en bokstav? Hur gick det med glassen "Nogger"? Kom inte den i blåsväder i alla fall? Någon lakritsglass som fick kritik i samma veva..

fredrikw skrev:
> "originating from homophobia". aha, då vet jag, tack för det.

Om jag rent hypotetiskt skulle kalla dig kärring, är jag automatiskt kvinnohatare då?
Svårt med såna här pejorativa (va roligt med nya ord!) ord, det är nog bäst att bara använda positiva ord i fortsättningen, typ;
Fredrik, din goa gamäng, roligt att du hittat hit! Kreti och pleti kan behöva en aning verbal uppfostran.

castrello skrev:
> Man får huvudvärk...

Den tiden på månaden, biatch?

Tjena!

Rippa.. Det är helt ok att lägga in en bild på en racerfärare blan dom där bilderna.. Frankie Muniz är dock allt annat än urtypen för en manlig man..

frankie-muniz-16th-annual-nickelodeon-kids-choice-awards-0ahVpA.jpg

Han råkar bara ha alldeles för mycket pengar och därför råd att köpa en svindyr bil att köra på bana med..

Tillbaka
Topp